Norlin Posted November 10, 2021 Share Posted November 10, 2021 Var inte blygsam, har följt dig sen jag hittade dig via rejsa. Välspenderad tid. Sitter och är lite irriterad på mig själv att jag inte gjorde kopplingen redan med Volvo C202. Nåväl, ser framemot mer. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted November 21, 2021 Author Share Posted November 21, 2021 Takkorgen är inte riktigt färdig, men till kvällens tur ville jag gärna ha med allt i recovery-väg (efter förra turens fadäs). En kvällstur blev ju också ett bra tillfälle att testa takkorgen och fundera lite på hur saker ska stuvas på den. Det blev en mysig eftermiddag med familjen framför en lägereld vid ett vindskydd. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 15, 2021 Author Share Posted December 15, 2021 (edited) I lördags var det dags för SORKs årliga lucia-träff. Dagen till ära visade det skånska vädret från sin bästa sida och ju längre norrut vi kom mot träffområdet i Ask, desto djupare låg snön över fälten. Det blev en riktigt härlig dag och återigen överraskar Jeepen mig på ett positivt sätt med sin framkomlighet. Det blev såklart en del fastkörningar både för mig och andra, men det hör ju bara till Efter en paus mitt på dagen för fika och lunch blev det mer körning, denna gången på den blötare delen av området. När mörkret fallit och det blev dags att ta sig hem kom vi inte mer än en kilometer innan vi träffade på en VW Passat som kört av vägen. I processen att få upp bilen råkade jag kränga av mitt ena framhjul och jag fick ställa mig åt sidan och fixa problemet medan de andra winchade upp Passaten. Efter en stund var alla problem avklarade och vi kunde bege oss hemåt med stora leenden och en lång lista på nya uppgraderingar som måste göras Dagen efter blev det till att lokalisera felet med min kupéfläkt som slutat fungera. Felet hittades ganska enkelt i en säkring i motorrummet som pajat. Det blev väldigt begränsat med bilder, men en film från träffen kommer här nedan. Edited December 15, 2021 by sdt 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 15, 2021 Author Share Posted December 15, 2021 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 21, 2021 Author Share Posted December 21, 2021 Det har blivit lite mer gjort på takräcket och nu är det läge att montera och kunna använda det på bilen. Det enda som är kvar är att koppla in extraljusen och sen bygga monteringslisten till markisen. Jag valde att penselmåla det, ev. så blästrar jag och skickar det på pulverlack i framtiden men innan det så vill jag ha provat det och få möjlighet att svetsa dit fler fästen eller liknande efter behov. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 25, 2021 Author Share Posted December 25, 2021 (edited) Jag har ju försökt vara så snäll jag bara kan under året och det verkar ha gett utdelning Tomten kom med ett par paket som ska bli lite kul att installera. En 50w solpanel och en Victron energy 75/15 MPPT-regulator till det. Regulatorn valde jag eftersom Chris (som har Youtube-kanalen "Venture 4WD", f.ö. bästa overlanding-kanalen på tuben) har en sån till sin solpanel. Regulatorn har Bluetooth och du kan få upp info om batteridata, laddning mm direkt i mobilen. Edited December 25, 2021 by sdt 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prodigy Posted December 25, 2021 Share Posted December 25, 2021 9 hours ago, sdt said: Jag har ju försökt vara så snäll jag bara kan under året och det verkar ha gett utdelning Tomten kom med ett par paket som ska bli lite kul att installera. En 50w solpanel och en Victron energy 75/15 MPPT-regulator till det. Regulatorn valde jag eftersom Chris (som har Youtube-kanalen "Venture 4WD", f.ö. bästa overlanding-kanalen på tuben) har en sån till sin solpanel. Regulatorn har Bluetooth och du kan få upp info om batteridata, laddning mm direkt i mobilen. Jeg glæder mig til at høre om du er tilfreds med din Victron 75/15 - jeg har selv kig på sådan en, jeg tror jeg kan få plads til 2stk 60w paneler på taget, det burde den vel stadig kunne passe ok til? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 25, 2021 Author Share Posted December 25, 2021 @Prodigy Ja, det tror jag att den fixar. Min tanke är att jag kan köpa en till likadan 50w-panel om jag känner att jag behöver ha mer. Men för tillfället tror jag att jag klarar mig på 50w. Rapport om hur MPPTn fungerar kommer sedan när jag fått mer användning av den. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 26, 2021 Author Share Posted December 26, 2021 (edited) Sådär, nu är takkorgen klar...sånär som på inkoppling av extraljusen, montering av solpanel och montering av markisen. Men klar tycker jag! Funderade på det där att dra ner kablar från takräcket, i mitt fall ner till motorrummet. Är det någon som har nån smart lösning på det? Jag vill ju helst inte behöva borra hål i karossen eller så. Samma egentligen med kablarna till solpanelen, fast där tänker jag att jag vill dra in dem till bagageutrymmet. Edited December 26, 2021 by sdt 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 26, 2021 Share Posted December 26, 2021 Stiligt! Kom nu på en riktigt bra lösning på kabelgenomföring, så man kan kopiera ett fungerande koncept något gång i framtiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Christensen Posted December 26, 2021 Share Posted December 26, 2021 https://www.conradelektronik.dk/p/phaesun-391445-wp-two-kabelgennemfring-2251606?gclid=Cj0KCQiAwqCOBhCdARIsAEPyW9m57YcofTyk-FwFrGqUBgN0zrc81sB5czO1Pyjb7PT4Nh0GeES8n60aAl2_EALw_wcB&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_medium=surfaces&utm_source=google&utm_term=2251606&vat=true Vi bruger denne type når vi monterer solpaneler på varebiler og campingvogne. Limes med grå fugemasse på taget. Husk at rense godt af med sprit eller rensespray. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 26, 2021 Premium Member Share Posted December 26, 2021 2 timmar sedan, sdt said: Sådär, nu är takkorgen klar...sånär som på inkoppling av extraljusen, montering av solpanel och montering av markisen. Men klar tycker jag! Funderade på det där att dra ner kablar från takräcket, i mitt fall ner till motorrummet. Är det någon som har nån smart lösning på det? Jag vill ju helst inte behöva borra hål i karossen eller så. Samma egentligen med kablarna till solpanelen, fast där tänker jag att jag vill dra in dem till bagageutrymmet. Jag har i vanlig ordning gjort det enkelt för mig. Kabeln till ljusrampen är tejpad med vävtejp längs A-stolpen. Tejpen håller ungefär ett år innan den behöver bytas. Bak kör jag däremot med en rostfri kabelgenomföring genom taket till backljuset och arbetsbelysningen. 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted December 26, 2021 Share Posted December 26, 2021 4 hours ago, sdt said: ... Funderade på det där att dra ner kablar från takräcket, i mitt fall ner till motorrummet. Är det någon som har nån smart lösning på det? ... Nu hann ju Lars 9k före med typ samma lösning som jag har, men Toyotan har käcka lister längs med vindrutan, så min kabel ligger bara där lite fint inknuffad. Närbild på när den går ner till motorn. 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 28, 2021 Author Share Posted December 28, 2021 (edited) Tack för förslagen! Det får nog bli en lösning där kabeln löper på utsidan av A-stolpen eftersom jag inte vill borra hål i taket i nuläget. Känns också omvänt att först gå in i kupén för att en meter senare gå ut genom torpedväggen. Vettigare då att stanna på utsidan. Däremot för solpanelen kan det kanske bli nån form av kabelgenomföring genom taket där bak. På besiktnigen för nån månad sedan fick jag nerslag på rost i tvärbalkarna bakom framhjulen. Igår när jag skulle börja laga så såg jag att även tröskeln var mer upprostad än vad jag trodde på insidan. Eftersom jag ändå tänkt bygga rock sliders så tyckte jag det var lika bra att ta allt på en gång. Då trimmar jag även skärmkanterna som där bak skurit in i däcken vid rejäl infjädring. Nu tog jag inga bilder innan men jag råkade också se att tröskeln på passagerarsidan var rejält intryckt under bakdörren. Jag har inte koll på när det hänt mer än att det gissningsvis varit någon gång under SORK-träffen för några veckor sedan. Hastigt och lustigt åkte vinkelslipen fram och vips så hade jag satt igång ett ganska stort projekt igen Balkarna jag fått tag på (70x140x5) var lite väl tunga så det blir till att lätta dem lite innan montering...note to self: Skaffa rätt grejor från början! Edited December 28, 2021 by sdt 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 28, 2021 Share Posted December 28, 2021 Som vanligt ett imponerande driv och kompetens inblandat. En fundering från avbytarbänken, dom där hålen kommer dom att sitta så det lätt kommer in lera som blir svårt att få ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 28, 2021 Premium Member Share Posted December 28, 2021 2 timmar sedan, sdt said: Balkarna jag fått tag på (70x140x5) var lite väl tunga så det blir till att lätta dem lite innan montering...note to self: Skaffa rätt grejor från början! Den processen känner jag igen, trösklarna är ju ZJ:ns riktiga akilleshäl. Ett rejält men ”nödvändigt” arbete om de skall överleva. Nu har du snart gått hela varvet runt, imponerande snabbt marscherat!!! 👍 Fast 140x70x5 var rejält. Jag tyckte mina 120x80x4 var tunga. 😂 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 28, 2021 Author Share Posted December 28, 2021 Norlin: Hålen kommer inte vara synliga utan kommer sitta innåt där de täcks av insidan av tröskelplåten. Lars: Jo, jag håller med om att vikten är en nackdel på dessa balkarna, det var smeden som tänkte att "äh, det funkar väl lika bra med denna dimensionen". Därav lättningsprocessen. De vägde 30kg/st innan jag började. Min förhoppning är att få ner det till 20kg när processen är klar. Då har jag hålborrat hela insidan och vinkelslipat bort en hel del material från ovansidan. Men visst, det är mycket jobb för att få ner dem till vettig vikt. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted April 23, 2022 Author Share Posted April 23, 2022 (edited) Då har 4 månader passerat utan att det hänt nåt nämnvärt. Det är dags att ta tag i saker igen. Varje gång jag kommer ut på uppfarten står den där och ser sargad ut. En upprostad tröskellåda och den andra helt bortskuren. Idag blev dagen då jag äntligen fick tummen ur och började fortsätta att fixa till besiktningsanmärkningarna som jag fick i oktober (!) Lösningen blev att istället för de astunga 70x140x5 som smeden tyckte jag skulle ha, svetsa ihop två stycken fyrkantsrör 70x70x3 till en 140x70x3. Ena sidan är ditsvetsad men inte klar ännu, där är en hel del småpul kvar innan den första sidan är klar. Men får jag möjlighet att lägga ca 3 dagar till så ska nog båda sidor vara klara. Sen återstår bara att lacka, fixa den dåligt verkande handbromsen, ny besiktning, åtgärda de andra tvåorna jag kommer få och sedan ombesiktning...sen är det sweeeeet life Edited April 23, 2022 by sdt 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted July 13, 2022 Author Share Posted July 13, 2022 (edited) Då passerade det tre månader till innan det hände något. Man vill ju ha tid till allt men ju äldre jag blir desto mer lär jag mig att låta saker ta den tid som behövs för att tiden och inspirationen ska finnas. Nu är det i alla fall semester och äntligen fick jag tid (och ork) att fortsätta med tröskellådorna. När allt var svetsat och grundmålat och bakskärmarna skurits upp en del också för att hjulen ska gå fria vid körning utanför vägen, var det dags att maskera inför målning. Sen sprutades tröskellådorna och nedre delen av dörrarna med Raptor liner. Skitnöjd med resultatet faktiskt! Under provkörning upptäcktes tyvärr att bromsoken fram kärvade. Kolvarna gick inte tillbaka som de skulle. Med redan bokad besiktningstid dagen efter så var det inte annat att göra än att höra av sig till SBVAB och efter ett besök kunde jag åka därifrån med två nya ok samt rep-satser till de gamla som efter renovering får hamna på reservdelshyllan. Efter ny provkörning kan konstateras att bromspedalen känns lite svampig (trots rejäl luftning) även om den bromsar helt ok. Då tiden var slut fick det bära eller brista så iväg till besiktningen och en som vanligt nervös väntan infann sig. Besiktningsgudarna log mot mig idag och när gubben var klar lämnades ett blankt papper över i min hand!! Självklart firade jag och sonen på lämpligt sätt genom hamburger-/glassätning på motorhuven Edited July 13, 2022 by sdt 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 13, 2022 Premium Member Share Posted July 13, 2022 Det blev ju bra!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted July 14, 2022 Author Share Posted July 14, 2022 Tack @Lars 9k! Nu är man ju sugen på att åka ut i skogen och skita ner den igen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 14, 2022 Premium Member Share Posted July 14, 2022 Ja du skulle ju gjort detta innan SOT så hade det funnits massor av ställen att besöka!! Fast Hästveda har nog några träffar till framöver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now