Jump to content

Pajero 2007 - Rig för familjeäventyr


blackstream
 Share

Recommended Posts

Guest munkensbilder

Apropå ditt inlägg om GPS. Bace Camp är ett gratis program till Garmin och är mycket enklare och simplare än Mapsource. Jag backup regelbundet då mitt liv skullle rasa om jag förlorade 15 års punkter ca 500st. 

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, munkensbilder sade:

Apropå ditt inlägg om GPS. Bace Camp är ett gratis program till Garmin och är mycket enklare och simplare än Mapsource. Jag backup regelbundet då mitt liv skullle rasa om jag förlorade 15 års punkter ca 500st. 

Tack munken, jag laddade ned det förut men fick det aldrig att funka. Ska ge det ett försök till. Just nu spar jag allt i google maps. Jag har börjat använda Garmins app "Virb" och "Smartphone link" lite grann, där går det att synca och spara det som finns på GPS-mottagaren. 

Edited by pajeroramble
Link to comment
Share on other sites

Konsekvenser av att få ett avgassystem fixat på verkstad.

Avgassystemet är fixat men med konsekvenser som man kan se på bilder i inlägget tidigare. Taktältet är uppriktat, kapellet är lagat. Det som återstår är att fixa infästningen av railsen som oxå fick sig en kyss av verkstadskillens krocktest mot halvöppen garageport. Han hade bra fart, satsade fullt, men det tog stopp...

Det är inte så att dom försöker smita ifrån sitt ansvar, det är bra killar som vill göra rätt för sig. Hade dom försökt skylla ifrån sig och smita så finns ju filmen från färdkameran som alltid spelar in när bilen är igång. Jag har inte behövt visa den för dom, det dom berättar stämmer bra med vad som man kan se på filmen. Men det finns omständigheter som gör det hela lite komplicerat. Vi får se hur jag går vidare. Om vi syns nån gång kan jag dra hela storyn. 

Link to comment
Share on other sites

Vatten i den andra fönsternischen

Har fixat 6l vattenbehållare till den andra fönsternischen. Blev bra, va lite orolig att det skulle bli svårt att få ut allt vatten eftersom öppningen på påsen sitter på ovansidan, men mina fysikkunskaper gick att lita på. Bara att se till att det inte är luft i påsen och hålla slangen lågt och fylld med vatten så får man bra häverteffekt. Känns rejäl och kommer nog hålla tätt. Snabbspännen för att ta loss den och fylla. Funderar på att isolera fönstret, både mot ljus och mot värme. 

IMG_20170429_085611.jpg

IMG_20170429_085712.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Liten fråga bara....

Varför har du inte en 12 liters dunk med stort lock från Biltema, stoppa ner en 12V pump och slang. Då kan du placera dunken/dunkarna var du vill och cigkabel på pumpen. Denna utrustning måste vara betydligt billigare och enklare än det du har idag. Biltema säljer 5meter 8mm kopparrör för 259kr. Lindad platt och klar så det är bara att ansluta slangen från pumpen till en ända på röret och den andra ändan till en duschslang. Lägg sedan rörlindan på gasolspisen så har du bra varmvatten. Jag har hårdlött ihop 5meters röret till en pannkaka (dia=20-25cm) och får varmvatten direkt på sekunden. Använder sedan snabbkopplingar till bensin utombordare från biltema för att välja vanlig kran eller varmvatten.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Bransleror/KOPPARROR-8-MM-5-M-2000036926/

 

Link to comment
Share on other sites

Rotopaxdunken sitter kvar efter helgen, körde lite traktorvägar hemma på gården. Jag känner mig inte så orolig att den lossnar längre. Limmet sitter hårt och rutans infästning känns stabil. Det ska ju sägas att Rotopaxpunken är på 7,5 liter, den kan nog se större ut på bild, så vikten är inte så stor. Väldigt bra att ta med från bilen när man ska laga mat till 13 personer som i helgen. Vätskeblåsan i andra fönstret funkade oxå bra, inget skvalp och den kommer vara perfekt på familjecamping. 

Jag sköt fram taktältet som hade skjutits bakåt, se foton och inlägg ovan på hur det skjutits bakåt. Lossade på fästena mot railsen och tog ett spännband (dags att köpa vinsch?!) och drog fram det. 

Hade några sprayburkar underredsmassa och zinkspray som fick göra nytta under bilen.

20170430124153-01.jpeg

IMG_20170430_150958.jpg

20170430142052.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, munkensbilder sade:

Sjöar har en magisk dragningskraft med eller utan båt.

Ja, sjöar, berg och eld. Ligger väl nått i evolutionen och DNA-stegen som gör det. Det här vattenhålet ligger extra varmt om hjärtat eftersom jag, pappa och bror har "tillverkat" den.

Jag gillar ditt båtkoncept, nått för framtiden. 

Edited by pajeroramble
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sånt man gör innan familjen vaknar en lördagsmorgon.

WIFI mobilrouter monterat i bilen. Den hamnade på undersidan av locket på mittkonsolen med dubbelhäftande kardborrband (velcro). Tackar mig själv för att jag monterade ett extra 12V-uttag inuti mittkonsolen när jag ändå rev inredningen för nått år sen. Idén tackar jag @pilten för.

 

IMG_20170513_064018.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...