Jump to content

Uppdaterad vagnpark


Carl
 Share

Recommended Posts

Har införskaffat ett nytt fordon som kommer att anpassas för lite tuffare turer här hemma. Tycker det är synd o busköra med Lcn 

Det blev en Grand Cherokee med 6an 

Med hjälp av Munken ska det bli en del ombyggnad.

 I 

Edited by Carl
Spelling
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
56 minuter sedan, Carl sade:

Har införskaffat ett nytt fordon som kommer att anpassas för lite tuffare turer här hemma. Tycker det är synd o busköra med Lcn 

Det blev en Grand Cherokee med 6an 

Med hjälp av Munken ska det bli en del ombyggnad.

 I 

Trevliggt

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Operation Lekbil påbörjad.

2st Volvo 240 förstärkta bakfjädrar inköptes för 1200kr. 2St Båtrullar för 120kr som jag Svarvade ur hålet till 54mm. Med lite skruv och mutter blev hela materialkostnaden 1400kr. Arbetet tog 7timmar och Carl som vän får betala 1/2 priset vilket motsvarar 2100kr. Hela totalkostnaden för höjningen blev då 3500kr.

Skall fjäderarbeten gå "smutt" så skall det rejäla grejer. Denna Fjäderpress har jag haft i 30år.P1030130.thumb.JPG.3fd3c1d88867a9cea74d0f885017660e.JPG

Arbetsgången är ca 35cm. Vilket gör att man sätter dit den och kör med mutterdragaren tills man är nöjd. En domkraft pressar ner axeln.P1030132.thumb.JPG.d218924bc8956fb2767034feedbfaa38.JPG

Bort med en M10 som håller genomslagsgummit och ner med fjädertallriken. Upp med den ursvarvade båtrullen och tillbaks med original fjädertallrik igen. Ett 10cm långt rör med innerdiametern 10mm svetsades fast och en ny M10 skruv sattes i och svetsades sen fast i röret. Då blev stötdämparfästet 10cm längre.P1030133.thumb.JPG.377e52cba8568fa17e57c2e5de670fc1.JPG

Sen blir det att släppa ner bilen på hjulen och mäta in axeln. Av erfarenhet vet jag att den sitter 15mm fel.P1030136.thumb.JPG.e4ef69862de3ffbbedfe0df911775010.JPG

Nytt hål borrades 15mm C-C från det gamla och en stor bricka användes. Denna brickan svetsades sedan fast som en förstärkning.P1030138.thumb.JPG.2192506c9016a6e28831e74d07636428.JPG

3,5timmar senare var framdelen klar och bilen på hjul igen.P1030139.thumb.JPG.1cb24ce9efddc3838262a233945cfab5.JPG

I bak släpptes stötdämparna på undersidan. Stagen till krängningshämnare togs bort. Bägge fjädrarna demonterades för hand. Här syns skillnaden på original och dom nya. Nya stag till krängningshämnaren gjordes i 10mm gängad stång.P1030140.thumb.JPG.13d4d6a5d73ccb821790d35fe0c2ceb1.JPG

U-balk svetsades på original stötdämparfäste och upp till fjäderfäste. Parallellstaget kapades och ett rör trädes utanpå och staget blev förlängt 10mm. P1030144.thumb.JPG.7dcbfd7083d161aee735c12edde856b6.JPG

10cm höjning bak Skall bocka till 2st nya sparklådor och byta innan besiktning.P1030148.thumb.JPG.2a4a97645ed0ee142d44b8031d2d869b.JPG

Skärmen hade ytrost som slipades och blästrades.P1030147.thumb.JPG.2405638bfee5243499291067903d9fe9.JPG

Samma med motorhuven. Carl får köpa 1/2 Liter metallic så fixar jag. Först så spacklas och finslipas. Sen kommer hela huven/skärmen eller hela bilen gnuggas med en slipsvamp som motsvara 1000korns slippapper.. Klarlacken blir Lastbilslack som jag endast ger 100-200kr litern för

P1030146.thumb.JPG.557cb9e89b583ed86376e31f54c5913b.JPG

Nu fattas det 31" så den ser lite frän ut.P1030149.thumb.JPG.e1f1f63dcf4099199589f1ddff1e3f11.JPG

Tyvärr glömde jag göra en framvagnsinställningen innan Carl åkte hem så han fick en hisklig upplevelse och flinade troligen inte så här efter vägen hem.P1030150.thumb.JPG.6a0dc7a32246192cd4674c7b6df10968.JPG

Detta var del 1: i Carls operation Lekbil. Att Höja en Grande 10cm är optimalt. Höjer man mer blir det fel vinklar på bärarmarna så antagligen får man sätta dit "Longarms" eller sänka länkarmsfästerna som jag gjort på min bil

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Troligen får man dit både 32 och 33 med vissa modifieringar i stötfångare mm, men frågan är var man skall dra gränsen mellan DD funktionaliteten och leken. Ett eventuellt glapp i framvagnen ger mer vobbling med större däck och saker börjar gå sönder med större däck. Jag råder i alla fall Carl att köpa 31?

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Lutar åt 265x75x16, blir vad jag förstår 32 or. Bilen kommer att användas som arbetshäst med båtkörning mm samt som skogs/utflyktsbil här hemma. LC:n sparas för mer ren expeditionskörning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

265*0,75*2 = 398mm

16" = 406mm 

398+406 = 804mm

31" = 759mm

32" = 813mm

DVS att 265/75 16" är 9mm lägre än 32" och ger 4.5mm lägre markfrigång. = Helt OK att säga det motsvarar 32"

Den sista Cherokeen jag skrotade var accelerations snabb om man jämför med min. Men det berodde på att jag har 35" och på den andra var det original. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag kör med BFGoodrich M/T 265/75-16 och tycker det är en vettig kompromiss. Utan att fixa med hastighetsmätardreven så visar mätaren 10km för lite. Bilen orkar helt ok utan ändrad utväxling i axlarna. Visst skulle jag  vilja ha större ibland men redan dessa tar i skärmkanter och hjulhus vid full flex. Trots att jag har förlängt bumpstopp 1"fram och bak. 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder
3 hours ago, Wiberg said:

Jag slänger in den gamla klyshan " Det är personen bakom ratten det hänger mest på " ;) .

Därför kör jag med "bara" 31or :) på Pajeron. (snålhet egentligen)

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Til 7. og ist er det veldig stor differanse på faktisk fysisk dekkmål & nominell verdi fira produsent.

Eg har 265/75R16 som er større enn 235/75R16   Eg har 32" på 15"Felg som er mindre enn 265/75R16 Eg har 7.5R16 som er VESENTLIG større enn 235/85R16

Regummierte dekk ifra fks INSA, Malatesta, Northena & Receip varierer betydelig i dimensjon :-0 Det blir vanskelig å gi fasittsvar.

Eg bruker gjerne denne som ein grov peikepinne http://www.dekkalkulator.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest munkensbilder

Idag kom farbror Carl igen.

Som jag tidigare sade hade han så bråttom hem sist så jag glömde framvagnsinställningen och han hade en hisklig resa hem och hit igen. Gjorde framvagnsinställningen och satte på hans 32” däck. Sen blev det en provtur och bilen gick som en dröm i 130km/h. Har en provbana 3km från mej. Åkte dit och bilen tog sig fram bra. Hade jag bara fått tagit bort dom där jävla krängningshämnarna så hade det varit en utmärkt safaribil. Min Pajero är inte höjd en endaste cm utan jag har bara skurit upp hjulhusen. Det gjorde att jag med ett omtag åkte upp för en backe som inte går med Pajeron. Kul Kul.

Nu gjorde tyvärr inte Carl ett par "quick release" stag som jag önskade men jag hoppas det kommerP1030265.thumb.JPG.d3e1f64d6f1ae2eb07f4f20c04892ed4.JPG

1st skopa glassand i varje däck. I 37" brukar jag ha 1.5st skopa. Då slipper man ballansera.P1030270.thumb.JPG.c8b576ef18e1a6cfda316979a75d32f8.JPG

In med glassanden och pumpa luft.P1030271.thumb.JPG.6343db3f9c61af99462ca99737522eda.JPG

_MUK0496.thumb.JPG.56bf0c6d3d1ed3fc0fc9c4bac7dc748f.JPG

_MUK0498.thumb.JPG.b42eeb328f7c8cd53ad60442914b01fa.JPG

_MUK0499.thumb.JPG.508056c4b646d0874d6a3ab391c1869c.JPG

_MUK0501.thumb.JPG.88e4b33b9c112d7d2d3002d0712cc416.JPG

Nu finns det en Polack som säljer vinschstötfångare för 3000kr och det är ett pris som jag inte kan slå. Jag har en provbana 3km från mitt hus och där finna det även ett lerhål men jag valde att backa och köra tillbaka då det inte sitter någon vinsch på. Då Carl köpte större däck än jag rådde honom så tar däcken i länkarmarna vid full styrning. Antingen accepterar man det eller så köper man länkarmar gjorda i runda rör, Men då skall det vara dom justerbara och dyra länkarmarna med uniballs i det främre fästet. Jag fick även kapat bort en bit av skärmkanten/sparklådan för frigång.

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...