Miando Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 Funderar på "tillfälliga" OR-däck på över 5 procent i skillnad i rullomkrets. Hur hårt är det med detta i Sverige och utomlands? Hur gör ni? XC70 med original däckdimension: 235/50R18 97V Funderar på detta nedan, som passar med höjningssats. Ger en ökning på 8,1%. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 19, 2020 Premium Member Share Posted April 19, 2020 Vi gör alla olika, original på Jeep ZJ, 225/70-15, ett tag rullade vi på 265/75-16 just nu 35” dvs 315/75-16 😅 Lite mer än 5% i skillnad, dock är utväxlingarna i axlarna bytta så det fungerar mot motor och växellåda. Även hastighetsmätare visar rätt. Inget påpekade ännu så länge men....... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 4 hours ago, Miando said: Funderar på "tillfälliga" OR-däck på över 5 procent i skillnad i rullomkrets. Hur hårt är det med detta i Sverige och utomlands? Hur gör ni? XC70 med original däckdimension: 235/50R18 97V Funderar på detta nedan, som passar med höjningssats. Ger en ökning på 8,1%. Hur det är utomlands låter jag vara osagt, men i Sverige gäller: "Alternativa dimensioner Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar: Däcken ska vara typgodkända Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet Däcken är av samma typ. Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper." Källa https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/Dackbyte-pa-personbil/ 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 I Norge må alle hjul større enn 5% godkjennes og skrives i vognkort. Man må da ha felger med tüv-godkjenning for din bil, med den dekkdimensjon du skal godkjenne. Speedometer må også kalibreres til den nye størrelsen. Avvik på dette gir feil på eu-kontroll/besiktning og blir man stoppet i tilfeldig kontroll må bilen vises med orginale hjul på trafikkstasjonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvar Schön Posted June 27, 2021 Share Posted June 27, 2021 (edited) On 4/19/2020 at 9:58 PM, iknutis said: I Norge må alle hjul større enn 5% godkjennes og skrives i vognkort. Man må da ha felger med tüv-godkjenning for din bil, med den dekkdimensjon du skal godkjenne. Speedometer må også kalibreres til den nye størrelsen. Avvik på dette gir feil på eu-kontroll/besiktning og blir man stoppet i tilfeldig kontroll må bilen vises med orginale hjul på trafikkstasjonen. Det är i praktiken samma i Sverige. Även om bilprovningen släpper igenom det vid en kontrollbesiktning så kan det bero på att de inte kollar på däckdimension. Men vid en flygande inspektion så kan bilinspektören eller polisen kolla på allt, även det som besiktningsmannen inte kollar på. Det kan i vissa fall bli svårt att få sin bil godkänd igen om man bollar för mycket med den. Anledningen till det är att du vid ny registreringsbesiktning måste visa upp intyg på att det är säkert och fungerar korrekt något som få biltillverkare ställer upp på för en överkomlig peng. Mindre ändringar får man göra. Senast så har tex Coilovers blivit ok att montera på bilen. Känns som jag svävar iväg nu... Edited June 27, 2021 by Ingvar Schön Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now