Jump to content

MrWIBs HDJ100 Adventure


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Hej,

Tänkte väldigt kort presentera min äventyrs/rese-bil, en Land Cruiser HDJ 100 Automat . Inköpt i Tyskland 2011 och sedermera om och tillbyggd för att passa familjens resor.

Lite kort om vad som är gjort:
2.5" OME Fjädring runt om, diffdropp fram för att kompensera höjningen.
Snorkel
Long range 165Liter extra tank
Warn Winch 8500lbs
Hasplåtar 8mm aluminium under hela bilen, ink diffklump bak
Kaymar extrahjulshållare bak
ARB Deluxe Bull Bar

Utrustning monterad i/på bilen:
45 liter Engel kyl
Eezi Awn family taktält (4 pers ryms bra)
CB-radio
VHF-radio (handhållen so far)
Satellit telefon (du vet aldrig när du behöver ringa mamma ;) )
1000W 220V konverter
Ctek DC/DC-laddare
Ledramp (okänd storlek)
Led backljus

+ en massa löst "bra att ha saker" (div "recovery gear" osv).

Under 2016 så kommer den nog uppnå nirvana, dvs fulländad för vår familjs resor. 
Vill varken lägga till eller ta bort något.

Vill ni läsa mera så finns en "byggblogg" här 

Men vill ni ställa frågor går det bra att posta här :)

Från (Tyskland, nyköpt sedan 1 timme)

IMG00158-20110216-1546.jpg

Till (Marocko 2014, strax utanför Merzouga)

IMG_0957.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Snyggt!!!

Jag har fortfarande en lång lista på saker som skall på plats. Både på insidan och utsidan av min bil :) Jag skall helt klart svänga inom nästa gång jag är i dina trakter och ta en titt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Du broder - det borde väl inte vara så svårt att träffas på en tur heller? Alla bilar ser fett bra ut på garageuppfarten - det är i bushen det visas om - som Dr Alban sa: Det funkar, det är stabilt ;) . Nu vet ju jag att din bil funkar väääldigt bra ( lite smala hjul kanske....  ? ) men du ska ju på tur i närmare terräng än Georgien i år oxå hoppas vi?!?!

Link to comment
Share on other sites

Flott bil :-) hadde en slik som familiebil i noen år. Jeg var uheldig med min :-( for diffen takket for seg når jeg satt meg fast i snøen :-(.  Så vær forsiktig med den dersom du ikke skifter til arb foran da blir den mye sterkere. YYT4qUnACl0AlGL3lEHSJNYp5vJ-E_82_c8Od857

 

OPPPS dette er fra min bil IKKE eieren av denne tråden så det ikke blir noen missforståelser her :-)

Edited by Jeepcj8overlander
slik at folk kan se bildet
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ouch! Dom kuggarna kunde mått bättre!

Känner jag bror riktigt så ringer han storebror länge innan hans framdiff ser sån ut :) . Så Lillasyster får äran att dra ut bilskrället till fast mark menar jag  ;) .

Utan att  spamma ner broders garage - hur illa tryckte du på för att diffen ska se sån ut?

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg satt fast i snøen med en boggihenger bak dekk dimensjonen var orginal dubbdekk  275.70.16 

jeg tok diffen i revers lavserie å ca 3000 rpm så fikk fram dekken tak i asfalten. Etter mye fram å tilbake fikk jeg bilen ut. problemet ble mye værre når jeg skulle skaffe deler til den. det endte med at jeg kjøpte ny komplet framdiff fra jøekers i Danmark. 

jeg overhalte diffen senere å den ligger på hylla i verkstedet

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Jeepcj8overlander sade:

Flott bil :-) hadde en slik som familiebil i noen år. Jeg var uheldig med min :-( for diffen takket for seg når jeg satt meg fast i snøen :-(.  Så vær forsiktig med den dersom du ikke skifter til arb foran da blir den mye sterkere. 

Tackar :)

Jag hoppas att du hade den tidigare modellen (fram mitten 2000) då de hade klenare framdiffar ;) å andra sidan, framdiffen är väl inte mitt största orosmoment på bilen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, ingen fare Oskar. Diffen er riktignok 7,5tom, mot bak har du 9,5tom. Men den ble forsterket i midten av 2000 som du sier. Har maken framdiff på min gamle 4Runner. Den har 3- literen, og har gått på 35" mud i  10år med mye skogkjøring. Kun et uhell med fordiffen, og det var min egen skyld med full rullgardin nede, og full gass oppover en steinete bakke. Men med normal turkjøring er ikke dette noe problem.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

När man lagt ca 48 arbetstimmar på att bygga in sin CB-radio på ett snyggt sätt, så vill man ju gärna visa det för världen, därför denna "bump" i min garagetråd ? (som befinner sig i ett annat forum ?) klick on the link god damn it!

Vem vet, innan det är dags för vinterförvaring kanske det sitter ett JB-tält och en Alu-Cab Shadow awning på taket och glänser också. Jag återkommer ?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
32 minuter sedan, blackstream sade:

Blir det taktält? 1f601.png

 

30 minuter sedan, Lars 9k sade:

Hmm.. V8 på över 400 kusar!! 

Passar taktältet!?

Taktält och annat icke aerodynamiskt får stanna hemma, men jag har en sjukt cool ljusramp för taket, för de där extra mörka vägarna ni vet :D

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Terrängkörning i vinterlandskap ... 

IMG_0245.thumb.jpg.99110109da08a94d197b5adb98f9aa6a.jpg

Nu skall det sluta tas uppmärksamhet från huvudpersonen i denna tråden, men ni vet ju hur det är med de där som tror sig vara lite för mer än andra ;)

Kanske kommer en egen tråd, Porsche har ju faktiskt ansträngt sig för att göra en kapabel Overland-bil, sånt skall ju uppmuntras ?

  • Like 2
  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...