Jump to content

Hannas Jeep Renegade Trailhawk


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Inte Jeeprelaterat men får hamna här ändå.

Tidigare i veckan när jag skulle flytta den gamla Volvon insåg jag att det som inte fick hända hade hänt.

Den var helt utan ström efter att stått still hela sommaren vilket innebar att C-låset inte öppnade.

Då det enda nyckellåset, förardörrens, inte gått att låsa upp trotts idogt smörjande under flera år, var  läget besvärligt. Dessutom stod Volvon ivägen för släpet som jag var tvungen att få ut.

Men efter lite funderande och trixande samt hjälp av dottern som kunde trycka på fjärrkontrollen till låset medan jag låg under bilen så löste det sig.

Lösningen blev ett löst batteri, startkablar och ett  delvis isolerat bryttspett.

IMG_2972.thumb.jpeg.9c12d51a484bf93c56d86a1e2862a541.jpeg

 

Med hjälp av brytspettet försett med ström via startkabeln kunde jag nå upp till anslutningen på startmotorn och på så sätt få ström på bilen så att C-låset gick att öppna.

Sen blev det till att ansluta startkablarna på ett mer traditionellt sätt med huven öppen.

Tänkte det kunde vara bra att dela med mig av upplevelsen och lösningen.

  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
52 minuter sedan, iknutis said:

Her skal du få et tips til:

kjøp en henger-kontakt på biltema, og koble på pluss og minus. På den måten kan man også vedlikeholdslade biler uten å åpne panseret. Må bare huske å ta den ut før man kjører. 😉

Har satt Andersson på båda Jeeparna samt på min gamla CTEK för enkel laddning.

Lägger reflexvästen i framrutan när de står på laddning. Gör samma på jobb när motorvärmaren är inkopplad. Funkar OFTAST! ;)

 

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

 

Oljebyte och återställning servicemeddelande Jeep Renegade

Förra gången det skulle bytas olja hittade jag inte filtret. 🤭

Då den då ändå skulle lämnas bort för byte av kamrem och lite annat smått och gått fick firman byta olja också.

Men denna gången fixade jag det själv. Det var faktiskt inte så lätt att hitta beskrivning på var det satt då nästan alla filmer och beskrivningar avser Amerikanska bilar och de har INTE diesel.

Men hur som, filtret är av insatstyp och sitter på höger sida av motorn.

Efter att plockat av 14!! skruvar till hasplåten under motorn och sen plockat av innerskärmen var jobbet enkelt.

Tyvärr glömde jag helt att ta bilder men då det är svårt att hitta info så kan det vara värt att skriva om.

 

Nästa jox vara att återställa meddelandet avseende oljebyte.

De flesta beskrivningar är enligt denna länk.

(Fiat 500X och Renegade är ju samma inanmäte)

https://www.automaniac.org/engine/fiat/18/fiat--general-motors-1956cc-diesel-2.0-mjet-170-16v-170hp

Detta fungerade dock inte på vår.

Istället hittade en kompis denna beskrivning och den fungerade.

 

image.thumb.jpeg.f0dc7a74e37b14ca56b451346e58aa09.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Premium Member

Jag körde förbi en okörd vinterväg på vägen hem från jobbet.

Självklart var det ett perfekt tillfälle att testa Lilljeepen.

Jag kom en bra bit innan hjulen inte längre räckte ner, vilket inte var helt oväntat.

Här har jag skottat en del, rejält med packad snö under bilen.

IMG_0431.thumb.jpeg.b4172fdcd6510477d114695d27c86c7b.jpeg

 

IMG_0429.thumb.jpeg.928a8f2dfda305d3150c9fa0fcf3b4a4.jpeg

 

Jag tyckte @Hanna kunde ta den store och komma och dra loss mig då jag var cirka 5 minuter hemifrån, fast hon tyckte gott jag kunde skotta till jag var loss. Tydligen hade hon även slått @Benjamin Kastlund en signal och sett till att han kom förbi för att se till mig….

Men efter en stund var jag loss.

IMG_0433.thumb.jpeg.11f5612b8db45ae7f4c1652d11c803c9.jpeg
 

IMG_0435.thumb.jpeg.d465a55fd07bd5881fb24d3b442fcf2c.jpeg

 

 

Där var ganska rejält med snö.

IMG_0437.thumb.jpeg.12169480d9f62380a1490c0bc48dd9ec.jpeg
 

 

Benjamin försökte ta sig igenom från andra hållet men fick ge upp efter att nästan fastnat.

IMG_0438.thumb.jpeg.a6852f2ad2b7ee95a69cb8292aa5a5a2.jpeg

 

Förhoppningsvis hinner vi testa att köra igenom imorgon med den store Jeepen, gäller ju att passa på när man kan roa sig på  hemmaplan!

 

  • Thumb up 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, iknutis said:

Maxtrax hadde kanskje fått deg løs igjen litt raskere?

Absolut, men såna har har jag inte i Lilljeepen när jag kör till och från jobb.

De åker kanske med den store på kvällens tur.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • Premium Member

Nästa man till rakning, eller nästa Jeep till sminkning…!

Tid att lägga lite kärlek på Lilljeepen. 
 

En rejäl tvätt, dammsugning och vaxning avklarat.

Pågående: någon rostblema 🤨 och målning av trösklar.

IMG_0871.thumb.jpeg.b95a647db10397a2d8e1381d836f52f0.jpeg

IMG_0872.thumb.jpeg.779654a0104e9f309755022cc6ba6323.jpeg

IMG_0873.thumb.jpeg.20fb8832a21f7554562c27dc40b19670.jpeg

IMG_0874.thumb.jpeg.79bb23cc74caf16213210457d21a849e.jpeg

 

Kommande: byte skivor bak och ett krängningshämmarstag.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Byte bromsbelägg och skivor bak.

Då vår Renegade inte har meny för ”bromsservice”, vilket vissa årsmodeller verkar ha, följde jag nedan beskrivning på youtube.


 

Först var jag tveksam till att byta just nu, då vänstersidan såg ganska ok ut, men när jag tittade på höger sida var behovet påtagligt.
IMG_0898.thumb.jpeg.fdeebe54e6001f7c0c291864ad56c9dd.jpeg
 

 


Kontakten till elmotorn krävde lite press på ”tappen” innan den lossnade. Här var jag lite orolig för att ta sönder spärren men det gick bra. Sen lossnade jag elmotorns två T35 skruvar.

IMG_0900.thumb.jpeg.4f4912c20d77728204c6a7f354862580.jpeg

 



Med en T45 nyckel var det enkelt att skruva in handbromsjusteringen, ett antal varm medurs, så var den ”släppt”.

IMG_0877.thumb.jpeg.88402654e241457001b40c3f83272b0a.jpeg


 

Efter att ha plockat av sadeln krävde anläggningsytorna för beläggen en del kärlek. Framförallt högersidan som ju såg värst ut. Här gick belägen rejält trögt och jag fick till sist fila bort rosten för att få dem att löpa fritt med monterade clips.

IMG_0894.thumb.jpeg.d0322329f4421eb79deb8a840dc2d774.jpeg


 

Bromskolvarna var enkla att pressa in för hand och jag behövde inte använda min nya Biltema sats.

IMG_0901.thumb.jpeg.6d06cb7004a00c67271b06bc9695cdbd.jpeg



 

Men den lär komma till användning längre fram.
IMG_0875.jpeg.e835893185a6545e29d8f7c384328b45.jpeg



 

Även byte av skiva strulade på höger sida. På vänstersidan lossade låsskruven jätteenkelt men på vänster snurrade 5mm nyckeln direkt. Det hjälpte sen varken med dorn, inslagen torx eller slagmejsel. Det fick bli borrmaskin och en bön om att skruven skulle gå att få ut. Alternativt låta stumpen sitta och bara slipa den jämnt och skippa låsskruv.

IMG_0903.thumb.jpeg.d5c4808ac809c77ed1ffb524ea0a6a1b.jpeg



 


Det gick dock att få fast en utdragare i hålet och efter en del lirkande och rostolja började den till sist att röra på sig.
IMG_0905.thumb.jpeg.55002a703723bac923c9568e6b70b47c.jpeg


 

 

Där var den lille jäkeln ute.

IMG_0907.thumb.jpeg.6c369042a776fffa870aaf5d25944035.jpeg

 



Ytan för skivan blev rengjord och ”smord” innan ny skiva monterades, dock utan skruv då sådan inte fanns hemma. Det får fixas vid nästa hjulskifte.

Med kolven inpressad, backarna monterade med ”smörja” och ny skiva på plats var det sedan bara till att återställa oket och elmotorn till parkeringsbromsen.

Viss noggrannhet och försiktighet rekommenderas när elmotorn skall åter. O-ringen fick en smula silikonfett innan montering men här gäller det att se till att den bottnat innan skruvarna spänns så man inte bryter av öronen.

IMG_0897.thumb.jpeg.e3d591445e8698a6f62f8104f2b32427.jpeg
 

 


Färdigt resultat.

IMG_0896.thumb.jpeg.4d312825d607f9027487cd5f03ac3997.jpeg


 

Jag följde även beskrivningen i filmen för att återställa bromsarna.

Jag slog till tändningen, pumpade bromsarna till de var stumma, ansatte parkeringsbromsen som surrade en bra stund, släppte den åter och ansatte igen, innan  jag slog av tändningen.

Fungerade hur bra som helst.

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

När hjulen ändå var av fick även de en uppsnyggning.

Två vintrar hade satt sina spår, egentligen väntar jag fortfarande på tillfälle att göra vid dem på riktigt genom blästring. Men i väntan på det fick det bli en förnyad omgång med roterande stålborste och sprayfärg.

73678130666__AB057F12-1079-4420-BA94-96EF58E6A843.thumb.jpeg.385908e3f4432ea03432b5c7c55aa363.jpeg


 

Maskerade för målning.

IMG_0885.thumb.jpeg.ae0dd48d1f357abe22c8659d8229f977.jpeg

 

 

Även bogseröglan fick lite ny färg.

IMG_0889.thumb.jpeg.264b4ac07152960a15c5a015d3b3ecc8.jpeg

 

 

Färdigt resultat, vaxad, trösklar och fälgar målade, plasten behandlad med vinylglans och rutorna putsade.

IMG_0918.thumb.jpeg.f2560bbcc47c512bcaa70ec987743be2.jpeg

 

IMG_0919.thumb.jpeg.0bdefdee63671967143df66f2555a889.jpeg

 



Jag sa till @Hanna att nu var den klar att sälja, vilket inte uppskattades. 🤣

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Själv märkte jag ett gigantiskt lyft i how to på tuben när jag skaffade en Subaru, betydligt fler som skruvar Subaru jämfört Kia.

Skön känsla med vårfin bil.

Vad ska @Hanna ha för Jeepen? 😁

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...