Jump to content

Pajero 2016


Kalle Palmgren
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Pajero 2016 som jag vill höja och sätta på 33” hjul. Mitt mål är att bilen skall likna bilden nedan.

Nu till min fråga, jag har surfat runt och har inte hitta någon firma som vad jag kan se gör jobb som detta. Vet någon vad man bör tänka på eller själv gjort något likande. Jag är ingen mek. Men har kompisar som kan, vill inte göra några misstag då bilen är ganska ny.

Kalle

DCAE36AF-8FAB-4BB6-B90B-DC8B1F88099F.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Välkommen till forumet! Lägg upp bilder på bilen :)

Kul att du ska höja, jag har precis köpt ett höjningskitt för gen 4 2009. Kolla i min tråd efter instruktioner från @iknutis.  Enligt honom är det mycket enkelt... Återstår att se...😂

Dessa köpte jag från Nomax.

Mer info osv kan inte jag svara för om tex hur stor skillnad det är mellan våra bilar, hoppas att någon annan hoppar in och hjälper dig.

On 1/15/2020 at 8:56 PM, Kalle Palmgren said:

Jag är ingen mek. Men har kompisar som kan, vill inte göra några misstag då bilen är ganska ny.

Jag ska försöka dokumentera och lägga upp hur jag gjorde på min bil när delarna väl anlänt, med bild osv. Forumet blir som en dagbok och ett sätt att få hjälp på... Jag är inte heller en mek, men har lite vänner som är mek och de kommer att hjälpa mig. Min bil är inte lika ny som din, men jag också är ointresserad av att ha sönder den. :) 

Ser att bilen på bilden har vindavvisare... Vindavvisare hittade jag på BGnorshop. Artikel nummer var AP0657P4 för dörrar och APBG477DW för fronten. 2300kr inkl frakt för detta.

Däck med fälg köpte jag på https://www.4x4offroad.se/ BF Goodrich däck och fälg var dessa.

Lycka till!

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Kalle Palmgren said:

En fundering tror du det räcker med enbart fjädrar eller behövs hela kittet. 

Dersom du bytter bare fjærene, vil du ikke få lengre fjæringsvei da du maxer demperne. Og når du maxer dempere, ødelegges de og begynner å lekke. Så blir du nødt å bytte dempere neste gang. 😕

Mitt tips er å bytte begge deler samtidig, da får du deler som passer sammen og funker.

2009 og 2016 modellene er i praksis samme bil, veldig få forskjeller. 👍

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, iknutis said:

Dersom du bytter bare fjærene, vil du ikke få lengre fjæringsvei da du maxer demperne. Og når du maxer dempere, ødelegges de og begynner å lekke. Så blir du nødt å bytte dempere neste gang. 1f615.png

Mitt tips er å bytte begge deler samtidig, da får du deler som passer sammen og funker.

2009 og 2016 modellene er i praksis samme bil, veldig få forskjeller. 1f44d.png

Tack för svar då vet jag, vilken dimension och bredd på däck och fälg rekommenderar du.

Jag har tidigare hittat höjningskit för 10 000SEK från Australien men de från Nomax de bästa!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Veofasa said:

Välkommen till forumet! Lägg upp bilder på bilen :)

Kul att du ska höja, jag har precis köpt ett höjningskitt för gen 4 2009. Kolla i min tråd efter instruktioner från @iknutis.  Enligt honom är det mycket enkelt... Återstår att se...1f602.png

Dessa köpte jag från Nomax.

Mer info osv kan inte jag svara för om tex hur stor skillnad det är mellan våra bilar, hoppas att någon annan hoppar in och hjälper dig.

Jag ska försöka dokumentera och lägga upp hur jag gjorde på min bil när delarna väl anlänt, med bild osv. Forumet blir som en dagbok och ett sätt att få hjälp på... Jag är inte heller en mek, men har lite vänner som är mek och de kommer att hjälpa mig. Min bil är inte lika ny som din, men jag också är ointresserad av att ha sönder den. :) 

Ser att bilen på bilden har vindavvisare... Vindavvisare hittade jag på BGnorshop. Artikel nummer var AP0657P4 för dörrar och APBG477DW för fronten. 2300kr inkl frakt för detta.

Däck med fälg köpte jag på https://www.4x4offroad.se/ BF Goodrich däck och fälg var dessa.

Lycka till!

Är bilen höjd på de bilder du publicerat från garaget eller var det innan höjning. Lite svårt att se

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Kalle Palmgren said:

Tack för svar då vet jag, vilken dimension och bredd på däck och fälg rekommenderar du.

Jag har tidigare hittat höjningskit för 10 000SEK från Australien men de från Nomax de bästa!

Dimensjon på hjul kan variere fra år til år, da stigtrinn og støtfanger foran varierer endel. 32» bør gå på uten problem, feks 265/70-17 ET30. Det skal vi teste på en gen3 uten lift men bortplukket stigtrinn i vinter. 33» kan også gå, men da må du trolig ha enda mindre innpress og montere skjermbreddere.

22 minutes ago, Kalle Palmgren said:

Är bilen höjd på de bilder du publicerat från garaget eller var det innan höjning. Lite svårt att se

Han har ikke montert det enda. 😉 Er bare å glede seg! 2» lift er det eneste Pajeroene virkelig trenger. 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kalle Palmgren said:

Är bilen höjd på de bilder du publicerat från garaget eller var det innan höjning. Lite svårt att se

Jag har fått en fin/användbar beskrivning av @iknutis på hur man gör i detalj. Vad som ska tas bort och förberedelse.

Än har jag endast beställt kittet men inte fått det levererat... jag ser att rabatten jag köpte för, inte finns kvar. Jag fick 35% rabatt.

Link to comment
Share on other sites

On 12/27/2019 at 8:01 PM, Veofasa said:

Dessvärre inte artikelnummer, då får du nog fråga.

https://www.4x4offroad.se/black-spoke-17.html

6/139.7, 17x7, ET +30, CB 67.1, X-Frigång

Dessa köpte jag. Jag har 30 mm på dessa fälgar och då krockar det med oket fram så jag får ha spacers.

Jag har för stort ok fram för 16”.

Med dessa fälgar så behövde jag spacers på kring 5mm... men skapade spacers på 8 millimeter. Lite osäker på tjockleken på spacern, jag tror det står i min tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är detta ett alternativ om man vill höja bilen är ju en helt annan prisklass än att köpa Dobisson LIft kit.

https://www.ebay.com/itm/Lift-Kit-Mitsubishi-Pajero-4-Montero-06-19-2-50mm-Leveling-strut-spacers-/283298550773?ef_id=EAIaIQobChMIr7u5jNCp5wIVD5SyCh3mbQBUEAYYASABEgLqKvD_BwE:G:s

Tar tacksamt emot synpunkter.

Här kommer även länk till hur jag vill få till bilen, https://4x4projects.com/lifted-mitsubishi-pajero-with-33-inch-offroad-wheels-from-japan.html

Hittade följande artikel, fördelar och nackdelar om ämnet https://www.fourwheeler.com/how-to/suspension-brakes/1503-coil-spacers-vs-new-springs-the-need-to-knows-before-you-lift/ 

Vad säger ni som kan....

Edited by Kalle Palmgren
Link to comment
Share on other sites

Det står jo faktisk veldig bra i den artikkelen syns jeg. :) Hovedpunktene er jo slik jeg ser det;
-spacere kan ramle ut under flex om de ikke er skrudd fast

-du begrenser mer enn bumpstops hvor langt opp hjulet kan gå i hjulbuen, og dermed begrenser flex

-spacere gir ingen økning i lastekapasitet slik de fleste hevesett gjør, så med litt last bak blir bilen lavere bak enn foran

Pajeroen med sitt uavhengige hjuloppheng både foran og bak er ikke rå på flex fra fabrikk, så jeg ville ikke gjort noe for å begrense det i enda større grad.
Merkes best når man feks bare skal over en litt dyp grøft, eller ned fra veien til en flat og fin campplass.

Men du får litt ekstra høyde for en veldig billig penge, det er fordelen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Kalle Palmgren said:

Tack för infon @Veofasa, vad synd har du möjlighet att kunna göra en retur. Rätt mycket pengar eller kommer du installera kittet ändå.

Jag lyckades avbryta beställningen. Det var till och med Nomax själva som frågade om jag verkligen skulle ha kittet. De antydde redan där att avbeställa, hatten av till Nomax. Pengarna tillbaka.

59 minutes ago, Kalle Palmgren said:

Vet du vad som gäller om man enbart lägger in distanser på fjädrarna och om är det lagligt?

Jag läste lite kring detta idag (men då infon processats i min skalle och kommer ut nu som först så sjunker tillförlitligheten drastiskt 😂).

Om du köper ett godkänt kitt och sätter i distanser, så är det olagligt. Men nu vädjar till er som har full koll - stämmer detta?

Jag misstänker att du menar att behålla std utförande och ha i distanser bara, där vet jag inte.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då ingen ”Pajeroguru” svarat och jag tycker det är synd med obesvarade frågor gör jag ett försök.

Detta är ett ”klibbigt” område avseende vad som är lagligt respektive accepterat.

I grunden får du i stort sett inte ändra på någonting på en helbilsgodkänd bil, vilket innebär de flesta bilar efter ca -97.

Dock tillämpas det lite olika i olika EU-länder, i Norge är man stenhård vilket det kan läsas om i en del inlägg ifrån våra Norska  vänner.

Men som ni också kan läsa är det många här på forumet som ändrat en hel del på sina nyare bilar utan att de haft problem med besiktningen.

Just nu är vi ju många som följer @CampForCer transformering av hans Toyota LC!

För att göra det ännu mer invecklat kan vissa tillverkare ha testat sina prylar och fått intyg om att de fungerar på just den bilen, även om det vet norrmännen mer, en TÜW klassad produkt inhandlad med intyg från Tyskland kan vara betydligt dyrare än en till synes likadan utan intyg.  

 

Oftast lämnas ombyggnad utan kommentarer från bilprovningen ifall det är gjort på ett proffsigt och ej trafikfarligt sätt. Detta beror också på inställningen hos den enskilde besiktningsmannen.

Jag vet de som fått nerslag på ändringar i hjulupphängningen men då har det inte rört sig om höjning utan det har varit ändringar i form av ”longarms-kit”, på offroadbilar, vilket innebär att man flyttar axelinfästningarna i karrosen.

Även en del vinschmonteringar har fått underkänt.

Den nivå som de flesta håller sig till inom overlandingen brukar vara mer moderata, MEN det är ”olagligt” och risken finns att man får påpekande som kan rendera i registreringsbesiktning.

 

Se ex @CampForCer kontroll avseende kofångare.

 

Som jag inledde med, är detta ett komplicerat ämne och vill man vara säker, så kör man sin bil strikt original och ser till att inte lasta för mycket för då riskerar man överlast.

Lycka till med ombyggnaden av era bilar! ;)

 

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fett med lite grövre på pajero! Den är ju lite rund och go så den mår bra av större däck. 

Jag monterade Cooper stt 33" på min -01a första årsm av wagon, den delar mycket med dom nyare skulle jag tro.

Eftersom bilen var gammal och en slit och släng så tog jag tigersågen på plastskärmarna och slägga på plåtdelarna i hjulhuset, masserade in så jag slapp köpa höjningskit. Detta är inte att rekommendera.. däcken tog i överallt och slet sönder spolarvätskebehållaren. Men det gick, dock ett jävla ljud i däcken, fick ha peltorkåpor vid längre sträckor, hehe 😁

IMG_4727.thumb.jpeg.323514915b1d4b9a032d7663d5ce2140.jpeg

Hittade bara den här bilden

Edited by Landmann
  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...