Jump to content

Skåningarnas tur till Alperna 2018


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Startar en tråd för min och @Per Pettersson och våra damers resa till Alperna 2018.

Hit kan Administratören lyfta väl valda delar av vår konversation som vi startade i @thorstein filmtråd från ”Western Alps 2017”. 

Sen kommer vi nog att fortsätta fylla den med diskusioner, frågor och förhoppningsvis så småningom reseberättelser, :)

 

Från tråden " Western Alps 2017:

" Altså vi kjørte egentlig ikke etter noe annet kart en google maps, men vi gjorde en del research med igjen google maps men også nettsider som  http://www.dangerousroads.org og http://www.alpenrouten.de "

Jag har tankat ner ”några” POI från den tyska sighten!!

Jag vill vildcampa där möjlighet finns, även om det inte är allemansrätt i Alperna så hoppas jag på att det kan funka så länge man är tillräckligt ”långt ute”.

Har du några rekommenderade platser som GPx får du gärna skicka över dem. Jag hittade inget i spårdatabasen. 

Edited by Wiberg
Flyttning av innehåll från en tråd till denna.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

42 minuter sedan, thorstein sade:

Det er et par plasser dere må wild campe for og si det sånn! 

Vi är helt klart intresserade av alla bra tips på platser för wild camp. :)

Tackar också för länkarna. ?

Vi (jag, hustrun och Lars och Hanna) åker ner runt den 17'e Juni och tillbringar några veckor där nere.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
3 timmar sedan, Per Pettersson sade:

Vi (jag, hustrun och Lars och Hanna) åker ner runt den 17'e Juni och tillbringar några veckor där nere.

Så tidigt Per? Då missar vi er precis antar jag. Vi kör söderöver 1a veckan i Juli ( har jag fått besked om... ;) )

 

3 timmar sedan, Lars 9k sade:

Jag hittade inget i spårdatabasen. 

Perfekt mission då Lars ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, Wiberg sade:

Så tidigt Per? Då missar vi er precis antar jag. Vi kör söderöver 1a veckan i Juli ( har jag fått besked om... ;) )

Första veckan i Juli blir vår tredje vecka. För min del har jag satt upp 4 veckors semester för den här resan.
Lars och Hanna vill hem och köra lite SOT som börjar 5'e Juli.
Min fru åker eventuellt bara med i 3 veckor men det finns ju flygplatser i hela Europa.
Tänkte börja mitt i Österrike och ta oss över Alperna mot sydväst med en avstickare söderut i Italien och avsluta med att köra hem genom Frankrike och ut mot kusten. Det är min tänkta linje... Kan vara att den ändras pga andras åsikter eller mitt humör. ☺️
Så med tanke på andra i sällskapet och hur man känner så kan Europaresan vara över efter antingen två och en halv, tre eller fyra veckor för min del. Åker jag hem innan de fyra veckorna så blir resterande del i Sverige. Förutom de fyra veckornas semester jag tänkte lägga på den här resan har jag ytterligare 7 veckor att nyttja så jag har inte bråttom någonstans. ?

Det kallas för öppen agenda! ??

En rolig möjlighet är att vi byter gmail-adresser med varandra. På så vis kan man följa varandra/dela position på Google Maps och söka upp varandra om man känner för det. Kräver dock att ngn apparat på resan kör Android och har internetuppkoppling. Roamingen är ju fri i Europa numera.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
30 minuter sedan, Per Pettersson sade:

Första veckan i Juli blir vår tredje vecka. För min del har jag satt upp 4 veckors semester för den här resan.
Lars och Hanna vill hem och köra lite SOT som börjar 5'e Juli.
Min fru åker eventuellt bara med i 3 veckor men det finns ju flygplatser i hela Europa.
Tänkte börja mitt i Österrike och ta oss över Alperna mot sydväst med en avstickare söderut i Italien och avsluta med att köra hem genom Frankrike och ut mot kusten. Det är min tänkta linje... Kan vara att den ändras pga andras åsikter eller mitt humör. 263a.png
Så med tanke på andra i sällskapet och hur man känner så kan Europaresan vara över efter antingen två och en halv, tre eller fyra veckor för min del. Åker jag hem innan de fyra veckorna så blir resterande del i Sverige. Förutom de fyra veckornas semester jag tänkte lägga på den här resan har jag ytterligare 7 veckor att nyttja så jag har inte bråttom någonstans. 1f601.png

Det kallas för öppen agenda! 1f44d.png1f602.png

En rolig möjlighet är att vi byter gmail-adresser med varandra. På så vis kan man följa varandra/dela position på Google Maps och söka upp varandra om man känner för det. Kräver dock att ngn apparat på resan kör Android och har internetuppkoppling. Roamingen är ju fri i Europa numera.

Kanon Per (Bill) då vet vi också, :P

/Bull

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, CampForCer sade:

Ser fram emot att följa planeringen.

 

Planeringen..? :)

Jag tar 4 veckors semester och kör rakt ner till Österrike. Därifrån är min förhoppning att hålla en hög linje i Alperna mot sydväst. Jag har aldrig varit i Italien och aldrig i Frankrike. Ungefär halvvägs igenom Alperna tas det antagligen en "Alpenpaus" söderut till Italien mot ngt hav(önskemål från hustrun). Tillbaks norrut igen och hemfärd via Frankrike längs med kusten passerandes Belgien och "träsket".

All annan planering och eventuella ändringar kommer från medresenärerna. ?
Jag vill bara ut och se världen (helst folktom ödemark) någonstans jag inte varit förut. Jag reser och flyger alldeles för mycket i tjänsten (och därmed ser jag det värsta med mänskligheten) och vill bara sitta i en skogsdunge eller på en bergstopp och avnjuta lugnet. Jag är ganska mycket "i nuet" på min ledighet och undviker planering(på gott och ont) men rör gärna på mig i den riktning näsan pekar.

Vad säger du @Lars 9k, ska vi lista några säkra pit stops?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag och @Per Pettersson har ungefär samma inställning (kanske därför det funkar så bra), en grovplanering om förutsättningar och ramar och sen tar vi det efterhand.

Gärna undvika ”turistfällor” i största möjliga mån och som en gammal ”veteran” smyga omkring i skog och mark.

Jag har laddat ner ”några” sevärdheter enl länk i annat inlägg, så efterhand som vi kör  så skall vi nog kunna hitta något intressant i närheten! ;)

D72E5770-C0E2-458B-AD7D-1C6C02085236.thumb.png.89fc0eb6a448c05b9d271c82f55b61f4.png

Sen hoppas vi på lite tips på bra övernattningsplatser bland annat från @thorstein

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Här är någon som läst på lite: http://momgoescamping.com/wild-camping-laws-europe/
Det jag undrar är: Tältar vi i taktältet eller räknas det som att sova i sitt fordon? Och vad gör det för skillnad för oss? :)

Austria
Wild camping in Austria is not legal.  However, if you are in unprotected forest (not in a National Park or reserve), you may set up a “planned bivouac” for one night.  So, tents are not permitted nor are bivvy sacks for more than one night.  You can read more on the topic here.

Italy
Wild camping is illegal in Italy.  It apparently isn’t very well tolerated, though you might be able to find some places north of Rome and in the South where you can get away with it.

Switzerland
Wild camping in Switzerland is a bit of a gray zone.  While it is technically forbidden, it is tolerated in remote, wide-open places.  In some places though, the police are stricter – especially about camping along rivers, lakes, and reservoirs.  Apparently the best practice is to ask the local police first if it is okay for you to wild camp.

France
Wild camping is illegal in France under Article R111-33 and R111-34.  However, you’ll find this at the end of the law:

“These prohibitions are enforceable only if they have been made public by posting in town halls and by placing signs at the usual access points to the areas covered by these prohibitions. A joint decree of the ministers responsible for urban planning and tourism determines the conditions under which such signage is established.”

“Ces interdictions ne sont opposables que si elles ont été portées à la connaissance du public par affichage en mairie et par apposition de panneaux aux points d’accès habituels aux zones visées par ces interdictions. Un arrêté conjoint des ministres chargés de l’urbanisme et du tourisme fixe les conditions dans lesquelles est établie cette signalisation.”

In theory, if there is no “No Camping” sign, then I guess you could legally sleep there. However, I wouldn’t want to argue the practicalities of the law at 3am with a police officer who just woke you up.  Better to be super discreet or just ask permission first. You can download the law here.

Note that a lot of people have said they had no problem wild camping in France (being respectful, of course). So, it seems to be well-tolerated even if it isn’t legal.

Belgium
There isn’t much forest or nature in Belgium, so it is no surprise that wild camping is illegal.  However, there is a “hidden route” where pole camping is allowed. You can find more info here.

Netherlands
Wild camping is illegal in the Netherlands. However, the Forestry Commission has established a system of “legal wild camping” using pole camping.  You can read more about wild camping in the Netherlands here.

Germany
Wild camping is illegal in Germany. You are allowed to sleep one night in a bivvy sack outside of private property and not on nature reserves or restricted areas.  You might be able to wild camp with a tarp tent.  However, whether that counts as a tent is up to the discretion of whoever found you. Be warned that anti-camping laws are actually enforced!!!

 

  • Like 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Har nu slagit ihop delar av Western Alps 2017 med denna tråden. Det gick inte att få WA inläggen överst så har tillåtit mig att redigera första inlägget för att få en smula mer helhet i det.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 minuter sedan, Albatross sade:

Tre väldigt fina platser att övernatta:

45°02'23.0"N 7°04'37.6"E

45°04'58.2"N 6°46'25.4"E

45°03'01.4"N 6°42'30.7"E

Bilder?

Tack och ja tack!

Skall lägga in dem i Viewrangern.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Beklager litt treigt svar! Men her kommer det noen tips om wild camps og campingplasser, vi campet ikke så mye wild men fant en del fine plasser :) 

44.389780, 7.073939 -
Maira Stura heter veien(fjellområdet), området der plassen er her heter Valle Maira(Tror jeg). Ihverfall en kjempe plass og campe på, ved et lite vann, fortsetter man vidre 3-400 meter på denne veien ligger det noen gamle forsvars ruiner, fortsetter du litt til over en "top" så ser man ned på et lite vann til som også kan campes ved. IMG_5012.thumb.JPG.b5d52f64e706470e668aba5d98759eee.JPG

Vannet kan du så vidt se nede i venstre hjørne. Bildet er tatt ved den ene ruinen. Vil kanskje påstå at dette var en av de fineste plassene vi var i og kjørte igjennom. 

 

45.138834, 6.769815 - 
Bardonecchia, Rochemolles, denne plassen ligger på vei opp til Col del Sommelier(3018m) som er et must om dere skal ned i disse trakter. Her ligger det flere plasser langs en elv det er mulig og campe ved. Var fult av motocross folk når vi var her, så vi fikk ikke campet her da det var planen. Men igjen, også en kjeeeempe fin plass :D 

IMG_4731.thumb.JPG.02c24f791bd630beddb132e2887f8271.JPG

Camp spotsa ligger i helt borterst i enden av innsjøen, langs elven som renner ned i innsjøen. 

 

45.067494, 6.763916 -

Mont Jafferau, eller på en vei som tilhører "veisystemet" som går opp til Mont Jafferau, tror dette er den plassen @Albatross nevner over her med en pil på bildet. Kjempe kul plass ved en gammel festning eller lignende  :) 

IMG_4825.thumb.JPG.4d4526cd82ead3f060a48c76d8acc2e7.JPG

Vi møtte en gjeng med tyskere her som campet, kjempe trivlige folk, men vi var klare for en dusj så vi kjørte vidre ned i dalen til en camping plass ?

 

44.930234, 6.682891 -

Les Alberts. Ikke en wild camp, men en camping plass med wild camp feeling, bare og velge og vrake av plasser som ligger i skogen, langs en fin elv. Her var vi 2 netter og slappet av. Fin restaurant og man kunne kjøpe ferkst brød osv :)

IMG_4934.thumb.JPG.23397313c4dead855234f5d58e9a6b2a.JPGIMG_4931.thumb.JPG.946894fa8394f0c8ccaa3d56352d49da.JPG

 

44.063847, 7.623291 -

La Brigue, igjen en camping plass, men veldig primitiv med kun toalett fasiliteter og en campingplass eier som ikke kan noe englesk i det hele tatt ? Fin liten bade kulp i elva/bekken som renner forbi, som var helt innafor i 32 grader.

IMG_5055.thumb.JPG.8a740d80dec851f26686255f4b7d60fe.JPGIMG_5058.thumb.JPG.7034bbc069cea493d2bbdde82a7c635a.JPG

 

44.151788, 7.569251 -
Col du Tende, Fort Central,  omtrent midt på grensa mellom Frankriket og Italia, stooor festning som er åpen, mange muligheter rundt området her til og campe på, vi campet oppe ved en gammel taubane stasjon rett ved selve fortet, sett mange har campet nede imellom bygningen som står litt på nedsiden mot Italia. Fantastisk plass, anbefaler en liten rusletur opp i festningen etter det har blitt mørk, ganske morro! 

IMG_5136.thumb.JPG.5d70dde970b777bb4f7ea6698a20f5a2.JPGIMG_5158.thumb.JPG.ad4a9b3bfc852c4b61a26969046ddb45.JPGIMG_5171.thumb.JPG.c9d01cc8f140f6f4b3ea56852ee18cca.JPG

 

Om jeg får tid en kveld igjen skal jeg ta og kikke litt til og se om jeg finner noen fler, men dette er ihvertfall top 6 :) 

 

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Premium Member
On 2018-03-15 at 21.38, thorstein sade:

Om jeg får tid en kveld igjen skal jeg ta og kikke litt til og se om jeg finner noen fler, men dette er ihvertfall top 6 :) 

 

@thorstein har du hittat några fler guldkorn bland dina dagböcker?

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...