Jump to content

Taktält för Jeep Grand Cherokee, nybörjarfrågor


Jaxne
 Share

Recommended Posts

Jag har nyligen fått upp ögonen för overlanding i samband med att jag letade fyrhjulsdriven bil för att ta mig fram på vintrarna. Det verkar som ett bra sätt att se mer av världen på! I varje fall så har jag då skaffat en Jeep Grand Cherokee Limited -02. Jag får berätta mer om den och om mig i en presentationstråd här sedan också. 

Nu har jag fått planer på att skaffa ett taktält då det verkar väldigt smidigt även om det är en mycket större kostnad mot ett vanligt tält. Jag har fått för mig att Gordigear ERT01 skulle kunna vara ett bra alternativ efter att ha läst om det här och hört att det ska vara bra även på annat håll. Men hur bra står sig detta mot regn? Det skulle ju hålla tätt efter att man blött tältet någon gång. Men recensionen av IronMan-taktält framställer ju det som att i alla fall det tältet läcker in mycket, är då Gordigear mycket bättre så det är stora variationer mellan olika tält eller har de flesta problem med regn på ett eller annat sätt? Av de bilder jag sett har det sett ut som att de var extra lager tältduk bara ovanifrån så kan de inte hantera regn från sidan vid vind? 

Nu är ju inget bestämt än om vilket tält det blir så andra förslag är också välkommet om någon har andra tips. Vad ska jag tänka på? 

Sedan funderar jag även om hur det ska monteras på taket. Går det att montera direkt på de rails bilen har? (Original rails) Först och främst; tål de den vikten som tältet som mest ger när man är i det eller behöver man någon förstärkning där? Jag är även fundersam på monteringen om det är något mer som behöver köpas eller om det går att montera direkt på bilens tak-rails? 

Stort tack på förhand! :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har haft ett hard shell, Maggiolina Air Top och har nu ett "soft shell", Autohome Overland. Båda är bra men jag tycker hard shell är bäst. Men vi är fyra  personer så då blir det soft shell av utrymmeskäl. Gordigear tror jag några har här på forumet, ge det några timmar så kommer du nog få svar. Folk är väldigt bjussiga här ??

Rails brukar hålla, det står i manualen vilken dynamisk last dom tål, oftast 75-100kg. Ska inte förväxlas med statisk (stillastående), bilar klarar oftast att läggas upp och ned utan att taket går sönder. Vanliga lastbågar på railsen funkar, kan va bra med tre stycken beroende vad du väljer. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte ska oroa mig så mycket för regn då :) 

Det som jag däremot funderar mest över nu är vad mina rails tål. Siffrorna du nämner låter bekanta, jag har hört något liknande för min bil, men jag ska se vad det står i manualen i morgon när jag sätter mig i bilen. Men det är alltså bara tältets transportvikt som man syftar till då och den högre belastningen som uppstår när man är i tältet men det är stillastående borde inte vara något problem? Så är det bara tre lastbågar att skaffa för att sedan montera tältet på? :) 

Jag undrar även om någon har erfarenhet av dessa tält: https://www.blocket.se/Halland/Taktalt_72705932.htm

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Välkommen! 

Som Stefan skriver så ska du inte oroa dig för regn. Tälten torkar väldigt fort i lite vind och sol. Jag har aldrig upplevt att det regnar in genom duken och jag har tältat i ganska stökiga regnväder.

Det man ska passa på är kondens under madrassen. Efter längre turer så tar jag alltid ut madrassen och låter den torka ordentligt samtidigt som tältet får torka.

Innan jag köpte mitt roofrack så hade jag tältet monterat på bilens orginala rails med endast två Thule takstativ. Funkade helt ok.

Tälten du linkade till såg riktigt bra ut. Om din budget tillåter det så köp ett som är förberett för förtält- skönt att slippa kliva rätt ut i dåligt väder.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag hade bara två lastbågar på mitt Maggiolina, men tillverkaren rekommenderar tre om jag minns rätt. Men så länge lastbågarna är klassade för vikten på taktältet så är det ju inga problem. Jag har läst om många som har kondensproblem under madrassen på olika forum men jag har aldrig upplevt det. Jag har dock dubbla madrasser. Lite platonmatta lr liknande under borde göra susen, lr hur gör du @Wiberg?

Ang. vikten så är tanken att railsen och taket ska hålla för en krock, då uppstår ju största belastningen, mycket större än en familj som sover i taktält. Min verkstad provade mina rails i ganska hög fart som du kan se här 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Wiberg sade:

Välkommen! 

Som Stefan skriver så ska du inte oroa dig för regn. Tälten torkar väldigt fort i lite vind och sol. Jag har aldrig upplevt att det regnar in genom duken och jag har tältat i ganska stökiga regnväder.

Det man ska passa på är kondens under madrassen. Efter längre turer så tar jag alltid ut madrassen och låter den torka ordentligt samtidigt som tältet får torka.

Innan jag köpte mitt roofrack så hade jag tältet monterat på bilens orginala rails med endast två Thule takstativ. Funkade helt ok.

Tälten du linkade till såg riktigt bra ut. Om din budget tillåter det så köp ett som är förberett för förtält- skönt att slippa kliva rätt ut i dåligt väder.

Och det är jag som är Stefan

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har Gordigear och det mesta av mina åsikter/erfarenheter har jag skrivit under "taktältstråden". Avseende regn och blåst så har vi så sent som i natt provat det och vi är fortfarande torra. ;)

Jag har ju mitt Gordigear på en gammal ZJ men mitt takräcke är inte direkt original.

@Per Pettersson har monterat taktält på sin WK2 (Grand Cherokee 09) men har valt att först montera takkorg på railsen.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

"Jag har läst om många som har kondensproblem under madrassen på olika forum men jag har aldrig upplevt det. Jag har dock dubbla madrasser. Lite platonmatta lr liknande under borde göra susen, lr hur gör du @Wiberg? "

Jag har dessvärre inte hunnit adressera det problemet än men hittade en typ av fiber man använder i bland annat båtar. Den var ganska dyr iofs.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan nu svara på att den lastvikt som står i instruktionsboken är 68 kg, så det ligger ju nära vad många andra bilar klarar av. Jag har även hittat intressant läsning för en bättre förståelse för hur viktfördelningen egentligen fungerar. Även om det är enkelt uträknat så ger det bra hum om hur man ska tänka och ger god förståelse för varför man kan lasta mycket mer än den dynamiska vikten som anges i instruktionsboken. Här kommer länk till denna läsning:
https://outbackjoe.com/macho-divertissement/macho-articles/roof-loading-and-roof-top-tents/

7 timmar sedan, Lars 9k sade:

Jag har Gordigear och det mesta av mina åsikter/erfarenheter har jag skrivit under "taktältstråden". Avseende regn och blåst så har vi så sent som i natt provat det och vi är fortfarande torra. ;)

Jag har ju mitt Gordigear på en gammal ZJ men mitt takräcke är inte direkt original.

@Per Pettersson har monterat taktält på sin WK2 (Grand Cherokee 09) men har valt att först montera takkorg på railsen.

 

Låter lovande att det är torrt än :) Vid montering av takkorg får man ju fördelen att vikten fördelas till fler fästpunkter på takets inbyggda rails. Så att ha i alla fall tre tvärgående tackräcken borde ju vara bra med de sex fästpunkter det ger. Men en takkorg kan ju också vara alternativ för att fästa tex mer lampor och antenner på så man har allt i ett kitt vid montering. (Jag kör denna bil även till vardags). 

Nu till lite mer info om tälten jag länkade till ovan med länken till Blicket. Det är Tembo4x4 som är tillverkaren för de och de ska även de ha tråd som sväller enligt försäljaren. Jag har dock inte hittat någon review på de, men jag får en rätt bra känsla så de kan säkert vara ett alternativ. Dock är de slut hos leverantör så finns föst i slutet på sommaren att få tag på. Även de har madrass inbyggt, men bara 60 mm. Det låter lite tunt, men jag räknar med att placera liggunderlag eller liknande under eftersom det sägs minska kondensen enligt taktältstråden här. 

Jag kan ju även passa på att svara på att ett undertält kommer också införskaffas. Det verkar väldigt användbart för bättre skydd från väder och vind, och även bättre skydd från insyn om man skulle utnyttja tältet på en camping etc. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den 20.6.2017 at 19.07, pilten skrev:

 Men en bil skal tåle å ligge opp ned. Altså veier bilen 2 tonn så skal taket tåle 2 tonn. Ifølge min venn på tilsynet.  

 

Det samsvarer meget lite med oppgitte laster oppgitt fra bilprodusent.

Det bør skiljast mellom dynamisk & statisk belastning JA.

Men at denne fakoren fort vekk er 1:20 sliter eg med å akseptere. Ei enkelt styrkeberekning av det heller spè materialet som rails som regel er bygd av, bør kunne avklare status.

Heilt konkret kjenner eg til styrkeberekning ifrå ein meget dyktig karroseribyggar som benytter seg av 1:4 i samband med dynamisk versus statisk last. Korleis lasta/vekta punktuelt er fordelt burde også takast med i berekning.

Edited by SafariTec
korrigert skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-20 at 3:05 PM, Wiberg said:

"Jag har läst om många som har kondensproblem under madrassen på olika forum men jag har aldrig upplevt det. Jag har dock dubbla madrasser. Lite platonmatta lr liknande under borde göra susen, lr hur gör du @Wiberg? "

Jag har dessvärre inte hunnit adressera det problemet än men hittade en typ av fiber man använder i bland annat båtar. Den var ganska dyr iofs.

Jag har faktist noterat kondens under madrassen. Anledning till att jag upptäckte det var att jag letade efter det :)

Lösning för oss har varit att helt enkelt lägga en låda under madrassen och låta den ventilera ut. Dock aldrig varit problem att "fukten" gått igenom madrass utan verkar vara mer lokalt mellan taktälts-golv och undersida utav madrass. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Jaxne Nu vet jag inte hur många ni är i familjen men ett Gordigear ERT01 går att få plats med två vuxna och två halvhöga barn. Kan återkomma om några år när de blivit större :)

Ang regn så hade jag problem de först två gångerna, hade jag följt manualen som säger att man skall blöta ned det för att tråden skall svälla hade jag inte haft problem. Men om du skaffar ett tält som ser ut som ERT01 kolla hur de har löst hur "överhänget hanterar" av tältet hanterar vatten. @Lars 9k kanske kan beskriva bättre vad jag menar  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, rob_bor sade:

Nu vet jag inte hur många ni är i familjen men ett Gordigear ERT01 går att få plats med två vuxna och två halvhöga barn. Kan återkomma om några år när de blivit större :)

Ang regn så hade jag problem de först två gångerna, hade jag följt manualen som säger att man skall blöta ned det för att tråden skall svälla hade jag inte haft problem. Men om du skaffar ett tält som ser ut som ERT01 kolla hur de har löst hur "överhänget hanterar" av tältet hanterar vatten. 

ERT01 borde räcka gott och väl då det bara är jag och min sambo som ska få plats. Det som jag skulle se som störst fördel med större modell är att undertältet blir större så man har mer yta där man kan utnyttja :) 

Det lutar mer åt att bli ett Gordigear, men om jag skulle skaffa tex Tembo4x4 så ska jag i så fall kolla deras demo-tält först för att se hur överhänget är byggt. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...