Jump to content

Turer i Skåne/Bleking/Småland


MFI9
 Share

Recommended Posts

I dag blev det en tur till Hovdala med fika på café uppe bland trädkronorna tillsammans med hustrun.

WP_20161001_14_01_53_Pro.jpg

Vi tog även en längre promenad och njöt av höstvädret och skogens alla goda dofter som kommer så här års.

WP_20161001_13_12_34_Pro.jpg

WP_20161001_16_00_08_Pro.jpgWP_20161001_16_04_42_Pro.jpg

Skåne visade sig från sina allra bästa sida och bitvis var det otroligt vackert.

Bilderna gör inte upplevelsen rättvisa men kommer att värma minnet när nu hösten är på väg och det snart är dags för jakt vilket gör möjligheten till ostörda turer i skogen betydligt mindre.

WP_20161001_16_06_37_Pro.jpgWP_20161001_16_16_40_Pro.jpg

Frågan är om det inte snart är läge att ställa undan bilen för året och fokusera på projekten som är planerade, bla extra tank, dieselspis, renoverad och förstärkt växellåda, värmeväxlare till varmvatten mm.

Detta blir troligen sista uppdateringen i tråden från mig på ett tag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Planerna angående turen till Skäralid fortgår.

Just nu hänger det på om jag får min bil reparerad efter helgens Trialtävling. Jag lyckades för andra gången, på lika många tävlingar, köra sönder en drivknut fram.

Men blir bara bilen klar så ger vi oss ut!

 

 

IMG_4179.PNG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då är bilen packad och tältet monterat inför Skånesektionens första gemensama tur.

Självklart på skånemanér så kommer det att vara halv storm, 19m/s i byarna, under morgondagen så vi får se om det blir övernattning eller ej.

Rapport kommer självklart efter hand! ;)

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En kort rapport sittande i gott sällskap framför elden. Förrätt fixad av @Per Pettersson och tacos fixade av mig och Hanna, Murrikkan invigd på rikigt.

Nu väntar vi på att @MFI9 skall leverera efterrätten! ;)

Här kommer lite bilder från dagen.

 

IMG_3144.JPG

IMG_3146.JPG

IMG_3148.JPG

 

Skånska storrmen fällde träd framför oss

IMG_3151.JPG

 

Hela Skånesektionen samlad

IMG_4204.JPG

 

Matlagning vid Camp

IMG_4205.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Så avundsjuk!

Om ni fixar en aldrig så liten liknande tur så kommer Snövit och jag och hälsar på en helg! Eller om vi möts halvvägs? Sak samma - folk som har vett att " kose " sig mitt i höstmörkret med fina bilar och tält måste jag bara träffa - kan ju bara vara bra folk det eller?

Nu smyger jag ut i mitt tält snart - tack för bilder :) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Klart du är välkommen till oss i söder @Wiberg , fler turer lär det säkert bli. Sen om det blir under hösten/vintern eller det dröjer till våren det återstår att se.

Nu är sista pinnen lagd på brasan för i kväll och vi har avnjutit en superb cheesecake! Inte illa, det blev återigen en delikat trerätters meny i skogen.  Nu ligger jag och lyssnar på lätt regn mot tälttaket sedan@MFI9 diselvärmare tystnade för en stund sedan.

IMG_4229.JPG

IMG_4230.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Då var man hemma efter en trevlig tur med @Lars 9k och @Per Pettersson som hade med sig respektive. Själv åkte jag solo då inget annat gick att arrangera med familjen. Vi började med en promenad upp till toppen av Skånes vulkan vid Jällabjär och det lunchades på medhavd matsäck.

WP_20161015_14_07_17_Pro.jpg

Här står skånemaffian samlade på parkeringen.

Vi körde vidare på Serpentinvägen vid Skäralid och stannade för att beundra utsikten.

WP_20161015_14_53_40_Pro.jpg

WP_20161015_10_25_36_Pro.jpg

Vidare mot fd Dinoland, en nöjes och upplevelsepark full med dinosaurier som hade sina glansdager på tidigt 80-tal. Kvar idag finns spridda delar, skyltar och förfallna hus.

Därefter vidare till övernattningsstället, via ett minnesmonument som står på platsen där en Liberator störtade under 2:aVK, som ligger väl skyddat mot gårdagens hårda blåst.

WP_20161015_17_21_33_Pro.jpg

WP_20161015_18_11_49_Pro.jpg

Mat på Murrikka över öppen eld förgyllde kvällen och våran gemensamt sammansatta 3-rätters smakade utmärkt efter dagens händelser.

Avresan i dag började lite snopet då mina startbatterier inte mådde bra. Snäll hjälp av Lars med startkablar löste dilemmat. Har ingen aning om hur gamla mina batterier är, men det blir nya till våren.

Tack till er alla som var med, namndyslexin gör att ingen är nämnd men inte heller glömd.

 

/M

 

Edited by MFI9
Bildjävlar
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Här kommer min avslutande rapport och lite kompletterande bilder från lördagen.

Söndagen vaknade vi till regn, ett regn som höll i sig medan vi sjusovare lagade frukost, detta hade ju @MFI9 gjort inne i sin eminenta Overlandingbil flera timmar innan vi tältare masade oss upp.

Rivning av tält genomfördes även det i regn medan vår bilcampande vän iaktog oss inne i från värmen i sin Webastobrummande farkost. Men när sen väl Jeepägarna, blöta som små nytvättade kattungar, fick liv i sina bilar så hördes ett lätt roslande från @MFI9 uppvärmda bil ....... ;)

Problemet var snabbt löst med lite  överföring av elektroner via startkablar och sen kunde hemfärden ta sin start via höstvackra vägar genom det skånska landskapet.

Ett STORT tack till er övriga för en trevlig helg!! :)

 

IMG_4218.JPGIMG_4220.JPGIMG_4222.JPGIMG_4223.JPGIMG_4224.JPGIMG_4227.JPGIMG_4232.JPG

IMG_4233.JPG

IMG_4234.JPG

IMG_4235.JPG

IMG_4236.JPG

IMG_4237.JPG

IMG_4238.JPG

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...