Vikingstål Posted September 23, 2023 Author Share Posted September 23, 2023 31 minutes ago, Lars 9k said: Du är välkommen, vi kan ta en tur till banan vilken helg som! Kanon! Då får vi kolla kallendern när som passar 😁 en fördel kanske är efter vinterdäcks säsongen kommer igång så får jag på dom större däcken. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikingstål Posted February 25 Author Share Posted February 25 (edited) Problem och en mental svacka. Längesen det blev en uppdatering, men det småjobbas med pickupen så gott som varje helg, några timmar åt gången i mån av att den mentala orken finns. Sen senast så har jag köpt ett nytt flak/kåpa, ironman4x4 50mm höjning, samt hittat en del rosthål i ramen. Vi börjar med kåpan, den köptes nån gång i höstas, 160cm lång, 170cm bred, 90cm hög. Den kommer helt att ersätta det befintliga flaket. Jag hade till och med sån flyt att killen jag köpte pickupen köper tillbaka original flaket, vilket gjorde att det blev ett riktigt bra pris på det nya. Bild från annonsen Höjning från ironman4x4 via umeaoffroad.se, inget han hade hemma men då dom har andra grejer från ironman så fixade Mattias ett bra pris och tog hem ett kit åt mig. Under processen att montera det så har ett antal nya verktyg inkommit till garaget.. Gamla dämparen fram hade inte mycke till bussning kvar nertill, och med fastrostade skruvar var det rondell som gällde för att få lös det. Här tog det roliga sig en ordentlig vändning och min möjlighet att fixa tog slut. Rost. Som jag blev varnad för, och även trodde att jag kollade efter när jag köpte bilen, men uppenbarligen för dåligt. Insidan ramen vid främre bladfjäderfästet är totalt sönderrostat, en sträcka på närmare 50cm, och inre delen av bladfjäderfästet sitter inte längre fast. Vi lyfte av flaket för att få en bättre bild av hur allt såg ut, och då syntes allt väldigt uppenbart. Ramen vid infästning för drakkroksbalk sönderrostat. Tvärbalk sönderrostat Jag fick tag i en kille via mina garagegrannar som svetsar en del sånt här, så vi kommer dra ihop bakvagnen med några klossar och spännband så den går att rulla upp på ett maskinflak och få den fraktad till han som ska fixa den. Men när man ändå står såhär, nytt flak som ska på, halva ramen sönderrostad, så började jag mäta. Hur mycke vågar eller vill man korta av ramen? Man kommer behöva kapa av och svetsa dit helt nytt material. Börjar man mäta så sticker drakkroksbalk och stötfångaren ut ca 15cm bakom där nya flaket kommer sluta. Vill man korta av ramen 15cm för att få det i linje med flaket? såhär ser läget ut idag i alla fall, jag kommer nog försöka få iväg pickupen till han som ska svetsa nästa vecka, så han får komma igång. Jag har en deadline på sista april då bilen måste gå att köra, då jag ska flytta tillbaka till hudiksvall i maj. Edited February 25 by Vikingstål 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 25 Premium Member Share Posted February 25 Skall du ha den för offroad vill du ha så kort överhäng som möjligt. Är det Overlanding och få med mesta möjliga packning så vill du stuva smarta saker mellan kåpan och hytten, ole, dole , doff….. Tråkigt att det var så illa, men nu är du tvungen att fixa ramen ordentligt och då kommer den att hålla länge, så kanske lika bra!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted February 25 Share Posted February 25 Det där med rost i ramen känner jag stor sympati med dig för. 26 minutes ago, Vikingstål said: Vill man korta av ramen 15cm för att få det i linje med flaket? Frånsett @Lars 9k lång/kort analys är utseendet viktigt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikingstål Posted February 25 Author Share Posted February 25 Idag räknar jag på 2-3cm mellan hytt och flak, flyttar jag bak flaket 5cm, så framstamm är kant i kant med fästet i ramen, så får jag 7-8cm mellan flak och hytt, känns inte som det finns jättemycke att stuva in där emellan, eller? @Lars 9k den ska vara för overlanding som det är tänkt i dagsläget, men SOT har lockat ett tag, och eran "den stora" har väll länge varit en inspiration där overlanding och offroad går "hand i hand" @Norlin jag tror ett minskat överhäng/utskjut baktill skulle göra sig bra när nya flaket blir något kortare. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now