Jump to content

Klassiska Frankrike


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

Sommarens reserutt planerad sedan ett tag tillbaka.

30261280_1922627861083171_4538536158371512320_n.thumb.jpg.750edf82c80f4c8f7cba7eba69328709.jpg

Har bara tre fasta punkter längs rutten. Annars kan den ändras efter smak och behag allt efter som resan fortskrider. Lägger tre veckor totalt och planerar att framkörning tar ca 2 dagar och 3 dagar för retur hem. Ska bara slappa och ta det lugnt när vi väl är nere. Räknar med att snitta på ca 30 mil om dagen. Väl nere i Frankrike väljer vi bort motorvägar på gps'en och kommer att som regel välja alternativet kortaste vägen framför snabbaste, då det brukar generera lite intressantare vägar.

Första stopp blir Euro Disney för våran 8 åring. Utöver det har vi planerat att se  Mont Saint-Michel och Passage du Gois.

Utrustning som är ordnad till denna turen är:

  • Det i Frankrike lagstadgade glödlampskitet
  • Ett nytt tremanna popup tält till fördel för två tvåmanns.

Det finns så klart en diger lista på önskade attiraljer att införskaffa inför resa, med olika prioritet. Vi får se vad som mer kommer att ordnas innan det bär av.

thBR2OAEZU.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hur hamnar ni i Paris? En camping som är trevlig att ta som stop är i Luxemburg om det passar sig övernattningsmässigt på väg upp annars är det ett dumt stopp. Vägmässigt passar det nog bäst påväg upp. Fin stad, fina parker, bra restauranger, bra camping, hästhagar inne i stan. Kanske är lite nära men en stad som får en att känna sig nära naturen.

I Frankrike kan jag inte tipsa om så mycket som passar din rutt. Personligen tyckte jag om området kring Albert. Mycket första världskrigshistoria och pittoreska städer med mycket historia. Där dök vi faktiskt på ett franskt off road/äventyrsliga med Land Rovers Mitsubishi L200mm alla kittade på dyrt sätt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎05‎-‎29 at 20.01, William Blomberg sade:

Hur hamnar ni i Paris? En camping som är trevlig att ta som stop är i Luxemburg om det passar sig övernattningsmässigt på väg upp annars är det ett dumt stopp. Vägmässigt passar det nog bäst påväg upp. Fin stad, fina parker, bra restauranger, bra camping, hästhagar inne i stan. Kanske är lite nära men en stad som får en att känna sig nära naturen.

I Frankrike kan jag inte tipsa om så mycket som passar din rutt. Personligen tyckte jag om området kring Albert. Mycket första världskrigshistoria och pittoreska städer med mycket historia. Där dök vi faktiskt på ett franskt off road/äventyrsliga med Land Rovers Mitsubishi L200mm alla kittade på dyrt sätt.

Ja Luxemburg låter ju spännande. Jag vet inte riktigt om jag någonsin varit där. Inget jag kommer ihåg i alla fall. ? Grabben älskar ju djur. Så lite hästar i någon hage/park skulle nog vara uppskattat, då det mest blir transport på väg tillbaka upp.

Link to comment
Share on other sites

Trevlig tur det där. 

MSM är ju en given plats, kan rekommendera Le Mans, museet är sevärt och att köra Moulsane är häftigt, speciellt om man är lite motorintresserad.

I syd rekommenderar jag Camargue https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Camargue om man gillar vildmark och natur. Sen har ni Europas Gran Canion strax norr om Monaco, minns inte exakt var, men det är lätt att hitta på Google. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 31.5.2018 at 11.38, Albatross sade:

om man är i södra Frankrike lönar sig ett besök i Odeillo

https://www.atlasobscura.com/places/worlds-largest-solar-furnace

... om man är interesserad... annars finns det också bra vin i byarna där omkring ...

Oj! Den var cool! Dessvärre kommer vi förmodligen inte passera i det området. Ligger ju en bra bit utanför den planerade rutten. Men vem vet inget är skurit i sten.

Link to comment
Share on other sites

On 3.6.2018 at 22.30, MFI9 sade:

Trevlig tur det där. 

MSM är ju en given plats, kan rekommendera Le Mans, museet är sevärt och att köra Moulsane är häftigt, speciellt om man är lite motorintresserad.

I syd rekommenderar jag Camargue https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Camargue om man gillar vildmark och natur. Sen har ni Europas Gran Canion strax norr om Monaco, minns inte exakt var, men det är lätt att hitta på Google. 

Ja, Le Mans passerar vi ju längs med vägen. Det var ett bra tips. Inte tänkt på det. Ska börja kika närmare på platser nu. Bara några veckor kvar till avfärd. Hela familjen är motorintresserad om det rör sig om "motorprylar" på den nivån. Le Mans ska absolut övevägas.

Den där Grand Canyon ska ligga vid sista waypointsen längs med våran rutt. Redan prickat in den på listan som möjlig intressant punkt.

Camarque var jag i för 25 år sedan. Mycket vackert. Kan rekommendera det området. Vi får se hur tiden räcker till om det blir en sväng ner om där.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fick lägga vantarna på en gratis takbox härom dagen. Inget roofrack, men det passar utmärkt med en box på vår Subaru. ? Och våra feta, superskönt liggunderlag passar perfekt i boxen. Liggunderlag, sovsäckar, kuddar och ev kläder kommer att förpassas upp dit. Mat, kök och tält går i skuffen.

Någon som vet vad det är för modell? Finns en gammal sliten logga i bak på den. Nycklarna saknas så vi kan inte låsa den.

Sen ska vi byta fästen också. Nuvarande är för smala för vårat takräcke...

IMG_2739.JPG

IMG_2741.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Lars 9k sade:

Hur verkar de stolarna, stabila och prisvärda?

Är det kompressorboxar?

 

Jag har knappt hunnit använda stolarna än. Typ bara 10 minuter i min systers trädgård och en knapp timme på Tylösand strand, så jag kan inte ge någon annat svar än första intrycket. Har inte ens packat upp alla tre ännu. De är ju gjorda i stål istället för aluminium. På försäljarens sida står det att de väger 2,3 kg styck. Tyckte jag såg någon annanstans att de väger 4 kg styck. Det blir ju mellan 6,9 och 12 kg för våra. Jag förväntar mig så klart att de således ska vara hållbara, med kanske förbehåll för rost. Det är inga stora stolar. De känns för mig, som är 170 cm, nästan på gränsen till små. Man ska inte jämföra med stora trädgårdsstolar eller stora strandstolar från t.ex. Rusta. Jag köpte just denna modellen för att jag är lite märkes-kåt och ville ha Front Runner. ? Sen blir de ju små när de packas. Vi har en "liten" bil och vill därför inte ha något som fyller för mycket. Och de blir verkligen som en laptopväska när de är ihopvikta.  Än så länge är min uppfattning att de är stabila. De har ju lite litet fotavtryck med tanke på storleken, men i konstruktion och gods finns inget att anmärka på. Inget glapp, böjandes eller liknande.

Det går ju få stolar på Rusta för 99 kr. De här gick på 925 styck. Det finns ju "vanliga" campingstolar för några hundra över det. Så om de är prisvärda får jag återkomma om.

Jag får nog återkomma i slutet av sommaren då vi alla i familjen har hunnit använda dem över tid. Påminn  mig om det om du vill ha en bättre recension.

Än så länge:

+ Små ihop packade

+ Tre fickor. En flaskhållare. En typ mobilstorlek. Och en i som nog går att peta ner en pocketbok i.

+ Kraftigt material. Ger en känsla av att de håller. Stabil i konstruktion när uppfälld.

- Något små uppvikta

-Tunga

Kylboxarna är bara termoelektriska, men det duger bra. Den stora kyler bäst, men den lilla klarar även 220V. Det finns även en adapter med för sådana där konstiga uttag som finns på vissa campingar. En sådan där kontakt som typ påminner om kontakten vid dragkroken på bilen. De är på ca 20 liter vardera skulle jag tippa på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De här lapparna satt på. Det står ju 4 kg där och jag har kontrollerat med vågen. 4 kg stämmer.

Ja... De där kylboxarna... Har inget "bo-dels" batteri, så de kommer bara att gå på startbatteriet när bilen är i gång och laddar. De drar väll inte mer än vad generatorn kan producera? Har ingen spänningsmätare i bilen ännu, så jag kan inte följa utvecklingen.

Front Runner stol001.jpg

Front Runner stol002.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan lägga till om FR-stolarna:

-limma/loc-tite på skruvarna så slipper man dra åt dom hela tiden

-inge rost på mina, men dom står alltid torrt

-när man fäller ut dom så är det plaststopp som kan gå sönder, fanns inte som reservdel när jag kollade. Gick att laga. 

-knirr-knarriga som lite cockpit-shine fixar fint

Fyra st stolar har funkat i ca 3 år för mig och använts väldigt mycket.

Dyra, japp. Prisvärda? Nja, har inte hittat några andra stolar som tar lika lite plats. 

Bekväma, funkar att sitta och äta middag vid men är väl ingen lägereldsfotölj

 

Edited by blackstream
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sista (?) inköpet inför resan. Subarun fick lämna oss och denna välkomnades istället. En Hilux från 2016, tidiga modellen om jag förstått det rätt, med 1700 mil på mätaren. Höjd 3” med Oldman EMU, Cooper STT, bullbar, winsch och 70 liters integrerad extra dieseltank. Ett takräcke följde med också. ?

2B96012E-7BCB-473B-9406-B7E599030B95.thumb.jpeg.ee1c80804c11865bf824721c6dd9ea6b.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, blackstream sade:

Ooo, fin! 

Det samma om din vita. Har fått lite idéer därifrån. Fast min kommer inte bli så renodlad overlanding-rig. Det som ska skaffas är snorkel, rocksliders och glidplåtar. Annars är den typ färdig. Nja. Eluttag i baksätet och på flaket ska till också. Och kanske dualbattery-setup. Men inget av det hastar. Kanske rocksliders då, så min fru på 1,55m och vår 8-åring får lättare att ta sig in i den. ?

Hittade också ett inbyggt säkerhetsskåp under en av luckorna under baksätet. ?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On ‎29‎.‎05‎.‎2018 at 20.01, William Blomberg sade:

Hur hamnar ni i Paris? En camping som är trevlig att ta som stop är i Luxemburg om det passar sig övernattningsmässigt på väg upp annars är det ett dumt stopp. Vägmässigt passar det nog bäst påväg upp. Fin stad, fina parker, bra restauranger, bra camping, hästhagar inne i stan. Kanske är lite nära men en stad som får en att känna sig nära naturen.

Någon specifik camping du tänker på i Luxemburg? Vi har nu planerat att använda tre dagar ner till Disneyland, för att inte vara helt slut inför den tuffaste dagen; att haka på en 8 åring på Disneyland. Så vi tar en halvdags vila i Luxemburg innan vi rullar de sista milen ner till östra utkanten av Paris.

Link to comment
Share on other sites

Vad f-n! Det finns ju biltåg mellan Hamburg och Avignon. Det hade ju varit något. Sno hela resan på huvudet. Lite sent nu dock då vi redan köpt biljetter till Disneyland som är låsta på datum.... Tror jag... Det måste jag kolla upp.

Har kikat en del nu... Vad jag förstår så har DB lagt ner allt med biltåg sedan förra året. Kvar står nu om man skulle överväga att ta det en bit genom Frankrike. Någon annan firma har tagit över Hamburg-Lörrach. Men maxlängd på fordon är 5,3 meter och Hiluxen är 5,45.

Edited by Jonas Andersson
Uppdatering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 22.7.2018 at 12.04, Jonas Andersson sade:

Någon specifik camping du tänker på i Luxemburg? Vi har nu planerat att använda tre dagar ner till Disneyland, för att inte vara helt slut inför den tuffaste dagen; att haka på en 8 åring på Disneyland. Så vi tar en halvdags vila i Luxemburg innan vi rullar de sista milen ner till östra utkanten av Paris.

Inte varit så aktiv senaste tiden. Så ni kanske har kollat upp något. Kollade på Google och jag tror men kan inte svära på det att det var Camping Bon Accueil. Men såg också att landet överhuvudtaget verkar ha mycket fina campingar.

PS. Såg bilen på blocket och den är en fröjd för ögonen. Glad att någon på forumet norpade den så kan man se den mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

265/70R17

Har ingen större erfarenhet av denna typen av däck. Hur som tycker jag de är helt ok. Hör ett svagt susande, som jag inte alls tänkte på innan jag kom på att jag var tvungen att höra efter hur mycket de hördes. Har kört ganska lite motorväg än med dem.  Där hörs de så klart mer, men fortfarande helt ok. Så jag skulle säga att de hörs tämligen lite, med mindre du tänker på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...