Jump to content

Gamla Bettan


Robert Hultengren
 Share

Recommended Posts

Det drar ihop sig mot 3:de veckan på verkstad och likaså 3:de verkstaden i sin ordning som försöker väcka liv i den gamla damen. Tankarna börjar snurra och kanske även luta mot bilbyte, fruktansvärt frustrerande och ohälsosamt att inte veta vad som är fel med henne och notan för felsökningar växer. Hoppas återkomma med glatt besked framöver! 

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Høres skikkelig kjedelig ut Robert.
Men det er jo ikke akkurat rakettforskning de motorene da, så om den ikke starter burde det være ganske enkelt å finne ut hvorfor.

For å være litt flåsete er det tre ting den trenger:
1.Bensin
2. Luft
3. Gnist

Normalt er det bensin (pumpe eller dyser feks) eller gnist som mangler. Har den alle tre, må man finne ut om det er feil tenningstidspunkt eller noe annet som gjør det.

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, iknutis sade:

Høres skikkelig kjedelig ut Robert.
Men det er jo ikke akkurat rakettforskning de motorene da, så om den ikke starter burde det være ganske enkelt å finne ut hvorfor.

For å være litt flåsete er det tre ting den trenger:
1.Bensin
2. Luft
3. Gnist

Normalt er det bensin (pumpe eller dyser feks) eller gnist som mangler. Har den alle tre, må man finne ut om det er feil tenningstidspunkt eller noe annet som gjør det.

På något sätt får hon inga signaler, startmotorn är ny och styrboxen får signal och även tändningslåset som brukar fallera är mätt och visar flöde. 

Bränsle pumpen går om man skickar ström direkt på den. 

Som jag förklarade för metawolf lutar den enligt expertisen åt kabelbrand men jag återkommer när jag vet mer?.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, iknutis sade:

Ingen reaksjon fra starteren med strøm på?

Da må det sjekkes jording, evt jorde starteren direkte til batteriet.

Er den da fortsatt død, er feilen i starteren.

Jo om man kopplar extern ström till startmotorn så funkar den men inte via bilens kablage.

Jordkabeln var nybytt när jag köpte bilen för 2 år sedan och borde rimligtvis hålla längre än så ( men det är min hypotes ?). Jag är ju tyvärr ingen mekaniker ?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Metalwolf sade:

Sätt på extra jordflätor, hade samma symptom på min merca helt stendöd sen så skruvade jag dit 2 extra jord flätor och tog en stålborste å ryggade upp polerna på batteriet så startade den

Tack för tipset, ska höra med verkstaden imorgon. Dock vet jag att tidigare ägare bytte en jordkabeln innan jag köpte den, osäker varför? 

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun starter OG går med extern strøm på releet på starteren, er det ikke startsperre eller noe slikt som ødelegger.
Da er det å måle strøm ut fra tenningslås, og inn på innslaget på starteren. Hvis det er strøm i ene enden, men ikke i andre kan det tyde på ledningsbrudd.

Isåfall er det jo bare å legge opp en extern kabel fra tenningslåsen og ned på innslaget, så er problemet løst. Det kan også gjøres for å teste og utelukke andre feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, iknutis sade:

Hvis hun starter OG går med extern strøm på releet på starteren, er det ikke startsperre eller noe slikt som ødelegger.
Da er det å måle strøm ut fra tenningslås, og inn på innslaget på starteren. Hvis det er strøm i ene enden, men ikke i andre kan det tyde på ledningsbrudd.

Isåfall er det jo bare å legge opp en extern kabel fra tenningslåsen og ned på innslaget, så er problemet løst. Det kan også gjøres for å teste og utelukke andre feil.

Verkstaden hörde av sig nyss och har funnit kablar som brunnit upp men inte orsaken till det än ( tror detta löser sig) ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Plötsligt händer det ?

Bettan har gett ifrån sig livstecken efter att den 3:de mekanikern visat sig kunna brilliera med samma kunskap som ni satt inne på?

Funna fel: 

Kabelbrand, kabelbrott, trasig säkring ( satt inte i säkringsdosan), näst intill död bensinpump ( ger ljud men pumpar inte). Bosse ( mekanikern) var säker på att hon skulle vara åtgärdad och helt återställd inom kort.

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

I väntan på att Bettan blir frisk inspekteras inköpet av dagsljus från Ebay och den nybyggda och numera ombyggda köksdelen ( 4:de gången) då jag plötsligt fick ett infall att köpa hund och insåg att hundburen också krävde viss yta bak i bilen.

Men nu får jag plats med kylbox,spritkök samt köksutrustning, bord&stolar, 1hundbur, 2cyklar, 4 passagerare, och en halv kanot utan problem ??

 

IMG_20181017_205521.jpg

  • Like 4
  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Nu står den bastanta Gamla Bettan åter på parkeringen hemmavid. 

Tänkte påbörja uppgraderingarna redan i veckan med dom nya ledramperna men har även införskaffat en dämpare som skall få henne genom besiktningen ?. Men efter det är det raka rör som gäller igen ?.

Vill passa på att tacka alla som visat ett intresse och som delat sin kunskap.

Bilder kommer när allt är på plats. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...