Jump to content

Soostarna gör Norrland 2018


Teddan
 Share

Recommended Posts

Planerar familjens Norrlands semester, vi är två vuxna och tre barn, 6, 11 & 15 år gamla. Söker tips på ställen att besök och även aktiviteter som passar familjens all medlemmar.

Bilen vi åker kommer att fotograferas för en biltillverkare och kommer att kittas som äventyrsbil. Så gärna tips på makalös fina ställen där vi kan fota bilen, tex. in till sjöar och vattendrag. 

Den preliminära rutten ser ut så här just nu. https://goo.gl/maps/ekXgAL5FjJA2

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Hej och välkommen!

Kanske ni hittar något matnyttigt i artikeln från vår tur till Vildmarksvägen?

http://www.overlanding.nu/vildmarksvagen-med-overlanding-nu-270-mil-med-hostgladje/

Även @Lars 9k har varit norr över och har skrivit fina resebrev från sina turer. 

Tittade lite närmare på ditt planerade spår - det är väldigt mycket E45, kanske världens tråkigaste väg ;) .

När vi körde upp mot Strömsund så valde vi alternativa småvägar ( 80% grus? ). Det tog lite längre tid men vi fick verkligen vildmarkskänslan i kroppen. 

Ser att ni ska in i Norge oxå. Kan starkt rekomendera väg 95 från Arvidsjaur till Arjeplog och vidare in i Norge. De släta fjällen i Sverige står i stor kontrast till de höga och branta fjällen på Norsk sida gränsen. Vägen ner till E6 vidare nor över mot Fauske bjuder på rätt smal och brant asfalt oxå ;) .

Menar jag har både bilder och text från den turen?

 

Edited by Wiberg
Lagt till lite flera tips.
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack Wiberg. Skall sätta mig och läsa genom din artikel.

Hittills har jag bara gjort en expedition till Rondane Nationalpark i Norge med en trött Valp som drog 3l milen.? http://valpen.soost.com/Fotovalpen_2.0/Expeditions/Entries/2007/11/7_Fotovalpens_Maiden_Expedition.html Jag har en brandvalp under totalrenovering med tillhörande drivkärra som kommer att fungera som expeditionssläp. (Blir en egentråd framöver)

Vi vet att vi vill åka E4an norrut och hälsa på några vänner med Treriksröset som "vändpunkt". Sen vet jag att kunden biltillverkaren vill ha bilder på bilen bla. med Lapporten i bakgrunden. Vi undviker gärna tråkiga vägar så vi är öppna för alternativa väg tips. Hur hittar man alternativa grusvägarna?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Man tittar på en 50 000 karta efterhand som man kör, eller innan.

Vi har laddat ner Sverige och Norge i ViewRanger på en iPad.

Funkar ju med andra kartor också men för oss har det fungerat kanon.

Link to comment
Share on other sites

Tromsö har både museum om Tirpitz och Polarmuseet, jag vet att det förstnämnda intresserade mig som 12 åring. Även Narvik har ett krigsmuseum som åtminstone innan de flyttade var intressant, Faktoid.. det sänktes mer skepp i Narvik än i Pearl Harbor, bla 10 tyska jagare ligger utanför Narvik.

Icehotel 365 i Jukkasjärvi är ett bra resmål för hela familjen även på sommaren. 

 

Både i Kiruna och Gällivare (vars jag bor) finns mycket intressant om gruvorna att se. Här i Gällivare finns gruvturer som man kan boka in sig på. Både i LKAB's underjords gruva och i Bolidens Aitik gruva, Europas största koppargruva, en av de mest produktiva i världen. Det finns även en hel del gruv historia här i kring. Nautanen är en gammal nerlagd gruva som kan vara ett intressant stopp för att utforska lite själv.  

Sen är det fint att köra upp på Dundrets topp med bil och ta en vofla i midnattssolen på toppstugan.

Sen finns det storasjöfallets nationalpark strax utanför Gällivare. som är storslaget vackert, dock inget riktigt vattenfal som namnet antyder. Och är ni av den vandrande typen så har ni även sarek aldelens bredvid som är orörd natur. I Storasjöfallet finns även resturang och hotell samt Naturum vars det finns mycket att läsa om naturen och samerna mm.  VI burkar åka hit upp några ggr per år för att njuta av utsikt och insikt när man kampar här i kring.

 

Om du laddar ner en app som heter Sverige, som är en kart app så ser du alla små vägar. Här ser du ett exempel kring Gällivare där du kan köra in mot Nattavaara och sen hålla dig till småvägar bäst du vill.

.1.thumb.png.8701cba93cb7341d86667d84f6b6aa99.png

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
2 timmar sedan, CampForCer sade:

Halloj,

Vilken app är det?    Android eller iFån?   Hittar den inte på Apple...   Kartan ser bra ut!

Sverige Topo Kartan heter den i Google Play. Har inte fattat om den kräver att man är online hela tiden bara...

Screenshot_20180426-160138.thumb.png.185e8cdff5fd810383d0f612fba9f5bf.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen hittills!

Kanon reportage @Wiberg! Gav mig en massa små saker att tänka på.

@blackstream Så fort saker och ting är mer klara och bestämda så återkommer jag. ?

Inte för att barnen kommer att få sitta med sina mobiler men för säkerhetsskull så blir jag lite nojig om nåt allvarligt händer! Vi har båda Telia och Telenor och vi kommer att hamna utanför täckningsområden. Vad rekommenderar ni om man behöver räddning? SPOT? Garmin Inreach? CB radio? Annat? Visst kommer vi att åka en sprojlans ny bil så haveririsken är låg men om någon insjuknar eller blir attackerad av en björn? Vi kommer inte att utmana ödet av flera skäl, en för att vi kommer att åka i en fin och välutrustad objekt som jag inte äger och två för att vi kommer att vara själva om inte vi springer på andra. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Krimaximering på sitt bästa :D .

Med tanke på dina erfarenheter från tidigare tur så verkar du mer än kapabel att hantera oförutsedda händelser - rulla med det i bakhuvudet.

CB radio har begränsad räckvidd och väldigt få lyssnare - suveränt till kolonn/ träffkörning. 

VHF ca lika som CB men med undantag att du kan - via världens jobbigaste kurs - skaffa licens till amatörradio vilket ger dig helt andra möjligheter.

Nödpeilare - säkert bra att ha men jag personligen hade inte känt behov av den tryggheten för en tur i Norrland.

Om du verkligen måste ha en lättvindig kommunikationsmetod som når hela världen så hade jag gått för satelittelefon. Men där är jag helt blank. Min bror, @MrWIB, har erfarenhet av den produkten. Kanske han svarar, alternativt ett PM till honom? 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

58 minuter sedan, Teddan sade:

... Vad rekommenderar ni om man behöver räddning? SPOT? Garmin Inreach? CB radio? Annat? Visst kommer vi att åka en sprojlans ny bil så haveririsken är låg men om någon insjuknar eller blir attackerad av en björn? Vi kommer inte att utmana ödet av flera skäl, en för att vi kommer att åka i en fin och välutrustad objekt som jag inte äger och två för att vi kommer att vara själva om inte vi springer på andra. 

Satellittelefon (Iridium)är väl det absobalut bästa i alla lägen, men eftersom jag är trygghetsnarkoman så har jag även skaffat en PLB (GPS nödsändare) också.
Läste i tidningen förra sommaren att några "tryckt på knappen" och blivit räddade från svenska fjällen, så de funkar :)
Satellittelefoner finns ju att hyra om du inte vill lägga ner pengar på att köpa en, här har jag köpt både satellittelefontid (telefonen fyndade jag på blocket) och min PLB, de hyr även ut telefoner.

IMG_0882.thumb.jpg.bac42e7012fcd67288934acac189bdf3.jpg 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu har vi spikat (mer eller mindre) resvägen och övernattningsområde. En lagom 370mil....

Stockholm - Delsbo - Skuleberget - Älvsbyn - Boden - Korpilombolo - Treriksröset - Senja - Absiko - Nikkaluokta (Kebnekaise) - Arvidsjaur - Vilhelmina - Åre - Holmsveden - Stockholm. 

Nu försöker jag med föreslagna appar att hitta alternativa grusvägar. Har ni några tips omkring ovannämnda områden så hit med de! ? Hittade denna sidan hos Trafikverket.

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket# Rätt rent av allt man inte behöver att se när man planerar.

Hur ser era "packlistor" ut?

Skärmavbild 2018-05-02 kl. 22.59.29.png

Edited by Teddan
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är från Hälsingland och har några intressanta ställen på lager att besöka även om jag inte har varit till alla själv och har några fina ställen i Gästrikland med.

http://dellenportalen.se/ Ger mycket info om området kring Delsbo och kringliggande byar.

Det finns en del brandtorn runt Hälsingland och passa på att kolla utsiktsplatsen från Järvsö skidbacke med utsikt över byn, järvzoo och vandringsleden till toppen av Järvsöklack.

 

Edited by Thol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2018-04-26 at 8:47 AM, blackstream said:

Man är ju lite sugen på att få veta vad det är för bil som ska kittas och fotas @Teddan

Det är en Mitsubishi L200 Double Cab. På den blir det FrontRunners Slimline II takräcket och deras taktält med kjol. Då vi är 5st skall vi komplettera med deras Pop-up tält.

http://www.expeditionstore.se/category.html/front-runner-2

http://www.expeditionstore.se/product.html/sjalvresande-talt?category_id=63

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mattilacken skrev:

Ett gaskök som man har på bord eller på baklucka måste ju vara helt ofarligt. Typ som vår Primus Tupike som är välldigt stabilt med liten risk att falla om kull.

Helt enig, det er snakk om å bruke litt sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Under helgens Familjeoverlanding så testade Danne ( hoppas han registrerar sig snart ) dessa produkterna:

https://www.happyyachting.com/sok/?q=meal

De var överraskande goda och fantastiskt praktiska då det endast krävdes lite vatten för att starta en reaktion som värmde upp maten. Tänker att de dagar när " allt " skiter sig, det pissregnar och man vägrar att lämna bilen eller tältet eller något annat krisläge - då är dessa fantastiska att ha. Bra hållbarhet var det oxå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...