Jump to content

Filips Troopy


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

Efter en lång tids önskan och letande hittade jag tillslut en Troopy, i rätt tid där ekonomi, tid och lite tur äntligen kom överens.


I Oktober/November tog jag och flickvännen en liten trip runt Polen, och av ren tur så hittade jag denna bil. Ägaren var i Marocco på resa med sin andra Troopy, och jag fick efter många försök fatt i honom och sa att jag tar den. Fick möjlighet att åka och titta på den, och återvände hem med förhoppningar om att jag skulle kunna hämta den en vecka senare, så blev det inte. Istället fick jag vänta till den 15e December tills jag kunde hämta den. 

Har stora planer för denna bil :)

Lite smakprov för planerna är, Popup tak typ AluCab, ny motor och automatisk växellåda. Skall även ha en plats för att arbeta, samt ett extra säte. Kommer att börja med att laga all rost i kaross, i ramen är den otroligt fin, och skall försöka att samtidigt laga min LC100 på resterande rost i karossen. Detta kommer göras på professionell verkstad i Polen. Så nu är det dags att börja fundera på färgval på två bilar. :D 100an kommer säljas så småningom.

 

Kommer fler bilder.
 

IMG-9717.thumb.jpg.fb62ae9f3e76dddf746e295c721d3bd2.jpgIMG-9716.thumb.jpg.5959808a08b02f88c5fe02e3b60a24ac.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/21/2021 at 8:41 PM, sdt said:

Shit vad coolt! 
Det här kommer bli kul att följa. 
Vad är planen gällande motor och växellåda?

 

Jag ska sätta i motor och låda från en Land Cruiser 100, förmodligen från en 98-03. Där är det 4 stegs automat, som sägs vara den starkaste av dem. Dessutom så är det mycket lättare att hitta en för vettigt pris. (Skrotig/rostig men bra motor och låda)

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 12/21/2021 at 9:01 PM, Norlin said:

Intressant, något du kan berätta mera?

Inte mycket just nu, fick höra att dom har väldigt mycket att göra, och just nu är det svårt för mig att köra ner bilen och låta den stå där, då jag ska fixa större delen själv.

Det är faktiskt inte alls mycket rost på karossen. Det är runt hjulhusen osv, men annars är den rätt så friskt. Så kanske får jag hitta någon i Sverige istället. Vi får se.

Nu har jag precis skickat iväg ansökan om Ursprungskontroll, och ikväll kör jag den till Garaget. :)

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Då var Troopyn (Namn Hubert), äntligen hemma. Och 100an fick träffa sin nya kompis :D

 

IMG-0059.thumb.jpg.ed6b42cd4e510c7a3006d877736c4b8f.jpg

 

Brorsan flög ner till Polen för att hjälpa mig köra hem bilen, så klart kunde vi inte hålla oss då bergen runt oss kallade. Så vi tog en tur upp längs steniga och mysiga serpentinvägar. 1045m.  Jag var här med 100an i Oktober och det var precis lika fint denna gången.

 

IMG-6025.thumb.jpg.e8eb745b13c35d31fab159fe30d658a7.jpg

 

Handbromstestet avklarat.

 

IMG-9907.thumb.jpg.f031cdd65b25abdde47fbc93d8b49e85.jpg

 

Vid byte till nya högtalare (4" super duper) så upptäckte jag detta på instrumentpanelen. Det ser inte bra ut, och jag vet inte ännu varför dom har gjort såhär. Det kanske har med den installerade Immobolizern att göra. Eller så är det bara en hemmafix. Vem vet, Kretskortet går att köpa nytt så det skall nog gå att lösa. 

Oavsett så vill jag ha Varvtalsmätare, som inte är original på min troopy, så jag försöker få tag i en som har det original för att slippa att ha en eftermarknadsmätare.

 

IMG-9859.thumb.jpg.87a36988fc19202255ffc01770d1d46a.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Filip Gustafson said:

Jag ska sätta i motor och låda från en Land Cruiser 100, förmodligen från en 98-03. Där är det 4 stegs automat, som sägs vara den starkaste av dem. Dessutom så är det mycket lättare att hitta en för vettigt pris. (Skrotig/rostig men bra motor och låda)

Tja, girkassene er like sterke ifølge andre kilder. :)
Forskjellen på de er egentlig bare komfort-messig, da 5-trinns er mye mer behagelig å kjøre.

Den har også lavere utveksling i revers og 1.gir spesielt.

A343F  4-trinns
- 1st Gear 2.804
- 2nd Gear 1.531
- 3rd Gear 1.000
- 4th Gear 0.753
- Reverse 2.393


A750F 5-trinns
- 1st Gear 3.520
- 2nd Gear 2.042
- 3rd Gear 1.40
- 4th Gear 1.00
- 5th Gear 0.716
- Reverse Gear 3.244

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, iknutis said:

Tja, girkassene er like sterke ifølge andre kilder. :)
Forskjellen på de er egentlig bare komfort-messig, da 5-trinns er mye mer behagelig å kjøre.

Den har også lavere utveksling i revers og 1.gir spesielt.

A343F  4-trinns
- 1st Gear 2.804
- 2nd Gear 1.531
- 3rd Gear 1.000
- 4th Gear 0.753
- Reverse 2.393


A750F 5-trinns
- 1st Gear 3.520
- 2nd Gear 2.042
- 3rd Gear 1.40
- 4th Gear 1.00
- 5th Gear 0.716
- Reverse Gear 3.244

Har hört båda delar gällande hur Heavy Duty dom är,  men att den 5 växlade är skönare att köra låter mycket rimligt. Dessutom får man möjlighet att läsa av koder med OBD2 från 2004 vill jag minnas. 
Tyvärr är det svårare att få tag på till rätt pris. Men jag har inte letat ihjäl mig ännu, så kanske har tur. :D
Gillar även att med den 5-växlade att man kan låsa den i 3-an också, blir betydligt bättre förbrukning i vid lågväxelkörning 👍

Gällande bränsleförbrukningen så har jag inte märkt någon större skillnad när vi kört till Rumäninen med en 2001 och en 2004 100. Vi tankade näst intill samma vid varje tanknig. 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det med lavere forbruk tror jeg er mest tilfeldig, enig med deg. :)
Men jeg tror nok de i praksis vil være like sterke, til vanlig bruk. Så jeg ville kjøpt en 5-trinns om jeg fant til en fornuftig pris, hvis ikke hadde jeg kjøpt 4-trinns med god samvittighet.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Happ. Planen med att skicka ner bilen för rostlagning till Polen gick åt pipan när dom sa att det skulle ta 6-12 månader innan dom hade tid att påbörja det.

Så jag gör det själv istället. Det är inte super mycket.

Bortkapning och tillverkning av nya plåtar.

IMG-0226.thumb.jpg.82f0d7ffdc3724b059ea54aa1e6aa286.jpg

 

IMG-0270.thumb.jpg.4599570cb74968e48bbcb151621dfb16.jpgIMG-0275.thumb.jpg.bdb14dcbbfff9154fb14b32d3cb7f721.jpgIMG-0298.thumb.jpg.287cd40add1628089237ad7fe67c73d8.jpg

Tyvärr är där inte mycket tid över nu, då jag håller på att renovera en del på min 100 Serie, så den är klar inför sommarens turer.

 

 

 

IMG-0220.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...