Jump to content

Ljus och värme i tältet???


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Ser inte att vi har något ämne i detta ärendet sen tidigare?

Vet ju att Eriksson har sina bastuaggregat som han alltid påminner mig om när jag småhuttrande kommer ut ur tältet på morgonen. " Å jasså? Du vet, vi har ca 18 grader hos oss ".

Men vad med en sån här då? Borde värma helt ok samtidigt som den ger en del ljus.

Campinglampa som drivs av gas.

Fryser man för illa kan man väl köpa fler? Ljus kan man ju heller inte ha för mycket av efter att man passerat 40 har jag märkt... Oo.

Link to comment
Share on other sites

Elda i tältet - nej tack !!

Extern värmare som blåser in i tältet är helt ok, men inte öppen eld. Safety first, and second, and third...

Är just därför jag inte installerat gasol i min till bil spis etc.

Köp en ebersprakare och bygg en separat enhet som du med slang kan få att blåsa lite värme på dina frusna tår.

/M

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Är knappast ensam om detta, men har ju sovit i många vedeldade tält och liknande upp genom åren, utan problem.
Säkerhet, givetvis skall man vara försiktig och ta sina förhandsregler. Men speciellt dramatiskt är det inte.

Dom gångerna jag värmer mitt tält står min värmare trygg nere i förtältet, centralt placerad. Sedan har jag följande klart:

- Brandvarnare
- Co2 och gasvarnare
- Kniv för att komma ut ur tältet
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Martin - jag hade tänkt ha den på när jag är vaken, dvs under någorlunda kontrollerade omständigheter. Den verkar kunna hänga i taket på tältet och det eliminerar ju " ops, där välte jag den " faktorn.

Är i utångspunkten skeptisk till öppen låga i tältet jag med men denna verkade rätt safe.

Har funderat på Eberspächeralternativet också - fick demonstrerat en väldigt fin luft-till-luft modell på förra årets NLCK träff. Just nu finns det inte kronor tll en sådan så då blir det snålalternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Den här killen har tänkte lite ? http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1219321

Och byggt in en ebensprecher i sin LC 80 bak. Det är faktiskt ett alternativ jag kunde tänkt mig i min Patrol. Brännaren monterad en eller annan plats på/i/under bilen. Så varmluft-slang in/upp i tältet ?

@Fredrik L har ju en mycket fin lösning i sin tgb 13, om jag inte minns fel temostatstyrd?

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Andreas.E sade:

Är knappast ensam om detta, men har ju sovit i många vedeldade tält och liknande upp genom åren, utan problem.
Säkerhet, givetvis skall man vara försiktig och ta sina förhandsregler. Men speciellt dramatiskt är det inte.

Dom gångerna jag värmer mitt tält står min värmare trygg nere i förtältet, centralt placerad. Sedan har jag följande klart:

- Brandvarnare
- Co2 och gasvarnare
- Kniv för att komma ut ur tältet
 

Jag har spenderat många nätter i vedvärmda tält. Men alltid med en eldvakt. Ska familjen sova och så även jag så ska inget brinna undertiden. Var och en tar ansvar för sitt, men jag håller hårt på: Inga fingrar i ratten, oavsett bana eller skog och alla kan inte sova när det brinner. Bara mina egna tankar och säkerhetstänk.

Gillar din utrustningslista dock ?

 

 

 

/M

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Andreas.E sade:

Den här killen har tänkte lite 1f44d.png http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1219321

Och byggt in en ebensprecher i sin LC 80 bak. Det är faktiskt ett alternativ jag kunde tänkt mig i min Patrol. Brännaren monterad en eller annan plats på/i/under bilen. Så varmluft-slang in/upp i tältet 1f600.png

@Fredrik L har ju en mycket fin lösning i sin tgb 13, om jag inte minns fel temostatstyrd?

Jo jag har en Eberspächer Airtronic D2 dieselvärmare i min bil, bara att knappa in vilken temp jag vill ha i bilen och njuta av värmen :) ska man gnälla lite tycker jag att tickandet från pumpen är lite irriterande.... får isolera den :)

 

Svenska Armen har en fördig lösning för er, dock lite klumpig och det finns bara hel eller halvfart att välja på. http://terrangbil11.blogspot.se/2009/09/varmluftsaggregat-11a.html brukar kosta 4-5 000 sek för en ny på olika överskottsbolag och ca hälften av det för en begagnad på blocket.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jodå den går på vanlig diesel med :)

 

Daniel, min bror, har en till salu. Han köpte den ny och har använt den 4 veckor på Island förra året.

Värmaren var monterad i bilen och en slang dragen upp till taktältet. Han har moddat den lite så han via en strömbrytare i tältet kan starta och stoppa värmaren.

4000 sek vill han ha för den.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye erfaring ennå med primus i taktelt (eller andre varmekilder forsåvid siden jeg ikke har sovet i takteltet når det har vært skikkelig kaldt ennåt). Men jeg har nok et sted mellom 1400-1600 netter i vanlige tur/fjelltelt, og felles for kanskje halvparten av disse er at de har foregått på vinteren. Da kjører vi primus inne i innerteltet, også bensin primuser, som jo har et mye lavere antennelsespunkt enn f.eks rødsprit/diesel/parafin osv.

Jeg har aldri opplevd at det noen gang har vært dramatisk/uhell eller andre ting. Men det krever jo selvfølgelig at man tar noen forhåndsregler.

Type aldri sovner med primusen i gang, har nok overhøyde ifht varmestråling osv, solid treplate som underlag så den ikke velter, påpasselig så ting ikke faller ned på primusen (type soveposer, sokker, klær til tørk, osv), og aldri kjører primusen tom for fuel. I tillegg, om det er under -30 kalde, så må man være forsiktig med alle gummipakninger, da disse ikke tetter like godt i sterk kulde, og kan lekke bensin. Men med god forvarming osv, evt ha pumpen på kroppen en halvtime før fyring, så unngår man lekkasjer.

I hengetelt som jeg har brukt når jeg har klatret storvegge og må overnatte underveis, så modder vi primusen slik at den kan henge etter tynne vaiere i teltet. Ganske likt et taktelt på en bil ser er jeg for meg. Her koker vi vann og varmer oss, uten problem. Tror jeg har min dedikerte primus til dette formålet nede i kjelleren om noen ønsker bilder av remediet. :)

Men det er klart, bilcamping er ganske annerledes enn fjellturer. Så hadde jeg hatt webasto i bilen, så hadde jeg nok prøvd å fikse på den slik at man fikk utnyttet litt varme opp i takteltet derfra... ;) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Bra skrivet Ivar.

Största skillnaden mellan de turerna du skriver om kontra att göra dem med bil är att vikten spelar mindre roll på bilburna turer.

Vinterstid är det lika kallt oavsett om man bor i tält som man har burit dit till fots eller kört fram med bil så behovet av värme är likt - menar jag.

Eberspächeralternativet är bekvämt på alla sätt men det kräver plats, bränsle och ström kontra en eller två av till tidigare referade Primuslampor som är förhållandevis safe och självförsörjande. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag kör med en Origo Heatpal 5100. Är som en hink i storlek. Den ger fint med värme och det går också att laga mat på den. Går på t-röd. Brinner i 5 timmar med en fyllning på 1,2 liter, så det går åt en del om man är ute på längre turer. Jag brukar köra 6 dl på kvällen och på morgonen. Men det hade nog räckt med 3 dl på kväll och morgon. Bara för att få bort fukt och den värsta kylan.

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/spritkok-varmare/spritvarmare/origo-5100-heat-pal

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...
On 26.9.2016 at 21.23, Fredrik L sa:

Jo jag har en Eberspächer Airtronic D2 dieselvärmare i min bil, bara att knappa in vilken temp jag vill ha i bilen och njuta av värmen :) ska man gnälla lite tycker jag att tickandet från pumpen är lite irriterande.... får isolera den :)

 

Svenska Armen har en fördig lösning för er, dock lite klumpig och det finns bara hel eller halvfart att välja på. http://terrangbil11.blogspot.se/2009/09/varmluftsaggregat-11a.html brukar kosta 4-5 000 sek för en ny på olika överskottsbolag och ca hälften av det för en begagnad på blocket.

 

Vad är det för skillnad på 11 och 11A?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...