Jump to content

Skåningarnas tur till Alperna 2018


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

Vilken resa, vilken pers den sista biten! Stålnerver! ? Man blir lätt sugen på nyare bil när man får sådant strul mitt i en resa, meeeen med nyare bil får man bara andra problem istället ?

Skönt att ni kom fram! Spännande och se vad som hänt med bakaxeln. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ble jo nesten sliten av å lese om hjemreisen, bra det gikk godt! :)
Det har vært en føljetong i samme klasse som julekrim og påskekrim!
Ser frem til å følge dere også på neste tur, setter stor pris på innsatsen dere har lagt ned i reisebrevene.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, JohnE sade:

Vilken resa, vilken pers den sista biten! Stålnerver! 1f605.png Man blir lätt sugen på nyare bil när man får sådant strul mitt i en resa, meeeen med nyare bil får man bara andra problem istället 1f609.png

Skönt att ni kom fram! Spännande och se vad som hänt med bakaxeln. 

Lite så jag resonerar, visst har jag funderat på att börja om med en nyare bil men innan vi kan göra samma saker med den som vi kan med denna så krävs många 100 000!

Kör man gammal bil får man ta skruvandet som en del av användandet. Se till att man har verktyg så man kan fixa lite av varje.

Nu blev det ju definitivt mer av den varan än jag skulle önskat men, men.

En massa reservdelar är ju knappt lönt att ha med sig, men vulktejp, lite skruv o mutter och slangklämmor är ju bra att ha med. Jag skall komplettera med lite rörstumpar för att kunna skarva slangar. 

 

Nu får vi se vad som gått sönder, eventuelt passar vi på att bygga om bakaxeln med frihjulsnav och fixerade drivaxlar för att komma från risken med c-clipskonstruktionen som jag har idag.

Man kan ju alltid passa på att förbättra, mycket roligare än att bara reparera!! :)

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Snyggt jobbat Lars och Hanna!

Nej, det rök inte - det jag han se - när vi möttes.

Med en så fantastisk inställning som det du har finns det inget som stoppar :) .

Tackar för turen jag med - suveränt med sådan insats vad gäller resebrev.

Höjer mitt glas med nyinhandlat " ca-100-spänn-flaskan-rött-från-lokal-shell-station-i-Wűrzburg " i en respektfull skål :D .

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Lars 9k sade:

Lite så jag resonerar, visst har jag funderat på att börja om med en nyare bil men innan vi kan göra samma saker med den som vi kan med denna så krävs många 100 000!

Kör man gammal bil får man ta skruvandet som en del av användandet. Se till att man har verktyg så man kan fixa lite av varje.

Nu blev det ju definitivt mer av den varan än jag skulle önskat men, men.

En massa reservdelar är ju knappt lönt att ha med sig, men vulktejp, lite skruv o mutter och slangklämmor är ju bra att ha med. Jag skall komplettera med lite rörstumpar för att kunna skarva slangar. 

 

Nu får vi se vad som gått sönder, eventuelt passar vi på att bygga om bakaxeln med frihjulsnav och fixerade drivaxlar för att komma från risken med c-clipskonstruktionen som jag har idag.

Man kan ju alltid passa på att förbättra, mycket roligare än att bara reparera!! :)

 

Toyota. ?

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Wow trevlig berättelse med mycket uppdateringar  ? på slutet mycket meck man känner igen från de jeepar man ägt , jag åker sen något år lätt utan 4x4 i form av äventyrsutrustad Volvo V 70 och resmålen ni varit på finns på listan kanske nästa år , det verkar inte varit många vägar som kräver terrängduglighet eller vad är er erfarenhet ? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
26 minuter sedan, Stiffe sade:

Wow trevlig berättelse med mycket uppdateringar  1f60e.png på slutet mycket meck man känner igen från de jeepar man ägt , jag åker sen något år lätt utan 4x4 i form av äventyrsutrustad Volvo V 70 och resmålen ni varit på finns på listan kanske nästa år , det verkar inte varit många vägar som kräver terrängduglighet eller vad är er erfarenhet ? 

Av de vi körde krävde inget, förutom turen vi gjorde med Fiaten, 4x4!

Sen la jag visserligen i 4wd några gånger när jag körde upp på klossarna, för att få Jeepen vågrätt, men det räknas nog inte! ;)

Planen var ju Monte Sacarello och ytterligare några besök på topparna och där hade det nog behövts, men det vet vi ju egentligen inte, då vi aldrig kom dit. :(

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
42 minuter sedan, kimar sade:

Fin tur! Men kjedelig med bil problemene da, men flott skrevet med mye bilder moro lesning. :)

 

17 minuter sedan, jope sade:

Supert lesebrev med flotte bilder og skildringer. Morsomt å følge dere, imponerende reperasjoner.  Gleder meg til neste leserbrev 1f44d.png1f44d.png1f44d.png

Tack för det!!

Kul att det uppskattas! :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • Moderators

Lyfter denna - sträckläste 😁. Jävlar i mig vilken resa! Efter två år! utan att ha haft möjlighet att resa utan för Norden så ska jag i löpet av 2022 ner på kontinenten om jag så måste vara kopplad intravenöst till Covid vaccin och lägga en månad extra av turen i karantän. Sitter och skakar av reslust till nått annat än Finnskog och Värmland.

Återigen, tusen tack för en härlig reseskildring!

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Förutom verktyg (om man kör gammal Jeep) så är det väl att ha koll på krav och regler, såsom förbud mot varningsprogram för fartkameror, krav på reflexväst mm som ju varierar mellan de olika länderna.

Sen är det ju Vingette vid färd på en del motorvägar och miljömärken i vissa städer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...