Jump to content

Turer i Skåne/Bleking/Småland


MFI9
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Härligt!

Skönt att Martins bil startade igen. Ser ut som en perfekt liten helgtur.

Nästa vecka ska Eriksson och jag på tur - då ska lavvon testas i skarpt läge - oj vad jag glädjer mig. 

Tack för bilder och rapport!

Link to comment
Share on other sites

Lördag och alla möjligheter att njuta av naturen. Blev en tur med mål att titta på en bit mark som är till salu. Det är vackert ute nu, men bara någon vecka till och allt är grått. Systemkameran fick stanna hemma så ni får acceptera bilder från mobilen.WP_20161022_11_55_54_Pro (2).jpg

WP_20161022_12_00_41_Pro.jpg

WP_20161022_13_00_02_Pro (2).jpg

WP_20161022_13_42_10_Pro (2).jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member
12 timmar sedan, FN-yxan sade:

Väldigt trevliga bilder och berättelser!

hoppas vi kan få igång lite aktivitet även i Småland runt Växjö med tiden.

:-)

Annars får vi väl möttas i mitten ;)

Vi planerar ett Skånskt julbord i skogen den 17/12! ?

 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det kan absolut vara en god tanke att mötas på halva vägen tycker jag, låter riktigt kul!! 

Där är en liten hake bara, har varit ägare till min TGB sedan våren -16 men inte fått hem den av olika skäl. Men nu kanske det rent av till veckan eller liknande blir av at jag skall hämta hem den från Häsleholm.

 

Skall se om jag kan få tag i någon som kan köra följebil när jag nu äntligen skall göra min jungfruresa med den hem till Småland. Det är lite nervöst och osäkert alltid när man har köpt ny bil och inte vet om man vågar lita på den i början....!

Så just nu kanske det känns som lite kort varsel, måste ju "bo in oss" i bilen med allt vad det innebär. Massor med saker som man vill plocka in för att känna sig beredd att ge sig ut på äventyr, + viktigast av allt, vill givetvis kolla alla oljor, smörja upp den m m.

hoppas inte att det möter några hinder och är några problem att jag (bilen...) väger några ton mer än er för att köra ihop med er och ha trevligt?

Finn :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Grattis till ditt "nya" bilköp. Ja är det en TGB 30 eller 40 så är den ju onekligen lite större, eller det är inte bilen på profilbilden?

Hur som, en tur framöver när bilen är "inkörd" kan vi säkert få till. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Julbordet kommer att genomföras under bar himmel/markis någonstans på Romeleåsen på lördag eftermiddag/kväll.

Förhoppningsvis mindre lerigt än det  blev under gårdagens luciaträff. Ca 20 bilar som lekte i skogen, det gick åt 70 hamburgare och 40 lussekatter för att få alla mätta. Det blev svettigt vid grillen. :)

 

På väg ut på tipsrunda

IMG_4426.JPG

 

@Per Pettersson lekbil

IMG_4427.JPG

 

Markisen var monterad inför kvällen

IMG_4428.JPG

 

Bra med kopisar när man skall bakåt efter att ha "stämplat"

IMG_4437.JPG

 

Framåt fick det gå för egen maskin (vinsch) ;)

IMG_4439.JPG

 

Här var det paus för glögg och lussekatter innan de sista frågorna skulle hittas. Jag och Hanna startade i stället grillen och riggade belysning och julmusik.

IMG_4442.JPG

 

Avslutningsvis grillning och julmusik i skogen, flera konstaterade att mycket bättre kan man inte ha det en lördag i december! ?

IMG_4441.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi siktar på en tur lite längre fram.

jodå, det är bilen som är på profilbilden som skall hämtas hem, med lite tur så kan jag kanske ta lite fler bilder med tiden och lägga upp här på sidan. :-)

Edited by FN-yxan
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Ja nu är det riktig vinter i dalarna. Helt perfekt. -5grader och 3dm pudersnö. Ärligt sagt så är det bättre så här än 0 grader och regn. Står ute och jobbar och ler med hela ansiktet mot solen. Många bilar får ni ihop på er träffar. Åker man på en bana är det kul. Har aldrig varit längre ner än söderköping och åkt.  Kul kul...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ikväll blev det en kort tur i det Skånska landskapet som i brist på snö bjöd på nollgradigt och dis o dimma.

Vi, @Per Pettersson med fru och jag och Hanna gav oss ut för att avnjuta vårt, sen tidigare planerade julbord, på Romeleåsen. Vi träffades först hemma hos Per,för att så fort alla sena inköp var packade, och tjockbyxor mm kommit på, kasta oss ut på vägarna. Målet var att komma på plats och få upp "camp" innan det blev helt mörkt.

IMG_4542.JPG

Skånsk eftermiddag i december, -1 till 0 grader innebär rejält rått och kallt, för ovanlighetens skull för Skåne,så blåste det knappt något och vi såg fram emot en trevlig kväll! :)IMG_4543.JPG

Väl på plats hade det börjat mörkna.IMG_4544.JPG

En snabb koll avseende vindriktning innan bilarna placerades ut och vi spännde upp en pressening över våra markiser. Presseningen på 7x4m gav gott om plats mellan bilarna för sittplatser och framdukning av allt gott som skulle inmundigas. Den drogs även ner till marken längs ena långsidan så den bildade ett ganska rejält vindskydd.IMG_4545.JPG

En rejäl brasa sprakade snart, samtidigt som glöggen värmdes på det gamla Primusköket. Lussekatter och pepparkakor tillsamans med julmusik gjorde sedan att starten på vårt julbord kändes perfekt.IMG_4546.JPG

När väl glöggen var upphälld och kakorna framme så var det läge att mysa till det och bara njuta av kvällen.IMG_4547.JPG

Efterhand blev det sedan sillbord med ägg och två sorters hembakat bröd, kallskuret med leverpastej, rökt korv, sylta och rödbetor.

IMG_4531.JPG

IMG_4536.JPG

Med pannlampan tänd kunde man vara säker på att få tag i sista sillbiten.

IMG_4548.JPG

Det var skönt när det väl blev tid att sätta sig närmare elden för att steka korv och köttbullar på Murrikkan. För vid det här laget hade det hunnit bli riktigt kallt och trots rejält med vinterkläder kröp dimman inpå skinnet och kylde bra!

IMG_4549.JPG

Efter att skinka, Janssons frestelse, köttbullar, brunkål och prinskorvar slunkit ner, i de vid detta laget, allt stinnare bukarna, kröp alla intill elden för lite extra värme i väntan på gröten.

IMG_4537.JPG

IMG_4540.JPG

IMG_4541.JPG

Så här mysigt såg det ut från baksidan av vindskyddet.

IMG_4550.JPG

Finns det något som går upp emot en sprakande eld en mörk natt i skogen!!?? ;)

IMG_4551.JPG

Efter avslutande kaffe och godis bar det till sist hemåt i natten. Då hade vårt julbord varat i drygt 7 timmar! Vi var alla rörande överens om att detta var ett av de absolut bästa julbord vi upplevt och att det mycket väl kan ha varit starten på en ny tradition för oss.

Jag tackar "Norgegänget" för inspirationen och kanske även denna skånska träff kan svälla med fler deltagare kommande år och vem vet, nästa år är det kanske snö även här nere!! :)

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ser ju riktigt härligt ut!

Den riggningen av presenning var inte dum Lars - det är ofta man behöver lite mer skydd mot vädrets makter än vad de fastmonterade grejorna på bilarna klarar av.

Hoppas det blir tradition av det MEN att vi får till ett Julbord 2017 med så gott som alla medlemmar av Overlanding.nu - det vore något!

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, Wiberg sade:

Ser ju riktigt härligt ut!

Den riggningen av presenning var inte dum Lars - det är ofta man behöver lite mer skydd mot vädrets makter än vad de fastmonterade grejorna på bilarna klarar av.

Ja det fungerade bra att fästa med stripes, dels i markiserna samt i bilarna. Jag skall hålla utkik efter en lite mindre presening, 5x4m skulle nog vara perfekt för mig och @Per Pettersson, då täcker den hela takytan på markiserna och når ner till marken på ena sidan samtigit som frihänget mellan markiserna bara blir ca 50cm då jag har 2x2 markis och Per:s är 2x2,5m. Blir ganska skönt att få till en regnskyddad vägg. Funkar ju så länge det inte blir FÖR mycket vind.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Jag har firat Julafton med kompisar i gruvor osv. Allt behöver inte vara så traditionellt. Säkert ett kul sätt att käka julbord på. Har en gigantsläp på vissa byggen och ett partytält 3x6m som jag backar in i. Då kan jag såga osv i regnet utan att bli blöt. Kan det vara något? Trist med gråväder, bättre att ha riktig sommar och riktig vinter. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, munkensbilder sade:

Jag har firat Julafton med kompisar i gruvor osv. Allt behöver inte vara så traditionellt. Säkert ett kul sätt att käka julbord på. Har en gigantsläp på vissa byggen och ett partytält 3x6m som jag backar in i. Då kan jag såga osv i regnet utan att bli blöt. Kan det vara något? Trist med gråväder, bättre att ha riktig sommar och riktig vinter. 

Jag håller med ang vädret, hade varit härligt med lite snö och vinter, det dessutom upp på ett helt annat sätt!!

Stort partytält skulle nog kunna vara ett alternativ ibland, men de tenderar att ta lite mycket plats om de skall hålla lite kvalitet. Fördelen med en lite enklare presening är ju att den inte är så dryg att packa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...