Jump to content

FrodeS' 2007 Jeep Commander


FrodeS
 Share

Recommended Posts

Etter vårturen 2017 har det dessverre vært dårlig med overlanding på meg. Lysten er der, men det vil seg liksom aldri. Jeg kjøpte en 2000 Grand Cherokee som erstatning for en opprustet 1993 patrol. Prisene var omtrent de samme, men jeepen var ca. 100X mer bil. Den kjørte som en bil, ikke som en traktor, behagelig lydnivå, en motor som faktisk ville dra (den i patrolen ville helst ikke), automatgir, aircondition osv. Diffbrems i begge akslingene har den også. 

Nå er Grand Cherokeen til slags, og nyere jeep på plass. Planer er det mange av, så får jeg se hvor mange som blir gjennomført. Noen voldsom overlander blir ikke dette, men jeg håper allikevel den skal duge, så skal det i hvert fall ikke stå på utstyret. 

Bilen er en 2007-modell, gått 180.000 km. Webasto er nettopp bestilt, og blir montert så fort jeg får den, og får tid til det. 

Jeg lurer også veldig på hevesett. Man får godkjent hevesett til ca. 9000,- i Norge, eller rundt 6500,- fra Tyskland. Man får også eksakt samme deler, men uten tuv-papirer for rundt 3500 eller så. Da er det heveklosser foran og bak, samt nye dempere bak. Jeg syns det er litt for gæli å svi av ekstra mye penger bare for å få preget et nummer inn i heveklossene, samtidig må en jo sette pris på at Trailmaster faktisk har tatt tiden og utgiftene som skal til for å lage et hevesett som kan godkjennes. Den er en del lavere i snuta enn bak (commandere pleier å være det), så ønsket er å få den opp ca. 50 mm bak, og 75 foran. 


Noe mer lys må også på. Det frister litt med en tynn led-bar på taket, men også med 2-3 "bøtter" i fronten. Her har jeg tenkt å bruke litt tid på å finne noe ordentlig, for jeg er vel så opptatt av lysbildet, som mengden. Jeg vil ha mye lys langt fremme, litt ut til sidene, og minst mulig ned på veien foran bilen. 
 

@Andreas.E , jeg trenger nye klistremerker! 

2019-11-04 14.16.36.jpg

2019-10-30 15.17.46.jpg

2019-10-29 19.42.36.jpg

  • Like 8
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bil Frode! Jeg har vært på nippet til å handle Commander flere ganger selv.

Kombinasjonen av udødelig Mercedes-motor og drivverk og fantastisk Jeep fremkommelighet er helt kanon.
Du har god plass til "bøtter" i fronten, så jeg ville vurdert det om jeg var deg.

Ang heving: det er utrolig greit å ha det godkjent, det er heller ikke negativt den dagen du skal selge bilen.

Det kan det fort bli om du setter på et sett uten godkjenning, da dette er en 2'er feil på EU-kontroll.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk. Det håper jeg også. 

Jeg fant et godkjent trailmaster hevesett på ebay i Tyskland. Jeg prøvde meg med litt "bitte ein bischen billiger verkaufen?" og noe sånt, og vipps så var det skrudd ned med 55€. Det betyr jo at jeg har spart en hel masse penger, og det var bare å hive seg over kjøp-nå-knappen. 

Jeg hadde inntrykk av at commander er voldsomt stor bil, men det er den ikke. Den er 17 cm lenger enn min gamle Jeep Grand Cherokee, men jeg tror alle de 17 cm ligger i støtfangerne. Den er også 7 cm kortere (!) enn kona sin 2004-modell E-klasse. I forsetet er det enormt med plass. Baksetet er greit, men ikke overveldende. 3. seterad har jeg ikke prøvd ennå, for den ligger i garasjen. Skal se om jeg får godkjent den inn i vognkortet når hevesettet skal godkjennes. 

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2019 at 12:39 PM, iknutis said:

Kombinasjonen av udødelig Mercedes-motor og drivverk og fantastisk Jeep fremkommelighet er helt kanon.
Du har god plass til "bøtter" i fronten, så jeg ville vurdert det om jeg var deg

Det där är en vass kombination! Önskar att jag hade Mercedes-motor jag också, men får klara mig med japanska stjärnan i fronten tills vidare. 

Helt klart snyggast med runda extraljus i fronten. Se till att få klämma lite på dem IRL, så du får se hur de slår ljuset. Är allt för vanligt att nya led-ljus slår massor med ljus i backen de 50 närmaste metrarna från bilen. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 hours ago, FrodeS said:

Jeg hadde inntrykk av at commander er voldsomt stor bil, men det er den ikke. Den er 17 cm lenger enn min gamle Jeep Grand Cherokee, men jeg tror alle de 17 cm ligger i støtfangerne. Den er også 7 cm kortere (!) enn kona sin 2004-modell E-klasse. I forsetet er det enormt med plass. Baksetet er greit, men ikke overveldende. 3. seterad har jeg ikke prøvd ennå, for den ligger i garasjen. Skal se om jeg får godkjent den inn i vognkortet når hevesettet skal godkjennes. 

Jag har konstaterat att min ZJ, föregångaren till WJ är, trots  vinschkofångare och reservhjul på kofångaren är kortare än Hannas Volvo V70.

Link to comment
Share on other sites

E-klasse er da ikke SÅ stor? 
 

Jeg dumpet over et par 9" strands sveg 60watt som jeg ikke helt greide å si nei til. De er DIGRE, kanskje litt i overkant, men vi får se. Gir de ikke skikkelig lysbilde, så selger jeg dem videre. 
 

i kveld ble det litt fikling med pærer i interiøret. De fleste var sluknet, og flere gjorde det mens jeg holdt på. Jeg gikk tom for pærer og fargede kapper, så flere er bestilt. Dette er sånne små detaljer som er artig å få ordnet opp i. 
 

det er før, underveis, og etter-bilder. I tilfeldig rekkefølge og litt opp/ned, tydeligvis. 

5FF42007-CEB3-48FD-85BF-7533C23852D4.jpeg

B2F75BFD-3AB0-4B46-A53B-D61A6A6D5FB2.jpeg

02C779FA-52B2-4A93-81AC-84BB834C5F71.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/8/2019 at 8:25 PM, FrodeS said:

E-klasse er da ikke SÅ stor? 

Her hadde jeg skrevet en forbanna lang post, som ikke ble publisert fordi forumet gikk ned.
Kommer derfor med kort svar:

03 E-klasse er lengst av alle de store stasjonsvognene fra samme tidsrom, lengre enn både Saab 9-5, BMW 5-serie, Audi A6 osv.
Og den er en halvmeter(!) lenger enn alle mellomklasse-bilene, som Golf, 3-serie, A4 osv.

Stort og godt bagasjerom har den også. :) Generelt sett en god bil, så jeg skjønner at du har en slik som konebil.

Link to comment
Share on other sites

Joa, e-klassen er knall, den. Vi har hatt den 7 år eller så nå, og er ganske fornøyd. Det er en 2004 E240 4matic, som vi konverterte til LPG-drift rett etter kjøp. 

Jeepen hadde bakluke som datt i hue på meg, og sånn kan det jo ikke være. Et par billige dempere fra ebay ble kjøpt inn, ankom i dag, og ble byttet på 5 min. Kjekt med bakluke som åpner seg som den skal. Denne har (heldigvis) ikke noe automatisk åpning av bakluka, utover at vinduet kan åpnes fra fjernkontrollen. 

 

 

2019-11-13 10.15.00.jpg

2019-11-13 10.09.51.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

En helt annen ting. Jeg vet ikke om det er noe hjelp å få her, men en vet jo aldri, så jeg prøver meg. 

Jeg har bestilt webasto, som jeg skal montere snart. I følge skjemaet, skal det kobles inn en PWM (Puls Bredde Modulator), som sender et signal til vifteregulatoren og får den til å kjøre vifta på en fast hastighet når webastoen går. 

Jeg har ikke lyst til det, jeg vil selv kunne bestemme hastighet på vifta. Vil det fungere å sette strøm på strømforsyninga til klimaanlegget, og så styrer det vifta selv, slik jeg har satt den? 

Legger ved koblingsskjemaet, i tilfelle noen kan ha vært borti noe sånt. 

I 2006 monterte jeg webasto i min 1992 Mercedes 300 TD Turbo, og da gjorde jeg det på den måten. Der er det jo litt enklere pga. manuell styring av vifta. 

2019-11-10 09.20.48.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...