Jump to content

Pajero AT35


Viktor Westergren
 Share

Recommended Posts

On 19.1.2019 at 21.34, Alvefridh sade:

Hej

Väldigt maffigt stuk på din pajero, gillas starkt!

Kanske svårt för dig att svara på, men hur stor skillnad i framkomlighet är det på pajeron i sin orginalform och Sorento som din vän kör?

Har provkört en sorento och snubblade precis på pajero. Det som lockar är lite mer utbud på delar än till sorento.

Tja! Kul att du gillar den, tack! :D 

Ja det är svårt, men jag vill påstå att Pajeron går bättre då den har spärr i lådan. Det har inte Sorrenton. 

Sorrenton är å andra sidan smidigare, Pajeron tar sin plats ;) 

Link to comment
Share on other sites

On 21.1.2019 at 11.40, Filip Gustafson sade:

Trodde inte man kunde få tag på skärmbreddare från AT till äldre bilar numera, eller du hade kanske bara tur? :D 

Fin bil!

Tackar! :) Handlade på fjallasport.is , finns inte på deras hemsida men dom har mallarna kvar så dom tillverkar till vissa äldre bilar på beställning. Bla Pajero :D 

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Viktor Westergren sade:

Ja det är svårt, men jag vill påstå att Pajeron går bättre då den har spärr i lådan. Det har inte Sorrenton. 

Tack för feedback!

Vad jag förstår gäller detta inte alla Sorento. Vissa modeller saknar helt differential i fördelningslådan, vid 4x4 hög/låg är det 50/50 fast fördelning mellan fram och bakaxel. Sen finns det också TOD lådan, Torqe On Demand, den är lite speciell, ger ingen drivning till framhjulen utan att bakhjulen spinner. Är också deaktiverad vid lägre hastighet än 7km/h? Går att koppla om elektriskt så den låser sig riktigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ahhh, nu blev jag ännu mer beslutsam att köra igenom affären på an Pajero från 2015. Jag har ej orkat läsa igenom hela tråden, men vilken höjningssats kör du med samt hur mycket höjde du för att få plats med 35" de blir ju hur fläskigt som helst!!

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Geronimo81 said:

Ahhh, nu blev jag ännu mer beslutsam att köra igenom affären på an Pajero från 2015. Jag har ej orkat läsa igenom hela tråden, men vilken höjningssats kör du med samt hur mycket höjde du för att få plats med 35" de blir ju hur fläskigt som helst!!

Det står i første posten. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, iknutis said:

Det står i første posten. 😉

Det står hur mycket han höjde, men är intresserad av vilket kit som användes. Är spekulant på en 2015...och vill göra samma sak då jag kör mycket på väldigt blöta mossar osv.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Geronimo81 said:

Det står hur mycket han höjde, men är intresserad av vilket kit som användes. Är spekulant på en 2015...och vill göra samma sak då jag kör mycket på väldigt blöta mossar osv.

Litt annen form på plast på generasjon 3 og 4, det kan du ha i bakhodet.

Dobbinson (australsk) lager veldig gode kit til Pajero. Det gjør Old Man Emu også, men de er beregnet på mer last, så det kan du også ha i bakhodet. De blir litt harde med tom bil.

Ellers er Pajeroene fantastiske biler, som gir mye for pengene. Lettskrudde er de også. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Den här tråden bara dog ut, det får jag be om ursäkt för 😔

Efter en tillfällig sinnesförvirring lades bilen ut på blocket och såldes snabbt på export till Finland. Det har jag sedan dag ett ångrat då den var perfekt för mitt ändamål och otroligt driftsäker. Efter försäljningen har det passerat ytterligare två ZJ V8 mer eller mindre ombyggda, en original XJ, en WJ V8, en overlandingkittad Outback samt en TGB 11 som fortfarande är kvar på gårdsplan.

Det som är roligast i den här historien är dock att jag blev med Pajero igen för en vecka sedan. Nu börjar version 2.0😜 Planerna är nära identiska med den förra Pajero'n. Det som tillkommer är att reparera högersidan då den skrapat vireräcke. Mycket kommer försvinna bakom breddarna men lite kommer att synas. Det kommer även tillkomma en inbyggd winch i/bakom original kofångarn fram, egenbyggd bred & låg frontbåge samt att bilen kommer hållas med två sätesrader då vi fått tillökning med en dotter:) Tanken är att projektet ska igång efter årsskiftet då vi strax ska flytta till större hus (japp, även garaget är större dock med samma takhöjd😏). 

Har iallafall hunnit lägga på taktältet, kastat dit 3 provisoriska extraljus fram samt åkt två koorta resor i angränsande länet bara för att komma ut. Några få bilder bjuder jag på. Lovar att bomba när det drar igång på allvar. Hoppas att ni vill följa även det här bygget! 

 

fullsizeoutput_e3a.jpeg

fullsizeoutput_e35.jpeg

IMG_9613.JPG

IMG_9645.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...