Jump to content

Torgeir's Landcruiser 150 AT 37" 2012 mod


Torgeir
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Torgeir, 34 år fra Oslo.

Vært på mange turer opp gjennom årene, men relativt fersk i faget Overlanding. Drevet for det meste av friluftsliv med fiskestang på fjellet, med sekk på ryggen og fjellsko på beina. De siste årene har jeg virkelig fått sansen for turer med bil, og ikke kun med ski eller bein som fremkomstmiddel.

Da jeg har hatt gleden av å møte så mange kule folk med samme interesse som meg, får jeg lage en liten garasje her:

Bilen er en Toyota Landcruiser 150 Arctic trucks på 37".

Kjøpte bilen for 3 år siden og satte inn bakseter i 2015. Bilen har skliplater, vinsjfeste foran og bak med strøm, Viair luftkompressor med uttak i motorrom, ARB sperrer foran og bak. BF mud KM2 midtseip og pigg. Dick Cepek 13,5 bredde som sommerhjul med midtseip.

Jevnlig Lanolin som antirustmiddel

Monterte i år snorkel og en african outback takgrind. Hevet samtidig lufting til diffen bak gjennom baklykta. I vinter kjøpte jeg et autohome overzone taktelt. 

Bilen var opprinnelig en 7 seter, men fjernet den siste seteraden da det stjal så mye av bagasjerommet. 

Planen videre er å beholde bilen så lenge som mulig, forhåpentligvis relativt problemfritt, samt lage en skuffeinnredning og anskaffe en brukervennlig kommunikasjon. 

Ellers er det litt mer info i NLCK garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23194

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, thorstein skrev:

Tøff bil! :D Har selv LC150 med AT37 og nettopp bestilt meg samme takgrind, så lurer på hvor bredt det teltet ditt er? Lurer litt på åssen jeg skal løse det, teltet mitt er 140cm bredt. 

Hei! Takker, sett bilen din på en  elvekrysning?! Teltet er 160x220 slått opp. 160x110 nedpakket. Da får jeg akkurat plass til et par kasser fra AT bak teltet.

 Lar seg relativt lett fikset, men noe modding må til. Spesielt hvis du skal beholde topprailen på. Brakettene mellom selve takgrinda og topprailen er latterlig dårlige, så skal få lagd meg noen som er solide. Usikker på hvordan teltet ditt er, men jeg måtte flytte alt av festeanordninger på teltet 90 grader. Festet med skistativ. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
56 minutter siden, Torgeir skrev:

Hei! Takker, sett bilen din på en  elvekrysning?! Teltet er 160x220 slått opp. 160x110 nedpakket. Da får jeg akkurat plass til et par kasser fra AT bak teltet.

 Lar seg relativt lett fikset, men noe modding må til. Spesielt hvis du skal beholde topprailen på. Brakettene mellom selve takgrinda og topprailen er latterlig dårlige, så skal få lagd meg noen som er solide. Usikker på hvordan teltet ditt er, men jeg måtte flytte alt av festeanordninger på teltet 90 grader. Festet med skistativ. 

Haha ja stemmer det! :) 

Ah, mitt er 140 i bredden, jeg tenker og modifisere toprailen slik at teltet ligger nede på selve grinda så langt bak som mulig og beholder toprailen i front. Håper jeg kan bruke de brakettene jeg har laget til takstativet jeg har nå men hvis ikke så får jeg finne på noe annet lurt! :) Planen er også og kunne sette på toprailen der teltet er når vinteren kommer, da ett reserve hjul og litt sånt havner der tenker jeg .

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

jada, 11 måneder siden sist... Har ikke skjedd så veldig mye heller da.. 

Min bror bygde en kasseinnredning til meg, inspirert av drifta.com. Den er laget 15 mm brunfilmplater og trekt med filt, teflonshims som skuffene sklir på. Fungerer veldig bra, tilpasset på millimetern og må si jeg synes han har gjort en utrolig bra jobb! Under den ene skuffen er det ei fjærbelastet plate som fungerer som kaffebord etc. Festet med såkalte "push to open" fjærer.  

IMG_0905.thumb.JPG.5cd97926849bed8e9168940716ddac78.JPG

IMG_1030.thumb.JPG.b62aa83b598c476133debf69274875bd.JPG

IMG_1050.thumb.JPG.d2eae6bc23319f8b062098ab8f3da9e2.JPG

IMG_1116.thumb.jpg.ea3502b48d3484db0d2749c0f6cf7abd.jpg

IMG_1118.thumb.jpg.5c68833b23eecc93bab805ff8d43f7d1.jpg

IMG_1217.thumb.JPG.3c953bb5912d9beea13addf23d3dfe81.JPG

IMG_1220.thumb.jpg.9d50a872be05bd3c2dba0201c9883f8a.jpg

IMG_1566.thumb.JPG.8c293373038f88cdb59873346ee92696.JPG

IMG_1567.thumb.JPG.544012f3c92c9497dc3f56340a0bb240.JPG

IMG_1564.thumb.JPG.7839aaac72647aaae80e75f4b343322e.JPG

Fått lagd meg noen braketter/fester til spade både bak på grinda om sommeren og på siden om vinteren, som kan tilpasses kort og lang spade.

 Samt et pvc-rør på siden av grinda til fiskestenger. 

Ellers skal jeg få byttet ut brakettene mellom grinda og toprailen, kan ikke skjønne at det er mulig og lage noe så spinkelt og dårlig som African outback har gjort her.. Greit å ikke feste ting i toprailen, men alikevel a!IMG_1545.thumb.jpg.ead362c75eb9b146ac86436570a047c4.jpg

Ellers har jeg slitt med at bilen trekker til høyre, og all heder og ære til Arctic Trucks som har vist en utrolig god kundeservice og prøvd forstillingskontroll mange ganger, men det var etter at Toyota Skøyen tok forstillingskontroll på orginalhjulene det ble helt strøkent! IMG_1256.thumb.jpg.b2294fc1fdc249b4cff61a4fad010442.jpg

IMG_1254.thumb.JPG.d3bffc08eb66ee8d732320d8734fba91.JPG

Skal kjøre på med en ny runde med lanolin nå.

IMG_0747.thumb.JPG.5219c193e1b50010e132f30142211868.JPGIMG_1460.thumb.JPG.10faf9de144003587471624011fa8740.JPG

IMG_0683.JPG

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Jag har ju min LC 150 "stock standard" just nu.  Dock bra sugen på en Arctic Truck.  Särskilt sedan jag varit mycket på Island i jobbet.

Har ni någon gissning på om det är billigare via Arctic Trucks i Polen jämfört med dyra Norge?  Tänker främst på arbetskraften som måste vara billigare...

Såg prislistan för 35/37" paketen på norska siten...  urk!!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 5.7.2017 at 15.52, Ove Cervin skrev:

Hej

Jag har ju min LC 150 "stock standard" just nu.  Dock bra sugen på en Arctic Truck.  Särskilt sedan jag varit mycket på Island i jobbet.

Har ni någon gissning på om det är billigare via Arctic Trucks i Polen jämfört med dyra Norge?  Tänker främst på arbetskraften som måste vara billigare...

Såg prislistan för 35/37" paketen på norska siten...  urk!!

 

Pris 35"

Omräknat till SEK så kommer det på ca. 100 000,-

Så ja, en del billigare.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Torgeir  Riktigt kul att se bilen lastad, och bilder på alla små detaljer kring packningen!  Bilen ser "maxad" ut.

Trist att man skall behöva ha hänglås på varenda liten pinal man surrat fast utanpå rack o bil...  förstår att det behövs...

Hur ligger bränsleförningen på bilen med all packning och grova däck när du kör moderat på landsvägarna?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har endel ønsker og drømmer med bilen med lys og diverse campingløsninger, men slik den er nå så fungerer oppsettet veldig bra! Det får evt komme etter hvert.  Laget løsningen med spaden selv da festet til AT kostet endel. Utrolig hvor klåfingra folk er.. derfor er det lås tilogmed på spaden.. 

forbruket ligger vel på 1,3 med rolig kjøring med takteltet. Men blir fort endel mer hvor jeg ligger på motorveien i 100 km/t.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 years later...
13 hours ago, Bård Holtan said:

Hei Torgeir, vet ikke om du er på forumet her enda, men skulle veldig gjerne hatt en liten prat med deg. Send meg gjerne en melding på 90050318. 
mvh Bård Holtan

Hei Bård!
Torgeir har ikke vært innom forumet på over 3år, dessverre. :)
Er det noe vi andre kan svare på kanskje?

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2023 at 5:21 PM, Daniel Hagen said:

Jeg som Eide den sist 😉

Hei Daniel,

ser at det i forumet blir sakt at bilen har både front og bak diffsperre, men ser bare front og midt sperre utifra bildene. Og så lurte jeg på om lavere gulv og skuffeseksjon fortsatt finnes?

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bård Holtan said:

Hei Daniel,

ser at det i forumet blir sakt at bilen har både front og bak diffsperre, men ser bare front og midt sperre utifra bildene. Og så lurte jeg på om lavere gulv og skuffeseksjon fortsatt finnes?

Er sperre foran og bak, deksel til bryter som er erstattet med feil symbol. Skuffer er borte og originalt gulv, bakseter er satt inn. Er bare og ta ut seter, lage en plate i tre og trekke denne med filt:)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...