Jump to content

Att välja Overland fordon


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Och en Suzuki Grand Vitara XL-7 har nu åxå provkört.

Upplevde ganska stor skillnad mot Jeep Grand Cherokee. Tightare, trängre, smidigare. Fick inte lika avslappnad känsla som i Jeepen. Kan bero på att Jeepen hade automat och Suzukin manuell. Men även körställningen var mer avslappnad i Jeepen. Terräng egenskaper ej testat. 

Ekonomin talar dock för Suzuki. Har vi någon med erfarenhet av Grand Vitara 1998 till 2005 som kan dela med sig av sina erfarenheter? Eller någon som kan länka till något?

/Martin

Edited by norlin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grand Vitara XL7 er gode biler men det første jeg kommer på er at jeg har lest/hørt at på diesel motorene til Grand Vitara xl7 2 Liter Diesel har det vært tilfeller med koksing hvor innsug må tas av og rengjøres og for og ta dette av så må dysene tas ut og de sitter ofte helt fast. Jeg klarer nå ikke og finne de sidene hvor jeg har lest dette. Men det finnes et egent verktøy til og få disse ut men få verksteder har det og har lest tilfeller hvor de har ødelagt topplokket til motor for og få de ut. Jeg kan finne link til det verktøyet om du vil ha det en gang.

Har kopiert dette Koksing (brent sot/olje) kan være et problem. Dette skyldes en vakuumklokke som ikke regulerer som den skal. Du merker dette på at turbotrykket blir dårligere/forsvinner. EGR (eksosrensesystem) fungerer da heller ikke som det skal.

Fra denne siden https://www.tv2.no/a/3239362/ og er også info om disse bilene på denne https://www.tv2.no/a/3933219/   Håper dette var noe til hjelp.:)

Edited by kimar
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gjorde en längre provkörning av en Suzuki Grand Vitara XL-7 jag tidigare tittat på, med nedslående resultat, inte på exemplaret utan på modellen. Jag fick inte till någon vettig körställning så efter en 20 min fick jag kramp i högerbenet.

Så tyvärr fick jag gå ifrån ett bra exemplar av en kompetent bilmodell.

Gillar Jeep Grand Cherokee, utom bränsleförbrukningen.

Så det blir till att fundera vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu behöver jag er hjälp. Jag tog med frun förbi en bilförsäljare där det stog en Kia Sorento -05. På vägen dit blev jag upplyst om att vi kan titta men ingen Kia ska vi ha. Efter tittat och provkört började hon förhandla pris med försäljare, så har ni något om nämnda bilmodell? Frun verkar ju ha bestämt sig då hon planerar att ha den till vardags. 

Hilfe bitte.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, norlin skrev:

Nu behöver jag er hjälp. Jag tog med frun förbi en bilförsäljare där det stog en Kia Sorento -05. På vägen dit blev jag upplyst om att vi kan titta men ingen Kia ska vi ha. Efter tittat och provkört började hon förhandla pris med försäljare, så har ni något om nämnda bilmodell? Frun verkar ju ha bestämt sig då hon planerar att ha den till vardags. 

Hilfe bitte.

I starten når Kia kom til Europa så var ikke bilene helt gode og var veldig billig konstruert første utgaven av Kia Sportage er en slik. Men etter dette så ble de en kvalitets produsent som lager gode biler og etter hva jeg leser så er Sorento blant disse. Etter hva jeg også leser så har denne ramme så ville sjekket nøye for rust. Litt info som jeg fant på nett  https://www.tv2.no/a/3984102/   https://broom.tv2.no/underholdning/broom/kia/sorento/2003-2009/83  https://www.rac.co.uk/drive/car-reviews/kia/sorento/sorento-2003-2010/    dette virker jo veldig bra.:)

Edited by kimar
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, norlin skrev:

Tack!

Tja det verkar inte vara det vanligaste valet, och marknaden är inte översvämmad av tillbehör. Det jag läser är positivt. Kan bli något, ska fundera över helgen och ta en ordentlig titt/provkörning igen på Onsdag. 

Slik har jeg det også med min Suzuki det finnes ikke så veldig mye tilbehør men leter en litt så finnes det alltid noe. Og vil tro at denne kan du gjøre et godt kjøp på og få mye bil for pengene sammenlignet med andre. Er det 2,5 diesel i denne?

Link to comment
Share on other sites

Den bensin Kia en høres jo veldig bra ut. Grunnen til at jeg spurte er at Kia/Hyundai har produsert Mitsubishi sin 4D56 diesel motor på lisens og det er veldig vanlige motorer som kom i produksjon på tidlig 1980 tallet og fortsatt er i produksjon enda så mulig at diesel motoren i Sorento er den. Men valget mellom diesel og bensin er ikke alltid lett diesel motorer er ikke glad i små kjøring og er dyrere og fikse enn bensin motorer men dieselen har lavere forbruk og er ofte mer robust konstruert enn bensin motorene. De gamle dieselene begynner også og få forbud mot og kjøre inn i byer noe som også er og tenke på.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tack @MrWIB, bra skrivit och info som fick en annan att sätta vissa drömmar i perspektiv 🤠

Med det sagt... har jag en och annan sak som jag känner måste fixas med innan jag vågar mig på en resan mer Er. Från det jag har läst och bilder jag har sett...det bara brinner inom mig 🤩

Ett gäng månader bort(?), men jag ser fram emot min första Overlanding!

Jag kör en Hilux '14 just nu, och hoppas det lever upp till äventyret.🙈

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da hiver jeg inn et spørsmål her. Hva er deres tanker om et 2 wd overlanding kjøretøy? Hvor store begrensninger får en da, selvfølgelig så er jo ikke terreng kjøring noen mulighet men kan en forsatt komme til plasser som eks camp Lekvattnet med litt bakkeklaring og gode dekk? For min neste turbil blir av lavbudsjett typen så stiller meg dette spørsmålet kan jeg klare meg med 2wd? Og er ikke helt sikker så skulle gjerne hørt deres meninger om dette.

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg 2wd er en så stor begrensning, at det for meg ikke er aktuelt. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis offroad, men opp bratte grusveier. Der er det biler med 2wd som spinner i stykker veien og lager vaskebrett. På de bratteste grusveiene på vestlandet er det ikke tillatt med 2wd pga slitasje på veiene.

Og skulle du få lyst å parkere 2m utenfor veien, setter man seg fort fast i gjørmen med snille dekk og 2wd.

Så jeg for min del, ville absolutt prioritert en modell med 4wd, selv på budsjett.

Men når det er sagt; så kommer du deg gjerne 80-90% av stedene med 2wd. Så er det det som skal til for å komme seg på tur, kjør på. 😁

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du kommer nok så langt du vill med 2wd, blir bare litt flere utfordringer. 

Å når de tenker lavbudsjett, så er du jo inne i kjernen av overlanding.

Greit det er tøft med 4x4 roofrack osv, men om du virkelig skal ut på tur, så er jo den største utfordringen økonomi. Altså hvor lenge kan man leve i bilen før man er tom for penger. 

 

 

Edited by pilten
La ved litt youtube
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, iknutis said:

Personlig syns jeg 2wd er en så stor begrensning, at det for meg ikke er aktuelt. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis offroad, men opp bratte grusveier. Der er det biler med 2wd som spinner i stykker veien og lager vaskebrett. På de bratteste grusveiene på vestlandet er det ikke tillatt med 2wd pga slitasje på veiene.

Og skulle du få lyst å parkere 2m utenfor veien, setter man seg fort fast i gjørmen med snille dekk og 2wd.

Så jeg for min del, ville absolutt prioritert en modell med 4wd, selv på budsjett.

Jeg ser den. Men problemet jeg ser er at er utrolig lite biler med 4x4 til under 30-40.000 kr som oppfyller de kravene jeg må ha av min neste turbil. Selvfølgelig så kan jeg få kjøpt en gammel opprustet japse pickup med en 70 hk motor i denne prisklassen men de er ikke egnet til Ovelanding pga total mangel på kjørekomfort og motorkraft.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, pilten said:

Du kommer nok så langt du vill med 2wd, blir bare litt flere utfordringer. 

Å når de tenker lavbudsjett, så er du jo inne i kjernen av overlanding.

Greit det er tøft med 4x4 roofrack osv, men om du virkelig skal ut på tur, så er jo den største utfordringen økonomi. Altså hvor lenge kan man leve i bilen før man er tom for penger. 

Første bilen jeg brukte til Overlanding var jo en Volvo 740 som hadde sine begrensinger men klarte meg fint med den selv på dårlige og bratte grusveier så kom jeg frem selv om jeg til tider hadde noe hjulspinn men det var nok mye pga dekkene. Men jeg har ikke så mye erfaring på annet en grusvei med 2wd da bakkeklaringen på Volvoen var for dårlig til og prøve seg på noe annet.

Jeg tenker iallefall at bilen må kunne oppfylle disse kravene, driftsikker, lett og skru på, mulighet til og bo/sove inni ved behov, noe kjørekomfort og billig i innkjøp/drift og klare litt dårlig vei. Så tenker at mulig en liten varebil kunne vært noe men ønsker ikke bobil akkurat så eks en Hiace hadde vært greit. En pickup med camper er veldig fint men utenfor min prisklasse.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, kimar said:

Jegg tenker iallefall at bilen må kunne oppfylle disse kravene, driftsikker, lett og skru på, mulighet til og bo/sove inni ved behov, noe kjørekomfort og billig i innkjøp/drift og klare litt dårlig vei.

Når jeg leste dette tenkte jeg Pajero gen 2 og Mitsu L300. 😁

Rust er egentlig det verste, men det er utrolig hva man greier å lappe sammen sålenge motor og drivverk holder sammen. Og begge modellene er i praksis udødelige. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, iknutis said:

Når jeg leste dette tenkte jeg Pajero gen 2 og Mitsu L300. 1f601.png

Rust er egentlig det verste, men det er utrolig hva man greier å lappe sammen sålenge motor og drivverk holder sammen. Og begge modellene er i praksis udødelige. 

L300 er ikke aktuelt pga de er tungskrudde og vanskelig og komme til motor men verst av alt livsfarlige om en havner i ei ulykke. Pajero gen 2 er for liten og de fleste er rustet i stykker så er ikke aktuell den heller. 

Ja en kan lappe i sammen mye men går ei grense som den gen 2 Pajeroen jag hadde var forbi redning. Jeg kan ikke sveise lengre heller så bilen bør ikke være helt opprustet. Så er ikke helt enkelt dette hva en skal kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, iknutis said:

Da har du flere krav enn du kom med først. 1f62c.png

Og da er jeg enig i at det er vanskelig å finne en bil som har ‘alt’.

Det er det men kommer frem til at Hiace er mulig det eneste som oppfyller alle kriterier og etter en kikk på finn så finnes det faktisk awd utgaver i denne prisklassen av disse så om en får tak i en slik så har en det meste. Den store fordelen disse har er jo at de har ingen mekaniske svakheter etter hva jeg er kjent med og de er ekstremt driftsikre så for en lavbudsjett Overlander er det perfekt. Så for se hva en kjøper ting endrer seg jo helle tiden først må iallefall viruset forsvinne før det blir bilkjøp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, pilten said:

Du kommer nok så langt du vill med 2wd, blir bare litt flere utfordringer. 

Å når de tenker lavbudsjett, så er du jo inne i kjernen av overlanding.

Greit det er tøft med 4x4 roofrack osv, men om du virkelig skal ut på tur, så er jo den største utfordringen økonomi. Altså hvor lenge kan man leve i bilen før man er tom for penger. 

 

 

Mogolrallye er stillig har fulgt litt oppigjenom og viser hva en kan få til med normale biler.

 

Legger også til en fra Youtube som jeg har begynt og følge som har gjort et imponerende bygg på en 2wd Chevrolet minivan kunne godt tenkt meg og lagd noe lignende.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

En 2wd HiAce med kjetting tar sig fram som en stridsvagn om man har lite last där bak. Min första bil, Dolores, var just en sådan :) . Med hemsnickrad inredning och Eberspächer bodde vi som kungar i den när jag var i Frankrike och åkte bräda för tusen år sedan eller vad det kan ha varit. Ingen dum idé där @kimar 👍. Ska se om jag hittar några bilder på " Dollan ".

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...