Jump to content

Andreas.E - Nissan Patrol Y61


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators
4 minuter sedan, Thony sade:

För länge sen så var det en gammal Chaufför som sa att fick jag håll i Diesel tanke så skulle jag skära tunna skivor av tvål och lägga på skulle bli som cement sa han jag har aldrig provat själv ....kanske han drev med mig.. men tvålen är väl inte som förut idag och inte dieseln heller...

Jag har hört det samma, men om det faktiskt fungerar vet jag inte. 

Men sedan bilen skall ut på en riktigt lång resa i sommar känns det rätt att byta till en helt ny tank.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Andreas.E said:

Jag har hört det samma, men om det faktiskt fungerar vet jag inte. 

Men sedan bilen skall ut på en riktigt lång resa i sommar känns det rätt att byta till en helt ny tank.

intressant det kanske är sant då..men det är ju bara en nödlösning. bra att tänka på i framtid om man har otur någon gång.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Administrators

IMG_8379.thumb.JPG.36018801a52682b12d2599a5143c682b.JPG

Ny tank äntligen på plats!

Egentligen hade jag tänkt byta den själv, men en runda under bilen fick mig på andra tankar.

En snabb tlf till Mekonomen i Sylling (låter dom göra en del jobb på bilen) blev vi eniga om 2000,- för att byta. Det visade sig bli en god deal för mig när jobben tog över 4timmar. 

Dragkroksbalken som satt ivägen gick inte att flytta på, så tanken måste skäras ner. Den nya tanken var lite större, så lite modifiering måste till. Men verkstadsägaren höll ordet, och priset.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

2000kr för 4timmar är billigare än vad jag tar :)

Nu har du bytt tank men om man svetsar den så kopplar man in avgasröret till påfyllningen så tanken blir full av avgaser. Avgas innehåller inge syre så det är bara att svetsa.

Ser fram emot nästa tur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Administrators

Vid det sista snöfallet vi hade här i Norge... blev det för mycket snö på fönstret fram, så att armen till torkaren hoppade av! (Jo jag hade tagit bort det mesta av snö först, men ack)

Av olika orsaker blev bilen stående ganska så länge för jag skulle försöka fixa felet. Men i går kom dagen för lite skruvande.
Skriver detta mest för andra Patrol ägare, som kanske vet lika lite som mig om sin bil ??

Skruvade först bort plåten som ligger över infästningen till torkarena, för det verkade som den mest logiska platsen. Men kunde inte se något där. Så i ren desperation rev jag ut hela instrumentpanelen... men nopp inte där heller.

18835837_10154845567403472_8128863270362406517_n.thumb.jpg.b699bfec96e5377c8f24a9a2e3c57b53.jpg

Nu visar det sig att man enkelt kommer till armar och länkar om man tar bort dom två svarta gallren/rist som syns på den sista bilden. Så enkelt, men så svårt... ? Lyste ner med kraftig ficklampa för jag rev instrumentpanelen med kunde inte se något. Men varje dag man lär något nytt, är en bra dag.

18740439_10154845521753472_3793695544300744107_n.thumb.jpg.914e0ddee9a4498a147dde79f8f4e159.jpg

Så nu är armen till motorn på plats igen, och bilen klar för träff till helgen!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 2016-03-17 at 10.18, Andreas.E sade:

Detta blir nog min nästa projekt med bilen  

Här länge funderat på antingen täcka bilen med folie, men det här är bra mycket tuffare. Så blir frågan, skall man gå för svart... eller army green 

Är detta fortfarande på planerings stadiet? Det ser ju onekligen spännande ut 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Administrators

Det måste nästan bli något sådant för att hålla ihop bilen (Nissan=Rost) ?

Men jag har inte kommit så mycket längre, men när jag först skall ta tag i karossen så blir den nog målad med den tekniken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänker du på att ha galler med baksätet på plats? Jag tror jag bara har galler som fästs i passagerar handtagena för baksätet, dvs med baksätet urtaget och fästes i golvet eller mot upphöjningen för baksätet. Är dock lite osäker på montaget då det är några år sedan jag skruvade på dessa galler. Men kan kolla nästa gång jag är i garaget i Sverige vad som göms i gömmorna.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/28/2017 at 21.52, Andreas.E sade:

IMG_8379.thumb.JPG.36018801a52682b12d2599a5143c682b.JPG

Ny tank äntligen på plats!

Egentligen hade jag tänkt byta den själv, men en runda under bilen fick mig på andra tankar.

En snabb tlf till Mekonomen i Sylling (låter dom göra en del jobb på bilen) blev vi eniga om 2000,- för att byta. Det visade sig bli en god deal för mig när jobben tog över 4timmar. 

Dragkroksbalken som satt ivägen gick inte att flytta på, så tanken måste skäras ner. Den nya tanken var lite större, så lite modifiering måste till. Men verkstadsägaren höll ordet, och priset.

Märkte i helgen att tanken läcker. Vet inte om det är läckage i tanken eller om det är någon packning. Inget större läckage men det droppade ner under tanken. Antar att jag måste plocka loss eländet för att se, för ockulärt nedanför hittade jag inget, men går ju knappt att se något heller.

Försökte hitta en beggad tank men det var ju lättare sagt än gjort. Vart köpte du din tank?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, LantzPatrol skrev:

Märkte i helgen att tanken läcker. Vet inte om det är läckage i tanken eller om det är någon packning. Inget större läckage men det droppade ner under tanken. Antar att jag måste plocka loss eländet för att se, för ockulärt nedanför hittade jag inget, men går ju knappt att se något heller.

Försökte hitta en beggad tank men det var ju lättare sagt än gjort. Vart köpte du din tank?

Glöm inte inspektions luckan. Den är under bagagerums mattan till höger. Du måste lossa golv listen för att kunna lyfta mattan och sedan skruva ut luckan, där ser du ned på tankarmaturen, som också kan bli rostig och då drar den in luft.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, stensth sade:

Glöm inte inspektions luckan. Den är under bagagerums mattan till höger. Du måste lossa golv listen för att kunna lyfta mattan och sedan skruva ut luckan, där ser du ned på tankarmaturen, som också kan bli rostig och då drar den in luft.

Detta var ju en fantastisk info @stensth! Det är ju guld, jag har slitit mitt hår i attt försöka komma åt utan att behöva riva ner eländet, detta gör situationen betydligt enklare.

Tack så hemskt mycket! 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

När min tank läckte trodde jag i första omgång att det "bara" var det rostiga armaturen för det var helt blött runt den... men ack!

Min tank läkte endast när den var fylld över 40%. Det visade sig att det var både armaturen och själva tanken. Tanken ser ut att vara av ett stycke plåt, som sedan bockats och pressats till sin form. Så är den svetsad runt större delen. Det var i alla svetsfogar min tank läckte.

Själva bytet var jag jäkligt glad för att jag inte gjorde. Tanken hos verkstaden var att detta skulle bli en enkel jobb, så dom prisade för 2 timmar, men tog som sagt över 4 timmar då det på inget sätt gick att demontera dragkroksbalken. 

Ny tank köpte jag här: http://nomax.no/nissan-4/nissan-patrol-y61/dieseltank-bensintank-nissan-patrol-y61-detail

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag får leta upp inspektionsluckan idag och be till högre makter att det inte är tanken. Känns iof inte som det då det borde vara en större läcka än att tanken fuktas och det droppar några enstaka droppar per timme. Kan jag tycka. Men jag tycker ofta fel i och försig.

Jag får väl, om tankbyte är nödvändigt, försöka hitta en verkstad som också räknar för optimistiskt :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Skall inte vara negativ här ? men min tank droppade inte så mycket heller... Fylld med 99liter så fylde den en 5 liter dunk på ca 5 dagar (den stod med uppsamlingskar sista dagarna för tankbytet, så fick mätt det ganska så bra) Om det bara hade läkt från tankarmaturen så borde det knappt droppa alls då det skall ganska mycket till för det skall skvätta/fukta ut något den vägen. 

Men håller tummarna att det är enkelt.

Har du dragkroksbalk på din bil så kan du först se om du enkelt får lossnat på denna. Går det, så är det egentligen inte den stora jobben... hos mig gick det inte hur mycket verkstaden provade, så då bytte dom den med balken på plats, vilket tog grymt mycket längre tid.

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Andreas.E sade:

Skall inte vara negativ här 1f636.png men min tank droppade inte så mycket heller... Fylld med 99liter så fylde den en 5 liter dunk på ca 5 dagar (den stod med uppsamlingskar sista dagarna för tankbytet, så fick mätt det ganska så bra) Om det bara hade läkt från tankarmaturen så borde det knappt droppa alls då det skall ganska mycket till för det skall skvätta/fukta ut något den vägen. 

Men håller tummarna att det är enkelt.

Har du dragkroksbalk på din bil så kan du först se om du enkelt får lossnat på denna. Går det, så är det egentligen inte den stora jobben... hos mig gick det inte hur mycket verkstaden provade, så då bytte dom den med balken på plats, vilket tog grymt mycket längre tid.

 

 

Känns tyvärr rimligt. Har ju kört lite till och är nu under halva tanken och nu läcker det inget alls.

Dåligt tecken. 

 

Ska kolla gällande balken, har ju ARB kofångare med dragkroken på den så vet inte om den balken då kanske saknas, har faktiskt inte tänkt på det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...