Carl Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 (edited) Har införskaffat ett nytt fordon som kommer att anpassas för lite tuffare turer här hemma. Tycker det är synd o busköra med Lcn Det blev en Grand Cherokee med 6an Med hjälp av Munken ska det bli en del ombyggnad. I Edited March 10, 2017 by Carl Spelling 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 10, 2017 Premium Member Share Posted March 10, 2017 56 minuter sedan, Carl sade: Har införskaffat ett nytt fordon som kommer att anpassas för lite tuffare turer här hemma. Tycker det är synd o busköra med Lcn Det blev en Grand Cherokee med 6an Med hjälp av Munken ska det bli en del ombyggnad. I Trevliggt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted March 12, 2017 Moderators Share Posted March 12, 2017 Grattis Carl . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted March 15, 2017 Share Posted March 15, 2017 (edited) Operation Lekbil påbörjad. 2st Volvo 240 förstärkta bakfjädrar inköptes för 1200kr. 2St Båtrullar för 120kr som jag Svarvade ur hålet till 54mm. Med lite skruv och mutter blev hela materialkostnaden 1400kr. Arbetet tog 7timmar och Carl som vän får betala 1/2 priset vilket motsvarar 2100kr. Hela totalkostnaden för höjningen blev då 3500kr. Skall fjäderarbeten gå "smutt" så skall det rejäla grejer. Denna Fjäderpress har jag haft i 30år. Arbetsgången är ca 35cm. Vilket gör att man sätter dit den och kör med mutterdragaren tills man är nöjd. En domkraft pressar ner axeln. Bort med en M10 som håller genomslagsgummit och ner med fjädertallriken. Upp med den ursvarvade båtrullen och tillbaks med original fjädertallrik igen. Ett 10cm långt rör med innerdiametern 10mm svetsades fast och en ny M10 skruv sattes i och svetsades sen fast i röret. Då blev stötdämparfästet 10cm längre. Sen blir det att släppa ner bilen på hjulen och mäta in axeln. Av erfarenhet vet jag att den sitter 15mm fel. Nytt hål borrades 15mm C-C från det gamla och en stor bricka användes. Denna brickan svetsades sedan fast som en förstärkning. 3,5timmar senare var framdelen klar och bilen på hjul igen. I bak släpptes stötdämparna på undersidan. Stagen till krängningshämnare togs bort. Bägge fjädrarna demonterades för hand. Här syns skillnaden på original och dom nya. Nya stag till krängningshämnaren gjordes i 10mm gängad stång. U-balk svetsades på original stötdämparfäste och upp till fjäderfäste. Parallellstaget kapades och ett rör trädes utanpå och staget blev förlängt 10mm. 10cm höjning bak Skall bocka till 2st nya sparklådor och byta innan besiktning. Skärmen hade ytrost som slipades och blästrades. Samma med motorhuven. Carl får köpa 1/2 Liter metallic så fixar jag. Först så spacklas och finslipas. Sen kommer hela huven/skärmen eller hela bilen gnuggas med en slipsvamp som motsvara 1000korns slippapper.. Klarlacken blir Lastbilslack som jag endast ger 100-200kr litern för Nu fattas det 31" så den ser lite frän ut. Tyvärr glömde jag göra en framvagnsinställningen innan Carl åkte hem så han fick en hisklig upplevelse och flinade troligen inte så här efter vägen hem. Detta var del 1: i Carls operation Lekbil. Att Höja en Grande 10cm är optimalt. Höjer man mer blir det fel vinklar på bärarmarna så antagligen får man sätta dit "Longarms" eller sänka länkarmsfästerna som jag gjort på min bil Edited March 15, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted March 16, 2017 Moderators Share Posted March 16, 2017 Snyggt Munken! Får man inte dit större hjul än 31"? Allt går men lite biffigare hjul hjälper ju i terrängen - mtp att det är lekbil som byggs menar jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 (edited) Troligen får man dit både 32 och 33 med vissa modifieringar i stötfångare mm, men frågan är var man skall dra gränsen mellan DD funktionaliteten och leken. Ett eventuellt glapp i framvagnen ger mer vobbling med större däck och saker börjar gå sönder med större däck. Jag råder i alla fall Carl att köpa 31? Edited March 16, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted March 16, 2017 Moderators Share Posted March 16, 2017 Ok, visste inte att den ska gå som DD. Trodde det var uteslutande lekbil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Lutar åt 265x75x16, blir vad jag förstår 32 or. Bilen kommer att användas som arbetshäst med båtkörning mm samt som skogs/utflyktsbil här hemma. LC:n sparas för mer ren expeditionskörning. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 265*0,75*2 = 398mm 16" = 406mm 398+406 = 804mm 31" = 759mm 32" = 813mm DVS att 265/75 16" är 9mm lägre än 32" och ger 4.5mm lägre markfrigång. = Helt OK att säga det motsvarar 32" Den sista Cherokeen jag skrotade var accelerations snabb om man jämför med min. Men det berodde på att jag har 35" och på den andra var det original. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 17, 2017 Premium Member Share Posted March 17, 2017 Jag kör med BFGoodrich M/T 265/75-16 och tycker det är en vettig kompromiss. Utan att fixa med hastighetsmätardreven så visar mätaren 10km för lite. Bilen orkar helt ok utan ändrad utväxling i axlarna. Visst skulle jag vilja ha större ibland men redan dessa tar i skärmkanter och hjulhus vid full flex. Trots att jag har förlängt bumpstopp 1"fram och bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted March 17, 2017 Moderators Share Posted March 17, 2017 Jag slänger in den gamla klyshan " Det är personen bakom ratten det hänger mest på " . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted March 17, 2017 Share Posted March 17, 2017 (edited) 3 hours ago, Wiberg said: Jag slänger in den gamla klyshan " Det är personen bakom ratten det hänger mest på " . Därför kör jag med "bara" 31or på Pajeron. (snålhet egentligen) Edited March 17, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
SafariTec Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Til 7. og ist er det veldig stor differanse på faktisk fysisk dekkmål & nominell verdi fira produsent. Eg har 265/75R16 som er større enn 235/75R16 Eg har 32" på 15"Felg som er mindre enn 265/75R16 Eg har 7.5R16 som er VESENTLIG større enn 235/85R16 Regummierte dekk ifra fks INSA, Malatesta, Northena & Receip varierer betydelig i dimensjon :-0 Det blir vanskelig å gi fasittsvar. Eg bruker gjerne denne som ein grov peikepinne http://www.dekkalkulator.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 (edited) Idag kom farbror Carl igen. Som jag tidigare sade hade han så bråttom hem sist så jag glömde framvagnsinställningen och han hade en hisklig resa hem och hit igen. Gjorde framvagnsinställningen och satte på hans 32” däck. Sen blev det en provtur och bilen gick som en dröm i 130km/h. Har en provbana 3km från mej. Åkte dit och bilen tog sig fram bra. Hade jag bara fått tagit bort dom där jävla krängningshämnarna så hade det varit en utmärkt safaribil. Min Pajero är inte höjd en endaste cm utan jag har bara skurit upp hjulhusen. Det gjorde att jag med ett omtag åkte upp för en backe som inte går med Pajeron. Kul Kul. Nu gjorde tyvärr inte Carl ett par "quick release" stag som jag önskade men jag hoppas det kommer 1st skopa glassand i varje däck. I 37" brukar jag ha 1.5st skopa. Då slipper man ballansera. In med glassanden och pumpa luft. Nu finns det en Polack som säljer vinschstötfångare för 3000kr och det är ett pris som jag inte kan slå. Jag har en provbana 3km från mitt hus och där finna det även ett lerhål men jag valde att backa och köra tillbaka då det inte sitter någon vinsch på. Då Carl köpte större däck än jag rådde honom så tar däcken i länkarmarna vid full styrning. Antingen accepterar man det eller så köper man länkarmar gjorda i runda rör, Men då skall det vara dom justerbara och dyra länkarmarna med uniballs i det främre fästet. Jag fick även kapat bort en bit av skärmkanten/sparklådan för frigång. Edited April 4, 2017 by munkensbilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Det går sakta framåt. Höjd,nya fjädrar, nya däck 265 /75/16, 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted April 15, 2017 Moderators Share Posted April 15, 2017 Ser bra ut Carl. Har ni fått så mycket snö nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted April 15, 2017 Author Share Posted April 15, 2017 Kom drygt 25 cm på fredagen -13 grader imorse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now