Moderators Wiberg Posted November 14, 2017 Moderators Share Posted November 14, 2017 Ja, det skall ju inte vara enkelt . Blir bra detta Frode! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 14, 2017 Author Share Posted November 14, 2017 Kjedelig om alt var enkelt blir vel neppe noen road-of-bones-bil, men jeg tror den bør funke fint på tur. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 14, 2017 Moderators Share Posted November 14, 2017 Vilket är det viktigaste ?. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 14, 2017 Premium Member Share Posted November 14, 2017 36 minuter sedan, Wiberg sade: Vilket är det viktigaste ?. Road-of-Bones !!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 15, 2017 Moderators Share Posted November 15, 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 4, 2017 Author Share Posted December 4, 2017 Det tok sin tid, men nå er endelig vinterhjulene på. Sommerhjulene var 245 mm brede, på ET54 felger. Vinterhjulene 275 på ET47. Det subbet såvidt i støtdemperne bak. Det jeg fikk tak i av spacere til fornuftig pris på "relativt" kort tid (alt er relativt skulle det vise seg), var 1,5" / 38mm. Det stikker litt langt ut, men det går sånn delvis. Jeg kappet ca. én cm i bunn av fangeren foran. Det subber såvidt i bakkant av forhjulet, men det får det bare gjøre inntil videre. Dekkene tilsvarer 31,2", og det er nok omtrent så stort det går på uten å kutte mer. Jeg tror det får være et greit kompromiss for en bil som normalt brukes på veien, som også trekker en del henger. Artig å teste den litt på snøføret. Den låser alt av akslinger ved minste antydning til at det spinner, men uten moderne traction control som struper motoren. Snøføyka står av alle hjul, og den vil virkelig avgårde. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 6, 2019 Author Share Posted November 6, 2019 Her har det jammen vært lite aktivitet. Denne kjøpte jeg høsten 2017, mest for å bruke til litt offroad, ekspedisjoner og å trekke tung henger. Det er ikke mange biler man kan bruke til alt det, samtidig som det er komfort og utstyr nok til at det er en trivelig bil å bruke til det meste. Nettopp det har skjedd, den har vært brukt til alt mulig rart, og på disse to årene har jeg kjørt borti 30.000 km med den. Jeg har kostet på litt her og der, men det har egentlig vært lite feil på den. Jeg har blitt litt glad i denne sliteren av en bil. Den starter uansett vær, trekker ivrig avgårde uansett føre, og uansett hva jeg henger etter den. Til å "bare" ha 140 hk er den faktisk ganske kvikk, og har ingen som helst problemer med å få med seg 3 tonn henger i greit tempo. Med diffbrems i begge akslingene gnager den seg også godt frem uansett om det egentlig er vei eller ikke. Den har dessverre gravd sin egen grav her hos meg. Ved at den har vært såpass bra til alt mulig, begynte jeg så smått å se etter en nyere Grand Cherokee. Rett og slett fordi når bilen har blitt så mye bruksbil, og jeg stadig kjører både langt og med bilen full av unger og alt, så ønsket jeg meg noe nyere. Noe med flere airbagger, med ESP og litt sånt. Nyere Grand Cherokee er knapt å oppdrive i Norge, og de få som dukker opp blir revet bort med en gang. Forrige uke hentet jeg derfor hjem en commander, som nå overtar rollen denne har hatt. Skulle noen ha lyst til å ta over denne, så ligger den på finn nå: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162324362 . Og om noen andre skulle vurdere en sånn type bil, så vil jeg absolutt anbefale en. Dette er ærlige, relativt enkle, hardtarbeidende biler, som ikke sier nei uansett underlag. Rett og slett en bil å bli glad i. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now