Jump to content

En kall Sverige tur i November.


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

Så, efter många avbokningar så kom jag äntligen iväg på en lite tripp genom Sverige. Jag var inte alls förberedd på att det skulle bli runt -20 på sina ställen, så trippen blev kanske inte jätte lyckad.
För det första blev det mörkt redan vid 16 tiden och när man själv så är det inte riktigt lika trevligt att sitta vid brasan i ett par timmar innan man går och lägger sig, så många av kvällarna körde jag långa sträckor fram till 21-22 tiden för att sedan hitta någonstans att sova. Detta ledde till att jag, förmodligen, missade en hel del fina ställen. Jag var uppe tidigt om morgnarna för att få så mycket solljus som möjligt. Nerkrupen i två stycken höst/sommar sovsäckar, med extra täcke samt filt var ändå inte tillräckligt för -10 och neråt, vaknade oftast efter 3-4 timmar. BuddyHeatern värmde för bra, det blev säkert upp mot 30 grader fast man hade öppet, utöver det så var värmen rätt så intensiv och risken för att något skulle ta fyr var sannolikt. Av tolv dagar sov jag i taktältet två nätter, och då enbart i några timmar. Jag spenderade tre dygn hos min vän ovanför Kalix, och resterande sov jag i förarstolen i bilen. Det var faktiskt inte helt fel, och kylan blev aldrig lika intensiv i bilen som i tältet.
Dessutom sov vovven i bilen också, tillsammans släppte vi ifrån oss ca 135W värme i runda slängar (en människa avger ca. 80w), utöver det så såg jag till att allt i bilen var varmt innan jag väl stängde av den, detta tillsammans ledde till att jag kunde sova i -20 i tre timmar, innan jag vaknade av att jag frös ordentligt. Till detta satte jag upp filtar för alla rutor, som bildade en luftficka mellan glas och filt vilket skapade en isolerande effekt. Dock så slank fukten igenom så jag fick skrapa rutorna på insidan av bilen när jag vaknade. Bilen var lite svårstartad när jag vaknade, förmodligen för att jag haft lite ljus och apparater igång utan att sätta igång bilen, samt att jag startat den och stängt av den 2-3 gånger för att hålla uppe värmen medans jag höll på med annat där ute. Förmodligen hann inte batterierna laddas upp ordentligt. 

Ett remhjul i motorn har låtit lite i snart 800mil, inklusive resan på drygt 420mil, var lite rädd att något skulle hända, men allt gick bra. Hade inte tid att byta det innan resan och kände bara att "Nej, inget stoppar mig nu, YOLO!" så jag körde på ändå. 

Nedan kommer lite bilder, har inte så mycket mer att skriva men en sak är säker, innan nästa resa så får jag planera lite mer. Även om det är kan vara kul med en spontan resa.

IMG_1133.thumb.JPG.42fba5ef8d9ac7f0d63c5449293f2b3c.JPG

 

Den kallaste natten blev det en KALL öl och lite KALL whisky. ?

IMG_1075.thumb.JPG.fcc98002aa95171b3e51ff4e8eb8de9e.JPG

IMG_1044.thumb.JPG.a05d61d377bc895be08f10686e3f9b95.JPG

 

IMG_1011.thumb.JPG.165c6fc5ceed8810bdc5588831aaed2f.JPG

IMG_1003.thumb.JPG.b03a5fb54f4d5a749c653122cc803073.JPG

 

Det var inte bara husse som gillade utsikten. Svarta Sara satt och tittade ut i säkert tio minuter, utan att röra sig ur fläcken.
Hundmeditation möjligtvis? :D

 

IMG_1042.thumb.JPG.fa72fe0c7c07e9af998e30c819229d97.JPG

 

Dessa två stötte jag på ute i skogen, rätt så nära Norska gränsen vill jag minnas. 

IMG_1106.thumb.JPG.dbc0ae90f55cb61d481a43cd08feda0d.JPG

IMG_1135.thumb.JPG.1d752a5cd6a03f7c0bd02d971c630ee7.JPG

 

Hjälpte till att klyva lite ved, kallt men alltid kul att lära sig nya saker. 

HPCS8006.thumb.JPG.70b9a1ba8f443255ae02acccdefc4292.JPG

 

 

IMG_1079.thumb.JPG.3969bef26c2557b2afc64f3fc2a68c78.JPG

 

Vid en liten avstickare hittade jag denna, en gammal kärra som tillhört Hults Bruk en gång i tiden, en bit bort hittade jag även en bit räls, jag som älskar Urban Exploration blev genast 
väldigt på hugget, och gick och letade i närområdet i en timme efter en öppning in till en gammal gruva eller något. Men hittade inget. Ska kolla vidare på detta och se om man kan hitta något.

IMG_1108.thumb.JPG.795810f356fde59f23ee84c763c3861a.JPG

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Verkar ha varit en jäkla mannlig resa med andra ord! 

Men det är natten att frysa när man skall sova. Jag har säkert varit igenom ett tiotal med olika sovsäckar för jag la rätt mängd pengar för att sova varmt på höst och vintern. Det är det helt klart värt.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, Andreas.E sade:

Verkar ha varit en jäkla mannlig resa med andra ord! 

Men det är natten att frysa när man skall sova. Jag har säkert varit igenom ett tiotal med olika sovsäckar för jag la rätt mängd pengar för att sova varmt på höst och vintern. Det är det helt klart värt.
 

*Ler*    Ja, håller med Andreas!  Det var en manlig resa!!  ?  Starkt!

Riktigt kul att läsa.  Härligt att "känna in" och även se dina foton. Snyggt!

Kan tänka mig att det var rätt så svalt även i bilen...

Bortsett att det var ap-kallt i tältet; fungerade det att öppna och fälla ihop/packa taktältet i den kylan ?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Lars 9k sade:

Tuff tur att ge sig iväg på (nästan) själv.

Riktigt fina bilder, perfekt väder för Svarta Sara gissar jag!

Ja, det var rätt tufft. Jag klarade mig rätt bra trotts omständigheterna. Körde upp längs en brant väg upp på ett berg som var runt 400m högt enligt Viewranger, där det var 10-15cm snö på sina ställen, upp gick rätt bra. Men ner var ett helsike. Tog nog kanske 4-5minuter upp och 30minuter ner. Utöver det så gick det bra. Snökedjor skall inhandlas. :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, iknutis sade:

Skal man på sen høst-tur eller vintertur må man ha korrekt sovepose, det er helt sikkert. :)
Da er mye av turen berget.

Flotte bilder da!

Jag sitter faktiskt och planerar en Norge tur nu över Jul och Nyår, 15-17 dagar är det tänkt. Får ju passa på när det är så många röda dagar.
Frågan är om det är lönt, alla små vägar kanske är täckta med 2meter snö? :D
Har du någon rekomendation på vart man bör hålla sig, kanske västerut mot kusten? :)

Edit: Sovsäck av modell Extreme är på ingång :D

Edited by Filip Gustafson
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Andreas.E sade:

Verkar ha varit en jäkla mannlig resa med andra ord! 

Men det är natten att frysa när man skall sova. Jag har säkert varit igenom ett tiotal med olika sovsäckar för jag la rätt mängd pengar för att sova varmt på höst och vintern. Det är det helt klart värt.
 

Hehe, jaa. Jag trodde verkligen att dubbel sommar/höst sovsäck med -1 i extremfall skulle räcka hehe.
Till nästa resa blir det en ordentlig, samt kanske ett underställ och lite sådant. :)

Skall även köpa ett förtält och som jag tänkt ställa BuddyHeatern i, sen får man spekulera i hur man får upp värmen på bästa sätt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, CampForCer sade:

*Ler*    Ja, håller med Andreas!  Det var en manlig resa!!  ?  Starkt!

Riktigt kul att läsa.  Härligt att "känna in" och även se dina foton. Snyggt!

Kan tänka mig att det var rätt så svalt även i bilen...

Bortsett att det var ap-kallt i tältet; fungerade det att öppna och fälla ihop/packa taktältet i den kylan ?

 

Hehe, Tack!

Tyvärr så blev det inte speciellt många "camping" bilder, då det var mörkt varje gång jag parkerade hehe.
Det var svalt i bilen också, absolut, men inte så illa som utanför.

En av nätterna som jag sov i taktältet var det -4 när jag la mig. Tog med mig en flaska vatten upp och den var helfrusen när jag vaknade vid runt 03:00,
Men 20liters dunken i bilen var inte frusen överhuvudtaget. Minns inte hur kallt det var när jag vaknade, men förmodligen runt -8 till -10. 

Att fälla upp och ner tältet var inga problem. Utan handskar hade det nog varit svårt dock, p.g.a kylan. Det fungerade ypperligt. :)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Filip Gustafson skrev:

Jag sitter faktiskt och planerar en Norge tur nu över Jul och Nyår, 15-17 dagar är det tänkt. Får ju passa på när det är så många röda dagar.
Frågan är om det är lönt, alla små vägar kanske är täckta med 2meter snö? :D
Har du någon rekomendation på vart man bör hålla sig, kanske västerut mot kusten? :)

Edit: Sovsäck av modell Extreme är på ingång :D

Vet du, det er nesten Lotto. :) Selv her på nordvestlandet der vi bor, er det ca50% sjanse for en meter med snø til jul.

Men det kan også være bar asfalt til januar en gang. Mest snø er det i februar og mars normalt. Og er det en meter med snø er det ofte vanskelig å finne gode plasser å campe, og de beste veiene er ikke brøytet på vinterstid, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...