Jump to content

12 månader, 12 turer


Vikingstål
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ibland blir det inte som man har tänkt sig.

Tanken var att fara iväg förra helgen, men det blev för körigt med annat så blev inte av. Idéen var då att skjuta upp det till denna helg då jag är ledig torsdag-söndag. Torsdag kom och humöret fanns inte alls för att åka iväg nånstans. Idag tog jag mig i kragen och bestämde att en dagstur ska det nog allt bli åtminstone. En kollega samt en av mina grannar hade rekommenderat Blacksåsberget, ett berg på ca 450 meter över havet med utsikt över Hälsinglands kust. Upp med google maps och leta sig iväg ut på dåliga grusvägar med 1-2dm "nysnö" från tidigare i veckan. Väl framme och inne i skogen möttes man av brant stigning och grov terräng, men j*vlar vilken utsikt när man väl kom upp till toppen! Nånting jag inte hade räknat med var ett tjugotal andra personer som kom och gick i sina omgångar, så det förstörde känslan lite må jag säga.  Efter kaffet vart kokat och uppdrucket så skulle man såklart ner igen och det blev ju ett äventyr i sig i denna brant med blötsnö och dåligt grepp.

Nånting jag även kände när jag for iväg idag är att det är själva resan, och dom vägarna man åker som är det roliga, inte destinationen i sig, men utan utrustning eller backup känns det lite riskabelt att bege sig iväg ut på skogsvägar i måfå, samt var ska man börja leta ens?

1771784530_20200404_1131141.thumb.jpg.b8475d0f1a9f0a86f62ca32592d7de3f.jpg

 

20200404_113828.thumb.jpg.12521cac04340f6176c1d0748da6ef0d.jpg

 

20200404_114344.thumb.jpg.50ae6df376cd56dcf86307d9eb139949.jpg

 

20200404_114501.thumb.jpg.0aa27f735f8e40d24fd2256ad0daafe1.jpg

 

20200404_121927.thumb.jpg.c7f9c81bafa83933f234657926093faf.jpg

 

20200404_121931.thumb.jpg.e22bc077350b00241dfb6bfab4ce6e6e.jpg

Jag blir även ledig ifrån långfredagen och börjar inte jobba förrän torsdagen veckan efter, så ifall det är nån som saknar planer så skulle jag vilja ge Tur nr. 3 en revansch. :D 
PS; Jag skulle kunna leta spår och skogsvägar en helg med lite sällskap ifall nån vill bjuda in till sina trakter. 😎

Edited by Vikingstål
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Trevligt att se norra delarna av landet!  Tack för att du delar dina små turer o tankar  :-) 

Bodde under uppväxten i Sollefteå och tävlade i backhoppning i alla städer runt om i norra delen av landet, så även i Umeå o Ö-vik etc. Känner till delar av Högakusten och hade gärna kört lite turer i området. Tyvärr långt från oss då vi bor utanför Göteborg sedan 1990. Ingen snö här...  :-( 

Får njuta av dina bilder från norr i alla fall  :-) 

Link to comment
Share on other sites

On 4/7/2020 at 9:29 AM, CampForCer said:

Bodde under uppväxten i Sollefteå och tävlade i backhoppning i alla städer runt om i norra delen av landet, så även i Umeå o Ö-vik etc. Känner till delar av Högakusten och hade gärna kört lite turer i området. Tyvärr långt från oss då vi bor utanför Göteborg sedan 1990. Ingen snö här...  :-( 

Ifall ni hittar er uppöver nån vecka så kan ni ju alltid höra av er! 

Man gör väll sitt bästa för att ta sig ut, har ju sagt att jag ska iväg 12 gånger på 12 månader, så då ska det bli så också, hehe. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Frowling said:

Jag hänger gärna på ut nån sväng! Har inte allt för bra koll på bra ställen än men bara hojta om du vill ut! :D

Ja men det skulle ju va trevligt! Kanske blir lite tajt om tid för dig men jag tänker nog åka iväg måndag-tisdag, då jag är ledig fram till torsdag. Sen sikta på en till resa 2a-3e maj. Båda svängarna blir nog norrut. Magkänslan säger att det kan finnas mycke fina ställen upp mot liden som man säkert kan leta sig fram till.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 dagsturer får räknas som 1 långtur

Det blev en liten dagstur idag med ett par intressanta ställen att ta sig fram med bilen på. Dagen började med att möta upp @Frowling i Sundsvall, och det visade sig att vi kände varann sen tidigare när båda "hängde på stan", vilket ju vart en väldigt trevlig överraskning! In och handla dagens mat och bestämma destination. Jag hade läst i lokaltidning om en par ställen runt Sundsvall/Medelpad som skulle ha fina utsikter och lite andra "turistmål" i skogen. Det slutade med att vi begav oss västerut mot Ånge med sikte på 2 berg, Bergåsen och Åsjöberget, men strax efter halvvägs inåt, i höjd med Torpshammar, tog vi en avstickare till Flataklocken och Sveriges geografiska mittpunkt. Fräna vyer även fast det var molnigt.
Vägen upp till bergtoppen måste jag säga var väldigt dålig, stora hål, dåligt lappad med 0-150 och snö ännu kvar på vägen, mycket roligt ansåg vi! Dock av vår förvåning får vi möte av en mindre SUV påväg ner från berget, vilket vi tyckte var lite roande. Ensamma på toppen och med fiket ännu stängt tog vi tillfället i akt att köra upp bilarna för att fotograferas bredvid mittpunkten.

20200414_112102.thumb.jpg.3e7663039d3a5a5b8d3fa3f64cc6f9a6.jpg

20200414_112205.thumb.jpg.d18d1bbd8e4337e28dde93e7629a0c33.jpg

20200414_112957.thumb.jpg.a5429298a80cf0311baa3de0944dba35.jpg

Visiten blev kort då vi ville iväg till nästa berg. Ner för det ena, brumma iväg och upp för nästa! Då beskrivningen till toppen av Bergåsen var dålig i lokaltidningen så rådfråga vi om den på en mack i närheten, "rakt över stora vägen, ta höger vid kyrkan och följ grusvägen, sen ska det vara skyltat". Jag tog täten och kasta upp Google maps, "Ja men här borde det vara höger!" tänker jag och viker upp på en snårig skogsväg. Det var fel visade det sig, men roligt att köra. Upp med google maps igen och leta vart det kunde vara. Jodå, jag var bara lite ivrig att hitta fram, man skulle svänga höger, fast några kilometer senare, hehe. 
På vägen upp till Bergåsen låg det nog ännu 2-4dm hårdpackad snö, med nog bredd för att @Frowling's Pajero skulle klara sig upp utan att hamna i det lösa, här börjar man känna sig frän som tar sig fram där andra inte gör! Men åter döm av vår förvåning! Det står en liten sketen mini kombi på parkeringen vid toppen! Här blev man ju väldigt paff må jag säga.
I reportaget om det här berget så stog det "parkera bilen och gå dom sista 100 metrarna då sista biten av vägen är väldigt dålig", nejdu, nå sånt tänker vi inte göra! Vi passerar den gulliga lilla bilen som är parkerad och fortsätter på vägen upp. Det viker vänster och vi möts av en måttligt brant backe, snön ser packad ut, så det vara bara hålla farten uppe och inte stanna! Båda tar sig upp, men vi får stanna vid 3st telemaster och gå resterande 50 meter av vägen då det tyvärr vart snårskog. 
Uppe på det här berget så fanns det ett utkikstorn, tyvärr var inte utsikten så bra som man hoppats på då snön precis börja falla när vi kom fram, så vi spendera inte många minuter här uppe. vi vände bilarna och begav oss ner för backen och slog upp "camp" på parkeringen vi passerade. 

20200414_132912.thumb.jpg.121812ae006d994df8e9521c411f2795.jpg

20200414_140548.thumb.jpg.1daae5d21dfdf55293626a5da43cd1d9.jpg

20200414_140836.thumb.jpg.136e3f762650466e4101c9b00b75ad24.jpg

Man ser vem som prioriterade den lyxigare maten i alla fall, haha. 

Tanken var att fortsätta till Åsjöberget, men då snön kom in utsikten inte skulle vara nå bra så valde vi att packa ihop och åka hem istället, men en härlig dag hur som haver!

Edited by Vikingstål
  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Idé:   Om du inte redan gör det, passa på att logga dina turer med ngn form av GPS-app som kan exportera .GPX-filerna efteråt. Kan vara kul att se alla små turer du gör under åren. Har du möjlighet med GPX-filer är du senare väldigt flexibel att nyttja dessa i andra program/appar. Inte låst till en specifik leverantör, vilket jag själv ogillar.  Lagra filerna på ex Dropbox så kan du normalt sett öppna dessa från diverse appar, direkt i mobilen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, CampForCer said:

Idé:   Om du inte redan gör det, passa på att logga dina turer med ngn form av GPS-app som kan exportera .GPX-filerna efteråt. Kan vara kul att se alla små turer du gör under åren. Har du möjlighet med GPX-filer är du senare väldigt flexibel att nyttja dessa i andra program/appar. Inte låst till en specifik leverantör, vilket jag själv ogillar.  Lagra filerna på ex Dropbox så kan du normalt sett öppna dessa från diverse appar, direkt i mobilen.

Jag favoritmarkerade platserna i Google maps, så man har dom sparade där åtminstone. Ett GPS program till android ska väll införskaffas nån gång i framtiden, helst innan vildmarksvägen i augusti. Men ja, att logga själva rutten skulle också vara smart såklart!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Vikingstål said:

Jag favoritmarkerade platserna i Google maps, så man har dom sparade där åtminstone. Ett GPS program till android ska väll införskaffas nån gång i framtiden, helst innan vildmarksvägen i augusti. Men ja, att logga själva rutten skulle också vara smart såklart!

Finns flera. Jag föredrar TopoGPS.

Hela terrängkartan för Sverige kostar ca 40kr

Känner du igen platsen...?  :) 

4588E1F6-D128-4835-A36D-A5E225AEF9E5.png

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, CampForCer said:

Finns flera. Jag föredrar TopoGPS.

Hela terrängkartan för Sverige kostar ca 40kr

Känner du igen platsen...?  :) 

4588E1F6-D128-4835-A36D-A5E225AEF9E5.png

Sedär ja! 40kr var ju inte alls mycket, kanske investerar i det till telefonen innan nästa tur.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

12 turer under 12 månader sprack ju tyvärr rätt fort, dock har det fått upp mina ögon för vad jag tycker är roligt och trivs med. Har insett att det nödvändigtvis inte är att komma ut som är det roliga, utan det handlar om rätt sällskap och allra mest om körningen i sig. 

Så när och om det blir nå fler turer framöver så blir det säkert nå uppdateringar osv. Men tills dess så tackar jag för all uppmuntran och vänlighet! 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...