Jump to content

Min budget Overlander Suzuki GV XL7


Fredde-GBG
 Share

Recommended Posts

Ja du det får vi se @Lars 9k! ?

Jag tror det ska gå rätt bra uppåt där bak utan några större problem. Där fram kommer det nog att ta i något i den främre delen av innerskärmen men vad jag förstått går det ganska enkelt att fixa. Det finns ganska mycket rum innanför skärmen så man kan relokera innerskärmen något. Däcken ligger också innanför plåtskärmen så jag tror inte det ska vara något problem att dom tar i där heller, fast det förändras om jag blir tvingad att skaffa spacers.......

Men.....

Jag är medveten att detta kan vara ett problem så ar jag som plan att göra en 25mm bodylift. Jag har en sats för 50mm men det innebär att jag måste ändra alla växelspakar och bromsslangar, vilket jag känner är lite för mycket jobb. Sen så kommer det att bli allt för mycket glapp mellan kaross och kofångarna med 50mm. 25mm får räcka just nu då det inte kräver någon direkt modifiering alls.

Bump stoppers kommer också att begränsa flexet lite, ska se hur mycket jag kan klara mig med.

Men visst är det en intressant diskussion. ?

PS: Fast om det inte funkar kommer jag nog att fixa denna sats och montera..... http://4xfourart.com/Product/62/GRAND-VITARA-XL7-3-INCH-SUSPENSION-KIT.aspx

 

Edited by Fredde-GBG
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
11 timmar sedan, Fredde-GBG sade:


PS: Fast om det inte funkar kommer jag nog att fixa denna sats och montera..... http://4xfourart.com/Product/62/GRAND-VITARA-XL7-3-INCH-SUSPENSION-KIT.aspx

 

Alltid spännande att få in det "optimala" hjulet!! :)

Men med 3" höjningen får du väl plats med ännu större ......, :P

 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Lars 9k sade:

Alltid spännande att få in det "optimala" hjulet!! :)

Men med 3" höjningen får du väl plats med ännu större ......, :P

 

Jo det är sant men med större hjul följer den "elaka" ration i diffen som måste åtgärdas. på 29,5tum så tror jag att jag klarar mig utan större problem. 110 vs 100km/h så det är bara 10km fel. Går jag upp på 31-33tum så blir det direkt lite jobbigare. Jag undersöker hur man kan gå till väga men jag är lite osäker än så länge. Jag har läst att man kan byta bakdiffen till en manuell XL7 till en för Automatlåda då den har en annan ratio som passar för däck runt 31tum. Sen har jag läst att vissa Suzuki XL7or har standard DANA 44 och isåfall kanske man kan hitta en mer exakt ratio. Men hur vet jag om det är en standard Dana?

Men nånstans här börjar mina kunskaper sina ordentligt...... Behöver man inte ändra nåt i framdiffen? ?

Men vem vet, om bilen mår bra om ett par år (  13.500mil och ingen rost idag) så kanske jag ger mig in i "bigger is better....."

Edited by Fredde-GBG
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Just nu, Lars 9k sade:

Jovisst behöver du byta både fram och bak.

Min bil är inne just nu för lite fix, där det är en sak som skall göras. Byta utvxl i axlarna med ca 10%.

HHmmmmm......Då borde båda diffarna från en automat användas, inte bara den bakre......

Ska undersöka detta lite närmre, vem vet man kanske kan hitta ett litet skrotobjekt nånstans......

Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har side step rören kommit på plats. Dom har målats med Plastidip för jag gillar inte krom. Tack vare ramen sitter dom högre upp än lägsta punkten på underredet så jag räknar helt kallt med att dom inte kommer att vara i vägen vid terrängkörning.

5a15d1e4d4073_2017-11-2218_17_14.thumb.jpg.47e782124fd775c51eaa1a89a0c6f9aa.jpg5a15d275461cb_2017-11-2218_15_54.thumb.jpg.9e826ba6020b4dccdb02e18a7b40588c.jpg5a15d2642eae1_2017-11-2218_16_43.thumb.jpg.9706645620ecf869da10f9b988d34cc1.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag det har jag funderat på också så jag har tänkt att förstärka dom (och eventuellt ändra fästpunkter då dom sitter primärt i Ram/kaross bultarna)) till våren då 1" bodyliften ska sättas dit. Det är lite för mycket svikt i dom som det är nu.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har jag bytt vänster baklager och haft isär det 3ggr för att det läkte olja i packningen. Det visade sig att den nya "sätesmojängen" Var alldeles för grov och slet sönder packningen med läckage som följd. Nu är den äntligen tät!

5a2b0bea514b6_2017-09-0718_34_13.thumb.jpg.a31919489d1ed9330c7f1fc7bd57eafd.jpg


I början av året bytte jag ut drivaxeltätningen och satte in ett nylon stödlager på höger fram. Det var tätt fram till för nån månad sen då det åter började läcka. Skitirriterande men jag var inte direkt orolig för skador för jag har ju haft isär det och det finns egentligen inget annat är packningen som kan vara kass. Så i samband med en lite längre resa så tänkte jag att jag fyller på olja i transmissionen. Så när jag lossade på den övre pluggen forsade det ut olja. Jag hade med andra ord för mycket olja i transmissionen? Men när jag tänkte på det så stod bilen på  pallbockar när jag fyllde på oljan......Suck!
Men efter att den överflödiga oljan fick rinna ut så är det inget läckage! Asskönt!
5a2b0d4d4b13b_2017-05-1611_37_57.thumb.jpg.3d5651f02d99f3dbbf683a0683c45d3e.jpg5a2b0c45147e1_2017-11-1610_37_34.thumb.jpg.aef3c0f966bc35667e157baafba5d174.jpg

Men trots allt detta så hade jag fortfarande ett visst litet svagt missljud, ett missljud som jag inte kan identifiera men där jag försöker utesluta olika saker. Så nu var det dags för att balansera däcken i denna jakt på en lösning. 

received_10155182798378366.thumb.jpeg.b8317cf52f29040bc2165e1b0c58910c.jpeg

Det tog nästan 2timmar för gubbarna att balansera däcken och bilen blev mycket tystare och den vibrerar inte lika mycket men ett visst litet vinande missljud och lätt dunk finns fortfarande kvar mellan 60-70km/h. Jag tror att något ytterligare lager är på väg att ge sig.....frågan är vilket? Det är ingen skillnad om jag svänger höger eller vänster, det är inga bromsar som ligger på.....

Jaja.....jag får köra på och så får vi se om det blir värre, annars får jag leva med det, det är ju ändå en snart 15år gammal bil. Hoppas bara att den inte rasar i någon lerhåla långt från allmän väg.....

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Efter att ha funderat och haft ett visst motstånd att borra och såga i en helt rostfri bil så har det nu kommit till den punkten att det inte längre spelar nån roll. Jag blev för ett par veckor sen påbackad i ganska hög hastighet och hela min högra bakdörr blev intryckt, en bit av tröskeln deformerades och en encentimeters lack skada på bakre kofångaren.
Jag var inte vållande så jag går "skadefri ur detta. Men den lilla lackskadan på bakre skärmen gör att mer eller mindre hela bilen skulle behövas lackas om och det tyckte försäkringsbolaget var för dyrt så dom ville skrota bilen, fast det ville inte jag eftersom jag ändå lagt ner en hel del arbete det senaste året på elsystem och transmission.
Så vår deal blev att jag får 65% av bilen listvärde i kontantersättning och så får jag fixa skadorna själv. En ny dörr och en plåt skada som är döljd av en skärmbreddare är inget problem och jag har äntligen blivit av med fobin att borra i karossen! ☺️

IMG_20180206_211310.thumb.jpg.f382aafcf42480369a78d4c7798a80ec.jpgIMG_20180206_211340.thumb.jpg.4097bd07706307ce648ccae8d400b463.jpg

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Aahhhh!!   Skräcken för en bil-entusiast - olyckan är framme och försäkringsbolaget tycker sig inte se rätta värdet i bilen.

Bra att du kom fram till en deal i alla fall.  Nu är ju bilen i princip "avskriven" och ALLT kan göras utan vånda  :-)

Lycka till med borrmaskinen!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, CampForCer sade:

Nu är ju bilen i princip "avskriven" och ALLT kan göras utan vånda  :-)

Precis!!!
Så nu kan jag montera snorkeln, borra för kabelgenomföring till taket, sätta på sidostege, svetsa tröskelförstärkningar, sätta solpanel på motorhuven osv..... Hehe!

 

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Just nu, Wiberg sade:

Fan vad surt men snyggt att vända det negativa till något positivt!

Då blir det " all in " nu då? :D

Nja.....Ganska mycket iallafall......

Nya däck Cooper Discoverer ST Maxx 225/75r16 ska monteras idag på fälg sen ska alla "plastidipas"
Snorkel ska monteras
Ny lådinredning ska byggas där bak av aluminiumprofiler (återkommer mer om det.....)
Troligtvis ska jag montera en ny främre kofångare från Radzikone http://radzikone.pl/zderzak-przedni-suzuki-grand-vitara 

Dom arbetar också på en komplett liftsats till min typ av bil som lyfter den 10cm där i princip alla framvagnsdelar som länkarmar, bussningar osv är nya. Den funderar jag på att skaffa när den är klar för marknaden! :-D Annars får det väl bli 4xfourart.....17309810_777472052403564_7837251055110933990_n.jpg.5fddd8b5d9e6d62f0a79917a71ebb072.jpg

Så vi får se vad som kommer att byggas om..... Just nu är det funktion framför "coola" grejor för man har ju begränsat med tid......

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Fredde-GBG skrev:

Precis!!!
Så nu kan jag montera snorkeln, borra för kabelgenomföring till taket, sätta på sidostege, svetsa tröskelförstärkningar, sätta solpanel på motorhuven osv..... Hehe!

 

Kjør på :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fast jag har ett problem som jag behöver ideer på att lösa......

Jag har ett litet envetet "dunkande" ljud i hastigheten 36-38km/h och sen försvinner det med hastigheten. Det följer rotationen på hjulen inte varvtalet på motorn. Håller jag in kopplingen och jag rullar så dunkar det ändå.....

Vad jag har gjort för att hitta ljudet hittils är.....

-Alla däck är nybalanserade
-Vänster framlager utbytt
-Höger framlager demonterat och kollat samt infettat.
-Vänster baklager bytt
-Höger baklager "kontrollerat"
-Frihjulsnav monterat fram för att kontrollera att det inte är drivaxlarna då dom alltid är inkopplade till växellådan

Vad jag funderar på är
-Skeva bromskivor? Men jag har inga vibrationer när jag bromsar.
-Ovala Bromstrummor? Inga vibrationer vid bromsning.
-Höger baklager? Inget glapp och ser okay ut?
-Obalans i kardanaxel? Inga glapp i knutar vad jag kunnat upptäcka.....

Nån annan som har någon idé?
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Wiberg sade:

Ang dunk. Har du kollat drivlinan? Det sitter väl en del kryss där som kanske mår bra av lite fett? På Toyotor är det stor skillnad på smorda kryss och torra kryss.

Vad jag kan se och vad jag förstått så har inga kryss någon smörjnippel så jag antar att det är torra kryss? Hur underhåller man dem?

Vad jag har gjort är att dra/bända/skaka i kardanen för att se nått glapp vilket jag inte upptäckt. Finns det nåt annat sätt att kolla?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hissa upp bilen så den står på pallbockar och ha sedan ngn till att ”köra” den medan du kryper runt och lyssnar. Akta dig för det som snurrar bara!!

 

Ett annat alternativ är att skruva upp radion eller ta bort en ljuddämpare, så hör du inte missljudet förrän det blir så allvarligt att du måste åtgärda det. :P

(Jag har ständigt något mindre missljud eller glapp i Jeepen) ;)

 

Edited by Lars 9k
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...