Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/30/2021 in all areas

  1. Ny led-ramp installerad. Tänkte slänga på ett par xenonkonverterade 9” på bågen också så man slipper bli mörkrädd nu när den mörkare årstiden gör sitt intåg 😀
    2 points
  2. Oj oj oj...händelserik vecka kan man lugnt säga! Veckan började med att jag slet av kofångaren fram för att få på vinchen (som jag efter offroad-körningen fattat att jag behövde). När jag påbörjade jobbet var jag fortfarande inte säker på om jag ville bygga en hel kofångare eller om jag bara ville ha ett vinch-fäste och i övrigt behålla original-kofångaren, men efter lite funderande bestämde jag mig för det senare med resonemanget att jag tycker det ser coolt ut, det väger mindre och att man alltid i efterhand kan bygga på vinch-fästet till en hel kofångare i metall om man vill. Eftersom vi till helgen skulle upp till min moster och morbrors torp i Småland (där vi dessutom brukar testa lite lättare offroad på deras mark) så var det lite stress med att få klart bilen. Vinchen fick jag med när jag köpte min Valp, och den kom väl till pass nu Första gången jag provat Raptor bed liner, lätt att få ett bra resultat med om jag får säga det själv (döljer dessutom osnygga svetsar fantastiskt vilket är en uppskattad egenskap) Tält är bra att ha om man ska mecka utomhus och vädret är skit Passade på att få dit en elfläkt också för att hjälpa till och sänka motortemperaturen som lätt blir hög när jag drar husvagnen Alles klar! Fett nöjd med det nya utseendet! Sandstegar har jag också hunnit få dit... ...spade likaså På fredagkvällen var i alla fall allt klart och vi kunde på lördag morgon koppla husvagnen för att börja äventyret. Efter en tankning på Glumslövsbacken... ...rullade vi vidare på E4an vid Skånes-Fagerhult när plötsligt motorn tvärdog. Inte host-host och sen död, inte hick-hick och sen död utan den gick fint för att nästa bråkdel av sekunden vara totalt död. Suck... Lyckligtvis körde min brorsa samma håll med sin Passat och efter att han ställt av sin husvagn på en mack i närheten vände han tillbaka och bogserade oss till samma mack. Där försökte vi vad vi kunde för att få igång den men där är ingen gnista på stiften. Efter lite roddande lyckades vi få tag på någon som bodde i närheten där vi kunde ställa bilen och vi for utan Jeepen vidare till kräftskivan i Småland. Morsan och farsan fick också vända tillbaka så vi kunde dra med vår husvagn till destinationen. Så här ser en husvagn ut när den blivit dragen på grusväg efter en Tesla... Som vi säger i Skåne: Rälitt! (för oinvigda betyder det "äckligt") På söndagen körde vi hem till Malmö igen och jag hann vara hemma i ca 3 minuter innan jag körde mot Eslöv för att låna en ECU av alltid lika hjälpsamma @Lars 9k och sedan styra mot Skånes-Fagerhult för att se om man hade sån "tur" att det gick att få liv i bilen med ny ECU. Sån tur hade jag inte idag... Det blev till att återvända hem och bilen som nu då står hos min "brors dotters klasskamrats mammas gamla klasskamrat i grundskolan" får hämtas i veckan genom att jag och brorsan tar hans lastbil och hämtar hem åbäket på. Besviken, ja...trött, ja...lite glad att detta inte hände när vi var i Lysekil på semestern, ja...förbryllad över vad felet kan vara, ja mycket...det mesta som lätt går att felsöka är kollat och i nuläget lutar det väl åt kabelbrott, felaktig vevaxelgivare eller nåt med fördelaren. Felsökningen får helt enkelt fortsätta när jag hämtat bilen. To be continued...
    2 points
  3. Det hämtade navet monterades på söndagen och sedan tog vi oss hem utan problem från Lindesberg. Väl hemma kunde jag konstatera nästan lika mycket glapp i vänster nav. Även på det lagret hade ytterbanan snurrat i navet. Under veckan har vi plockat av navet, svarvat upp centrum och monterat nytt lager med större ytterbana. Vi behövde även lägga på en bricka mellan lager och mutter då muttern bottnade i gängan innan den pressade ihop lagret. Även spindeln fick svarvas då innerbanan på yttre lagret bottnade innan den kom tillräckligt långt in. Efter de åtgärderna gick det alldeles utmärkt att justera in lagret. Vi vet egentligen inte vad som orsakat att ytterbanorna på lagren snurrat i naven, men misstänker att det berott på just någon av de anledningarna vi åtgärdat på detta. Det vill säga att yttre lagret ej tryckt på rätt sätt utan har bottnat antingen på spindeln eller att muttern bottnat i gängan. Framtiden lär utvisa om vi lyckats åtgärda problemet. Själv håller jag verkligen tummarna för att så är fallet!!!
    2 points
  4. Här kan du beställa biljetter till Overlanding.nu´s Hösttur i Norge. Datum: 7-10/10
    1 point
  5. @Christine Nyhagen = Sir…..??!! 🧐 Jag tycker herr Norlin får leta djupare i bildarkivet!!
    1 point
  6. hittade en bild från webbläsarens historik!
    1 point
  7. Snyggt @Norlin! De där kommer tåla även mig när jag ska besiktiga bo-lådan 😁👍.
    1 point
  8. Hästveda har träff igen. Texten hämtad från deras hemsida. Som jag skrivit tidigare, ett område som passar alla. Hejsan Träff 4/9 10.00 Läs noga! Hästveda FRC försöker att bli kontantlösa under 2021. Vi kommer att använda Swish och 3 olika nummer. Anmälan medlem 100:- 1232943595 Anmälan ej medlem 300:- 1232943595 Medlemsavgift 1233795523 Använd bara eget Swish. QR kod finns vid anmälan. Vid problem kolla med personalen i anmälan, så löser vi det nog. OBS inga gamla Swishnummer gäller
    1 point
  9. “Och när hade du tänkt att jag skulle hjälpa dig med det?” Plåtslagarens enkla fråga på om han kunde hjälpa till att bocka några plåtar indikerade att den kanske inte var helt optimal, särskilt inte nu när klockan var över 3 en fredag eftermiddag och de två plåtslagare han tidigare besökt hade ju faktiskt varit stängda… Norlin harklade sig tyst “ Ja den saken är helt klart öppen för förhandling” Plåtslagaren tittar stumt på Norlin som mot alla vettiga tankar väljer att fortsätta “När du har en lämplig tid” Plåtslagaren tvekar en inte en sekund med svaret “Ja nu håller jag på att städa för att helgen, så måndag borde gå?” Ok, tänker Norlin, inte helt kört alltså, så helt logiskt låter han undsläppa “Ja det funkar, kan göra något annat i helgen” Plåtslagaren tittar fundersamt på Norlin och suckar sedan “Inte för att jag har bråttom hem, mer jobb och kanske en öl i bastun är vad jag har att se fram emot så hämta in plåten så får vi se” Norlin vänder direkt på klacken och stegar ut till bilen för att hämta plåtarna som behövde bockas till skärmar. Ingen plåtslagare eller mekanisk verkstad han varit i kontakt med kunde antingen inte bocka så som det behövdes eller kunde inom överskådlig tid utföra jobbet. Tips på lösningar hade lett fram till beslutet att köpa plåt på Biltema, den tunnaste så han kanske kunde fixa bockarna som utgjorde själva rundningen om bara han fick hjälp med de 90 gradiga nerviken på sidorna. Så nu stod han här i en, enligt honom, välstädat verkstad och rabblade mått till en plåtslagare som knappade in siffror på en maskin. Strax var plana plåtar förvandlade till U formade, ja fast vinkelräta. “Hur har du tänkt komma vidare?” Undrade plåtslagaren? Norlin visade ritningen han hämtat måtten ifrån, “Tänkte klippa här och här och lägga något där som jag kan bocka runt och sen..” där avbröt plåtslagaren men ett konstaterande “Ska du ha dedär omlott” sa han och pekade på nerviken “Så kan jag göra det åxå” Plåtslagaren vänder sig om och tar fram en plåtsax, “Klipper du så städar jag vidare, sen fixar vi de sista bockarna” Norlin greppar plåtsaxen och ger sig hän uppgiften. Resultatet, frånsett det uppenbara resultatet av plåtsaxens framfart, visade sig ganska omgående. Överdrivet användande av handverktyg har tyvärr den effekten på Norlins kontorshänder. Under tiden som plåten bearbetades och blåsorna växte utspelades ett trevligt samtal mellan plåtslagaren och Norlin, och som vanligt på en mindre ort kunde det konstateras att Norlin bott granne med plåtslagarens lillebror en gång på den svartvita tiden. Själva bockandet av rundningen påbörjades av Norlin, men när plåtslagaren, som nu var klar med städningen, insåg att en plåt var redo för bockning och en behövde mer bearbetning med plåtsaxen insåg han att som han uttryckte det “Lika bra jag bockar dessa mest du klipper nästa plåt.” Norlin han precis slutföra klippning av plåt #2 när första plåten nu förvandlats till en skärm. En kort stund senare var Norlin hemma med 2 st skärmar som förhoppningsvis endast skulle kräva mindre tillpassning och en plånbok som var marginellt tunnare. Dagen övning fick avslutas med en motivationshöjande bild av en skärm lite löst häng på plats. Norlin tog nöjt ett foto till forumet och tänkte på vad nästa steg skulle bli, behöver fixa lite inne i vagnen. Och inne i bilen så allt kan komma med till den där träffen han var anmäld till. Fokus på det tänkte han, att komma dit.
    1 point
  10. Någon annan som har en sallads- och kryddodling på sin bil? Svampförråd på andra sidan 😎
    1 point
  11. Och nu fortsätter Norlin… Såhär efter helgerna (och byte av arbete) tänkte jag uppdatera vad som händer i Norlins Garage TM vilket inte varit särskilt mycket så det var dags att ta tag i högen med alla villhöver inköp som ska finna sin plats. Japp, lediga dagar att spendera i garaget, för jag var just klar med senaste beställningen från frun, när hon helt oplanerat kommer in med en ny. Hög prio var det på den åxå. För vid senaste färd till den närmsta stad/by/störrehusgrupperingmedaffärer visade sig väglaget vara ytterst oberäkneligt med avseende på friktion. Underkylt regn har den effekten på asfalt. Frun klarade sig bättre än bilen. (tack och lov) Så nu fick jag chansen att lära mig nya saker. Det första jag lärde mig är att i framkant av motorrummet på höger sida sitter en Auto Fuel Cutoff Switch Den har som namnet antyder funktionen att se till att bränsle försörjningen upphör utifall att man råkat ut för en olycka, väldigt praktiskt och en bra säkerhetsdetalj. Bra vore om jag lärt mig detta innan jag behövde veta av dess existens för då hade troligen inte bärgarens tjänster behövts. Så eftersom Sorenton rullar med ½ försäkring (sedan tre (3) dagar innan händelsen) och omgivningen i kombination med att bärgaren tillät att Sorenton inte släpades till närmsta KIA verkstad utan kunde säkert parkeras tills min kunskap om KIA’s vänlighet att utrusta Sorenton med en Auto Fuel Cutoff Switch kunde inhämtad innan Sorenton kördes hem till Norlins Garage TM Då bilen gick rakt och fint, inga tendenser till att dra varken åt det ena hållet eller det andra så tog jag vägen förbi den lokala plåt & lack verkstaden i staden, som uppskattade kostnaden till mellan 15-18kkr. Så det blev dags att riva & fundera för att kunna planera inköpen och insats av Norlin. Mest plast i form av stötfångare, dimljus, spolarvätskebehållare, strålkastarrengörarmunstycke och ett stag (som även om det bara var böjt var det sönderrostat) mer verkade det inte vara, frånsett en massa clips, reparationsmaterial, färg & tid. Av ovanstående delar visade sig att KIA tog endast 111kr för ett stag, 200kr för samtliga clips och 2678kr för strålkastarrengörarmunstycke. Internettet utforskades och på skrotar i Sverige kunde dimljus & spolarvätskebehållare hittas. KIA bistod med stag för 111kr & div clips. Strålkastarrengörarmunstycke från Litauen via eBay. Men stötfångaren då? Ja skrotarna var helt tomma på den delen och internet visade en enorm spridning i pris och modeller så jag tänkte att tills jag bestämt mig för vilken del som passar, och fått hem och på den på bilen är sommaren redan slut. Så efter en lättare kontroll med att tejpa ihop stötfångardelarna till en någorlunda homogen stötfångare för att få en uppfattning om hur duktig jag varit vid städningen av olycksplatsen så jag tog det irrationella beslutet att försöka laga stötfångaren. Istället för nål & tråd användes borr & buntband. Här gjorde jag ett fel, skulle satt buntbanden på utsidan då denna sida skulle täckas med epoxi & glasfiber och ”kopplingen” gjorde det onödigt svårt att få dit glasfibern. Sen spackla & slipa. Och det är nu man inser varför det kostar att lämna bort dessa jobb, för när jag gör det tar det en massa tid och blir inte bra. Inte bra alls… Grundlackat och man börjar se alla missar man gjort i grundarbetet. Men beslutet är tagit att få bilen körbar a.s.a.p och någorlunda estetisk tills vi tar nästa steg. Första lagret topplack och inte blir grundarbetet bättre av det. Provade för första gången sprayburkar som laddats rätt färgkod, bättre men fortfarande sprayburk. Nåväl, mera färg och montering resulterar i: När jag beklagade mig för frun att jag var långt ifrån nöjd med resultatet, svarade hon lugnt att bilen sitter ihop, är körbar & var det ändå inte tänkt att prova på att köra i skogen mer så spelar det ingen roll. Billigare än på verkstad hade det ju åxå blivit, så varför missnöjd? Så nästa steg, något typ bedliner eller ny stötfångare + ”riktig” lack? En lokal lackerare ville ha ca 3kkr (minst) och plastbiten går på ca 1.5kkr. Kan köra en hel del utflykts-km för 5kkr. Sen har vi ”vill kunna själv” delen. Detta i beaktning tillsammans med frus öppning om att hon var intresserad av tydligare hobbyfordonstuk för denna bil tror jag mig veta vart det lutar. För ärligt talat, ser det inte lite tomt ut där fram, inte ens extraljus… To (slowly) be continued… some day
    1 point
×
×
  • Create New...