Jump to content

Vikingens Hilux dualtransfer stivaksla mk3!


Vikingen
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

kanke skryte på meg stor framgang her nå altså. liten knekk i motivasjon og noe dårlig i ryggen siden februar så har det gått tregt.

har kjøpt igjen gamle mk3dcab den røde som var bilder av her før. og har fortsatt prosjektet men det blir stående eller solgt litt ettersom hva økomien tilsier. håper jeg kan beholde det da det er drømme bilen, men har noe hus og div anna og ta vare på også og prosjektet ble mye større enn jeg trodde, da jeg kjøpte den sto det igrunn og informasjonen jeg fikk gikk på at det var bare og pusse og lakke og gjøre litt karosseri jobb og sette sammen biler. men manglende og ødlagte deler har bare balla på seg og enormt mye ekstra arbeid pga dårlig og ufullførte jobber i karosseri og rustsveising som har blitt gjort før.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ble desverre dårlig med bilder mot slutten i frustrasjon. Skulle gjøre ferdig der siste i hælja. Hadde kontroll hos biltilsynet idag. Here goes:

Først ble planet løfta av. Det ble laget fester til det, ingen bilder av det.

Så la je opp ledningsnett til baklys, der funka alt med engang, første gang noe gikk smertefritt på bilen?

20180703_202246.thumb.jpg.11d8e43d39740a1141266f468a4b21bf.jpg

 

Så ble bilen klargjort til eu kontroll. Dette gikk greit. Men bilen lada ikke og ble varm.  Dette var fredag.

20180705_171256.thumb.jpg.8adb4142de119ccbbbd105c02a5f8d43.jpg

Så da gjennsto det endel interiør, fjærer og dempere bak måtte byttes, bytte til orginale fester til framfjærer, få till lading, sjekke kjøling, tilpasse ny framfanger som kom fredag(ny veng del, passer stort sett aldri), skvettlapper og litt andre ting. Lakk av hytta så den ble lik resten av bilen i struktur.

Vel ladinga gikk fint, litt måling og dynamoledningene riktig så var det fiks, det er uorginal dynamo med innebygd regulator, kontra org med vipperele regulator og 50 amp, denne har 70. Videre så ble det lakkering av hytte ogsatt på tørk til lørdagen.

Lørdag:

Starta med og få montere resten av dasjen og få på plass ledninger til stereo osv der, her er det også dårlig med bilder. Men det ble ny stereo med ny antenne og dabsplitter så man bruke vanlig fm til dabsignaler og får bedre dekning enn dritten man klistre i ruta.

Videre utover så ble det en tur til løten for å hente fjærfester til framfjærer. I mellomtida hadde en snill kompis vært og demontert hevefjærer av deleramma mi og levert på jobben.  Vel tilbake gøyv jeg på og skifte fjærer bak, BANG, der slo det til som det har gjort stort sett hver gang je har ordna noe på bilen, feil fjærer bak, fjærene er til ifs bil og er altfor lange...

20180707_193952.thumb.jpg.cd2db108ca4754663f005876f47ca0df.jpg

Vel 1 tur hjem etter tuv papira og litt måling osv, en haug med tlf og meldinger. Ny tur til løten der samme kar tilfeldigvis hadde riktige fjærer. Vel oppe på verkstedet 12-1 på natta gnudde jeg på videre.

Søndag: står fortsatt å skrur fjærer og understell. Dette går i orden, de brukte fjærene er rusta og har ingen merking lenger så dette ble min bekymring med tanke på biltilsynet.

Vel i 2-3 tida på natta sto kjøleproblemet på tur, her ble det raskt feilsøkt defekt vannpumpe. Hadde heldigvis en bra lite brukt hjemme. Fikk demontert inn dit og fant vannpumpa sånn:

20180708_055545.thumb.jpg.159c44ea33b4f1f238261d82b1c9f5ce.jpg

Dårlig funksjon. Smalt inn den andre. BANG; på vei inn så merka jeg meg spon osv, fant ut hva årsaken var ved demontering av nedre reimhjulet, der hadde noen skjert i veiva ved kila som holder hjulet riktig. Noe som har ført til løst hjul utslitt spacer og skakt hjul.

Ut på en vrakbil som har fungert som dele bil og få av hjul, inn og sveise kilespor og slipe til veiva. Montere sammen alt. I 6-7 tida starta den og kjølesystemet fungerte. På detta tidspunktet skjønte jeg at min skjønnhetssøvn gikk til helv....

Videre nå ble det tatt en forstillingskontroll. Montert skvettlapper. Justert lys, mere montering av interiør dørlister osv.  Tilpassing av ny fanger. En  familie lunsj ble klemt inn.

Hjemmom en tur og kastebytte mellomaksling på 80 tell dama før hu sku på hytta, defekt kryss og mye risting. Her måtte jeg sova 20 min.

Tilbake på jobb, litt mer interiør og sjekk av lekkasjer osv. Finne prøveskilt osv.

20180708_115052.thumb.jpg.9e61b2fa874470f2a8120fd2505b3a37.jpg

20180708_115038.thumb.jpg.0e2403c84dd8aef4ca81599a9bf7d584.jpg

Glemte å fylle diesel fikk nesten stopp 500 meter fra jobb(med bensin stasjon i samma bygget..) en kompis kom med kanne. Merka da at clutchen slura ved flatt jern.

Hjem igjen i 5 tida på eftan. Montere gitter og sånt inni bilen. Dusje. Setta seg i bilen for å kjøre til alvdal. Ble pen kjøring pga clutchen. Trolig feil utløserlager da det har skjedd meg før og jeg aner ikke hvor alle dela kommer fra nå. Framme i alvdal litt 11 ish på kvelden. Da var det satans godt å legga seg.

Mandag: er på biltilsynet kl 9. Vi går først igjennom en gammel mangellapp. Dette går fint. Så er det kontroll på hevesett osv. Dette tok tid, hadde sikkert vært uhyre lett med merking på fjærer. Men etter 3 lange timer med nervene i spenn kom godkjenninga.

Inn og betale før snuta ble satt hjem igjen. På skilt!!

20180709_132142.thumb.jpg.172545d57e0d4345738761c1ce2e65b9.jpg

Detta smakte! Ble en ordentlig hard hælj men nå er den på veien :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjort litt smått da. 

Bestilt lys, fått ledbar, en rigid 40"radiance pro med orange bakgrunnslys, usikker på hvordan je ska feste den enda.  Venter på 2x rallye 3003 lamper og ett 75w xenon kit til dem, det blir sittende i front.

20180719_142940.thumb.jpg.efd468388f0768d0540ce74f599be799.jpg

 

20180719_180456.thumb.jpg.f28f6157534b8102cab1d464a984506d.jpg

 

Jeg har også bestilt nytt utløserlager så det skal skiftes til uka, håper jeg har riktig nå ?

Til uka er også planen og få skifta drev i bakdiffen så det er 4.88 der, og montere bumpstop foran.

Idag har jeg fått lagt raptor i planet ;

20180719_192319.thumb.jpg.32c55b4a172d96f66d20774ab37cda8e.jpg

20180719_195748.thumb.jpg.934038996dba3892eb1e2ff986cdc83a.jpg

Så det skjer noe :) snart slutter jeg som bilmekaniker så prøver og gjøre unna de store tinga som krever utstyr før det:)

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Liten uppdate. Skulle bare skifte utløserlager og dreva i bakdiffen igår. Beregna en time på kasse ut inn og diffen fikk bare ta den tida som trengs så det blir riktig!

Men forbannelsen holder seg!

Kassa satt fast halveis ut. Fant ut at den måtte sitte i støttelageret i motorn! Med oppretter presse tredd imellom motor og gir ble det tilslutt ett smell etterfulgt av en støvsky og kassa løsna. Ut med clutchen der var lageret løst. Slipe tappen på kassa så lageret gikk fint.  Så slå lageret inn i veiva igjen. Men alt presset ved demontering gikk utover senter i lamellen på clutchen så usikker på om den er bra. Har fått deler på mårran her nå så fortsetter i efta!

Noen bilder, her er også forskjellen på utløserlagera;

20180725_171833.thumb.jpg.9eb111fb8f326f407fd57d4839e58b80.jpg

 

20180725_204412.thumb.jpg.6b62c86b654dd3855ea091540c4300b9.jpg

20180725_204418.thumb.jpg.1c0ce0774b02f5ad25b9e6ababd65bf0.jpg

 

Bakdiffen er nesten klar. Mangler og stramme bolter med moment og sjekke backlash på nytt 

20180725_171822.thumb.jpg.4eb840bb70a29353e188b7409de728b8.jpg

20180725_172141.thumb.jpg.423b0bd7583404591952e3bdfdf1c07f.jpg

 

Kommer mer i kveld :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...