Jump to content

Från Tromsö till Albanien


Björn Ahlskog
 Share

Recommended Posts

Hej allihopan. Har tittat omkring och snokat i andras trådar en tid så bestämde mej för att göra en egen inför sommarens utflykt med Tjejen. Planen är alltså att köra från Tromsö till Albanien via Finland och de Baltiska länderna på vägen ner. Tänkte köra via Österrike, Slovenien, Kroatien och Montenegro. Påväg upp igen är det ännu oklart.

-Vi Har två månader på oss

- Har taktält för att sova i under majoriteten av resan. Men tänkte ta in på hotell och träffa några bekanta i Kroatien och sedan sova på en segelbåt i ca en vecka.

- Förutöver detta sätter vi stor tyngd på att cykla och åka downhill så mycket som möjligt.

- Tänkte köra en del på de TET trails som finns på vägen och använda Wikiloc och IOverlander som hjälpmedel för att hitta andra fina rutter. Använder ViewRanger och TopoGPS också.

- Sänder in bilen till min mekaniker som ska se över och serva biln innan vi åker och sätta in styvare fjädring bak (+400kg) pga taktält bla, beställa reservdelar och visa mej hur man byter de själv om man inte har tillgång til mekaniker, Programmera om ECU:n och installera kyl/frys.

 

Tar gärna emot tips om fina rutter på vägen ner, förslag på cykel trails, både enduro och downhill och bra sätt att "förvara" biln på de dagar som vi är ute på något annat.

Bilen är en Mitsubishi L200 - 09 Doublecab. Har tagit bort baksätet för att få plats till våra hundar (men de följer inte med denna gång), istället ska den delen nu användas till kylen och en del av packningen.

Tack på förhand.

IMG_20170521_164115.jpg

IMG_20180308_122401.jpg

Edited by Björn Ahlskog
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-03-08 at 16.32, Björn Ahlskog sade:

Tar gärna emot tips om fina rutter på vägen ner, förslag på cykel trails, både enduro och downhill och bra sätt att "förvara" biln på de dagar som vi är ute på något annat.

Tror jag har lagt ut våra Albanien spår från resan vi gjorde 2013(?) i slutet av den reseberättelsen, lite mycket berg för min smak, men kan ju ge idéer i vilket fall.

Finns en grym camping på gränsen mellan Montenegro och Albanien, dvs i ingenmansland, som ordnar rafting-turer, kan rekommenderas. Se gps loggen för mer exakt plats.

En camping eller möjligtvis låst/övervakad hotellparkering måste vara det bästa för att förvara bilen några dagar utan personlig tillsyn, jag skulle då inte vilja chansa på något annat.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, MrWIB skrev:

Tror jag har lagt ut våra Albanien spår från resan vi gjorde 2013(?) i slutet av den reseberättelsen, lite mycket berg för min smak, men kan ju ge idéer i vilket fall.

Finns en grym camping på gränsen mellan Montenegro och Albanien, dvs i ingenmansland, som ordnar rafting-turer, kan rekommenderas. Se gps loggen för mer exakt plats.

En camping eller möjligtvis låst/övervakad hotellparkering måste vara det bästa för att förvara bilen några dagar utan personlig tillsyn, jag skulle då inte vilja chansa på något annat.

Tusen tack för tipsen! Jag skall se närmare på dem. Har haft svårt att hitta information på nätet, så detta var till stor hjälp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här är de :)

Detta är mina loggar men har även från Guiden, vet dock inte om guidens stämmer överens med hur vi faktiskt körde, tror vi ändrade vissa turer. Mina är den vägen vi körde.

/O

 

Albanien Dag 1.gpx

Albanien Dag 2.gpx

Albanien Dag 3.gpx

Albanien Dag 4.gpx

Albanien Dag 5.gpx

Albanien Dag 6.gpx

Albanien Dag 7.gpx

Albanien Dag 8.gpx

Albanien Dag 9.gpx

Albanien Dag 10.gpx

Albanien Dag 11.gpx

Edited by MrWIB
Förtydligande
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-22 at 20.25, rob_bor sade:

När skall ni åka? Vi lämnar Sverige efter midsommar och siktar på Theth i Albanien. Letat efter  @MrWIB gps logg men kan inte hitta den. 

Vi åker på midsommar vi Estland mm ner till Grekland via Albanien, är vi där samtidigt kan vi ju alltid sparka på ett däck över en kaffe :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 2018-05-24 at 7.21, rob_bor skrev:

Tackar och bockar @MrWIB skall gå igenom tracksen letar väg mellan Montenegro och Albanien i närheten utav theth. 

 

Vi hörs av ang däck sparkande och kaffe :)

Vi startade idag från Tromsø. Kommer med båt på onsdag till Sverige, båt till Polen på torsdag och efter det är det mesta öppet. Vid midsommar kommer vi säkert vara där nere ännu. Hör av er bägge två om datum sen :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kommit oss från Tromsø till Polen. Körde på ett rådjur nära Jönköping på120km/h väg. Inte en skråma på bilen. Fick inte lov av svenska polisen att avliva det stackars djuret, utan var tvungen att märka var det låg och vänta på en jägare med licens.

Tankar så långt; allt som jag köpt av märket Thule har gått sönder. Varmt. Billig rom.  Engels kyl är otroligt effektiv och ström snål. 

IMG_20180516_160356_1.jpg

IMG_20180526_015344.jpg

IMG-20180601-WA0005.jpg

IMG_20180531_220420.jpg

IMG_20180601_170656.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu tagit oss till Bosnien, gränsen till Montenegro. Från Polen blev det Tyskland - Tjeckien - Österrike - Slovenien - Kroatien - Bosnien. Åkte downhill I legendariska Leogang I Österrike, var dom har världscup i Downhill I helgen! Åkte sönder min cykel, tog över damens och åkte sönder den också innan dagen var slut. Fick alla delar bytta i Tjeckien dock. Åkte också downhill i Tjeckien och Slovenien. I Slovenien var vi också och bergsklättrade i 2 dagar. Har nästan inga foton av det, eftersom jag endast använde Gopron och den satte jag i sitt fack, med bromsolja (från cykel) på fingrarna, så linsen var helt suddig och det blev inga bilder. Kom sen till Kroatien. Väldigt varmt och det stog strandliv på schemat. Jag ville egentligen bara tillbaka till Österrike och åka downhill om jag skall vara helt ärlig. Kroatien känns turistigt. Vi undvek motorväg och körde igenom landet på TET trail och små vägar längs kusten. Flera av trailsen var dock stängda. Vidare till Bosnien, Montenegro och abanien. Ska bergsklättra, åka lite normal Mtb och eventuellt downhill om jag hittar någon plats jag kan klättra med cykeln upp. (appen Wikiloc fungerar bra för detta). Jaa. Damen min ska ut till stranden och dricka vin, så jag avslutar vel det här och lägger till någon bild från telefonen. Vi är nu på dag 15. Med tanke på utrustningen vi använder dagligen så håller jag fast vid samma saker som förra inlägg. Engels kyl är väldigt imponerande. Thules grejer är en besvikelse och min fox float series stötdämpare fungerar väldigt bra på Enduro cykeln. 

IMG_20180605_103912.jpg

IMG_20180610_155536.jpg

724C1F5E6DF2C6D2F52D5E4ED59A0B00.jpg

DEF2661A92D04F4D1DF59B0A8B511C48.jpg

G0030426_1528538616586_high.JPG

IMG_20180604_172650.jpg

IMG_20180604_172650.jpg

IMG_20180602_204322.jpg

IMG_20180603_184011.jpg

IMG_20180607_131013.jpg

IMG_20180605_152153.jpg

IMG_20180608_163620.jpg

IMG_20180604_135338.jpg

IMG_20180609_140729.jpg

IMG-20180608-WA0003.jpeg

IMG-20180609-WA0013.jpg

IMG-20180603-WA0009.jpg

IMG-20180609-WA0000.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Är på gränsen till Albanien i Montenegro. Har tagit in på en kitesurf camping på stranden eftersom jag var tvungen att se över bilen lite ordentligare. Har endast kört offroad i två dagar med en typ som jag träffade i Bosnien, och bilen känner av det. Terrängen har varit strandkörning och sand, översvämmad av vatten. Någon kilometer tror jag var genom vass(?).

Fick ordentligt bruk av snorkeln eftersom jag flera gånger hade vågen från vattnet upp på motorhuven, och ett extraljus, som gått sönder lite tidligare på dagen (skyddsringen runt glasen) var fylld med vatten och lera. Generator remmen och fläktremmen ylar när jag varvar motorn, dom var full av lera också. Växellådans "bash plate" revs lös från ramen och blev viken ihop som ett "V" under bilen.

Detta var alltså inte på Något TET trail, utan "coco's" egen väg genom en del av Montenegro. Väldigt glad över att få kontakt med en vänlig local. Han pratade nästan ingen engelska, men bjöd oss med efter att jag bjudit han på rom. 

Alkoholen har en vackert sätt att skapa kontakt över språkets gränser! 

Jaa.. Glömde säga det. När vi var i Bosnien blev vi ransakade av några bosniska poliser. Eller någon typ av border security. Vi körde I Bosnien på någon sandväg mot Montenegro och stötte på 2 poliser som stannade oss. Det var klockan 12 på dagen, men av någon orsak så sa jag "good evening ", där han svarade

"GOOD EVENING?! Its in the middle of the day!" 

"ah, good day, I guess" 

"are you high? Do you smoke the marijuana?" 

"no I'm not high" 

"we have to search this fucking car, DO YOU NOT KNOW YOU ARE ENTERING INTO AN NUCLEAR FACILITY AREA?!?" 

" are you serious?" 

" nah, my job is so fucking boring. But get out of here you sunburnt motherfucker"

Sen skakade vi bara hand, han skrattade och vi tog en större väg mot gränsen. Så vet inte riktigt vad som hände där. Detta känner jag håller på bli långt så jag avslutar vel. Lägger till de bilder jag finner på telefonen. 

Jaa,  I morse då vi vaknade (vi låg båda nakna utan täcken eller sovsäck) så stod det en tysk; 65-70år och tittade in på samma gång han kände på materialet på taktältet. När jag fråga vad han ville så svarade han "I'M JUST WONTERING, WAT KIND OF THENTH ISS THIIS?!" 

 

Jaajaa...

IMG_20180612_185813.jpg

IMG_20180612_184834.jpg

IMG_20180613_161040.jpg

IMG_20180612_151619.jpg

IMG-20180612-WA0025.jpg

45B0CBDAB369DA4B3C2B2C2C032CD900.jpg

0D3008D87F88925BCD8FF7CCF47AA7FC.jpg

6533052448EB52D5FF5B97F67AB25D8B.jpg

AFCCD96933C8BEBF00A5FC32964A5037.jpg

50D1724CD67B81A3AA111F7610DC8FFB.jpg

A19B2055ED24E9BA0263FDBCDA6F5AA6.jpg

Edited by Björn Ahlskog
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Har med vatten och WD-40 fått slut på skrikandet från remmarna och extraljusen är torra :)

 

Edit. Han jag åkte med, som jobbar här på Miami Beach, var vi nu campar sa att stället vi körde på i Bosnien är en lokal gräns och att utländska bilar inte kan köra över där, utan man måste använda den internationella gränsen. Har förklarade också att dom kan uppföra sej lite speciellt, men det är deras humor! 

Jag ska ta en screenshot över kartan var vi åkte dessa dagar och rita på ett stort var vi körde, så kan de som är intresserade försöka komma sig på samma väg, om ni är påväg hit! 

IMG_20180613_182811.jpg

IMG_20180613_182018_1.jpg

Edited by Björn Ahlskog
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...