Jump to content

Tips på ryckstropp


Alvefridh
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Jag menar att jag kommer ihåg något tillfälle där Biltemas ryckstropp var inblandad med katastrofalt resultat - den hade jag hållit mig långt undan. Även en skadad/ gammal ryckstropp skall användas med försiktighet/ kastas. Mina kamrater på Island höll på att stryka med när deras, av erkänt märke, ryckstropp gick av. Krossade hela bakdörren på bilen inklusive ruta. Det är farliga krafter i farten.

maxresdefault.thumb.jpg.381e314034ffa82ffcde0ca085f74257.jpg

Kan denna vara något? http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=kinetiskt-rep-ryckstropp-34x30

Jag köpte en  8 eller 10 tons Black Snake en gång men har aldrig använt den - jag hinner knappt komma ur bilen innan var och varannan kotte kommer med vinschar och annat och ska dra loss mig :D . Det jag skulle fram till var att den ena gången jag skulle använda den så tror jag mig veta att den var lite väl grov till mitt bruk.

Enligt Munken så är dessa kinetiska rep en guds gåva ihop med vinsch när besvärliga träd ska fällas så jag får väl ha den till mitt hobbyskogsbruk då ;) .

59a598396771b_BlackSNake.jpg.28925f29f858b65d7fae555dac0e9843.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den fra biltema, kan ikke sammenlignes med de skikkelige kinetiske stroppene, biltema sin er mer som et elastisk slepe tau. Jeg har en og den funker fint til å få litt spenn i et tre man skal sage ned. 

Så en skikkelig stropp, funker fint om man bruker den riktig. Personlig synes jeg det er litt skummelt, så jeg foretrekker vinsjen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har idag ingen vettig stropp alls.

winch är på gång, har en med kass elbox men övrigt ok. inte världens vackraste men tackar ju inte nej när den är gratis? skall tillverka en platta att fästa den i sprinten som finns i kofångaren. 500 euro plus frakt för lite metallskrot känns inte motiverat när jobbets smedja har all utrustning :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skjedd noe nytt siden 2017?

Jeg trenger virkelig noe recovery-greier. Ihvertfall en skikkelig stropp. Gode tips? Ligger mye på ebay, men er de noe særlige?

https://www.ebay.com/itm/Speedmaster-24000lbs-11000kgs-4wd-Recovery-Tow-Snatch-Strap-4-x-30ft/302255030643?epid=1962257491&hash=item465fcdc173:g:-pgAAOSwAC1aA4qR

 

Lurer også på om noen har erfaringer med soft shackles?

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...