Hanna Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 1 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Enig med Hanna. Hadde det vært en Wrangler derimot.. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 3, 2023 Author Premium Member Share Posted August 3, 2023 Så då blev det bestämt och beställt. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Happy wife, happy life Lars. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 10, 2023 Author Premium Member Share Posted August 10, 2023 Inte Jeeprelaterat men får hamna här ändå. Tidigare i veckan när jag skulle flytta den gamla Volvon insåg jag att det som inte fick hända hade hänt. Den var helt utan ström efter att stått still hela sommaren vilket innebar att C-låset inte öppnade. Då det enda nyckellåset, förardörrens, inte gått att låsa upp trotts idogt smörjande under flera år, var läget besvärligt. Dessutom stod Volvon ivägen för släpet som jag var tvungen att få ut. Men efter lite funderande och trixande samt hjälp av dottern som kunde trycka på fjärrkontrollen till låset medan jag låg under bilen så löste det sig. Lösningen blev ett löst batteri, startkablar och ett delvis isolerat bryttspett. Med hjälp av brytspettet försett med ström via startkabeln kunde jag nå upp till anslutningen på startmotorn och på så sätt få ström på bilen så att C-låset gick att öppna. Sen blev det till att ansluta startkablarna på ett mer traditionellt sätt med huven öppen. Tänkte det kunde vara bra att dela med mig av upplevelsen och lösningen. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 Her skal du få et tips til: kjøp en henger-kontakt på biltema, og koble på pluss og minus. På den måten kan man også vedlikeholdslade biler uten å åpne panseret. Må bare huske å ta den ut før man kjører. 😉 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 11, 2023 Author Premium Member Share Posted August 11, 2023 52 minuter sedan, iknutis said: Her skal du få et tips til: kjøp en henger-kontakt på biltema, og koble på pluss og minus. På den måten kan man også vedlikeholdslade biler uten å åpne panseret. Må bare huske å ta den ut før man kjører. 😉 Har satt Andersson på båda Jeeparna samt på min gamla CTEK för enkel laddning. Lägger reflexvästen i framrutan när de står på laddning. Gör samma på jobb när motorvärmaren är inkopplad. Funkar OFTAST! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 31, 2023 Author Premium Member Share Posted August 31, 2023 Oljebyte och återställning servicemeddelande Jeep Renegade Förra gången det skulle bytas olja hittade jag inte filtret. 🤭 Då den då ändå skulle lämnas bort för byte av kamrem och lite annat smått och gått fick firman byta olja också. Men denna gången fixade jag det själv. Det var faktiskt inte så lätt att hitta beskrivning på var det satt då nästan alla filmer och beskrivningar avser Amerikanska bilar och de har INTE diesel. Men hur som, filtret är av insatstyp och sitter på höger sida av motorn. Efter att plockat av 14!! skruvar till hasplåten under motorn och sen plockat av innerskärmen var jobbet enkelt. Tyvärr glömde jag helt att ta bilder men då det är svårt att hitta info så kan det vara värt att skriva om. Nästa jox vara att återställa meddelandet avseende oljebyte. De flesta beskrivningar är enligt denna länk. (Fiat 500X och Renegade är ju samma inanmäte) https://www.automaniac.org/engine/fiat/18/fiat--general-motors-1956cc-diesel-2.0-mjet-170-16v-170hp Detta fungerade dock inte på vår. Istället hittade en kompis denna beskrivning och den fungerade. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 18 Author Premium Member Share Posted January 18 Jag körde förbi en okörd vinterväg på vägen hem från jobbet. Självklart var det ett perfekt tillfälle att testa Lilljeepen. Jag kom en bra bit innan hjulen inte längre räckte ner, vilket inte var helt oväntat. Här har jag skottat en del, rejält med packad snö under bilen. Jag tyckte @Hanna kunde ta den store och komma och dra loss mig då jag var cirka 5 minuter hemifrån, fast hon tyckte gott jag kunde skotta till jag var loss. Tydligen hade hon även slått @Benjamin Kastlund en signal och sett till att han kom förbi för att se till mig…. Men efter en stund var jag loss. Där var ganska rejält med snö. Benjamin försökte ta sig igenom från andra hållet men fick ge upp efter att nästan fastnat. Förhoppningsvis hinner vi testa att köra igenom imorgon med den store Jeepen, gäller ju att passa på när man kan roa sig på hemmaplan! 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted January 19 Share Posted January 19 Maxtrax hadde kanskje fått deg løs igjen litt raskere? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 19 Author Premium Member Share Posted January 19 2 timmar sedan, iknutis said: Maxtrax hadde kanskje fått deg løs igjen litt raskere? Absolut, men såna har har jag inte i Lilljeepen när jag kör till och från jobb. De åker kanske med den store på kvällens tur. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 20 Author Premium Member Share Posted January 20 Nästa dags körning med den store blev lite av ett antiklimax… 😂 Med urluftade däck och @Benjamin Kastlundpå väg för att också testa igen drog vi iväg…. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 11 Author Premium Member Share Posted February 11 Förbereder för årets höjdpunkt! 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 6 Author Premium Member Share Posted May 6 Nästa man till rakning, eller nästa Jeep till sminkning…! Tid att lägga lite kärlek på Lilljeepen. En rejäl tvätt, dammsugning och vaxning avklarat. Pågående: någon rostblema 🤨 och målning av trösklar. Kommande: byte skivor bak och ett krängningshämmarstag. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted May 9 Share Posted May 9 Snyggt 👌 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 11 Author Premium Member Share Posted May 11 Byte bromsbelägg och skivor bak. Då vår Renegade inte har meny för ”bromsservice”, vilket vissa årsmodeller verkar ha, följde jag nedan beskrivning på youtube. Först var jag tveksam till att byta just nu, då vänstersidan såg ganska ok ut, men när jag tittade på höger sida var behovet påtagligt. Kontakten till elmotorn krävde lite press på ”tappen” innan den lossnade. Här var jag lite orolig för att ta sönder spärren men det gick bra. Sen lossnade jag elmotorns två T35 skruvar. Med en T45 nyckel var det enkelt att skruva in handbromsjusteringen, ett antal varm medurs, så var den ”släppt”. Efter att ha plockat av sadeln krävde anläggningsytorna för beläggen en del kärlek. Framförallt högersidan som ju såg värst ut. Här gick belägen rejält trögt och jag fick till sist fila bort rosten för att få dem att löpa fritt med monterade clips. Bromskolvarna var enkla att pressa in för hand och jag behövde inte använda min nya Biltema sats. Men den lär komma till användning längre fram. Även byte av skiva strulade på höger sida. På vänstersidan lossade låsskruven jätteenkelt men på vänster snurrade 5mm nyckeln direkt. Det hjälpte sen varken med dorn, inslagen torx eller slagmejsel. Det fick bli borrmaskin och en bön om att skruven skulle gå att få ut. Alternativt låta stumpen sitta och bara slipa den jämnt och skippa låsskruv. Det gick dock att få fast en utdragare i hålet och efter en del lirkande och rostolja började den till sist att röra på sig. Där var den lille jäkeln ute. Ytan för skivan blev rengjord och ”smord” innan ny skiva monterades, dock utan skruv då sådan inte fanns hemma. Det får fixas vid nästa hjulskifte. Med kolven inpressad, backarna monterade med ”smörja” och ny skiva på plats var det sedan bara till att återställa oket och elmotorn till parkeringsbromsen. Viss noggrannhet och försiktighet rekommenderas när elmotorn skall åter. O-ringen fick en smula silikonfett innan montering men här gäller det att se till att den bottnat innan skruvarna spänns så man inte bryter av öronen. Färdigt resultat. Jag följde även beskrivningen i filmen för att återställa bromsarna. Jag slog till tändningen, pumpade bromsarna till de var stumma, ansatte parkeringsbromsen som surrade en bra stund, släppte den åter och ansatte igen, innan jag slog av tändningen. Fungerade hur bra som helst. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 11 Author Premium Member Share Posted May 11 När hjulen ändå var av fick även de en uppsnyggning. Två vintrar hade satt sina spår, egentligen väntar jag fortfarande på tillfälle att göra vid dem på riktigt genom blästring. Men i väntan på det fick det bli en förnyad omgång med roterande stålborste och sprayfärg. Maskerade för målning. Även bogseröglan fick lite ny färg. Färdigt resultat, vaxad, trösklar och fälgar målade, plasten behandlad med vinylglans och rutorna putsade. Jag sa till @Hanna att nu var den klar att sälja, vilket inte uppskattades. 🤣 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted May 12 Share Posted May 12 Själv märkte jag ett gigantiskt lyft i how to på tuben när jag skaffade en Subaru, betydligt fler som skruvar Subaru jämfört Kia. Skön känsla med vårfin bil. Vad ska @Hanna ha för Jeepen? 😁 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Posted May 12 Share Posted May 12 @Norlin, DEN ÄR INTE TILL SALU!! 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted May 12 Share Posted May 12 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now