Jump to content

Lagring taktelt vinter på bil eller tar dere det av?


Rubicon 2015
 Share

Recommended Posts

Jeg tar det også av og lagrer det innendørs om vinteren. Mitt taktelt veier ca 65 kg og er ikke enkelt og få av og på bil så jeg tenker noe som dette https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/car-top-carrier-accessories/thule-multilift-_-572004  kan da bare heise taktelt enkelt av og på bilen uten problemer. 

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, CampForCer said:

Jag tog av tältet från bilen efter att det varit torrt och soligt så att allt var garanterat torrt.

Nu står det på högkant mot en vägg i garaget. Tar inte så mycket plats då faktiskt :) 

Jag gjorde också denna varianten. En varm och solig höstdag fällde jag upp tältet och lät det stå öppet med alla "dörrar och fönster" öppna för en reäl urvädring. Förra vintern plockade jag ur madrassen och lagrade den för sig, men det var lite krångligt så i år testar jag att låta den vara kvar i tältet. 

Enklaste sättet att få av och på tältet måste ju vara att ta hjälp av en vän eller granne. Förvaringsmässigt kan det ju funka kalasbra att hissa upp det i taket som Kimar överväger. :-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, kimar skrev:

Jeg tar det også av og lagrer det innendørs om vinteren. Mitt taktelt veier ca 65 kg og er ikke enkelt og få av og på bil så jeg tenker noe som dette https://www.thule.com/nb-no/no/cargo-carrier/car-top-carrier-accessories/thule-multilift-_-572004  kan da bare heise taktelt enkelt av og på bilen uten problemer. 

Det var smart løsning, ser med skrekk og gru løfte av på dette årlig.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, CampForCer skrev:

Jag tog av tältet från bilen efter att det varit torrt och soligt så att allt var garanterat torrt.

Nu står det på högkant mot en vägg i garaget. Tar inte så mycket plats då faktiskt :) 

Ja det må nok av skal man være sikker på de ikke blir ødelagt av fukt. Får bruke vinter tenke litt løsning valg telt type mark eller taktelt

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Andreas.E skrev:

Taktältet kommer av idag. Så gör jag inget med det annat än att lagra det på pallbockar ute med pressening över.

Men det är mest pga att jag inte har möjlighet att lagra det inne.

Blir typ den løsning her og, garasje er full av gamle Volvo ...bruke vinter tenke litt hva jeg kjøper mark eller taktelt

Link to comment
Share on other sites

Like everyone else we dry out the RTT in the garage for a few days, vacuum the interior before packing it. Once we are happy me and one of the boys put the RTT in the shed for the winter. 
Clean and dry storage is a must, have you've seen any of the horror stories on youtube of guys packing their RTT away wet.  Mold repellent coating they say...........NOT! 

 

Edited by tuko
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har som regel lagret mine ute under en presening. Snekret to paller sammen på høykant og lagt teltet oppå. Så det har hatt godt med luft. Men hadde jeg hatt garasje, så ville jeg nok hengt det i taket.  

Mens teltet på hengeren, blir stående ute på hengeren klar til litt vinter camping. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...