Jump to content

even_aug's Jeep JKU


even_aug
 Share

Recommended Posts

Litt sykdom har gjort at ting har gått litt sakte, men noe har jeg fått gjort:

  • Montert nye stikkaksler foran (RCV Performance)
  • Skiftet olje på diff
  • Montert sPOD
  • Montert 50" LED bar, 3" cubes på A-stolper og spotlys i grillen

Nye stikkaksler

Når jeg først røyk stikkakselen foran, oppgraderte jeg til noe av det bedre man får dyttet inn i Dana44: RCV Performance. Disse ser ut til å være skikkelig heavy duty og har CV Joints istedenfor svake U-Joints. Styrken sies å være det dobbelte, og den svekkes mye mindre av store rattutslag. Ulempen er at stikkakslene ikke lenger er et svakt punkt som ryker, og selve akselhuset kan bli utsatt for sterkere krefter enn før. For å bøte på dette får jeg vurdere å sveise på noen forsterkninger til sommeren.

Selve byttet er rett frem og krever ikke stort. Det som derimot er litt jobb er å få av fastrustede deler. For å få av navet måtte jeg sette en skralleforlenger mellom et fast punkt på bilen og en halvveis utskrudd bolt på navet og bruke bilens servo til å presse den ut.

IMG_0229.thumb.JPG.e7899ced5e12ecb99d4947598b69ce9a.JPG

IMG_0232.thumb.JPG.3045fd62ba658548c498d3f49d3715cc.JPG

 

 

sPOD

Det blir endel strømkretser etterhvert og jeg er ikke voldsomt fan av kabelrot, masse sikringer overalt og knapper her og der. Derfor har jeg montert en sPOD SE med 8 kretser. Da kobler man enkelt og greit en krets til batteriet, og alt av utstyr som drar under 30A på kretser til selve sPOD enheten. Fra den har man kun én kabel gjennom brannveggen til en kontroll med 8 knapper for å styre :) En annen fin funksjon er dimming av lys for mer optimalt arbeidslys.

Utfordringen med sPOD og Jeep med 2.8 CRD motor er at det ikke finnes noen gode steder å montere den under panseret. Jeg har sett mange suboptimale løsninger med ett festepunkt som ikke tåler offroadkjøring. Jeg måtte derfor være litt kreativ i festeanordningen.

IMG_0302.thumb.JPG.e6f15358b76c4dace14fa417a4cf6e54.JPG

Ved å skjære ut et hull i plata kunne jeg lirke den inn under festet i midten av bildet og bore et hull til bolten. Da fikk jeg to gode festepunkter og den står meget stabilt. Festebraketten fikk en runde med lakk der jeg hadde skåret for å ikke by opp til rust-fest.

 

Nye lys

Lys på bilen må utkonkurrere sollyset, og nå som det går mot sommer måtte sterkere skyts til for at mallcrawleren kan imponere utenfor den lokale matbutikken ? En svær lyspakke fra Ekstralys ble montert og inneholder ikke mindre enn

  • En prototype på ny 50" kombi LED Bar fra Lumens
  • 2stk Rigid Industries D2 Dually Drive kubelys
  • 2stk Lazer Triple-R 750 Elite2

IMG_0323.thumb.jpg.b0eaf1e71e1c35bebab0741f6c60e20e.jpg

Lyset denne pakken leverer er spinnvilt. Lazer lysene er veldig rett-frem lys med laaaang kastelengde, Rigid-lysene lyser kortere, men sprer lyset godt og LED baren er som å skru på sola. Det mest imponerede er hvor mye lys som kommer ut av to små 3" kubelys. At LED baren har enormt lys var ikke annet enn forventet, men disse små rakkerne på A-stolpen er virkelig sterke og har et godt lysbilde.

 

Edited by even_aug
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig fått bilen på veien igjen etter et "mindre uhell" a.k.a trehjulsbil i fart.

Nye bremseskiver og klosser, framskjerm, skjermbredder, felg og nav. Etterfulgt av nye hovedlykter, nighthawk lightbrow og door steps... Dere kan jo gjette hvorfor jeg har montert door steps ;)

axial.thumb.jpg.5c1e09d003fd717df09509d84aaa0c07.jpgjeep.thumb.jpg.5d830b324fbffecbb28b10461449c0aa.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

IMG_0576.thumb.JPG.7c62fbe2238ab3dd8cf6bd4e223142e5.JPG

Fyrer løs med et bilde til. Jeepen har fått litt "sinna" look :P 

I morgen kommer det 8 kolli fra FrontRunner. Det blir takstativ, diverse fester, kjøleboks og oppbevaringsbokser. Så da blir det nok en helg med bilskruing å se frem til :)

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For meg var det følgende som avgjorde at det ble Tepui

  • De har en ruggedized serie som virker til å være veldig solid. Dog noe tung.
  • De har god Quality Assurance
  • Tilbyr reservedeler om noe ryker
  • De har et «flawless» rykte på kundeservice, og virker svært seriøse.
  • "Alle" virker fornøyd med produktene deres, bortsett fra noe stivere pris enn konkurrentene

For å være 100% ryddig så har jeg også fått en god deal av Tepui mot diverse bilder og promotering på Instagram, men jeg valgte ikke merke mtp pris. Jeg endte til slutt med å frakte teltet med flyfrakt over havet for å få det tidsnok til turen min til Island, så min totalpris er over listepris på de fleste softshell taktelt jeg kunne kjøpt i europa.

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...