Jump to content
  • Forum Statistics

    1.5k
    Total Topics
    30.9k
    Total Posts
  • Member Statistics

    952
    Total Members
    827
    Most Online
    Samantha Richardson
    Newest Member
    Samantha Richardson
    Joined
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 69 Guests (See full list)

    • There are no registered users currently online
  • Topics

  • Posts

    • Love it! 3000sek for å demontere og montere lyktene, justere de inn og å fikse akslingen var jo veldig fin pris faktisk. Hvis man skal være 100% nøyaktig, har det ingen betydning for besiktningen om du har heljus på xenonen. Lykten er E-merket, dvs godkjent for bruk i Europa slik den kom fra fabrikk. Når du har byttet innmaten i lykten, gjelder ikke lenger E-godkjenningen og feks i Norge er dette ulovlig. Hvis de finner det ut. Men på bildene ser jo både lyset og lysbildet godkjent pluss ut. Godt du fikk det fikset.
    • Nu fick jag lite tid över att lägga in vad @Magnus Nygren har fixat till på bilen. Här har vi fått i myggnätet till dörren.  Ska bli intressant och se hur detta kommer att hjälpa.   Nu har vi även fått dunk nummer två på plats. Den gråa till vänster med tappkran.
    • Dimman låg tät nu på morgonen, kall och fuktig såg den ut från sovrumsfönstret, och det var den troligen. Ian tyckte dock att det skulle ignoreras för han hade ett påträngande behov av ett besök i skogskanten för att säkerställa naturens ordning och bereda plats för frukosten.  Efter att naturen gått sin gång och frukosten var avklarad tog dagens bestyr fart. Först gällde det att ta reda på vilken datum och veckodag som gällde och vad som stod på att göra listan. Fredag den 20:e september och dagens lista tyckte att det var en massa saker som borde göras, så Ian rådfrågades om prioriteringen och svaret var att nu när han vilat på maten var det dags att "läsa av" omgivningen. Och då solen jagat bort dimman och temperaturen blivit tvåsiffrig så var det konsensus på det beslutet. Skor och sele på och ut i sensommarsolen för att se vad som hänt sedan gårdagens kvällspromenad.  Promenaden gav med sin klarblåa himmel det glädjande beskedet att det var ytterligare en dag i shorts, och jackan som var skön till att börja med bekräftade att temperaturen var helt klart godkänd. Så med ett glas lemonad bredvid tangentbordet var det dags att infria löftet om en utförligare beskrivning, Koppling, lampor och besiktning, en föreställning i tre akter. Koppling, del 2 (Del 1 får anses vara själva haveriet och det har redan avhandlats och jag känner inte för att återuppleva den händelsen) Som tidigare berättats så behövde en viss Outback hjälp med att lämna byn och det får ses som startpunkten för den serie av event som slutligen ledde fram till en nybesiktad Outback som det tidigare berättats om. Med sedvanligt arbetssätt så började ett intensivt internetforskande som resulterade i att den auktoriserade Subaruverkstaden i grannbyn, som var dryga 1500 sek billigare än den lokala allbilsverkstaden, fick i uppdrag att utföra byte till ny koppling och att fortfarande använda dubbelmassesvänghjul. Grannen placerades i Kian och bogsering mot målet dryga 26km bort. En bogsering som avlöpte helt incidentfritt, något som inte skulle hålla i sig. Några dagar senare ringde telefonen och det var verkstaden som lät meddela att om jag kunde hjälpa till med att leta efter en del som behövde bytas då den var lite dyr att köpa ny och det fungerade lika bra med en begagnad, kolla gärna utomlands löd tipset, för i Sverige var tillgången begränsad. Vad var det då för del som var dyr ny och dålig tillgång på begagnad? Jo en växellåda... Men varför behöver jag byta växellåda? Nog alt för att det varit ett avsevärt missljud men vad hade hänt?  Hade delar av kopplingen inte bara tröttnat på att utföra sitt jobb, utan bestämt sig för att söka lyckan på egen hand långt från des arbetsmiljö och i ren frustration över förarens dumhet tagit närmst vägen ut?  Tankarna som snurrade i hjärnan bromsade sakta in när förklaringen kom, uttramningslagret hade skurit och skadat den axel som lagret gled på, bilder skulle skickas. Och det var starka bilder som kom. Vi tar en närbild åxå. Och denna axel som förtvivlat hade försökt stå emot ett skuret uttrampningslager roterande vrede var ingen lös del utan en del av själva växellådshuset. Stål vs. aluminium 1-0  En webbläsare öppnades och mer internetforskning inleddes. Fans det verkligen inte några begagnade växellådor där ute? Bildelsbasen indikerade 49 st och Laga.se 28 st och med priser från 5000 sek, men så dålig på kunde väll verkstaden inte vara på att "googla"? Sen kom jag på att man skulle filtrera på bensinmotor och helt plötsligt av beståndet nere på 0. Jo en fans på bildelsbasen begärt pris 36890 sek + frakt. Vad har vi nu här, varför denna stora skillnad? Tja, det visade sig vara ett enkelt fall av tillgång och efterfrågan. Eller kanske bara tillgång för varför kunde man hitta 48st växellådor till Diesel och bara en (1) till bensin?  Det enkla svaret är att Subaru inte kan bygga dieselmotorer, en lätt googling avslöjar detta fakta. Nu var ju detta ingen nyhet för i valet inför detta bilköp så stod det klart att någon Subaru diesel skulle det inte vara, det ville man inte riska att få en bil, mer eller mindre, värdelös på grund av rasad motor. Detta kan man lätt konstatera om man söker på blocket så dyker det upp ett antal dieslar med trasiga motorer.  Så hur tar vi oss ut detta? Lär inte vara billigt för ett kopplingsbyte tillkommer utöver dessa 36890 sek så skulle jag ställa mig till skaran som säljer "en bra bil som tyvärr inte fungerar" på blocket? Verkstaden levererade lösningen. "Kan du fixa en hylsa som vi kan trä på axeln så slipper vi byta växellåda." Så en plan formades där jag ansvarade för att få fram en hylsa och verkstaden för vilka mått den skulle få för att passa. Först gällde det att få ner axeldiametern så man den blev lagom så att en hylsa kunde fixas. Kan man spänna upp en växellåda i en svarv eller hur får man till en användbar yta för hylsan? Detta var vad verkstaden levererade, ingen svarv inblandad men väl en modifierad hålsåg som med hjälp av lite efterarbete med smärgelduk kunde härbärgera den där hylsan som jag skulle fixa fram, för nu viste vi måtten. Cirka måttet på 31mm blev 30mm när vi var färdiga och hylsan, eller bussningen som den även kallades kunde bli tillverkad, men var? Jo men vänta lite nu, jag gick ju 9 år i skola men en duktig kille som numera driver en mekanisk verkstad, och han har tidigare hjälp mig med lite småpussel, kunde han tänkas kunna hjälpa till? Lite telefonerande och e-postande resulterade i att inte bara kunde jag få hjälp med att få denna delen tillverkad, utan han tog även vägen förbi för att själv få se hur det skulle sitta ihop och hämta hämtade upp uttrampningslagret, allt för att måtten skulle bli rätt. Lösningen var inom räckhåll. Dags att låta dom som kan göra saker och ta tag i nästa sak. Lampor, del 1 Under tiden som allt detta med koppling och växellåda avhandlades så var det ju läge att fixa med strålkastarna, för det var klart osäkert om ½-ljuset skulle få godkänt vid nästkommande besiktning och ärligt talat så var det inte undra på om det inte var ett rätt beslut i så fall. Subaru hade nämligen inte bara problem med sina dieselmotorer utan även ½-ljusen som är xenon. Reflektorn brändes sönder med dåligt ljus som resultat. Subaru gick ut med en förlängd garanti för att fixa detta problemet och tidigare ägare till detta exemplaret tyckte inte att det var värt ett gratis verkstadsbesök för att få nya strålkastare (det "går" nämligen inte att byta xenoninsatsen då den inte fins som reservdel och glaset är "limmat" så..). Nya strålkastare kostar nära 30000 sek inklusive byte så det var lite surt.  Hur dåligt var då ½-ljuset? Ja om man slog på dimljuset förlängde man ljusbilden avsevärt, riktigt kasst och helt klart farligt för man såg ingen när man bländade av vid möte. Internet scannades för utbyteslampor, eftermarknad eller begagnade och utbudet var dyrt, inte lika dyrt som nya utan 5~6000 sek/st dyrt och då viste man inte om dessa var av den dåliga sorten eller bytta till nya fungerande.  Utomlands kunde man hitta billigare och med ännu mindre möjlighet att kontrollera och returnera. Men varför hittar man inga eftermarknadslampor? Tja kanske för att https://retrofitlab.com/ säljer xenoninsatser för under 2000 sek och eftersom jag redan förra året i höstas när mörkret föll och dåligt ½-ljusproblematiken uppdagades lyckades klicka hem ett set på "den svarta fredagen" så nu var det verkligen läge att skrida till verket och fixa detta problem. Men bilen stod ju på verkstad och lamporna satt fast på bilen. Men det vart inget som inte gick att lösa med "kasta pengar på problemet" så jag bad verkstaden demontera lamporna, vilket innebär demontering av front så skulle jag hämta upp dessa när jag skulle förbi till fredagen.  Så både lampor och hylsan kunde hämtas upp när jag ändå skulle hälsa på föräldrarna och lördagen vigdes åt att fixa lamporna. Beväpnad med Youtube, som inte visade rätt modell och stärkt av vad @Vikingstål visade på Youtube (även om det för mig skulle räcka med värme och inte Dremel) gav jag mig i kast med uppgiften. jag menar, hur svårt kunde det vara? Här är hela beskrivningen. Först bygg en ugn för att kunna värma bytulen lagom och inte lamporna för mycket. Eller ta lämplig stor låda och en värmepistol. Stäck locket och värm till ca 50° C och hoppas på det bästa. Sen var det "bara" att följa instruktionerna.... Här har skruvar lossats, eller det gjordes innan ugnen, och det är dags att bryta loss glaset.. Tada! (Den skarpsynte inser att det inte är samma lampa, en vänster och en höger, var inte så fokuserad på att fota..) Var bara tvungen att demontera reflektorn för att se hur illa det var. Och det var illa. Efter lite borrande, och Dremlande. Så kunde de nya insatserna monteras. Man kan skymta adaptern bredvid pennan i bilden ovan, den gör det möjligt att montera en standard xenoninsats. En intressant sak med den nya insatsen är att den har ett jalusi som öppnar upp så lampan dubblerar som helljus Vilket resulterar i lite extra kablar och kopplingar. Där jag fegar ur och klipper kabeln som aktiverar helljuset på xenon och sätter en brytare så jag kan själv bestämma om det ska vara inkopplat eller inte, tänkte mest på besiktning så det är, för närvarande, en sockerbit och eltejp.  Sen ska alt återmonteras, alltså samma som demontering fast i omvänd ordning, inklusive baka i ugnen så tätningen tätar igen. Koppling, del 3, Lampor del 2 Med hylsan upphämtad och båda lamporna uppgraderade var det bara att leverera.   Strax därefter hörde verkstaden av sig med beskedet att bilen var klar att hämta. Nervöst frågade jag hur det gått med lamporna? Det var ju där jag gjort hela arbetsinsatsen och störst risk för missöden förelåg. Men frånsett att ena xenonlampan hamnat lite snett så lämnade numera bilen en godkänd ljusbild. Puh... Extrakostnaden för reparation av axel samt demontering/montering och injustering av lampor landade på under 3000 sek, vilket jag inte anser vara ett överpris utan riktigt rimligt. Lampor del 3 Väl hemkommen så inväntades skymningen för att få se hur ljuset blev. ½-ljuset har en distinkt ljusbild. och helljuset får en bra hjälp av öppen ridå på xenonen. Besiktning, sista akten Ja som tidigare meddelats så gled Subarun igenom besiktningen tillsammans med sovlådan utan problem.   Ljusbilden var bra och heljuset på xenon var urkopplat, utifall att... Så nu rullar Subarun vidare, kopplingen som tidigare varit lite trög är numera helt underbar och efter att ha sett hur starkt ½-ljuset lyser börjat köra med kombinationen P-ljus och dimljus (som ska vara laglig) Så nu var lite fler prylar hela (och besiktigade) så vad ska man ge sig i kast med nu? Mer ljus på Subarun?
    • Inget är omöjligt.
    • När vi kom hem från vår tur i Österled upptäckte jag något som inte var bra!     Den hade dock gått av med en del gänga kvar ute.   Så det gick att få tag med en svetstång.   Fixat, märkligt att den gått av då jag alltid drar med momentnyckel. Att jag skulle kört emot håller jag för väldigt osannolikt.
    • Trist att det inte blev fler turer i år, men ni får ladda för nästa! Kommer ni ner till Julbordet (som kommer att aviseras snart,  skvallra inte!)?
×
×
  • Create New...