Nattblakka Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 Säg den lycka som varar för evigt. Man kan väl säga att firandet kom av sig lite grand. Jag och ett gäng vänner hade varit ute och kört i flera timmar när jag körde fast lite grand och skulle backa för ett omtag. Men jag missade att jag hade en stubbe under motorn. Den lyckades, med ett krasande ljud, slita med sig hela fronten så att lamporna pekade rakt upp mot stjärnorna. Lite buntband gjorde att vi kunde köra några timmar till, men jag hade hela tiden en bitter känsla av att jag nog inte vill se detta i dagsljus. Mycket riktigt. Hemma i garaget och med buntbanden avlägsnade inser jag att den här fronten är bortom räddning. Amerikaner är ett märkligt folk på många sätt. Inte minst när de konstruerar bilar. På alla bilar jag ägt förut har lyktorna varit fästade i själva karossen, men här satt de fast i en plast som var fäst i stötfångaren. Vilken skit, rent utsagt. 1 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 25, 2020 Premium Member Share Posted February 25, 2020 Ajdå.. !! Du behöver nog minst en sådan här. https://www.shopjeepparts.com/cherokee-header-panel-9395-zj-p-15892.html Tyvärr brukar de vara svåra att hitta hela på skroten då de blivit sköra med åren. Jag har en ny som skall på min Jeep när jag får inspiration. Just nu sitter det lite extra skruvar och buntband här och där. Men nu har du ju en rejäl anledning till att bygga en riktig främre kofångare också. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nattblakka Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 48 minutes ago, Lars 9k said: Ajdå.. !! Du behöver nog minst en sådan här. https://www.shopjeepparts.com/cherokee-header-panel-9395-zj-p-15892.html Tyvärr brukar de vara svåra att hitta hela på skroten då de blivit sköra med åren. Jag har en ny som skall på min Jeep när jag får inspiration. Just nu sitter det lite extra skruvar och buntband här och där. Men nu har du ju en rejäl anledning till att bygga en riktig främre kofångare också. Jag ligger åter lite efter i mina uppdateringar. Datorn har inte varit igång på ett par veckor. Men det är helt riktigt. Jag skulle behövt minst en sån. Dessutom nya lyktor, stötfångare, filterbehållaren för tankluftningen, dimljus osv. Och då skulle jag ändå ha en lika känslig bil som innan. Nej här blir en ordentlig ombyggnation! 1 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted February 25, 2020 Share Posted February 25, 2020 Fick du med dig alla delar eller behöll skogen några souvenirer? Med alla delar i behåll går det mesta att laga. Även om det inte alltid är försvarbart. Till en sådär Jeep lär det finnas DIY kit till riktigt trevliga ersättnings buper. Kämpa vidare, bilen artar sig riktigt bra. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nattblakka Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 "When life gives you lemons - make lemonade" Att köpa alla delar och bygga ihop bilen igen finns inte på kartan. Jag tycker att själva grundkonstruktionen är idiotisk. Det var ju tur att man var så nära hemma när det hände. Det hade varit lite småjobbigt att vara i ett främmande land och se semesterdagarna lida mot sitt slut och få ett sånt här haveri pga att kofångaren hakar i lite grand 😅 När jag hade min niva för ett gäng år sedan köpte jag en winch som aldrig monterades. Den har legat på en hylla sedan dess. Det känns som att tiden mognat. Det får bli en winchkofångare! Jag är lite osäker på vad bilprovningen säger om jag tar bort krockbalken, så den får bli kvar. Men jag vill inte ha för mycket överhäng. Winchen får placeras ovanför balken, precis framför kylet. Det blir svårare att få till en stark infästning, men allt går att lösa. För att få plats med den kommer jag få flytta det lilla oljekylet. Troligen kommer det hamna på bilens vänstersida istället. På bilden hänger det bara provisoriskt på fel sida. Jag började med att skära ur krockbalken lite grand, så att jag får in fyrkantsrör i själva rambenen. 120x50 hade passat bra, men dels hade inte den lokala svetsfirman det i sitt sortiment och dels hade jag fått bygga om infästningen till kylarbalken. Därför inhandlades fyrkantsrör i 100x50 istället. I botten av rambenen sitter det fastsvetsade muttrar för kylarbalken och infästningen till krängningshämmaren. Hål fick borras i de nya balkarna så att jag kan sänka ner dem över muttrarna. Testar och mäter.... Av flera anledningar vill jag att stötfångaren ska gå att demontera. Dels pga lackering, men även om bilprovningen inte gillar vad de ser. Sen kan det nog underlätta vid reparationer eller framtida ombyggnationer. Inledningsvis hade jag tänkt att det bara skulle gå att trä ur balkarna ur rambenen, men när jag väl fått dem på plats insåg jag att de inte är riktigt parallella. Lite mer svordomar över amerikansk ingenjörskonst och så tillbaka till det imaginära ritbordet. Balkarna får helt enkelt bli delbara. För att få en riktigt stark konstruktion i de grova materialen, dels i infästningen, men även i winchfästet, så vill jag ha riktigt starka svetsar. Där räcker inte min MIG på 160 ampere. Min gode vän Erik kan hantera en pinnsvets och rycker in som en räddande ängel. Som så ofta förr. Eftersom jag inte har någon bra möjlighet att bocka rör (glödgade kopparrör till värmepumpar räknas inte) så får jag anpassa konstruktionen efter dessa förutsättningar. Färdiga nittiograders krökar inhandlas. Ett antal timmars dansande med migen senare: Design är väldigt svårt. När jag monterar värmepumpar brukar jag ta några kliv bakåt för att lättare se hur ögat upplever olika vinklar och perspektiv. Det är inte alltid nittio grader upplevs som nittio grader. Och centrum upplevs inte alltid som centrum. I ett trångt garage blir det väldigt svårt att få bra perspektiv. De dagar jag höll på med detta blåste det dessutom kraftigt, så jag kunde inte öppna portarna och gå ut. Röret som går parallellt med framskärmen var mycket svårt att få till bra. Bilens sidor smalnar av både framtill och baktill, så det finns inga raka linjer. Resultatet blev okej, men det ser lite roligt ut från vissa vinklar. Det övre röret är 60mm i diameter. Ett tunnare på 48mm placeras under. Dels för extra styrka, men även för att bilen inte ska se så spetsig ut. Och så här ser det ut på plats. Än så länge. Hunden som skymtats på en del av bilderna är min svarta schäfertik Laika. Hon följer mig var jag än går och bryr sig varken om gnistregn eller svetsblänk. Hon springer lös här på gården och gör vad hon vill, men hon vill ändå ligga nära husse trots att vinkelslipen skriker eller gräsklipparen går. En lydigare och mer lojal hund får man leta länge efter. Det enda hon inte gillar är värme och andra tikar. 5 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nattblakka Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 1 hour ago, norlin said: Fick du med dig alla delar eller behöll skogen några souvenirer? Med alla delar i behåll går det mesta att laga. Även om det inte alltid är försvarbart. Till en sådär Jeep lär det finnas DIY kit till riktigt trevliga ersättnings buper. Kämpa vidare, bilen artar sig riktigt bra. Jag fick med nästan allt från skogen. Jag har sett din "söm" med buntband och faktum är att jag gjort nästan likadant på en skåpbil jag hade. Det funkar riktigt bra! Tack för de uppmuntrande orden 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 On 2/25/2020 at 6:58 PM, Nattblakka said: Sträckmetallen på plats. På sikt blir det nog någon list på kanten, men nu vill jag ut och köra. Jag kunde även koppla in relä och lite säkringar. Ovanpå skruvades ett lock av plåt som tätades med en packning. Snyggt! Jag är inne på samma linje (när jag kommer till skott...) att ha en låda för reläer o säkringar uppe på taket. Riktigt bra jobb med plattformen! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nattblakka Posted February 27, 2020 Author Share Posted February 27, 2020 52 minutes ago, CampForCer said: Snyggt! Jag är inne på samma linje (när jag kommer till skott...) att ha en låda för reläer o säkringar uppe på taket. Riktigt bra jobb med plattformen! Tack så mycket! Jag är nöjd så här långt. Men det finns lite kvar att jobba på 😊 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikingstål Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 (edited) On 2/5/2020 at 11:34 PM, Nattblakka said: Men framåt mellandagarna är jag ledig och kan äntligen koppla in extrabatteriet. Jag har även ropat in en CTEK D250SA på tradera. Inredningen har jag inte hunnit bygga mer på, men den funkar provisoriskt som den är nu. Kylen står skyddad och går att dra ut. Baksätet blir som en lucka för teknikutrymmet. Hur pass mycke ventilation har du med baksätet uppvikt, och hur mycke bör man ha? Swedol kommer nämligen ha rea på sin kyl/frys och jag har tänkt bygga lika som du har gjort, bara man hämtar hem kylboxen Edited April 15, 2020 by Vikingstål 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now