Jump to content

Hur hamnade jag här, och vart är jag på väg?


Norlin
 Share

Recommended Posts

Hej och välkomna till mitt första inlägg som handlar om hur jag hamnade här och vart jag kan tänkas vara på väg.

Det hela började med Top Gear och deras Romania Special där de bl.a körde på Transfăgărășan och jag fick en längtan att få köra där och få se det med egna ögon.

Och nu i år stod äntligen äntligen denna utflykt på agendan, men det är inte Transfăgărășan som gjorde att jag hamnade här, den sträckan avklaras med, i stort sett, vilken bil som helst,  utan vägen dit.

Och den vägen började med att vi letade efter ett Airbnb som när vi väl hittat det frun och jag inte klarade frugans kvalitetcheck. Det blev ingen sovplats men väl en vägbeskrivning till ett hotell "Fortsätt bara på vägen rakt fram så om ca 14 km kommer ni fram till ett hotell"

Sagt och gjort vi rullade vidare och det gjorde även vägen, för i Rumänien denna sommar (till skillnad mot Sverige) regnade det regelbundet och vägen... ja den var kanske inte riktigt var där den var innan det började regna.

Men den såg klart farbar ut.

Till och med Google hittade vägen, klart vi skulle det åxå

1.jpg

Vägen gick längst en liten bäck. Mycket vackert att se på.

2.jpg

Och efter ett tag såg vi asfalt där vi kom ikapp en Dacia Duster och tänkte att nu är vi nära... men det var bara en bit och sen blev vägen snabbt sämre... mycket... Dustern stannade vid några tillfällen för att gå ut å se om det gick bra att köra... och efter kom vi i vår hyrbil.

Knåpade ihop en liten film som tyvärr inte riktigt visar vägens skick och inte våran oro över att komma fram.

Resan tog oss närmare  2 timmar, google ansåg att 1 timma skulle räcka, klockan var vid 9 på kvällen när vi kom ur skogen och vi var hungriga & trötta men vi landade på ett bra hotell och fick mat i magen. Sen fortsatte resan, lite försiktigare med vägval och tips från lokalbefolkningen. 

Som final på den lilla genvägen såg vi denna skyllt.

3.jpgV

Var nog tur att vi inte fick stopp på vägen...

Hyrbilen kanske inte var optimal för vägvalet.

bilen.jpg

Filmen, om någon orkar lida igenom den.

Och några Top Gear ställen besöktes.

Top Gear

tg1.bmp

Norlin

Parkering.jpg

Top Gear

TG3.bmp

Norlin

transf%C4%83g%C4%83r%C4%83%C8%99an.jpg

De följande dagar bilade vi runt i Transsylvanien och såg ställen man skulle velat köra.

stenbrott.jpg
 

Och ställen där man skulle velat vakna.

camping.jpg

För på något konstigt sätt längtade vi tillbaka till den där vägen, fast i ett annat fordon.

Så nu sitter jag här och skannar webben efter information, tittar bilder på bilar och Youtube filmer och dammsuger blocket efter lämpliga fordon. Ska man ha en riktig 4x4 eller räcker en AWD till det vi vill, ja frågorna är många.

Ja vi får se var det slutar.

/Martin

Edited by norlin
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Tack.

Den tråden du hänvisar till har jag nog läst närmare 10 gånger. Ytterst intressant. Särskilt det där med:

On 26.8.2017 at 15.26, MrWIB sade:

Om man vill ut och se världen med hjälp av ett fordon så tycker jag det bästa man kan göra är att bara bege sig med det man har.  

När det gäller val av bil står valet mellan en AWD som kan kan ersätta en av bruksbilarna eller en 4x4 dedikerad till utflykter.

Ska försöka att hitta några objekt för provkörning så man får en känsla för bilen. Jag köpte en gång köpa en MC med hjärnan och tillbringade 2 år med att försöka sälja den, sen köpte jag en MC med hjärtat och den har jag haft i 16 år och ser ingen orsak att sälja.

/Martin

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Ja Rumänien är spännande , har sett en del då detta var den 4 gången, en med egen bil & tre med hyrbil, 2 med Opel och en med Pajero fast då lyckades vi inte hitta lika intressanta vägar.

Nästa gång hoppas jag på egen lämpligare bil och att se saker på vägen ner, tror att Transalpina blir ett delmål. Går att fixa med dagens bil men med en 4x4 fixar man även diverse genvägar.

Man kan råka ut för liknande som denna killen gjorde på DN66A

han tog det inte bra, trots en Duster...

/Martin

Edited by norlin
  • Haha 1
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...