Jump to content

Min nya kompis är en ZJ


sdt
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Takkorgen är inte riktigt färdig, men till kvällens tur ville jag gärna ha med allt i recovery-väg (efter förra turens fadäs). En kvällstur blev ju också ett bra tillfälle att testa takkorgen och fundera lite på hur saker ska stuvas på den.

Det blev en mysig eftermiddag med familjen framför en lägereld vid ett vindskydd.

IMG_6895 (Stor).JPG

IMG_6883 (Stor).JPG

IMG_6888 (Stor).JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I lördags var det dags för SORKs årliga lucia-träff. Dagen till ära visade det skånska vädret från sin bästa sida och ju längre norrut vi kom mot träffområdet i Ask, desto djupare låg snön över fälten. 

Det blev en riktigt härlig dag och återigen överraskar Jeepen mig på ett positivt sätt med sin framkomlighet. Det blev såklart en del fastkörningar både för mig och andra, men det hör ju bara till :)

Efter en paus mitt på dagen för fika och lunch blev det mer körning, denna gången på den blötare delen av området. När mörkret fallit och det blev dags att ta sig hem kom vi inte mer än en kilometer innan vi träffade på en VW Passat som kört av vägen. I processen att få upp bilen råkade jag kränga av mitt ena framhjul och jag fick ställa mig åt sidan och fixa problemet medan de andra winchade upp Passaten. Efter en stund var alla problem avklarade och vi kunde bege oss hemåt med stora leenden och en lång lista på nya uppgraderingar som måste göras ;)

Dagen efter blev det till att lokalisera felet med min kupéfläkt som slutat fungera. Felet hittades ganska enkelt i en säkring i motorrummet som pajat.

 

Det blev väldigt begränsat med bilder, men en film från träffen kommer här nedan.

 

IMG_6976 (Stor).JPG

IMG_6979 (Stor).JPG

IMG_6982 (Stor).JPG

Edited by sdt
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det har blivit lite mer gjort på takräcket och nu är det läge att montera och kunna använda det på bilen. Det enda som är kvar är att koppla in extraljusen och sen bygga monteringslisten till markisen.

Jag valde att penselmåla det, ev. så blästrar jag och skickar det på pulverlack i framtiden men innan det så vill jag ha provat det och få möjlighet att svetsa dit fler fästen eller liknande efter behov.

 

88FFB8CD-FA90-473B-9672-1B0DA14D88F3.jpeg

3B3C3CE8-A6DF-4BD5-836B-68CD775E2B8D.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har ju försökt vara så snäll jag bara kan under året och det verkar ha gett utdelning :)

Tomten kom med ett par paket som ska bli lite kul att installera. En 50w solpanel och en Victron energy 75/15 MPPT-regulator till det. Regulatorn valde jag eftersom Chris (som har Youtube-kanalen "Venture 4WD", f.ö. bästa overlanding-kanalen på tuben) har en sån till sin solpanel. Regulatorn har Bluetooth och du kan få upp info om batteridata, laddning mm direkt i mobilen.

 

IMG_7034 (Stor).JPG

Edited by sdt
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, sdt said:

Jag har ju försökt vara så snäll jag bara kan under året och det verkar ha gett utdelning :)

Tomten kom med ett par paket som ska bli lite kul att installera. En 50w solpanel och en Victron energy 75/15 MPPT-regulator till det. Regulatorn valde jag eftersom Chris (som har Youtube-kanalen "Venture 4WD", f.ö. bästa overlanding-kanalen på tuben) har en sån till sin solpanel. Regulatorn har Bluetooth och du kan få upp info om batteridata, laddning mm direkt i mobilen.

 

IMG_7034 (Stor).JPG

Jeg glæder mig til at høre om du er tilfreds med din Victron 75/15 - jeg har selv kig på sådan en, jeg tror jeg kan få plads til 2stk 60w paneler på taget, det burde den vel stadig kunne passe ok til?

Link to comment
Share on other sites

@Prodigy Ja, det tror jag att den fixar. Min tanke är att jag kan köpa en till likadan 50w-panel om jag känner att jag behöver ha mer. Men för tillfället tror jag att jag klarar mig på 50w. Rapport om hur MPPTn fungerar kommer sedan när jag fått mer användning av den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sådär, nu är takkorgen klar...sånär som på inkoppling av extraljusen, montering av solpanel och montering av markisen. 
Men klar tycker jag!  ;)

Funderade på det där att dra ner kablar från takräcket, i mitt fall ner till motorrummet. Är det någon som har nån smart lösning på det? Jag vill ju helst inte behöva borra hål i karossen eller så. Samma egentligen med kablarna till solpanelen, fast där tänker jag att jag vill dra in dem till bagageutrymmet.

 

IMG_7037 (Stor).JPG

IMG_7038 (Stor).JPG

IMG_9297 (Stor).JPG

IMG_9299 (Stor).JPG

 

 

Edited by sdt
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, sdt said:

Sådär, nu är takkorgen klar...sånär som på inkoppling av extraljusen, montering av solpanel och montering av markisen. 
Men klar tycker jag!  ;)

Funderade på det där att dra ner kablar från takräcket, i mitt fall ner till motorrummet. Är det någon som har nån smart lösning på det? Jag vill ju helst inte behöva borra hål i karossen eller så. Samma egentligen med kablarna till solpanelen, fast där tänker jag att jag vill dra in dem till bagageutrymmet.

 

IMG_7037 (Stor).JPG

IMG_7038 (Stor).JPG

IMG_9297 (Stor).JPG

IMG_9299 (Stor).JPG

 

 

Jag har i vanlig ordning gjort det enkelt för mig.

Kabeln till ljusrampen är tejpad med vävtejp längs A-stolpen. Tejpen håller ungefär ett år innan den behöver bytas.

3CC8DCA3-84B4-4C47-8234-B614AA91B3AF.thumb.jpeg.b09bfa655532e934875564adfa7d7a28.jpeg

F3D70FF1-1152-4D2A-A847-D44FF15457DD.thumb.jpeg.065928dd5eddbdc6b71c9d127718f166.jpeg

DF45A51A-3930-42E2-9446-DBF4B77A190B.thumb.jpeg.09f98afabdc924741ff335da1ef15437.jpeg

 

 

 

Bak kör jag däremot med en rostfri kabelgenomföring genom taket till backljuset och arbetsbelysningen.

5E33993B-CA86-4EFB-A4F2-83C1F6520CA7.thumb.jpeg.d6a2111923808f69c66ffc6785c9682a.jpeg

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, sdt said:

...

Funderade på det där att dra ner kablar från takräcket, i mitt fall ner till motorrummet. Är det någon som har nån smart lösning på det? ...

Nu hann ju Lars 9k före med typ samma lösning som jag har, men Toyotan har käcka lister längs med vindrutan, så min kabel ligger bara där lite fint inknuffad.

Närbild på när den går ner till motorn.

513010854_Kabeltillmotorn.thumb.JPG.8b156b012d9f0e9aa609ae223f799afd.JPG

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för förslagen! Det får nog bli en lösning där kabeln löper på utsidan av A-stolpen eftersom jag inte vill borra hål i taket i nuläget. Känns också omvänt att först gå in i kupén för att en meter senare gå ut genom torpedväggen. Vettigare då att stanna på utsidan. Däremot för solpanelen kan det kanske bli nån form av kabelgenomföring genom taket där bak. 

På besiktnigen för nån månad sedan fick jag nerslag på rost i tvärbalkarna bakom framhjulen. Igår när jag skulle börja laga så såg jag att även tröskeln var mer upprostad än vad jag trodde på insidan. Eftersom jag ändå tänkt bygga rock sliders så tyckte jag det var lika bra att ta allt på en gång. Då trimmar jag även skärmkanterna som där bak skurit in i däcken vid rejäl infjädring. Nu tog jag inga bilder innan men jag råkade också se att tröskeln på passagerarsidan var rejält intryckt under bakdörren. Jag har inte koll på när det hänt mer än att det gissningsvis varit någon gång under SORK-träffen för några veckor sedan.
Hastigt och lustigt åkte vinkelslipen fram och vips så hade jag satt igång ett ganska stort projekt igen :)

Balkarna jag fått tag på (70x140x5) var lite väl tunga så det blir till att lätta dem lite innan montering...note to self: Skaffa rätt grejor från början!

 

IMG_7051 (Stor).JPG

IMG_7048 (Stor).JPG

IMG_7050 (Stor).JPG

IMG_7047 (Stor).JPG

Edited by sdt
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, sdt said:

 

Balkarna jag fått tag på (70x140x5) var lite väl tunga så det blir till att lätta dem lite innan montering...note to self: Skaffa rätt grejor från början!

 

Den processen känner jag igen, trösklarna är ju ZJ:ns riktiga akilleshäl.

Ett rejält men ”nödvändigt” arbete om de skall överleva. Nu har du snart gått hela varvet runt, imponerande snabbt marscherat!!! 👍

Fast 140x70x5 var rejält.

Jag tyckte mina 120x80x4 var tunga. 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Norlin: Hålen kommer inte vara synliga utan kommer sitta innåt där de täcks av insidan av tröskelplåten. 

Lars: Jo, jag håller med om att vikten är en nackdel på dessa balkarna, det var smeden som tänkte att "äh, det funkar väl lika bra med denna dimensionen". Därav lättningsprocessen. De vägde 30kg/st innan jag började. Min förhoppning är att få ner det till 20kg när processen är klar. Då har jag hålborrat hela insidan och vinkelslipat bort en hel del material från ovansidan. Men visst, det är mycket jobb för att få ner dem till vettig vikt.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då har 4 månader passerat utan att det hänt nåt nämnvärt. Det är dags att ta tag i saker igen. Varje gång jag kommer ut på uppfarten står den där och ser sargad ut. En upprostad tröskellåda och den andra helt bortskuren. Idag blev dagen då jag äntligen fick tummen ur och började fortsätta att fixa till besiktningsanmärkningarna som jag fick i oktober (!)

Lösningen blev att istället för de astunga 70x140x5 som smeden tyckte jag skulle ha, svetsa ihop två stycken fyrkantsrör 70x70x3 till en 140x70x3. Ena sidan är ditsvetsad men inte klar ännu, där är en hel del småpul kvar innan den första sidan är klar. Men får jag möjlighet att lägga ca 3 dagar till så ska nog båda sidor vara klara. Sen återstår bara att lacka, fixa den dåligt verkande handbromsen, ny besiktning, åtgärda de andra tvåorna jag kommer få och sedan ombesiktning...sen är det sweeeeet life :)

 

IMG_7434 (Stor).JPG

IMG_7435 (Stor).JPG

IMG_7436 (Stor).JPG

Edited by sdt
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då passerade det tre månader till innan det hände något. Man vill ju ha tid till allt men ju äldre jag blir desto mer lär jag mig att låta saker ta den tid som behövs för att tiden och inspirationen ska finnas. 

Nu är det i alla fall semester och äntligen fick jag tid (och ork) att fortsätta med tröskellådorna. 

594375702_IMG_7793(Stor).thumb.JPG.5943e3ce4313368e2f12e63da4739034.JPG

1204278797_IMG_7848(Stor).thumb.JPG.d02c83c961dffff5c77901701e08730c.JPG

213504926_IMG_7849(Stor).thumb.JPG.5e393abf1d2504c9c48b15214e841de1.JPG

2037921090_IMG_7852(Stor).thumb.JPG.7fdbb7ecfc2403c5b0243c9dcc78b600.JPG

 

När allt var svetsat och grundmålat och bakskärmarna skurits upp en del också för att hjulen ska gå fria vid körning utanför vägen, var det dags att maskera inför målning. Sen sprutades tröskellådorna och nedre delen av dörrarna med Raptor liner. Skitnöjd med resultatet faktiskt!

1149946586_IMG_7854(Stor).thumb.JPG.18bc1784596dd0434518a756f3c6c7a4.JPG

1998764074_IMG_7855(Stor).thumb.JPG.ff4b8512c235665150b57dcfd79c7bb8.JPG

1379082955_IMG_7856(Stor).thumb.JPG.446e4121b401fc4b4eb6d20dc295a7e6.JPG

 

Under provkörning upptäcktes tyvärr att bromsoken fram kärvade. Kolvarna gick inte tillbaka som de skulle. Med redan bokad besiktningstid dagen efter så var det inte annat att göra än att höra av sig till SBVAB och efter ett besök kunde jag åka därifrån med två nya ok samt rep-satser till de gamla som efter renovering får hamna på reservdelshyllan.

429597970_IMG_7858(Stor).thumb.JPG.94ce6480e90bf89792e0ac4e77af018b.JPG

1089097854_IMG_7859(Stor).thumb.JPG.0cbd2c4b6118d442afe0e1c7e5afa1b7.JPG

1078847504_IMG_7861(Stor).thumb.JPG.6dbed24475000febb9e0819f33d8f03f.JPG

 

Efter ny provkörning kan konstateras att bromspedalen känns lite svampig (trots rejäl luftning) även om den bromsar helt ok. Då tiden var slut fick det bära eller brista så iväg till besiktningen och en som vanligt nervös väntan infann sig. Besiktningsgudarna log mot mig idag och när gubben var klar lämnades ett blankt papper över i min hand!! 

Självklart firade jag och sonen på lämpligt sätt genom hamburger-/glassätning på motorhuven :)

1164570980_IMG_7865(Stor).thumb.JPG.b8e2444c460b5a99782205189c075f03.JPG

146328259_IMG_7866(Stor).thumb.JPG.623e8880d02fa5a9a0b1735f8eb6210c.JPG

 

IMG_7856 (Stor).JPG

Edited by sdt
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...