Jump to content

Telt, lavvo, taktelt?


Guest jeepsahara
 Share

Recommended Posts

Vel jeg er litt nyfiken på hva dere bruker på tur . Jeg for min del bruker lavvo, da jeg har sett mye på taktelt men har ikke funnet noen med "varme" og plass til 4 personer, så valget mitt ble helsport varanger lavvo og vedkamin. Prismessig er vel det som taktelt. Nackdelen er at det tar mye lengre tid å rigge til. og det tar masse plass, felt senger soveposer, vedspis lavvo mm . Men er man ikke på tur da ?  Lyster på takttelt men det for bli i neste rekke...

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Jag får referera till min artikel om taktältet från IronMan:http://www.overlanding.nu/taktalt-ironman Otroligt nöjd med tältet, nu marknadsförs just denna konstruktionen under flera olika namn. Jag gillar speciellt att man kan koppla till ett förtält, och att man kan gå in och ut av taktältet utan att behöva bli blöt. Så långt har taktältet aldrig släppt in en droppe vatten. Jag använder en gasolvärmare på 4,2kw på höst/vinter/vår... detta tillsammans med en CO2 mätare som varnar om det blir en katastrof, eller om det läcker gas. 

IMG_4436.jpgIMG_4446.jpgIMG_4448.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg hadde tak telt på forrige bil og var veldig fornøyd med det. Vurderer det samme på nye bilen eller en type tilhenger av et slag med telt eller lignende.. PR dags dato bruker jeg vanlig telt.

vedlagte bilder viser gamle bilen med taktelt med awning inkl vegger.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
6 hours ago, Andreas.E said:

Är det någon som beställt från det här företaget? http://smartlager.no/category/kategorier/taktelt-teltseng-og-camping/

Kan vara ett fint alternativ om man inte önskar det dyraste märket.

Menar att det är flera i NLCK som har handlat där. De är ruskigt aktiva på Finn.no så det går nog ut en del tält.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
23 timmar sedan, Ulv sade:

Ikke som jeg vet om..jeg Vurderer å kjøpe eller bygge meg en offroad henger/camper. Har sett litt rundt..

http://www.camperworks.com/shop/traildog/3dog-traildog-trailer-tent-offroader-edition/

http://www.campwerk.de/de/

image.jpeg

 

Ett tuft och praktiskt alternativ, kanske det blir något liknande för mig på sikt. Då blir det ev som ett tillägg till att ha möjlighet med tält på taket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Moderators

Blåser liv i denna igen. 

Förra helgen lånade jag en lavvo av en kamrat när vi var på träff på Rudskogen. Det slog mig hur enkelt det var att röra sig, laga mat och inte minst - värma sig i en sådan. Alltså ska här skaffas lavvo till de kallare årstiderna när hyggefaktorn måste stå högt på listan.

Har trålat igenom finn.no - det finns riktigt många att välja på men jag är lite blank i vad jag letar efter. Ställer upp lite förutsättningar och hoppas på bra tips.

- Storlek? Ska kunna sätta upp den själv, plats till 3-4 tältsängar + lite extra utrustning.

- Botten/ bunn - ett måste mtp snö men hur gör man med evt kamin då?

- Något märke som skiljer sig ut?

- Pro modell, dvs liten extra utbyggnad vid ingången?

- Handla vedkamin eller satsa på att det är lätt att bygga en " gris " själv?

Denna kommer aldrig ersätta taktältet men tanken på att bo nere på bakken med ungarna med sängar och värme verkar vara så mycket enklare än att kava med taktält i minus hundra och helvete?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel jeg har lavvo. og den gangen jeg så på Lavvo trålet jeg også igjennom flere modeller og typer, fikk prøve en helsport lavvo. Og fant ut at dette var lavvoen for meg. 

Jeg har en helsport varanger 12-14 camp, med vedkamin ;-). Jeg har innertelt og gulv til den. Jeg kjøpte alt nytt, det kom på ca 10.000,- + vedkaminen. Men det finnes mange  pent brukte lavvoer på finn.no

Fordelen med camp modellen er at den har en inngang, som gjør at de tingene en ikke trenger å ha inne i lavoen kan man "lagre" der. Samt at når man åpner lavvoen så regner det ikke rett inn i den dersom det skulle gjøre det. 

Innertelt er kjekt å ha da det blir som et ekstra isolasjonslag i lavvoen, men bakdelen er at det blir litt trangere i lavvoen også da.... Helsport sine lavvoer er i brannhemmende materiale, det er ikke de billigere modellene, så man skal være forsiktig med varme/åpen ild i de billige modellene. 

Så lenge ikke skal ha lavvoen på ryggen å bære den på tur så annbefaller jeg deg å kjøpe størst mulig lavvo . 

helsport_varanger_camp.png

 

Amvon4hCytmzJaC2Ouh1C-fql3mRh726blafYPjq

 

 

 

 

Edited by Jeepcj8overlander
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
3 timmar sedan, Albatross sade:

Kul... om det finns träd där man vill övernatta

http://www.cacoonworld.com/en/

https://www.tentsile.com/

Ha ha ha, sjukt omständligt att sätta upp camp :)
Behöver marken vara plan och utan stenar? Nä, jag behöver bara tre stora träd på lagom avstånd att spänna upp tunga saker i 9_9 vi får börja leta efter sovplats direkt efter lunch ungefär ;)

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Ett tipps när man sätter upp Kåtan, som de använder på Tentipi/Moskosel som vi använde i somras. Var att sätta en pinne i mitten och ha ett snöre med rätt diameter på. Sen säter man ut 8 pinnar färdigt. Detta gör att det är lätt att placera ut dem i förhållande mot varandra. Sedan drar du kåtan över pinnarna kopplar upp, går in med stången och reser kåtan. Sen spänner du ner duken. Detta är gjort på bara några minuter. Jag älskade verkligen Moskosel 7 (Tentipi  Onyx 7 BP), Rejält yttertyg som är mycket tåligt. Och ett innertält som är delningsbart på samma sätt som Finnmark. En nackdel, en komplett kåta kostar ca 20000! Hade det inte varit för priset hade jag nog köpt en redan, just nu lutar det åt en Finnmark pga att den ser ut att vara motsvarande kåta men fördelen med dörren och priset =)

151542387122577400_resized.jpg?width=192

 

 

Kan hända att det är en Zafir i dag. Reses på 3 min enligt Tentipi. Och det gick då snabbt att sätta upp den. Det smidiga är just med remmarna och att allt sitter integrerat. http://www.tentipi.se/produkter/adventure-taeltkaator/safir/

Edited by Mattilacken
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat i dessa banorna. Jag har taktält och vi bodde i det i 10dagar i sträck denna sommar utan att det regnade in så det fungerade bra mycket bättre än vad jag trodde. Taktält is "da shit" när man stannar en kort stund och drar vidare till nästa ställe.

Däremot är det lite psykologiskt jobbigt när man stannar på samma ställe ett par dagar där man är i behov av bilen. Vi var i Stryn i somras där vi var tvungen att ta bilen till glaciären varje morgon. Att då packa in allt i bilen för några timmars skidåkning är psykologiskt rätt jobbigt.

Så jag funderar på att införskaffa en Lavvo för de tillfällen man behöver en stationär plats ett par dagar. Jag har tittat lite på https://www.frisport.se/lavvo då deras tält är ungefär halva priset mot alla andras. Och som dom som följer mitt overland projekt så genomsyras det av budget- best value for money.
En heatpal tror jag är det som funkar bäst för kamin har jag sett är förbjudet på vissa campingar.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Enig i det där med " upp-och-ner " med taktältet när man ska bli boende - där är lavvon enastående mtp utrymme etc. Den kräver sin plats iofs. Sängar, sovsäckar etc. Men om man klarar att stuva undan det i lådor på taket så är det ju lugnt. 

HeatPal verkar vara grejen men nu har jag min kamin så då blir det så. 

I nödfall kan man alltid använda sitt Primus Atle som värmekälla. Bra med watt i det också skall sägas :D .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 2018-01-17 at 8:02 AM, Albatross said:

En kompis har en modellanpassad sån till sin Avalanch ser ganska lustigt ut och känns inte så praktiskt i mitt tycke, då måste ju verkligen allt ur flaket för att sätta upp tältet. Och sen ska allt förvaras ute när du sover ??‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også litt i kriget med mig sjalv, skal være to prikker over a en. Men de finner jeg ikke. Men tar dere den? 

Iallfall jeg har hatt taktelt, både sånn skiboks og sånn tøff. Men på jeepen så er jeg litt splittet i hva jeg vil ha, prøver å holde meg unna roofrack og taktelt. Så denne sommeren vil jeg prøve ticket to the moon hengekøye og tarp. Har også en lavvo, å lavvo med bål er jo noe av det beste. 

Skal jeg ha med fruen, så må jeg nok investere i en vogn. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hengekøye og tarp som skal testes på soloutflukter i sommer, litt spent på den.
Skal vi dra flere sammen så lukter det lavvo eller bakketelt. Syns taktelt er litt både ja og nei.
Største ulempen på en Jeep er jo at den ikke kan laste noe på taket direkte. Og mange andre biler har ikke godkjent takvekt overhode.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...