Jump to content

Välja dämpare/fjädring


Linusp3
 Share

Recommended Posts

Jag skulle behöva lite råd av mer erfarna medlemmar... på min L200 som jag snickrat på inför nästa sommars Islandsresa (och andra äventyr framöver) smällde nyligen ett blad i bakfjädringen av. Det känns därför som det vore dags att byta komponenter i alla fyra hörn här hemma istället för nånstans ute på resa. Jag har kollat runt på olika alternativ, men har svårt att bestämma mig eftersom jag har så dålig kunskap i ämnet och att googla mig fram tar oerhört mycket tid. Därför hoppas jag på er som bollplank!!

 

Här är lite basics;

- Bilen kommer inte användas som vardagsbil, utan i vår ägo bara som overlander. 

- Vikt för utrustningen som medförs är 370kg, plus ytterligare 30-40kg (personlig utrustning, matvaror, allmänt bra-å-ha osv) samt två vuxna och två barn (180kg and counting). Eventuellt winch framöver och skyddsplåtar till underredet.

 

Jag är i kontakt med en firma och diskuterar olika alternativ (det ena är ToughDog med 25mm höjning, det andra är av märket Profender med 50mm höjning). ToughDog har jag lyckats googla fram en del info om och det verkar vara poppis i Australien, men Profender är inte lika lätt att hitta så mycket skrivet om. Sen finns IronMan med olika modifikationer och till sist  Mekonomens grejjor med standardhöjd. Det skiljer några tusenlappar mellan de olika alternativen, men inte så mycket att priset är avgörande.

 

Jag skrev och frågade i SWES facebookgrupp, där verkade övervägande många tycka att det är onödigt att höja eller installera "heavy-duty"-fjädrar, utan köra på original höjd och bra kvalitet på fjädringen. Tjänstevikt på bilen är 2090kg och totalvikten 2850kg, alltså finns en möjlighet att lagligt lasta 760kg vilket originaldämpning borde hålla för.

 

Så kontentan är; 

Vilka nackdelar finns det med att höja bilen 25/50mm? Instabilitet är det enda teoretiska jag kan klura ut...

Borde jag välja Mekonomen, IronMan, ToughDog´s Foamcell-dämpare eller Profenders med extern gasreservoir? Original eller höjd, vanlig eller heavy duty?

 

Tack på förhand :)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst; spør du 10 stykker, får du 10 forskjellige svar. Det er like mange experter og meninger vedr understell, som på hunder, fotball og politikk.

Dette er min mening og basert på mine erfaringer.

Ulemper med heving;

høyere tyngdepunkt

vanskeligere å komme inn i garasjer og parkeringshus

vanskeligere å komme seg inn og ut av bilen, spesielt eldre

mer aggressiv vinkel på drivaksler foran gjør at drivknutene får mer juling enn orginalt (biler med ifs)

Fordeler;

komfort

fremkommelighet

mindre sjanse for skader

lettere å inspisere bilen under og evt reparere

du får understell beregnet på mer last

 

Det har seg slik at tillatt totalvekt er ikke noe du bør kjøre med hele tiden, det er ment å være en grense for hva som er trygt, og det er sjelden lurt å befinne seg på grensen. En pickup er bedre enn en suv, da de oftest kjennes litt stive ut bak uten last. Og blir da mer komfortabel med 1-200kg bak. Så hvordan syns du komforten er på din L200 når den er orginal, med full last?

Pajeroen feks med full last blir veldig myk bak og lander på bumpstops under kjøring, selv på middels humpete asfalt. Og det er med vanlig overland-gear.

I AU og SA sverger de fleste til OME når de kjører tungt modifiserte biler, med mye økt vekt. Selv vanlige OME er stivere enn mange andre produsenter og så får du HD-utgaven i tillegg.

En annen australsk-produsent som får mye skryt, som er litt stivere enn orginalt, men ikke like stive som OME er Dobinson. Og skulle jeg kjøpt heving til min overlander i dag, ville jeg valgt Dobinson.

Uansett hvilken produsent du går for, velg en som selger et komplett kit med både dempere og fjærer foran OG bak. Mange eksempler på at heving med klosser bak ødelegger de orginale bladfjærene.

 

 

https://nomax.no/nettbutikk/4339-l200-06-15/15783-3035mm-dobinsons-hevesett---mitsubishi-l200-06-15/

Edited by iknutis
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, iknutis said:

Så hvordan syns du komforten er på din L200 når den er orginal, med full last?

Pajeroen feks med full last blir veldig myk bak og lander på bumpstops under kjøring, selv på middels humpete asfalt. Og det er med vanlig overland-gear.

I AU og SA sverger de fleste til OME når de kjører tungt modifiserte biler, med mye økt vekt. Selv vanlige OME er stivere enn mange andre produsenter og så får du HD-utgaven i tillegg.

En annen australsk-produsent som får mye skryt, som er litt stivere enn orginalt, men ikke like stive som OME er Dobinson. Og skulle jeg kjøpt heving til min overlander i dag, ville jeg valgt Dobinson.

Uansett hvilken produsent du går for, velg en som selger et komplett kit med både dempere og fjærer foran OG bak. Mange eksempler på at heving med klosser bak ødelegger de orginale bladfjærene.

 

 

https://nomax.no/nettbutikk/4339-l200-06-15/15783-3035mm-dobinsons-hevesett---mitsubishi-l200-06-15/

Quote

Så hvordan syns du komforten er på din L200 når den er orginal, med full last?

Jag har inget att jämföra med... original är ju 11 år gamla och har gått tungt lastad med en camper-tillsats på flaket flera år innan jag tog över bilen. Jag tycker den kränger en del när jag svänger och att det är stötigt på dåliga vägar. Det tyder väl antaglingsvis att alla grejjorna inte är helt fräscha?! Att den landar på bump-stops kan jag inte säga, men det kanske är det som är det stötiga jag känner?

 

Quote

En annen australsk-produsent som får mye skryt, som er litt stivere enn orginalt, men ikke like stive som OME er Dobinson. Og skulle jeg kjøpt heving til min overlander i dag, ville jeg valgt Dobinson.

De Dobinsons du länkar till verkar fina, men ligger faktiskt över min tänkta budget.

 

Quote

Uansett hvilken produsent du går for, velg en som selger et komplett kit med både dempere og fjærer foran OG bak. Mange eksempler på at heving med klosser bak ødelegger de orginale bladfjærene.

Jag kommer ju byta även bladfjärdrarna. Menar du att det är ett dåligt exempel att plocka ihop ett kit från ToughDog eller Profender som jag länkade till? Behöver det vara ett komplett kit (som ex. Ironman)?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit ute och mätt avståndet mellan bump och stopp när bilen är i stort sett färdiglastad men utan passagerare;

-Fram uppe 30mm

-Fram nere 8mm

-Bak 25mm

 

Hur står det sig mot ”hur det borde vara”? Bra, illa eller normalt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan någon tipsa om bra verkstad för dämparbyte? Gärna i Göteborgstrakten, men egentligen kan jag röra mig över hela södra Sverige för att få försäkrat att jobbet utförs på tryggt och säkert sätt...

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 7/13/2019 at 9:47 PM, Linusp3 said:

Nu har jag varit ute och mätt avståndet mellan bump och stopp när bilen är i stort sett färdiglastad men utan passagerare;

-Fram uppe 30mm

-Fram nere 8mm

-Bak 25mm

 

Hur står det sig mot ”hur det borde vara”? Bra, illa eller normalt?

Ser att du inte fått svar, vi är väl inte så många som har koll på ”din bil” men jag tycker det är lite. Förstår dock inte vad du menar med ”Fram uppe resp Fram nere”.

Jag har tyvärr inte något tips på verkstad i Göteborgstrakten men du får väl avvakta @CampForCer recension när han fått fixat till sin bil senare i höst.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Linusp3 said:

Den där Dobinsons verkar ju fin men spränger min budget 1f62c.png

Du vet hva man sier om budsjetter og regler; de er til for å brytes. 😁

Neida, OME er jo ett av de mest solgte merkene i verden til våre biler og blir egentlig aldri feil. Også Arctic Trucks leverer OME på de fleste av sine bygg. Jeg tror du kommer til å bli kjempefornøyd med et slikt kit. Holdbare saker er det også.

Grunnen til at jeg anbefaler å kjøpe dempere og fjører fra samme produsent er fordi bilen blir mye bedre å kjøre med komponenter som er laget og testet sammen. Dette går spesielt på hardhet på fjørene vs dempernes evne både til å komprimere seg og strekke seg.

Man kan si mye om Ronny Dahl og videoene hans, men han kjørte lenge med et kit der demperlengden ikke var tilpasset fjæringen og det endte vel med havari på en tur om jeg husker rett.

Edit:

Har du bare 25mm frigang til bumpstops bak?

Edited by iknutis
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Linusp3 said:

Hur kommer det påverkas av 40mm höjning?

I utgangspunktet skal hevingen gi 100% utslag på vandringen til bumpstops, men det er før last.
Til sammenligning har jeg 13cm vandring til bumpstops foran på Roveren, i offroad-modus. Tipper ca 10cm i vanlig modus.

Alt blir bedre med heving. :)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...