Jump to content

Filips HDJ100


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

Sådär, sista lagret färg. 

Blästring -> 2komponent Zinkprimer (Två lager) -> Body under hela bilen, ram m.m. (Två - Tre lager) -> Billack (Två Lager). Nu lär det tåla en del stryk.
Det som återstår är att spola rent ram och andra utrymmen inför att den skall behandlas med Dinitrol ML. Bilen är linoljebehandlad sedan tidigare, men jag hoppas att dessa två vätskor lirar bra ihop. Sen kommer även hjulhusen, där jag kommer göra samma procedur utan Zink. Två lager body, Två lager billack. 

Någon som provat spruta Non-stick spray under bilen innan en lerig offroad/overland tur? Tänker att det kanske blir lättare att spola rent då(?). Har hört folk som lägger ett lager på fälgarna för att få av bromsdamm lättare, men har aldrig testat själv. :-D

 

IMG_4375.thumb.JPG.8b88b077d97fba61861ab0cac935d0fe.JPG

 

IMG_4380.thumb.JPG.90926e9bf36410e1e1592c49dc3dc6da.JPG

 

Hade lite tid över när färgen torkade och passade på att byta ut ringarna på mina VisionX,  färgen var nästan helt borta. Vilken jäkla lyft! Två år har dem legat i handskfacket.. :D

Är även rätt sugen på att lacka bullbar och tire carriern i Mattsvart Bedliner, men det verkar vara svårt att få tag på som privatperson i Sverige (?).. :-S

Även monterat Recovery points fram nu, de gula.

Blinkersglasen skall bytas ut till nya då infästningen är av plast, och efter 20 år så gav plasten upp. Silvertejp har funkat ett tag, men ser lite tråkigt ut.. :D
Chromet på gillen tänkte jag måla mattsvart med plastidip, samt flytta in winch boxen under huven så motorn får lite mer kylning. 1HD-FTE'n går inte speciellt varm men det känns ändå bättre riktigt varma sommardagar. 

IMG_4376.thumb.JPG.538deb7fb8cd9fbf7d1eb3055d41d52d.JPG

unnamed.thumb.png.b00cc5af3ba0d6cc91e6ce11ff88b735.png

 

För ganska exakt ett år sedan bytte jag till mig en 3sidig Bundutec Bunduawn markis, den var så stor att jag skulle behöva bygga specialfästen m.m och jag har verken orkat eller haft tid med det. Men nu är jag i startgroparna. Tanken är att förlänga mitt takräcke först, för att sen bygga en infästning mot det för markisen. Tydligen så finns det två varianter av Bundu Awn, en som sticker ut 2.45m och en annan på 2.95m, ska bli en trevlig överasskning oavsett.. hehe.

 image.png.3d128944ea899809318ec275ef6a83de.png

Det gula och röda är mitt frontrunner tackräcke, som jag har ritat upp i skala 1:1 med rätt så bra resultat. Det gråa är extension, grov skiss. 

Är inte säker på om jag skall ha rör som "golv" eller annan lösning. Det blir rätt tung med alla de rören, ca 6kg vikt bara på rören (golvet). I detta utförande ligger det på ca 16kg, skulle vilja komma ner till runt 10. Det skall bära ca 20-30kg max. 

1328327591_Bild1.thumb.jpg.ffba6ad00c8db4d91cb9a33327d73a57.jpg

 

563869642_Bild4.thumb.jpg.0ec5e25bb5665e94e70226a47137b5ed.jpg1971790754_Bild5.thumb.jpg.43b1aa5c8fa8a7b3820fd3f38259fb0b.jpg

Det röda är Aluminium, och det gula är Stål. Mycket av vikten kommer att bäras upp av infästningen mot stålhållaren. 

1282909126_Bild3.jpg.dab3aa70ba0cfeed9e0631bc9cab7378.jpg

 

1491357032_Bild6.thumb.jpg.5c8e93f8267f8c13d4cbbe6b807cbb67.jpg

Förhoppningsvis så påbörjar jag Extension och markis projektet nästa helg.

Har varit sugen på ett nytt taktält och jag tror det blir ett Tufftrek, ser ingen mening med att lägga till ca. 10.000kr extra för ett AluCAB, och TuffTrekk tältet har i stort sätt samma funktioner med loadrails m.m. 

https://tuff-trek.com/product/tuff-trek-aluminium-hard-top-roof-tent/

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Har holdt på med bilpleie noen år, og vokset lakk slipper jord og møkk lettere enn ubehandlet lakk.

Men magisk god effekt under er bare å glemme. Samme på felger; kort holdbarhet og bremsestøv fester seg ofte til felgen likevel pga temperaturen (støvet er ofte varmt).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-01 at 21:48, iknutis said:

Har varit i bilvård i några år, och vaxlack släpper mark och smuts lättare än obehandlad lack.

Men magiskt god effekt nedan är bara att glömma. Samma på fälgar; Kort hållbarhet och bromsdamm fastnar ofta på fälgen ändå på grund av temperaturen (dammet är ofta varmt).

Åfan, då kanske jag ska lägga på ett lager till då  :P

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Tog in pris på att få två bitar vattenskurna i maskin istället för att enbart ha vanliga i hopsvetsade plåtbitar, det var inte dyrt, vilket jag trodde.

Tanken är att det ska efterlikna frontrunner hållarna (gula) lite med mycket vinklar och rundade kanter m.m.

 

image.thumb.png.82b3a17e5053fb94cd674edc2dae9e47.pngimage.thumb.png.e5c9b70a9152232c26a935c77ca3cc2d.png

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...