Jump to content

Vilken olja till bilen?


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Hej,

Såg i en tråd att frågan vilken olja man skulle använda kom upp.

Jag fick chansen att fråga ett oljeproffs (ingenjör på en av de största tillverkarna)  vilka oljor som man faktiskt behövde till mina dåvarande bilar (vilka framgår i mitt mail och i hans svar), tänkte det kunde vara av intresse för fler att ta del av detta.
 

Mitt mail: 

"Har två privata bilar som jag är lite intresserad av oljeråd till och kolla om det är som internet säger eller om det finns en annan sanning ...

Bil 1, Toyota Land Cruiser HDJ100 (eller Modell 100), 4.2L Dieselmotor, årsmodell 2001.
Här har Toyota hällt i lite olika oljor vid servicen och senast jag frågade varför de inte valt "helsyntet", så var det för att en "så gammal motor skall ha en sådan här olja".
De hade då valt någon "vanlig" olja, säkert inte dålig, men stämmer det att gamla motorer hellre skall köras med "gamla vanliga" oljor hellre än nya helsyntets oljor?
...
Bilen går tungt lastad i varmt klimat (oftast söder ut på sommaren, står avställd på vintern).

Bil 2, BMW M5 .
Till dessa bilar rekommenderas strikt Castrol 10W-60 Edge (tidigare TWS).
Frågan är då, funkar det med vilken 10W-60 olja som helst, eller bör man ha just Castrol?
Vad jag kan läsa mig till så funkar vilket som.
Stämmer detta även i detta fallet? Bilen lite för "maxad" så att säga, för att jag vill chansa med oljan.

Sen läste jag någonstans att 10W-60 oljan är utvecklad för extremt hård körning, när man så att säga utnyttjar motorn/bilen till max.
Kör man "Svensson-körning", med någon enstaka inspirerad körning, så kan det vara bättre med en typ 5W-40 olja istället ... Ligger det något i det och i sådana fall varför?

Läste även att om olja inte heter "0"W-XX (just "0"an skulle indikera på äkta helsyntet) så är det ingen helsyntet (PAO-basolja), utan endast "fulsyntet", (dvs  basolja av typ III = hydrocrackad högraffinerad mineralolja)
Detta övergår mitt förstånd, men stämmer det och är helsyntet oljor så mycket bättre ?
 

Ingenjörens svar:

"Vi börjar med Toyotan.
Det där är riktiga arbetsmotorer med robust, skottsäker och väldigt gammal teknologi. Idén från Toyota är att man ska hitta olja överallt till motorerna, och således är minimikravet tämligen lågt satt. I detta fall oljekvalitet motsvarande API CD. Viskositeter mellan 5W-30 och 20W-50 är ok enl. Toyota, lite beroende på vilket klimat man kör i. På ett sätt har verkstaden alltså gjort helt rätt. Det finns ingen anledning att lägga pengar på syntetoljor i detta fall. De fördelar du skulle få med syntetoljor (mer lättflytande vid kallt klimat och ev. längre bytesintervall) är inte aktuella i ditt fall. Visst ”lever” syntetoljor en längre tid i motorn och kan skapa längre bytesintervall, men dessa motorer har inte tekniken för att tillgodogöra sig de fördelarna. Motorerna är byggda för att vara robusta, inte för att gå så länge som möjligt utan oljebyte. Hur bra olja du än har kommer du få byta olja enligt föreskrivna intervall p.g.a. en massiv sotproduktion vid förbränning som ingen olja mår bra av – än mindre kan hantera vid långa bytesintervall.

Så till BMW’n.
Det är helt riktigt att BMW kräver en 10W-60 till deras motorer från firma M GmbH. Men det kravet togs bort i samband med införandet av den nya S63-motorn – V8:n som sitter i nyaste M5 med karosskod F10. Det betyder att den gamla fina S62-motorn som fick göra tjänst i M5 E39 och den spektakulära S85-maskinen (V10:n i M5 E60) båda har 10W-60 som krav, och S63-maskinen (som egentligen i rakt nedstigande led är släkt med V10:n från M5 E60, fast med två cylindrar bortkapade och de kvarvarande något uppborrade) fick en mer standardbetonad oljerekommendation i form av en 0W-30 som uppfyller kravet BMW Longlife-04. Min högst personliga uppfattning är att BMW’s motoringenjörer fick kompromissa väldigt mycket här och släppa kravet på en 10W-60 till förmån för det centralt fattade beslutet att gå över till en enhetsolja för hela modellprogrammet. En 0W-30 är extremt tunn och man balanserar på slak lina med en sådan olja vid de belastningar som en dylik motor genererar.

Det finns en stor anledning till kravet på 10W-60 för de tidigare M-motorerna förutom själva effekten och belastningen den medför. Och den stavas Bränsleutspädning. De här motorerna är, till skillnad från din dieselsnurra i Toyotan, byggda för att till varje pris kunna förbränna så mycket bränsle det bara går för den givna luftmängden motorerna orkar svälja. Och de ska kunna göra det under rätt tuffa förhållanden med varvtal som inte är särskilt vanliga för motorer med en sådan svängmassa som de faktiskt har. Dessa motorer är rätt tunga pjäser och alla delar som snurrar och rör sig väger betydligt mer än om det skulle varit en renodlad tävlingsmaskin som ska hålla 20 driftstimmar mellan renoveringar. För att det här ska funka krävs generösa toleranser och lagerspel tillsammans med stora bränslespridare med hög kapacitet. Konsekvensen blir att en del oförbränd bensin letar sig ned i oljetråget och ansamlas under tid. Ju längre man kör med samma olja desto tunnare blir den av allt bränsle. En viss del dunstar naturligtvis vid höga oljetemperaturer men inte allt. Jag har egen erfarenhet av detta med en N52-motorn (3-liters SI-maskin monterad i BMW Z4) och en kollegas äldre M3. De här motorerna är kraftigt plågade av bränsleutspädning och det enda sättet att kompensera för det är med tjockare olja.

Påståendet att du kan ”klara dig” med en 5W-40 vid lugnare körning skulle jag inte lägga så mycket vikt vid. Bränsleutspädning pågår konstant, oavsett körstil. Men visst belastar man oljan mindre om motorn inte behöver jobba kring 6-7000 rpm hela tiden. Men kom också ihåg att oljeflödet är som störst vid dessa varvtal och att motorerna är byggda för att prestera som bäst i de regionerna.

Historien förtäljer dock inte vilken M5 du har, men nu har du bakgrunden i alla fall.

Och visst är det så att PAO (PolyAlfaOlefin) används mer frekvent i 0W-XX än i 5W-XX. Men det går inte att bygga ett resonemang enbart kring detta och hitta rena PAO-oljor bara för att man köper 0W-XX. Det handlar också om vilka krav man vill att oljan ska uppfylla och hur man tänkt prissätta produkten. En del oljor måste formuleras med PAO för klara kraven, medan andra produkter klarar sig med Grp III-oljor och kan således prissättas mer attraktivt."
 

  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det med " hitta olja överallt " ställer jag mig lite skeptisk till med de nyare motorerna. En gammal 60 serie eller 105 kan jag köpa det argumentet till men till nyare motorer, där man har kompromissat en massa för att möta utsläppskrav etc, där vågar i alla fall inte jag chansa. Speciellt inte efter att ha tvingats byta motor... Castrol all the way! Med orginalt oljefilter :D

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Wiberg sade:

Det med " hitta olja överallt " ställer jag mig lite skeptisk till med de nyare motorerna. En gammal 60 serie eller 105 kan jag köpa det argumentet till men till nyare motorer, där man har kompromissat en massa för att möta utsläppskrav etc, där vågar i alla fall inte jag chansa. Speciellt inte efter att ha tvingats byta motor... Castrol all the way! Med orginalt oljefilter :D

OJ!!  Byta motor?!  Vad var anledningen till den katastrofen?? ? ?

Knappast något man vill uppleva...  urk!

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Till alla mina "junk" bilar använder jag denna olja. Classic 20w-50w mineral. Mindre slammer och bättre oljetryck. Mina fina bilar och MC är det "Mobil 1 3000" 15w-40w. Nu har min MC gått över 24k och vid näste oljebyte blir det Gulfoljan. I mina V8 trimmotorer på 500hk är det Penzoil rak 50w på sommaren och Gulfoljan på vintern. IMG_20171010_074208.thumb.jpg.82414b7ec08dd61efbd1418ad5d07b96.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
13 timmar sedan, Ove Cervin sade:

OJ!!  Byta motor?!  Vad var anledningen till den katastrofen?? 1f914.png 1f628.png

Knappast något man vill uppleva...  urk!

Exakt vad som utlöste haveriet är det nog ingen som riktigt vet men en felaktig spridare brände hål i kolven på ettans cylinder. Bidragande orsaker antas vara EGRventil, sliten SCVventil och spridare långt utanför värden.

Kolla pradopoint, toyota4x4.se och nlck.no - det står spaltmeter om injectors, dyser etc vilka har lett till motorras på D4D-motorer.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Wiberg sade:

Exakt vad som utlöste haveriet är det nog ingen som riktigt vet men en felaktig spridare brände hål i kolven på ettans cylinder. Bidragande orsaker antas vara EGRventil, sliten SCVventil och spridare långt utanför värden.

Kolla pradopoint, toyota4x4.se och nlck.no - det står spaltmeter om injectors, dyser etc vilka har lett till motorras på D4D-motorer.

Låter ju inte bra...!  Trodde Toyotan var "bullet proof"...  :-(    Säkert lugnare med en 15 år gammal stötstångs-V8:a diesel

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

1998 fick jag en ny tjänstebil. Passat 1.8 diesel. I borlänge finns det en firma som säljer dieseltillsatts i form av "nectarolja" Om man ljuger lite lätt så toppade bilen 160kmh när den var ny och efter 30000 mil toppade den 180kmh. Under 30000 mil.var det enbart normal service och dieseltillsatsen. Helt enastående. Det är kalle i sellnäs som säljer oljan. 

https://m.facebook.com/kalleisellnas/

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

På landcruiseren så brukte jeg biltema syntetisk olje, å byttet hver 10000 km. Den hadde kjørt 415000 km når jeg solgte den.

På jeepen, kjører jeg castrol edge og bytter på 20000 km.

Men det som er litt snodig, er at hvis man ser på jeep j8 som er den militære utgaven av wrangler, så har den andre krav til olje enn hva den sivile wrangleren har. Selv om motoren er den samme. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...