Jump to content

Genomfart Polen, kan det vara något?


Norlin
 Share

Recommended Posts

Ligger å  funderar på Rumänienresan, när den nu blir av, om man skulle köra genom Polen.

Fick idén när jag för ett tag sedan för första gången besökte Polen, tänk vart jobb kan få en att uppleva, och jag kunde inte lägga märke till bränslepriset, ca 13kr/l om jag fattade rätt.

Det i kombination med övriga prisläge på mat & inkvartering seglade tanken på att ta vägen genom Polen. Men jag har som sagt högst begränsad erfarenhet av landet och dess vägnät.

Tänkte ta färjan Trelleborg - Swinoujscie för att sen sikta på Pácin i Ungern för vidare transport mot Satu Mare i Rumänien.

Google ger följande förslag när man kryssar i "undvik motorvägar"

Swinoujscie-P%C3%A1cin.png

Funderingarna är vilken kvalité man förvänta sig på vägarna. blir ett snit på nästa 70 Km/h

En färja landar ½ 10 på FM, en annan  14:00, så med rast & mat får det bli en övernattning i Polen. Hotell & inte camping är den tydliga instruktionen från Fru Norlin.

Alla tips & erfarenheter mottager tacksamt, då Polen är nära på en vit fläck på min karta.

 

Edited by norlin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Det beror lite på vad du önskar uppleva? Skall du bara transportera dig genom Polen så gå för motorvägarna. Vill du se själva Polen så kör en mix.

Motorvägarna håller en hög standard, men på landsbygden kan du uppleva allt från brosten till helt ok asfalt. På mina färder genom landet har jag upplevt gott om olyckor, begränsad respekt för allt som heter trafikregler, häst och vagn som kommer från igen plats.. osv osv.. 

Men Polen är ett väldigt fint land som absolut är värt ett besök! 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blir nog mest transport, men ett stort + om man kan se annat än asfalt & betong. :) Så undvika motorväg står på önskelistan, men om landskapet är tråkigt så kan man lika gärna transportera sig på motorväg.

Har inget speciellt jag vill se i Polen, vet för lite om landet, jobbar på det.

Angående trafiken så verkar det vara en uppvärmning inför Rumänien... 

Tack för input.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har väl inte sett så mycket av landet, rullat igenom några gånger. Det jag sett är väl påverkat av fyllan på campingarna, lite samma känsla som Roskildefestivalen 1998 (det där regniga året) och att dom rensade nattens fiskefångst i gemensamma campingköket.

Motorvägarna är väldigt bra, tror det kan va bättre att ta färjan mellan Trelleborg-Gdynia (gdansk) om man bara ska rulla igenom landet.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Från Trelleborg hittar jag bara till Swinoujscie, däremot hittar från jag från Karlskrona till Gdynia (gdansk.)

Hur som verkar som jag faktiskt har närmare till Karlskrona och jag kan inte minnas att jag varit där. 

Får kolla priser på överfart.

Kan nog bli lite motorväg trots allt...

Edited by norlin
Link to comment
Share on other sites

Hade nästan glömt att vi var några dagar i Polen förra året, och har passerat där någon/några gånger tidigare.

Från förra året, själva Polen börjar dag 5.

Jag upplever Polen som bara bra. Bra mat, bra människor, mycket att se och uppleva.
Både jag och frugan har Polen som ett av de (iof många) länderna som man gärna skulle smälla en hel semester på. 
Trafiken tycker jag är helt ok, inget att bråka om. Som på alla dåliga vägar, håll uppsikt och kör inte snabbare än vad du "behöver". 
Motorvägarna är som tidigare nämnt av den bättre sorten (betal-vägar om jag inte minns fel?), går att köra hur snabbt som helst och det bör man väl vara uppmärksam på att vissa gör också.
Har du inte varit i Auschwitz tycker jag det är läge när ni ändå passerar Polen, får de flesta andra saker att blekna. 

Som jag skriver i resebrevet, 60km/h snittade vi, och då körde jag nog "normal" hastighet (ej motorväg).

Ang Rumänien och trafik, inget att ligga sömnlös över alls. Som jag skriver ovan, ta det lugnt och håll uppsikt, visa hänsyn ... ha en stor bil ;) så kommer det gå hur bra som helst.


 

Edited by MrWIB
Språket för he-vete ...
  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, norlin said:

Från Trelleborg hittar jag bara till Swinoujscie, däremot hittar från jag från Karlskrona till Gdynia (gdansk.)

Ja, ser ut som att färjorna inte går där längre.

Men Swinoujscie är ju ganska bra om man skulle ner i Tyskland nån gång. 

Link to comment
Share on other sites

Kan lägga till att vi besöker Polen/Lublin även i år på vägen hem, mysig stad fick vi för oss förra året. Hoppas att stämmer även i år 😉

Vill ni köra något mellanting mellan camping och hotell, rekommenderas lägenhet, finns på alla de stora bokningssajterna 👍 kolla också att det finns bevakad parkering ...

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker det är trevligt att bila genom Polen. Finns gott om fina småvägar eller släta motorvägar om man bara vill nöta av milen. De campingplatser vi besökte var fräscha och fina och nästan folktomma (åkte i maj). 

IMG_0470.thumb.JPG.e83424a71533dc4d3a84367660bb223c.JPG

När vi åkte till Rumänien 2016 så tog vi färjan från Karlskrona till Gdynia sedan åkte vi lite blandade vägar till Slovakien. Kan rekommendera att åka till Slovakien via Zakopane. Tatrabergen är mäktiga! Vi sov en natt i Slovakien sedan åkte vi till Ungern.  Passade på att tillbringa några nätter i Eger. Ett fint ställe om man gillar vin kan jag lova. Därifrån åkte vi till Oradea - Rumänien. Tyckte att småvägarna var riktigt dåliga i Ungern. Sämst på hela resan faktiskt och inte alls anpassade för en låg Saab med tillhörande camper. :D Skulle jag göra samma resa i dag skulle jag njuta av dessa vägar på ett helt annat sätt ;) IMG_0551.thumb.JPG.7b8a6726081d198df248df3c98b4a07c.JPG

Edited by K.I.S.A
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi ska till Rumänien/Transylvanien nu i sommar och vi tar båten från Karlskrona till Gdynia, sen kör vi "småvägar" ner till Rumäninen, vi vill undvika motorvägar så mycket det går.
Han vi åker med har varit där 5-6 gånger så han kan bra vägar dit.

Jag ska försöka komma ihåg att spara rutten i GPSen. Så kan du få lite input.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har lige været i Polen i 5 dage, der er masser at se, og gode veje, om man vælge de rigtige.

Om du vælger Motorvej fra, kan det være alt fra grus til brosten, som er overfladen.

Vi havde ødelagt en bolt på sporet og bedste vej til byen Drawsko i følge google var smal markspor med dårlig overlflade :-) 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/23/2019 at 10:17 AM, Filip Gustafson said:

Vi ska till Rumänien/Transylvanien nu i sommar och vi tar båten från Karlskrona till Gdynia, sen kör vi "småvägar" ner till Rumäninen, vi vill undvika motorvägar så mycket det går.
Han vi åker med har varit där 5-6 gånger så han kan bra vägar dit.

Jag ska försöka komma ihåg att spara rutten i GPSen. Så kan du få lite input.

Lysande! Jag vet inte när vi kommer iväg så det kan komma väldigt bra till pass.

Har fått lite kontakt med en arbetskollega i Polen, fördel med att jobba åt ett globalt företag, som lovat ge lite input så jag känner mig rätt säker på att vi tar vägen genom Polen. exakt hur den vägen kommer att se ut återstår att se.

Och till alla andra som skrivit i tråden, Tack för er input. Otroligt kul att få vara en del av detta gäng.

 

Edited by norlin
felstav
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...