Jump to content

Val av gasflaska


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Jag har nyss kört slut på min andra, av mina två, AGA 2000 flaskor till Primusköket under vår Norgetur. Nackdelen med dessa flaskor är dess ringa gasmängd 340gr och fyllnings/bytespriset som är högt jämfört med mängden gasol, fördelen det kompakta formatet!

Vad använder ni för flaskor och finns det någon flasktyp som finns både i Sverige och Norge?

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag använder engångsflaskor, primus 450g. Brukar kosta 89 sek. Tycker dom är smidigast och jag tar med mig så att det räcker hela resan. 

Jag har märkt att det är stor skillnad på Primus flaskor och Weber. Webers brukar vara halvfulla med lösningsmedel när dom är slut och räcker bara en bråkdel så länge som primus. Så är det mycket vätska kvar i flaskan men ingen gas kommer ut är man lurad. 

Engångsflaskorna är ju ganska internationella, finns väl säkert adaptrar om gängen inte passar. Men det blir ju många om man vill ha med sig några kilo gas, särskilt om hälften av innehållet inte är användbart. 

Det är ju svårt att bedöma vilken kvalitet man får oxå om man kör med påfyllningsbar variant.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

2kgs Bubbla. Tar en del plats men håller i en evighet. Fick med mig flera typer adaptrar till min Primus Atle om det skulle bli kris utanför skandinavien.

Dessa flaskorna finns på bägge sidor svensk/ norska gränsen. I Norge brukar det vara specialbutiker som har dem. TESS bland annat. I Sverige är de väldigt vanliga.

gasolflaska-2012.jpg.7238f2147c8a3beb975fcffbd41d987c.jpg

Edited by Wiberg
Förtydligande ang tillgänglighet
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, Wiberg sade:

2kgs Bubbla. Tar en del plats men håller i en evighet. Fick med mig flera typer adaptrar till min Primus Atle om det skulle bli kris utanför skandinavien.

Dessa flaskorna finns på bägge sidor svensk/ norska gränsen. I Norge brukar det vara specialbutiker som har dem. TESS bland annat. I Sverige är de väldigt vanliga.

gasolflaska-2012.jpg.7238f2147c8a3beb975fcffbd41d987c.jpg

@Wiberg vet du om det går att byta svenska flaskor i Norge och vice versa?

Tänker främst på 2kg och 2000 flaskan, dvs den med 340gr.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag hittade en 2000 flaska på en mack, de tog dock inte tomma i inbyte, utan de sålde bara "nya" flaskor, men vad gör man... bara till att handla en till... jag har nu tre i bilen och minst en till hemma ?. Den kostade visserligen bara 260kr, inte mycket mer än den dyraste fyllningen (190kr) som jag gjort i Sverige. Får väl se framöver om jag kan byta in den i Sverige.

Funderar skarpt på en 2kg flaska!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag kör samma som broder Jon, fast x2 ... Var rädd att den skulle ta slut när vi var på Island (och levde mer eller mindre 100% på egen mat) så jag köpte en till där, exakt samma som i Sverige.
Är antagligen overkill med två, jag har inte fyllt på den enda som vi använt både till Georgien och denna sommaren (endast två veckor, men mycket kokning ;) ).
Har ju uppgraderat Primusgrillen till en Weber Q1000 (rekommenderas starkt!) så nu blir det även att slänga med ett gäng 450gr flaskor, från Biltema givetvis :) 
Men skall försöka få tag i en adapter så jag kan köra både kök och grill från 2kgs burkarna.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-03 at 0.27, Lars 9k sade:

Jag hittade en 2000 flaska på en mack, de tog dock inte tomma i inbyte, utan de sålde bara "nya" flaskor, men vad gör man... bara till att handla en till... jag har nu tre i bilen och minst en till hemma 1f631.png. Den kostade visserligen bara 260kr, inte mycket mer än den dyraste fyllningen (190kr) som jag gjort i Sverige. Får väl se framöver om jag kan byta in den i Sverige.

Funderar skarpt på en 2kg flaska!

Jag kanske är förvirrad av de olika beteckningarna här, men att betala 260kr för 340gr gas är ju värsta rånet. Jag betalar runt 250kr/st när jag växlar mina 2kgs till nya.
Byt kök eller skaffa adapter, du kommer tjäna in det hur snabbt som helst :) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, MrWIB sade:

Jag kanske är förvirrad av de olika beteckningarna här, men att betala 260kr för 340gr gas är ju värsta rånet. Jag betalar runt 250kr/st när jag växlar mina 2kgs till nya.
Byt kök eller skaffa adapter, du kommer tjäna in det hur snabbt som helst :) 

 

Är väl medveten om att gaspriset blir hutlöst dyrt med de små stålflaskorna. Planen är att införskaffa en 2kg flaska. Måste bara komma på var den skall hamna i packplanen, den är ju tyvärr inte helt smidig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag inte med de "stora" Primusköken. Har ett Primus Njord Duo som använder de små engångsflaskorna. Du kan få tre stycken Nakano 450 grammare i paketpris för 90 kr just nu på Harald Nyborg. Styckpris 39,90.- Gick åt fyra stycken under min tre-veckors tur till Ryssland. Körde någon liter vatten var morgon och lagade "vanlig"-middag varje kväll, alltså inte bara vattenkok och frystorkat.. De tre första burkarna var redan påbörjade, så det gick alltså inte fyra fulla.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 timmar sedan, Jonas Andersson sade:

Själv kör jag inte med de "stora" Primusköken. Har ett Primus Njord Duo som använder de små engångsflaskorna. Du kan få tre stycken Nakano 450 grammare i paketpris för 90 kr just nu på Harald Nyborg. Styckpris 39,90.- Gick åt fyra stycken under min tre-veckors tur till Ryssland. Körde någon liter vatten var morgon och lagade "vanlig"-middag varje kväll, alltså inte bara vattenkok och frystorkat.. De tre första burkarna var redan påbörjade, så det gick alltså inte fyra fulla.

Jag tittade på det men är det inte lite bökigt att behöva ansluta flaskorna (2st) varje gång du använder köket? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Svarar på min brors vägnar. Han, precis som jag, ansluter bara en flaska i taget.

För mitt vedkommande är det ett onödigt ont att behöva skruva i och ur ventilen i flaskan varje gång köket ska användas men ur både packnings och säkerhetsmässig synspunkt är det bäst så. Hade jag haft möjlighet att ha gasflaskan på taket med en stoppventil/ on off kran monterad hade det givetvis varit det smidigaste.

Risken med att skruva i och ur ventilen är att o-ringen går åt skogen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-22 at 19.58, Lars 9k sade:

Jag tittade på det men är det inte lite bökigt att behöva ansluta flaskorna (2st) varje gång du använder köket? 

Ja och nej. Det blir ju som du skriver två anslutningar var gång. (Ibland räcker det med en. T.ex. koka upp vatten.) Men det tar sekunder att ansluta en flaska, så jag upplever inte det dubbla momentet som något problem.

Även på detta kök kan man ju låta flaskorna sitta kvar under transport. Dock med ökad risk för att skada anslutningarna och därmed få läckage.

Det enda som jag känner talar emot detta köket är att det är mycket vindkänsligt. Jag ska popnita dit ett vindskydd som skyddar lågorna. Fram till nu har jag löst det genom strategisk placering av köket plus ev vad som helst som kan agera vindskydd.

Man kan ju också anse att det blir rörigt att ha med flera småflaskor i stället för en större, men det ser jag för stunden inte som ett problem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-27 at 4.03, Jonas Andersson sade:

...
Det enda som jag känner talar emot detta köket är att det är mycket vindkänsligt. Jag ska popnita dit ett vindskydd som skyddar lågorna. Fram till nu har jag löst det genom strategisk placering av köket plus ev vad som helst som kan agera vindskydd. ...

Jag bjuder på detta hacket ;)
Eftersom jag själv har lidit av hård vind under mina resor så har mycket tid ägnats åt att flytta kök till "minst vidpinade stället" alternativt byggt stora och inte så säkra vindskydd kring köket.
Men detta året så bara slog det mig, aluminiumfoile! jag har alltid massor med mig, det kan användas till massor av saker, bla att vira kring kastrullen och vips så har du ett vindsäkert kök (iaf bra mycket bättre än utan :) ).

P.S. foilen under locket används eftersom locket har ventilationshål vilket förlänger koktiden med ca 300% om de inte täpps igen D.S. 

IMG_4307.JPG

  • Like 6
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 2017-07-02 at 11:08 AM, Wiberg said:

2kgs Bubbla. Tar en del plats men håller i en evighet. Fick med mig flera typer adaptrar till min Primus Atle om det skulle bli kris utanför skandinavien.

Dessa flaskorna finns på bägge sidor svensk/ norska gränsen. I Norge brukar det vara specialbutiker som har dem. TESS bland annat. I Sverige är de väldigt vanliga.

gasolflaska-2012.jpg.7238f2147c8a3beb975fcffbd41d987c.jpg

Jag tänkte ställa en fråga i min egen garage-tråd, men det kanske är smartare att bumpa upp denna och samla all information. 
Jag använder också Primus Atle, och har några sådana blå flaskor. Men, jag är nyfiken på vad de där adaptrarna går till för typ av flaskor! Vet du? Vet någon här? 
Bifogar bild på hur de ser ut. 


DSC_0121.thumb.jpg.afe22b9841c8adc4282d14ddf4f619a2.jpg
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag vet inte exakt till vilken typ flaskor de två adaptrarna till vänster passar till men @Klydd hade pannkakskris i Kroatien för några år sedan. Då påpekade jag att dessa adaptrarna fanns i bilen och vips! så fick Klydden pannkakor. Dvs andra typer munstycken/ ventiler på flaskor i södra europa. En full 2kgs håller hela Overlandingåret för mig och familjen. Då lagar jag mycket mat över öppen eld vilket väl skall nämnas.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/16/2017 at 10:11 AM, Wiberg said:

Jag vet inte exakt till vilken typ flaskor de två adaptrarna till vänster passar till men @Klydd hade pannkakskris i Kroatien för några år sedan. Då påpekade jag att dessa adaptrarna fanns i bilen och vips! så fick Klydden pannkakor. Dvs andra typer munstycken/ ventiler på flaskor i södra europa. En full 2kgs håller hela Overlandingåret för mig och familjen. Då lagar jag mycket mat över öppen eld vilket väl skall nämnas.

Visst hade jag pannkakskris, och visst löste det sig. Men, det var i Italien (Riva del Garda) ;) , och åter igen tack för telefon-supporten. Dock var inte flaskan eller adaptrarna problemet, utan hjärnsläpp hos undertecknad. Köket var helt nyinköpt och aldrig uppackat, och jag trodde det skulle vara en kran på slangen till flaskan, vilken jag då trodde saknades. 

 679.thumb.jpg.90671115c8bf466d5fb17de297aa9d49.jpg

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...