Jump to content

Projekt vintercamper Mazda B2500


Vikingstål
 Share

Recommended Posts

Mja, det "råkade" bli en pickup nyligen då jag vill kunna dra iväg och campa i vinter och hänga på dom stora grabbarna med stora däck. Tyvärr är ju xc70in rätt begränsad på sin framkomlighet, däckstorlek och faktumet att jag drar vagn med den, så förra helgen blev det ett köp av en Mazda B2500.

20230902_174842.thumb.jpg.05cdf6616ae63bdf8fb665f9fef6ac1e.jpg

Min Nuvarande plan är att få på 33x12.5R15 eller 315/75R15 AT däck med 3PMSF och dubba samt sajpa dom för att kunna bruka maximalt på vintern, stödjande mods för att få dom att passa utan ta i (för mycket). Karosslyft, och enklare fjäderhöjning borde räcka enligt dom som vet. 

Men nu till det roliga. Jag har i min tråd om campingvagn lagt upp en CAD skiss på en ny vagn jag va sugen på att bygga, innan det bana iväg med pickup, dock kommer inspiration tas från den. 

Denna mazda ska alltså få en rambyggd camper med popup tak. En första prototyp i trä med en plåtram i botten som bultas i bilen ram. Nånstans mellan 30 till 50mm tjocka väggar med isolering. Husvagnsväggarna i min Solifer från 1995 är 40mm totalt och den klarar att hålla strax över 20 grader inne när det är -20 ute på en 2kw vattenburen värmare. 

Original flaklängd är 175cm, jag tänker mig ett överhäng på kring 50cm med en skuren bakända. Endast ingång och lätt förvaring längst bak för att inte skicka all vikt för långt bakåt. 
50cm överhäng över hytten där delar av sängen kommer vara, "totallängd" med hyttöverhäng blir 300cm, flaket blir 225cm långt. 

Några tidigare funderingar är angående uppvärmning medans man kör och när man står still.
Plocka bort bakrutan på hytten och göra en genomföring mellan camper och hytt?
Värmepaket kopplat till bilens kylsystem och värma på så sätt? (Diesel vatten värmare kopplad till bilens kylsystem? Detta underlättar även start vid riktiga kallväder)
Diesel luft värmare och bara värma luften i campern?

Får jag till en enkel låda på ramen som är isolerad och en säng inne i den så blir jag nöjd inför denna vinter, sen får det va ett rullande projekt. 

Mina tankar

105928974_MazdaCamperidCAD.thumb.PNG.6569172ece7de7bbdb46b8cf2bfcc481.PNG

172989813_MazdaCamperidppnadCAD.thumb.PNG.9bdda84ac870595965c07e5f1812bb71.PNG

 

Inspiration 

9b1336d80e491662c36ff87b5b4a7e8b.jpg.c3b0a142ed07724fa0f359c46311477e.jpg

3071f68c0a005bc9c1cec5b776af35ff.jpg.07e62377271564a45b30fd81d408124a.jpg

custom-1987-jeep-comanche-pop-up-truck-bed-camper.jpg.2d218addadd11c2d8a97f98f629687b4.jpg

mazda-bt-50-mazda-bt50-wohnkabine-camper-expeditionsmobil-weis_8274667091.jpg.bc35da58dbf29c92baa44472011d29f9.jpg

fullsizeoutput_23bc-scaled.thumb.jpeg.0bd201de8fde2b12151adbc84b3d534c.jpeg

20220901_194017-scaled.thumb.jpg.1a510304d74bca5720079f89ab97c7f9.jpg

Edited by Vikingstål
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då räknar vi med att ni kommer ner till Julbordet och sen en träff i Älvdalen eller till Bosses under vintern. 😉
 

Här finns också lite smutta lösningar.

Martin vill jag minnas kör med Ebersprecher kopplad till bilen om jag minns rätt.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankar, ser framemot utförandet.

Appropå värmesystem, har jag inget konkret att komma med, men några lösryckta funderingar kan jag bidra med. Dieselvärmare typ Webasto där man värmer luft har fördelen om du ändå har diesel med dig (typ för framdrift av fordonet) så får du upp värmen snabbare än ett vattenburet system som är trögare. 

Någon speciell tanke bakom att inte gå "över" hela hytten?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Lars 9k said:

Då räknar vi med att ni kommer ner till Julbordet och sen en träff i Älvdalen eller till Bosses under vintern. 😉
 

Här finns också lite smutta lösningar.

Martin vill jag minnas kör med Ebersprecher kopplad till bilen om jag minns rätt.

 

Martin har jag surrat lite med, så jag får surra lite mer med han låter det som ;)

5 minutes ago, Norlin said:

Intressanta tankar, ser framemot utförandet.

Appropå värmesystem, har jag inget konkret att komma med, men några lösryckta funderingar kan jag bidra med. Dieselvärmare typ Webasto där man värmer luft har fördelen om du ändå har diesel med dig (typ för framdrift av fordonet) så får du upp värmen snabbare än ett vattenburet system som är trögare. 

Någon speciell tanke bakom att inte gå "över" hela hytten?

Nackdelen med luftburen värme för hytt och camper är att den inte värmer upp motorn, och en kall diesel brukar va vrång att starta.

 

Sängen blir 200-220cm lång och hytt överhänget kan inte bli nog långt för att få plats med hela sängen. Så ett nog långt överhäng för att få plats med sängen och kunna krypa upp, men inte för lång för att ta upp all yta på taket som kan användas till förvaring. 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, iknutis said:

En kald diesel skal ikke være vanskelig å starte om kompresjonen er ok og glødepluggene virker. :)
Om man kjører en gammel Cummins UTEN glødeplugger derimot..

 

 

Jag vet exakt vad det där är för video utan att ens kolla på den 🤣 

En motor mår dock överlag bättre av lite extra värme efter en riktigt kall natt. "Rather safe than sorry" om man nu ändå ska bygga en vintercamper.

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Helt klart. :) JEG ville kjørt 2 separate systemer. En webasto-type dieselbrenner som varmer motoren, som startes manuelt og dermed kan kjøres å lenge eller så kort som nødvendig (og ikke som på nyere biler starter og går 2 minutter når du skal på butikken).
Og en brenner knyttet kun til bodelen, som kun varmer luft.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, iknutis said:

Helt klart. :) JEG ville kjørt 2 separate systemer. En webasto-type dieselbrenner som varmer motoren, som startes manuelt og dermed kan kjøres å lenge eller så kort som nødvendig (og ikke som på nyere biler starter og går 2 minutter når du skal på butikken).
Og en brenner knyttet kun til bodelen, som kun varmer luft.

Det är nog både på gott och ont att 2 värmesystem. Har 2 måste man ha igång den i campern när man kör för att ha värme när man kommer fram och sen en egen värmare bara för motorn.

Har man 1 dieselvärmare som värmer kylvätskan i bilen/motorn kan man även ha den in i campern. Man får värme under färd, och man får värme när man står still. Dock kan man anse att man "slösar" energi på att värme hytten och motorn när mab står stilla 1 eller 2 nätter. Hmm, kanske går att ha en kran/vred för att ändra flödet in i hytten och motorn eller bara campern. (Nu börjar det kanske gå lite overkill) 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Norlin said:

Nejdå, inte så länge den är manuellt justerbar endast, overkill börjar med appar och automatik.... 😁

Det är sant! Jag tänker typ en liten kran/kulventil eller liknande som kan styra varm kylvätska in i motorn eller återcirkulera endast i campern.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Altså.. nå er det langt over snittet kaldt her i Skandinavia, og vi har jo vinter fra oktober til april her jeg bor. Men en dieselvarmer bruker ikke mange minuttene på å varme bodelen i en slik camper, så å ha den på underveis er i mine øyne bortkastet.
Med mindre du bygger en ren vintercamper og Sibir er reisemålet. :D

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Vikingstål said:

Det är sant! Jag tänker typ en liten kran/kulventil eller liknande som kan styra varm kylvätska in i motorn eller återcirkulera endast i campern.

Brukar det inte vara så att man använder värmeväxlare för att separerar motorns omlopp från bodelens omlopp? Jag tror inte man brukar förlänga motorns kylomlopp till hela bodelen. Min farsa har gjort så i sin husbil. Värme från motorn värmer upp omloppet i golvet i husbilen via en värmeväxlare. Sen en separat panna för uppvärmning vid stillastående.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jakub Bluj said:

Min farsa har gjort så i sin husbil. Värme från motorn värmer upp omloppet i golvet i husbilen via en värmeväxlare. Sen en separat panna för uppvärmning vid stillastående.

Det lät spännande, då skulle man nästan ha surrat lite med din far om hur han gått till väga.

Link to comment
Share on other sites

Snubblade över denna "overlandunderbudget" och tyckte den var läcker och fanns smarta saker i hans profil på samma tema... https://www.instagram.com/reel/CxTsinSyc8l/?igshid=ODk2MDJkZDc2Zg%3D%3D

Coolt att plattformen kan ha hela bodelen på eller att man sätter upp väggar för att lasta prylar :)

Nu vart jag med sugen på en pickis 🤣

Edited by Veofasa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Veofasa said:

Snubblade över denna "overlandunderbudget" och tyckte den var läcker och fanns smarta saker i hans profil på samma tema... https://www.instagram.com/reel/CxTsinSyc8l/?igshid=ODk2MDJkZDc2Zg%3D%3D

Coolt att plattformen kan ha hela bodelen på eller att man sätter upp väggar för att lasta prylar :)

Nu vart jag med sugen på en pickis 🤣

Den är riktigt frän! Har väll nån tanke om att kunna lyfta av campern och på med en flatbed, men hur det urartar sig när allt är klart får vi se 😅

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag tag i vinterdäck! 

Har suttit på facebook marketplace, blocket och div däckhandlare online för å hitta däck som går att köra på vintern. Vela länge och mycke fram och tillbaka på storlek, märke, AT med dubb, riktiga dubbdäck osv osv.

Men idag kom jag över 4st Nokian Hakkapeliitta LT2  285/75R16 för 2500kr. Det är 2500kr för 4st, inte styck. 

20230922_195622.thumb.jpg.11953054c76e8ca195523a86083e568a.jpg

20230922_195633.thumb.jpg.9023e84f1528da0a87bf6e38df75c1df.jpg

Dom har några år på nacken, men riktigt bra mönster. Dock en skada på ena däcket från när dom monterades av från fälgen, men ser inte ut att va nån fara.

20230922_200339.thumb.jpg.062b72726f02911ae0b83c1409be0eac.jpg

Sen lite färgstänk från en fälglackering eller liknande

20230922_200558.thumb.jpg.401a0a42aa39b2e0f3eb972e61b2267c.jpg

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...