Jump to content

Toyota Rav4.2 Campingbil


Carl Norberg
 Share

Recommended Posts

Hej. Ny här och har precis köpt en Toyota Rav4 2004 som är i lagom bra skick för att modda och slita på i skogen. Skulle inte påstå att det är overlanding som är planen utan mer småresor hemifrån. 

Planen är att direkt byta däck. Just nu står den på dubbdäck vilket ju snart inte är ok längre. Sommardäcken är helt slut. 

Har ett par alternativ:

Yokohama Geolander AT GO15

Toyo Open Country

Hankook Dynapro AT-M Rf10

 

Vill helst ha KO2 eftersom de ser coolast ut men tänker att det inte blir värt merkostnaden... Någon som har tips på ovan däck?

I övrigt blir det 2 extraljus i fronten och takkorg med en ramp är tanken. Ljuset är bedrövligt just nu... 

Dessutom finns solpanel+batteri, Android Auto stereo och ev lite extra ljudisolering på önskelistan. Men jag tror det kommer komma överraskande reparationer som stoppar en hel del 😄

 

20210412_180039.jpg

Edited by Carl Norberg
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Velkommen Carl! Moro å se enda en Rav4. :)
Største handikappet til RAV'en er manglende bakkeklaring faktisk. Et 2" lift gjør underverker for driftssikkerheten og fremkommeligheten på tur.

Vi kjører Michelin Latitude Cross på vår:
https://www.dekkonline.com/product/R-186418?Country=NO&ID=sea_rd_no_Froogle_Shopping&ef_id=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjnkJeyo-wATnEiRYFCV_5OMUx_C7Oxk5Hyg5ukJ0EFc4jdFDW7BIx8aApY1EALw_wcB:G:s&s_kwcid=AL!432!3!400222612995!!!u!299163384215!&gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjnkJeyo-wATnEiRYFCV_5OMUx_C7Oxk5Hyg5ukJ0EFc4jdFDW7BIx8aApY1EALw_wcB

Et litt snilt All Terrain-dekk, som fungerer utrolig bra på grusveier og fjellveier, uten å bråke på asfalt. Er meget godt fornøyd med dette dekket.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Ska bli spännande att se vad det blir av detta. Jag har aldrig pysslar med fyrhjulsdrift och lite högre bilar tidigare 😀

Hur reagerar en Rav4 på en höjning? Drivknutar som klagar? Andra bussningar som inte tycker om det? Jag har kollat lite på att montera 30 mm puckar mellan fjäderben och kaross. Jag kommer inte köra offroad utan bara på sämre vägar. Typ fjällvägar som du säger.

Är det något annat man bör fixa på en Rav4? Avluftningar som behöver förlängas eller liknande? 😊

Edited by Carl Norberg
Link to comment
Share on other sites

Kul!  Välkommen!

9 timmar sedan, Carl Norberg said:

Men jag tror det kommer komma överraskande reparationer

Men HÄR förstår vi inte vad herr'n menar :-)    Det är ju en Toyota vi pratar om!  Det kommer aldrig reparationer på dessa!!  hehe

I vilken krok av landet bor du?

Tänk på att skaffa tillbehör/takkorg etc som inte är alltför tunga. För solpanel och ström kanske du kan skaffa en större powerbank, typ GoalZero eller Jackery. Smidiga och lätta att plocka i och ur. Enkelt att koppla in solpaneler med. Kanske även ett däckreparationskit och ngn bogsertross innan du ger dig ut?

Vi kanske ses!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, CampForCer said:

 

Men HÄR förstår vi inte vad herr'n menar :-)    Det är ju en Toyota vi pratar om!  Det kommer aldrig reparationer på dessa!!  hehe

I vilken krok av landet bor du?

Tänk på att skaffa tillbehör/takkorg etc som inte är alltför tunga. För solpanel och ström kanske du kan skaffa en större powerbank, typ GoalZero eller Jackery. Smidiga och lätta att plocka i och ur. Enkelt att koppla in solpaneler med. Kanske även ett däckreparationskit och ngn bogsertross innan du ger dig ut?

Vi kanske ses!

Haha, men när man köpt en 15 år gammal bil så är man lätt nervös 😁 Förhoppningsvis kommer inga större grejer...

GoalZero/Jackery ser riktigt nice ut. Måste jämföra vad motsvarande löst batteri skulle kosta. Har redan en 50W solcell som jag hade tänkt använda.

Jag kollar lite på takkorg från ebay. typ denna: Takkorg Ser ju inte galet robust ut men duger kanske för mina enkla ändamål...

Jag bor i Göteborgsområdet

 

Däck är beställda nu. Blev Toyo. Jag är mest nervös över hur de kommer funka på väg jmf med vanliga däck som jag är van vid...

Link to comment
Share on other sites

Open Country AT? De er kjempegode på asfalt. :)
MT har jeg ikke prøvd enda.

Dette er utgaven med bensinmotor? Dieselmotorene sliter med dårlige dyser, scv-ventiler, turbo og clutch/svinghjul.
Alt dette var byttet på vår bil før jeg kjøpte den, så vi har bare byttet starter og dynamo på vår. Har hatt den i fire år nå.
Og så fikk den nye bremser før besiktningen for ca 2år siden.

Ingen problem å heve RAV'en. Med pucker vil du nok oppleve bilen som veldig myk, og den blir sigen bak med mye last.
Derfor anbefaler jeg hevefjærer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, iknutis said:

Open Country AT? De er kjempegode på asfalt. :)
MT har jeg ikke prøvd enda.

Dette er utgaven med bensinmotor? Dieselmotorene sliter med dårlige dyser, scv-ventiler, turbo og clutch/svinghjul.
Alt dette var byttet på vår bil før jeg kjøpte den, så vi har bare byttet starter og dynamo på vår. Har hatt den i fire år nå.
Og så fikk den nye bremser før besiktningen for ca 2år siden.

Ingen problem å heve RAV'en. Med pucker vil du nok oppleve bilen som veldig myk, og den blir sigen bak med mye last.
Derfor anbefaler jeg hevefjærer.

Detta är en bensin, 2.0l. Ville inte ha diesel då den även kommer gå som andrabil kortare sträckor. Dessutom känns det som mindre grejer som kan krångla på denna. Bromsar ska jag nog också se över. Känns alltid bra att ha fixat.

Kanske ska titta på nya fjädrar helt enkelt. Den känns ju redan rätt mjuk jmf med vad jag är van vid 😁 Finns det prisvärda fjädrar? Klarar den sig med orginal stötdämpare (om de är frächa)?

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, CampForCer said:

Kul!  Samma här - och med Toyota!  Då kan vi ha en liten "klubb"   :-D       Vi ses!

Kul. Har du bra tips på lite roliga vägar här runt omkring som inte bara är asfalt eller perfekt grus så får du gärna tipsa :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Carl Norberg said:

Klarar den sig med orginal stötdämpare (om de är frächa)?

Normalt; ja. Den får kanskje ikke mer flex av det, da støtdemperen kan begrense flex. Men du får mer bakkeklaring og evne til å håndtere mer last, og det er det viktige.
Når det gjelder utvalget i Sverige kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. :/

Link to comment
Share on other sites

59 minuter sedan, Carl Norberg said:

Kul. Har du bra tips på lite roliga vägar här runt omkring som inte bara är asfalt eller perfekt grus så får du gärna tipsa :)

Det är svårt här, söder om Vänern - Mälaren...

Du får hänga med på en tur med Overlanding.nu    Där blir det emellanåt spår som är i annat skick än vanliga grusvägar :-)    Dessutom kommer man närmare andra medlemmar och kan på så sätt skaffa sig en "krets" med bekanta som emellanåt kör roliga spår...   men dessa är sällan i närområdet till Gbg, om man inte känner ngn markägare.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, iknutis said:

Når det gjelder utvalget i Sverige kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. :/

Hittar knappt något utanför Sverige heller 😛 verkar vara OME som gäller men svårt att hitta i Europa.

10 hours ago, CampForCer said:

Det är svårt här, söder om Vänern - Mälaren... 

Jag får ge mig upp i Dalsland och Värmland kanske. Men först se över bilen 😄

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått hem 3(!) däck. 🙄 Det fjärde verkar vara 150 mil åt fel håll... Vill ju gärna ha på sommardäck nu!

 

Just nu håller jag på att försöka hitta tillräckligt vettig takkorg. Vill verkligen hålla tight budget. Frågan är hur de billigare står sig.

20210421_200140.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 4/13/2021 at 10:23 AM, Carl Norberg said:

Kanske ska titta på nya fjädrar helt enkelt. Den känns ju redan rätt mjuk jmf med vad jag är van vid 😁 Finns det prisvärda fjädrar? Klarar den sig med orginal stötdämpare (om de är frächa)?

Har kollat avseende fjädrar med min ”leverantör” och han har hittat några på marknaden som han kan leverera.

https://www.sbvab.se/toyota/rav4/rav4-2-2000-05

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/23/2021 at 5:44 PM, Lars 9k said:

Har kollat avseende fjädrar med min ”leverantör” och han har hittat några på marknaden som han kan leverera.

https://www.sbvab.se/toyota/rav4/rav4-2-2000-05

Tack! Det där ser ju riktigt lockande ut. Har insett att nya bussningar och nya fjädrar nog kan liva upp bilen lite.

Detta är från Sverige alltså? Har bara lyckats hitta några från England innan. Detta får jag nog budgetera med 😁

 

Mitt nästa projekt nu när däcken är på är att mäta buller. Efter det ska jag lägga på plattor och dämpmtrl runt bakre hjulhus och andra karossplåtar där bak. Efter det ny mätning. Hoppas på att dämpa ut lite eko och resonans där bak 😄

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 minuter sedan, Carl Norberg said:

Tack! Det där ser ju riktigt lockande ut. Har insett att nya bussningar och nya fjädrar nog kan liva upp bilen lite.

Detta är från Sverige alltså? Har bara lyckats hitta några från England innan. Detta får jag nog budgetera med 😁

 

Mitt nästa projekt nu när däcken är på är att mäta buller. Efter det ska jag lägga på plattor och dämpmtrl runt bakre hjulhus och andra karossplåtar där bak. Efter det ny mätning. Hoppas på att dämpa ut lite eko och resonans där bak 😄

Ja, Mats är gammal offroadräv med EM-meriter i Trial.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Lars 9k said:

Ja, Mats är gammal offroadräv med EM-meriter i Trial.

Aha. Kul att kunna köpa från Sverige! 

 

Funderar lite kring det här med markfrigång. Nu kanske inte Rav4 är brilliant var gäller just den biten, men hur mycket behöver man det egentligen? Om man inte ska köra offroad utan hålla sig till skogsvägar och grusvägar så känns det inte dödsviktigt? Eller är jag fel ute? Och kör man mer utanför vägen än vad jag tror?

Tänker att för en overland bil i lika stor eller kanske större utsträckning behöver vara komfortabel? 

Link to comment
Share on other sites

Komfortabel er viktig, men når det gjelder markfrigång handler det like mye om ikke å sette seg fast eller å forhindre skade på feks bunnpanne til motor eller girkasse.

En stein som står opp i gresset på en skogsvei tar fort hull på bunnpanna, så det handler for meg mest om sikkerhet. Kjører man kun etter vei/grusvei trenger man ikke heving. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2021 at 7:38 PM, Jonas Andersson said:

Missat att du svarat. Den är nice, men jag skulle vilja komma ännu lindrigare undan 😜☺️ är väl bara dumsnålt kanske, men har hittat på eBay för runt 1400kr som dessutom skulle fixa att lasta kajak på. Men det kanske är för billigt... 

Den jag tänker på:

https://www.ebay.de/itm/FABBRI-AUTO-CARGO-MIDI-Dachkorb-Dach-Gepackkorb-PKW-Universal-132-cm-x-110-cm/124246896160?hash=item1cedb12e20:g:4DUAAOSwwYpfAE5I

Edited by Carl Norberg
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Instämmer med @iknutis, sen ger lite högre fjädrar med bättre lastindex en bil som klarar lasten bättre.

Följer man sen efter med ngt större hjul så får du ju mer komfort och mindre stötig bil.

Sen beroende på setup kan lite högre bil ge mer frihöjd under markis vilket ibland kan vara positivt.

Sen ser det offroadigare ut även om man inte vill köra som vissa av oss! ;)

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, iknutis said:

Komfortabel er viktig, men når det gjelder markfrigång handler det like mye om ikke å sette seg fast eller å forhindre skade på feks bunnpanne til motor eller girkasse.

En stein som står opp i gresset på en skogsvei tar fort hull på bunnpanna, så det handler for meg mest om sikkerhet. Kjører man kun etter vei/grusvei trenger man ikke heving. 

 

6 minutes ago, Lars 9k said:

Instämmer med @iknutis, sen ger lite högre fjädrar med bättre lastindex en bil som klarar lasten bättre.

Följer man sen efter med ngt större hjul så får du ju mer komfort och mindre stötig bil.

Sen beroende på setup kan lite högre bil ge mer frihöjd under markis vilket ibland kan vara positivt.

Sen ser det offroadigare ut även om man inte vill köra som vissa av oss! ;)

 

Tack för er input! Är väl faktiskt riktigt dåliga (men tillåtna) skogsvägar jag helt vill ut på. Så en höjning borde väl komma in på listan så småningom :) Lastkapacitet är ju också positivt även om den inte ska överösas med utrustning. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...