Jump to content

Pajero 2007 - Rig för familjeäventyr


blackstream
 Share

Recommended Posts

Hej!

Köpte en  Pajero 3,2 (NS, generation 4-1, LWB) under 2016 som sedan utrustats för familjeäventyr, 2+2. Är ute nån helg här och där med familjen i närområdet under nån gran men även lite längre ibland. Lagar mycket mat över öppen eld. Har försökt utrusta bilen för vad den ska användas för så att den blir använd, i mitt fall betyder det att det är viktigare med 10" DVD-spelare i baksätet än 10"-tums lyft... men samtidigt tveksamt om jag kommer ha användning för spaden jag nyss satte dit, den är mest för attityd. 

Svartström, Västerås

Mer bilder på insta: #pajeroramble 

IMG_1361_edited.jpg

2016-07-12 18.48.02_edited_edited.jpg

IMG_20160625_201932_edited.jpg

IMG_20170318_101756_edited.jpg

IMG_20170318_131822_edited.jpg

P7190312_edited.jpg

Edited by pajeroramble
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Tack @Wiberg. Du kanske sett bilden på tilten på insta, lägger den här oxå. Jag lägger upp fler bilder när jag får tillfälle, har inga fler foton just nu. En kort beskrivning i ord tills bilder: Det är simpla prylar, dragskenor, vinkelprofil i alu, gångjärn i framkant, kylen på utdragsskiva av plyfa. Allt är popnitat och skruvat och några taffliga alu-lödningar, det va jag inte så bra på. Spännremmar som justerar "fallvinkeln" och "stopp" som är skruvat ned i lådsystemet. Ser väl ok på håll men funktionen är toppen, det skulle ju inte gå att ha kylen stå ovanpå lådsystemet/stolsförvaring utan tilten. Om man är händig med Tig, Mig, eller lödning så borde det att få riktigt bra.

 

 

IMG_20160621_183820.jpg

IMG_20160621_183832.jpg

IMG_0516_edited.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Recept, Svartströms "Tilt fridge slide"

Kostnad:  Ca 600 spänn (SEK!) varav 300 kr för alutite. Men då ingår inte popnit, plywood, spännrem, skruvögla, Engelinfästningen, sprayfärg och skruv som jag hade hemma. Men man borde kunna hamna kring en femhundring för allt om man inte kör med Alutite.
Tidsåtgång: Ca en förmiddag, fast en del tanketid innan.
Verktyg: Bågfil, popnitstång, gasolbrännare, borrmaskin, borrar, hammare!, skruvmejslar/bits. En kniv vill man ju alltid ha i bältet. 
Svårighetsgrad: Medel. Jag är händig med trä, inte med metall. Jag svor kanske 3 gånger, något litet sår fick jag.
Varför: Eftersom jag har stolsförvaring under ett lådsystem blir höjden sådan att det inte skulle gå att öppna kylen inuti bilen. Med tilten ser man dessutom vilken öl man ska välja.   

Siffror i bild:

  1. Sprint för att låsa lådskena (expansionsbeslag) i "stängt" läge. 
  2. Kantgångjärn av lite större modell. Skruvas i underlaget som fridgesliden står på.
  3. Platta som tillhör Engelkylen, monterad på plywoodskiva
  4. Spännrem som stopp, den är fastskruvad nedåt i underlaget som fridesliden står på. Längden på spännremmen ger vinkeln på hur lång ned kylen tiltar. Det ska va en på varje sida.
  5. Plywood, sprayad med svart hobbyfärg
  6. Halvtaskig alutite-lödning (mellan 6 och 8 är skarven förstärkt med vinkelprofil och popnit. Den där alutiten får jag inte att hålla.)
  7. Lådskena, billigt från biltema. Har hållt ihop bra. Skulle kunna vara kraftigare, man får vara lite försiktigt när kylen är full.
  8. Vinkelprofil i alu bockat till en rektangel med lådskenorna popnitade på sidorna. Alu-proflen nedvikt i framkant.

Förbättringsmöjligheter:

  • Starkare lådskenor
  • Lite bättre infästning mot bilen/underlaget som hela paketet står på. Vid en krock finns nog en risk att man har en kylbox i nacken.
  • En durkplåt i alu som läggs inuti trekantsprofilramen. Skulle staga upp konstruktionen bra och då behöver man inte bocka trekantsprofilen i framkant utan såga bort den istället. Det skulle ge bättre infästning av gångjärnen mot sliden.
  • Skit i alutite-lödning. Popnita allt eller svetsa om man kan det. Alutiten kostar 299 kr, och är inte värd pengarna. Ett paket går inte åt men nästan om man är tafflig. Kan dock vara bra att ha lite alutite i bilen! 

Några länkar:

Alutite: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetslod/alutite-214010/
Trekantsprofil: https://www.bauhaus.se/alu-vinkelprofil-35-5x35-5x1-5.html?nosto=nosto-related-products
Lådskena: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Ovrigt/Expansionsbeslag-2-st-2000018657/
Kantgångjärn: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Kant/Kantgangjarn-2-st-2000017307/

fridge slide.jpg

Edited by pajeroramble
  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Recipe, the Svartström Rooftop tent fitting

I got a question on instagram about how I fit my rooftop tent. It's a Russian dude in Krasnodar, you can find him on Insta here. I hope it's ok to use the overlanding.nu forum in this way. I just like the interface so much, it's perfect for this kind of stuff. If admin dislikes, @Andreas.E & @Wiberg, just tell me and remove, no problem. Ok then, lets go...

Cost: Not much, simple hard ware. Lets say 200 SEK if load bars and roof rack is excluded. Most of the material I already got in the garage. 
Time needed: Half a day or so, in my case, couple of early weekend mornings before the family wakes up.
Tools: Welding unit/MAG, metall cutting tools, some wrenches. And, always nice to have your favorite knife in your belt.
Difficulty: Medium, you need to have some welding skills. 
Why: Brackets for fitting rooftop tents are expensive and not always the thing for your needs (ok, it is just a percentage of what the roof top tent and the roof rack cost, but then you maybe spent all your money!). The home made bracket also gives the opportunity to fit shims. The shims make it easier to take off and on the tent cover.

Numbers in pic:

  1. Standard sheet metal hardware. You can find these in your building hardware store
  2. Square metal profile, taped for spray painting if you wonder why they are yellow. These where left from cutting my load bars to the right length.
  3. Screws with square washers welded to the head. 
  4. The finished brackets.
  5. Roof rack, fitted upside down to make the height minimum. I bolted the roof rack straight trough the load bars.
  6. Cheep load bars, 4 of them. I got them at Jula 699 SEK per pair.
  7. The existing rails on roof top tent. This i where the square washers fits in. The shims are fitted between the roof top tent rail and the roof rack.
  8. Not to be confused, this is the mounting of a table under the roof rack. It needed some modding to fit a upside down roof rack.
  9. Not to be confused again, That's the table. And as you can see, the roof rack sticker to the left has been turned 180° and no one will know you fitted the roof rack completely wrong.

 Possible improvements:

  1. The sheet metal (1 in pic) could be a bit thicker. I don't think it will be a problem as long as you tighten the screws once in a while.
  2. Just 1 cm shims more would make my fingers bleed less cold days when taking the roof top tent cover off. But, yes, you also need to have the CG as low as possible. I have 2 cm now, 3 cm would not make a lot difference for the CG but a lot less blood shed.
  3. Instead of the square washers (3 in pic) you could use flat iron profile (or what's it called). I got the washers, and it fitted perfect in the rooftop tent rail profile.

No links to hardware in this recipe, let me know of I can help. If you want to see more pics of the rig, go to pajeroramble on Insta  

 

rooftoptent.jpg

Edited by pajeroramble
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

GPS, på plats. En Garmin Driveassist 51. Är väldigt nöjd än så länge. Har haft några Garmin förut, snabba kommentarer:

  • Nytt interface, mer intuitivt än förut
  • Förbättrad röststyrning, mycket bättre än tidigare garmin jag haft
  • Färdkamera med "travelapse" som ju är kul grej och ett bra "vittne" om det händer något. Vad jag fattar så filmar den hela tiden men man måste välja att spara om den ska sparas.
  • Hyfsat bra wifi-koppling mot mobiltel för att tex ladda ned bilder/film. Andriodtelefoner har en tendens att inte gilla wifi-uppkopplingar utan internetmottagning, inte Garmins fel direkt.
  • Wifi är ju bra för uppdatering av kartor, funkar fint
  • En del kollisionsvarningar, ganska känsliga... eller, jo jag borde ju inte ligga så nära bilen framför eller vingla mot väg-grenen. Går ju att stänga av.
  • Varningar för skolor, trafik etc. funkar bra
  • För offroad? Nja tveksamt, surfplattan får nog hänga med ett tag till. Men jag ska undersöka om det inte går att få in terrängkartan, har läst nånstans om det.

Nått negativt då... Man kan tycka att: eftersom jag registrerat mina gamla Garmin-GPSer borde dom fixa en funktion där mina sparade svampställen/adresser förs över till den nya GPSen. Den förra blev ju stulen så dom ställena är ju borta... om jag inte sparat dom hos google förstås som ju är bättre på sånt.

IMG_20170326_081408_edited.jpeg

IMG_20170326_164536_edited.jpeg

Edited by pajeroramble
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Den ser fin ut Stefan.

I teorin ska du kunna ladda in alla Garmins kartor på de flesta plattformar. Det där med svampställen och favoritgranar måste du nog dessvärre kopiera själv mellan enheterna - även om jag är enig - cloudlagring är ju väldigt vanligt om dan så varför skulle inte GPSen klara det oxå mtp uppkoppling mot telefon etc. Kanske har med personvärn att göra - storebror ser ju rätt mycket och svampen kan han ju ligga undan ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BIP, BIP, BIP, BIIIIP!

Allas första tanke när man sätter sig i en Pajero är nog "varför piper det... hela tiden?"

Mitsubishi är väldigt noga med att man har säkerhetsbälte, vilket är bra. Men på fel sätt tycker jag. Jag har aldrig stört mig på varningen för säkerhetsbältet i någon annan bil. 

I Pajeron börjar denna pipa så fort du vrider på nyckeln. Tanken är väl att man ska sätta på sig säkerhetsbältet först, sen starta bilen. Men så är det ju inte alltid, t ex, kör du offroad så hoppar man ju ut och in i bilen ganska ofta (om du inte har en Spoter) eller om du ska öppna grinden på jobbet. Ganska stressande pip om man håller på att trixa i terrängen.

Den piper alltså även om bilen står stilla med växelspaken i P. Även om du har 4LLc. 

Efter en del surfande "down under" och övervägande har jag nu kopplat ur pipet. Man vill ju inte påverka airbags eller ställa till något annat, men det är tydligen väldigt vanligt att man blir galen på pipet och kopplar ur. 

Man kopplar ur givaren som känner om det sitter en person i sätet, och den ska inte påverka något annat vad jag kan läsa mig till. Det som händer är att bilen tror att det inte sitter nån i förarplatsen antar jag, tror ni att det finns en risk med det?

För den som oxå blivit galen så bifogar jag foto, den urkopplade till vänster är det. Man ska passa sig för en gul kontakt som hör till airbag, syns inte i bild.

IMG_20170402_080913.jpg

Edited by pajeroramble
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Förberedelser för sommarhjul. Nya navringar. Har stålfälgar CB 110 mm och på bilen 67,1 mm. Har haft plastringar tidigare som spricker. Lite för hårda i materialet och breda. Köpte måttbeställda navringar från navringar.se i alu. Nu är dom grundade och målade svarta. Däcken åker på i veckan förhoppningsvis. Får hoppas att ringarna funkar, är väl kanske inte en standardlösning med navringar och plåtfälgar? Finns risk att avfasningen som ska hålla ringen på plats är för liten eller för stor. 

IMG_20170402_095234.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Cykelhållare

Cykelstället moddat och klart. Lättmoddat, förlängde två rör och satte dit två gummipluppar så satt det som en smäck. Det fina är att cykeln kan hänga kvar på dörren när man öppnar den. Väldigt lätt att ta av och på stället och det går att fälla ihop så att det inte tar så stor plats att förvara.

IMG_20170423_092559.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Recipe, the Svartström Bike rack mod

Inquiry on Inst from Pajero-friend Rafa, how to fit the bike rack. Attention, the buzz rack is made for spare wheels that is not centered, it fit my bike just perfect but maybe not yours. 

Cost: Material was scavenged in my garage.
Time needed: Quick fix
Tools: Welding unit/MAG, metall cutting tools, did I mention Knife?!

Difficulty: Easy, you need to know how to weld some metal lumps, but possible to do without welding.  Puts some screws instead then.
Why: Difficult to find bike racks that fit Pajero-4. This rack makes it possible to open the rear door without removing the bike or rack and center the bike perfect. Very easy to take the bike rack on and off. It's foldable, it will not take up much space in your already over stuffed garage.
 

Numbers in pic:

  1. Buzz rack, the horizontal pipe is too short to fit over the spare wheel and plastic cover.
  2. The space between the rear door and the spare wheel is too small to fit the pipe. This you will fix with some shims (approx. 1 cm) on the two upper screws that holds the tire. This will tilt the tire a bit.
  3. Cut the horizontal pipe that you want to be longer
  4. Some scrap pipe to use for lengthening the rack pipe (my old hitch rack)
  5. I found some copper pipe (22 mm) fitting just exactly inside the steel pipe, perfect for guidance. The scrap pipe, two pieces cut into 9 cm.
  6. Ready for welding
  7. Rubber foot to protect the plastic cover, fitted to the lower pipe on the bike rack.
  8. Weld the shit out of the pipe. (Ok, I’m not ready to quit my day job and work as a professional welder. Grind the ugly bastard to niceness!

Paint, mount, ride!

 Possible improvements:

  • Possible to have less than 9 cm lengthened. You have three holes in the original pipe for adjustment. The 9 cm makes use of the middle one.
  • Get yourself some welding training!

No links to hardware in this recipe, let me know if I can help. If you want to see more pics of the rig, go to pajeroramble on Insta 

Sheers,

 

Bikerack.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vatten, Part 1

Monterat vattendunk i ena fönstret, limmade dunkfästet direkt mot glaset med superset/spiklim. Är väl egentligen inte så praktisk lösning för vattnet, men nu ville jag ha en Rotopax-dunk. Det har ju alla tuffingar in The U, S and A. Sen har jag inte bestämt mig vad jag tror kommer ske:

1) Fästet lossnar nånstans på väg till "har inte lämnat garageuppfarten"
2) Fönstret med dunk lossnar likt ett mindre stjärnfall på E18 nånstans kring "fyfan vad det snöar"
3) Fästet går aldrig att få loss, det är "tamefan det sista som kommer lämna den bilen"

I det andra fönstret blir det en annan lösning. Fortsättning följer ...

IMG_20170426_163248_edited.jpeg

IMG_20170426_163349_edited.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, pajeroramble sade:

...

1) Fästet lossnar nånstans på väg till "har inte lämnat garageuppfarten"
2) Fönstret med dunk lossnar likt ett mindre stjärnfall på E18 nånstans kring "fyfan vad det snöar"
3) Fästet går aldrig att få loss, det är "tamefan det sista som kommer lämna den bilen"

 ...

 

jag är nyfiken, du måste berätta vad som händer...även om inget händer efter ett par mil på en dålig grusväg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...