Jump to content

Min budget Overlander Suzuki GV XL7


Fredde-GBG
 Share

Recommended Posts

Tjabba alla,

Denna tråd ska handla om mitt bygge av en budget Overlander för de kommande åren, en bil som även ska funka som DD.

Jag har haft planer på att införskaffa en Jeep JK för att bygga om den till en Overlander i USA stil men har skjutit på det ett tag för priset skulle bli något högt för detta utgiftsår. Men eftersom jag har kört en Suzuki Grand Vitara XL7 dom senaste åren har jag tänkt att jag ska bygga om den istället. Jag köpte ju bilen för att den hade "riktig" fyrhjulsdrift och för att den hade kamkedja så varför inte köra den tills den ger upp. Sen så är målet att de investeringar som görs ska antingen vara billiga eller vara så generiska att man kan flytta över det till nästa projekt.

Denna bil är ganska ovanlig som denna typ av bil men det finns dom som har gjort det med gott resultat i Australien, Turkiet och Syd Amerika så det finns en del att få inspiration från.

Detta är planerat innan sommaren:
-Budget höjning med Spring spacers på ca 50mm. Detta är lika mycket för att höja bilen som att lyfta bilen med tanke på den extra lasten. Denna version har en V6 som väger en del så fjädrarna är redan överdimensionerade (men går ändå av ibland....) delar köpta från UK för 1500:-
-Body lift på ytterligare 50mm, delar köpta för 700:-
-Nya större däck (8% större totalt) så jag får helt enkelt besikta bilen på vintern.... :-) ca 5000:-
-Roofrack gjort enligt ett koncept med aluminium stegar som jag hittat på en annan amerikansk sajt. Pris ca2000:-
-Taktält ca9000:-
-Ledbar 42" som ska sitta i fronten på Roof racket. ca 1500:- från KIna
-En "smart" stereo med Android så jag kan ladda ner kart appar med navigering ca 1700:- från tyskland
-Bygga ett urtagbart lådsystem i bagaget med kök, kyl, extra batteri samt eventuellt solpanel på taket mellan 2000-5000:-
-Ett egendesignat däckställ för cykel/snowboards att sätta på reservdäcket. Gratis

Jag räknar med att totalkostnaden hamnar på ca 30.000:-

Här är en bild på ursprungsbilen...


 

2016-12-31 11.54.22.jpg

  • Like 7
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Hej Fredde och välkommen!

Har själv haft en XL-7 och den var ganska potent i utgångsläget mtp framkomlighet. Gillar att man kan välja 2-hjulsdrift på högväxeln, det sparar en del soppa.

Min hade dieselmotor så den var onödigt trött, bensin är nog att föredra.

Spännande, följer med vidare :) .

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Var och tittade på en 2003 XL7 innan jag köpte Pajeron. Mycket bil för pengarna, lite rost och comfortabel. Kul Kul...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu börjar det sakta komma lite saker.....

Min nya stereo har kommit och jag har installerat den, den funkar bra men det är ett par saker som jag inte löst ännu. Man kan ju fråga sig varför man inte har full tillgång till hela Android när man nu gör en stereo baserad på just Android som ska vara öppet och flexibelt. Jag har svårt att använda bluetooth inställningarna men just nu fungerar telefonen och det räcker för mig.

Mitt tält har också kommit, däremot har det inte monterats ännu. Det var en hel pall som dök upp, lite jobbigt att dra upp det till lägenheten, men det löste sig också.

På måndagen ska bilen på service för kopplingsbyte och allmän service. Sen börjar de andra delarna av bygget.
58b046e40026f_2017-02-2414_20_23.thumb.jpg.772dc3b09333c63400e1f40363b263df.jpg58b046da8bf44_2017-02-2414_15_14.thumb.jpg.3344b7775316b6ae13686a54cde34c9c.jpg
 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Wiberg sade:

Nice!

Vad blev det för tält?

Ja.....Det är en bra fråga......

Installations materialet är från TEPUI Tents. Jag vet inte om det är ett äkta eller en kopia på ett TEPUI Autana men det ser precis ut som TEPUI, ARB, Front Runner och vad jag kan se hittils verkar det vara bra material och snyggt ihopsatt. Ripstop tyg, tejpade sömmar osv. Vi får se om några veckor när jag testat det om jag fortfarande har samma åsikt.

Men jag köpte det från http://www.euro4x4parts.com/parts/4tt1008_roof_tent_RTT4.html

Priset med lite rabatt inklusive frakt blev 960,60 EURO, Då ingick förtältet i det priset...... En grymt trevlig Norbagge vid namn Micky Ovregaard hade jag kontakt med.

 

2017-02-24 17.17.53.jpg

2017-02-24 17.17.21.jpg

2017-02-24 17.17.00.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Efter att bilen var inne på service i måndags och dom hittade så mycket "smågrejor", bestämde jag mig för att inte fortsätta med projektet. Att reparera den befintliga XL7an skulle kosta minst 20.000:- (ny koppling och nytt avgasrör mm.) så jag köpte en annan XL7a.

Hittade en 2003 som gått lite drygt 12.000mil för 28.000:-, så den köpte jag idag som ersättning. Hade lite problem med att motivera minst 20.000:- i reparationer på en bil som gått 33.000mil. Den gamla gröna får bli en "reservdelsbil" fast grejorna jag tar är inte reservdelar. Dragkrok, sidesteps samt grill ska flyttas över så fort vädret blir bättre.

Så med en fräsch XL7a är projektet igång igen! :-)

På dom gräsliga rostiga plåtfälgarna sitter nya vinterdäck av fabrikatet Rotalla, inget jag rekommnederar direkt. Vägljudet på dessa däck mellan 80-100kmh är nog det mest enerverande jag varit med om. Dom ska bytas mot dom som sitter på den gamla XL7an, klassiska Hakkapelita dubbdäck!

beskuren1795430074.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar delar och prylar droppa in allt eftersom.

I och med att jag måste ta bort alla fjädrarna när jag sätter in höjningen måste man använda fjäderspännare. Dom billiga fjäderspännarna som finns att köpa på Biltema för ett par hundralappar funkar inte. Kraften i framfjädrarna lär vara jätte stark. Den verkstaden som bytte framfjädrarna på den "gröna" sa att det var det mest jävliga jobbet han gjort. Han hade inte riktigt kraftiga fjäderspännare.

Så för att inte hamna i samma läge har jag beställt lite "Heavy Duty" grejor. Jag har läst att denna typ ska kunna spänna ihop fjädern tillräckligt för att få in distanserna58b88460726f5_2017-03-0218_18_02.thumb.jpg.0b4b59a8f19dc1514521cd914dda1029.jpg58b8845cd8499_2017-03-0218_18_28.thumb.jpg.73ce767e2793658ca20a17eb00e6f895.jpg!

Vi får se lite längre fram när vädret blivit varmare.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Passa fingrarna och se till att du har ett rejält skruvstycke och sätt fast den långa svarta axeln i när du släpper och monterar. Gör man det rätt är det "piece och shit" men gör man det fel så är det som dom säger "  mest jävliga jobbet han gjort ".

Denna sak kostar 1000kr med moms och är värd sin vikt i guld om det är PC Persson. Nu vet jag inte om det är det på din men endå.

2.jpg.a40a6b5cbd1df2c70efaa8c58236d74f.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

De klämmorna du har köpt funkar knall Fredde. Bytte precis fjädrar fram på Snövit med samma typ av klämmor - gick väldigt bra. 

På LC plockar man ut hela dämpar/ fjäder paketet, är det lika dant på Suzukin? 

Fjädrarna bak är väl väldigt lätta att plocka ut om du hissar upp hela bilen bak med axeln hängande fritt? Då räcker till och med de enklaste klämmorna.

Blir spännande att se hur den blir med mer luft mellan däck och skärm.

Tror du att du kan klämma på 33" när du har höjt? XJ7 med 255/85/16 tror jag hade blivit riktigt stilig.

Link to comment
Share on other sites

Ja 33" kommer jag inte att få plats med överhuvudtaget, det är för lite plats utan att börja skära i karossen!

Orginal är 235-60/16 vilket är drygt 27" så det är en bit till 33". Dom jag ska sätta på är 235-70/16 vilket blir 29". Detta får plats i hjulhusen med en 2" tums lift. 235-70/16 fungerar även utan lift om man har den som daily driver men vid lite flex så tar dom i i hjulhusen. Detta ger också en skillnad i rullomkrets på drygt 8% vilket är lite för mycket om man inte kan justera hastighetsmätaren, Det finns en justerings/kalibrerings skruv på hastighetsmätaren vilket jag hoppas kan räcka för att få ner den under 5% annars får jag som sagt besikta den med vinterdäck.

När/om jag sätter dit bodyliftet kan jag nog få in 30" men sen måste jag börja skära i karossen vilket jag inte känner för riktigt ännu, men om jag känner mig själv så hamnar jag nog där om några år.

När det gäller fjädringen så är som sagt bak inga större problem utan det är framvagnen som är bökig. Fjädern och stötämparen är separata så det gäller bara att komprimera ihop fjädern tiilräckligt för att kunna vrida ur den. Med vanliga fjäderspännare så kan du komprimera ihop fjädern max 3cm (1-1,5") innan den är för hård men du behöver få ihop den minst 2,5"-3" bara att få ut fjädern, ska du sen sätta in en lyft distans så behöver du ju ännu mer.
Jag ska ju bara komprimera ihop den, lyfta ur den, sätta in distansen, tillbaka med fjädern. Själva stötdämparen är enkelt efter det med sin distans och nya camber bolts.

Men det få bli lite varmare ute innan jag börjar med lyftet.

2017-01-29 14.13.41.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

@Fredde-GBG går det inte släppa ngt annat för att förenkla ihoppressningen och lättare få ut fjädern. Första gången jag gjorde det på min var det riktigt besvärligt, 

Andra gången monterade jag spännarna efter jag lyft under axelm med domkraften, vilket gjorde att fjädern delvis redan var komprimerad. Sen släppte jag dämpare och annat som begränsade utfjädringen och då var det plötsligt enkelt att plocka ut fjädern.

Jag vet att mycket skiljer då jag har stela axlar men vill bara belysa att ibland hjälper det att tänka till utanför boxen.

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Lars 9k sade:

@Fredde-GBG går det inte släppa ngt annat för att förenkla ihoppressningen och lättare få ut fjädern. Första gången jag gjorde det på min var det riktigt besvärligt, 

Andra gången monterade jag spännarna efter jag lyft under axelm med domkraften, vilket gjorde att fjädern delvis redan var komprimerad. Sen släppte jag dämpare och annat som begränsade utfjädringen och då var det plötsligt enkelt att plocka ut fjädern.

Jag vet att mycket skiljer då jag har stela axlar men vill bara belysa att ibland hjälper det att tänka till utanför boxen.

Lycka till!!

@Lars 9kPå en vanlig vitara med 1,6 eller 2,0 motorn så gå det lättare. Då funkar det som du säger att sätta bilen på pallbockar och sätta en domkraft under länkarmen och trycka ihop fjädern. Men på 2,7an är fjädern allt för hård du lyfter hela bilen. Som du ser på bilden är styrtappen innanför fjädern ganska lång vilket gör det extra marigt att få bort den.

Det finns dom som gjort det bakvägen och lyckats lossa länkarms bultarna och ta loss fjädern bakvägen men jag avstår gärna den vägen för jag inbillar mig att det kan vara svårt att få det tillbaka allt utan glapp.

Så det som folk har gjort som funkat bäst har varit med denna typ av fjäderspännare, så jag testar gärna det först. Men vi får se, jag ska ta en hel del bilder och kanske en lite video för jag är inte den enda som letar efter svar på just denna fråga i "Suzuki lägret".

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eftersom vädret numera har blivit vinter i Göteborg så blir det jobb på insidan istället. I helgen så tog jag och gjorde en hållare till min Baofeng UV5R av lite inhandlad Kydex. Imorse so dök de fästen som allt skulle sitta med upp så det blev det monterat. Till vänster sitter telefonen men den behövde jag ju för att ta fotot! :-)
Jag tycker det blev rätt snyggt om jag får säga det själv.

2017-03-06 18.32.10.jpg

2017-03-06 18.32.18.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Wiberg sade:

Snyggt!

Kommunikation är viktigt - många som glömmer det.

Hur mycket vinter är det ca?

-2 och 3-4cm snö...Men för Göteborgska mått är det väl ganska nära undantagstillstånd.....

inte så mycket men tillräckligt för att undvika att lägga sig under bilen och jobba! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen!

Nu är mitt budget roof rack klart....

Det är gjort av en 4meters stege som jag delat i två delar, bultat med vagnsbult och popnitade aluminiumplåtar.

Riktigt nöjd förutom det faktum att aluminiumprimer som har aluminium kulör är svårt att lägga på utan att missa lite ytor, det gjorde att den svarta färgen släppte på ett par ställen....

2017-03-15 21.33.19.jpg

2017-03-15 21.33.45.jpg

2017-03-15 21.33.32.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu när vädret var bra var jag ju tvungen att sätta på tältet på taket och se hur det funkade. Hade det varit något varmare hade det garanterat blivit övernattning, men med mina sovsäckar så var det inget alternativ denna helgen.

 

2017-03-18_17_42_44.jpg

2017-03-18_15_46_26.jpg

  • Like 11
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...