Jump to content

Nissan Patrol Y61-98 Megan


LantzPatrol
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Blev en helg av vad man väl får definiera som kosmetik. 

Har alltid varit road av Branding och tyckte jag måste ha ett märke. Lite märkligt då jag har en grupp som består av mig själv en hund och mina barn. Vet inte om jag har någon form av identitetskris och skapar mig en egen helt enkelt. Nåväl. Blev att stripa om bilen och fick brodyrmärken i posten. Så numera vet jag vem jag är. För tillfället iallafall. ?

Passande nog kom ju även overlanding dekalerna så nu är även de på plats 

 

20170924_142710.jpg

20170924_142634.jpg

20170924_142642.jpg

20170924_142716.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Haha tackar! Jo men vore kanske lite mer logiskt med någon bil till. Men Södra Stockholm verkar vara fattigt på Overlandingvänner ?

Dock är det numera åtminstone två bilar i denna skrud, den ena dock stock pickup så den lär inte ta sig långt in i skogen än ?

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, LantzPatrol sade:

Å andra sidan har du ju också en sjuhelsikes fin Stock bil 1f60d.png

Tack  :-)   Hoppas ha denna länge - även om det blir en ny Svenssonbil till vardags strax igen känner jag...  Roligare att njuta av denna vid valda tillfällen  :-D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oftast det ju underbart med ens bil. Ibland mindre. Denna helg är det sistnämnda. Vid genomgång av bilen  insåg jag att kamremmen nog behöver bytas. Saknas dokumentation på bytet senast och nu är det 12000 mil sen. Fine. 

Men sen så börjar tempen krångla. Går jag över 80 börjar bokstavligen nålen dansa upp och ner. Inser att nog termostaten börjar ge upp. Ok lägg till på listan. 

När detta då är förberett ser jag att intercooler drar in olja. Närmare kontroll så ser jag att turbon drar med olja och skickar ut det. Nu blev allt bara blä. Ny turbo på listan också. Great. Just great. ?

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Drygt när det kommer samtidigt, gör mindre ont när det kommer lite efterhand..... kan man sen bara få reparationerna till att bli förbättringar så känns det mindre jäkligt. Så satsa på lite bättre turbo, lättat termostat och kamrem av  "customvariant" så kommer listan att kännas bättre!! :P

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Oj!  Låter svettigt!!   Själv hade jag inte ens lyckats felsöka sådant ?  Håller med @Lars 9k. God idé att gömma kostnaderna bakom någon form av förbättringar.

Hur är bilen i övrigt?  Den rullar fortsatt, även om jag inser att flera saker nu brådskar i maskineriet.  Planerade du rulla iväg till Julbordet?

Bilen ser ju för grymt bra ut i övrigt så jag hoppas dessa bakslag inte tiltar känslan för dig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Surt som f.n Gustav :( . Har du folk runt dig som kan hjälpa dig eller är du helt i " Mackens " våld?

Det är inte ventilventilationen som bråkar? Om jag kör mycket små korta turer utan att bilen blir varm eller ordentligt urblåst så samlas det massa skit i intercoolern. Hjälpte med montering av catch can, en burk/ filter mellan ventilhusventilation och turbo. Och att jag kör Eberspecher innan jag kör långa turer. Håller tummar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt oljefilm i intercooler er ikke unormalt, så la ikke det skremme deg. :)
Termostat koster ikke all verden, men nå har jeg ikke skrudd Y61 så jeg vet ikke hvor vanskelig det er å bytte den der i forhold til andre biler, men det bruker oftest være en helt grei jobb.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@CampForCer. Bilen är om man nu bortser från nuvarande situation helt fantastisk. Den är brutal i terräng, rymlig och helt vad jag önskat mig. Och nånstans är det ju rimligt att det blir fel när damen faktiskt är 19 år och rullat 34000 mil ?. Planen är julbord men ligger nu ganska rejält efter i planeringen för att få bilen redo tills Dess. Dök ju onekligen upp lite oväntat motstånd. ?

@Wiberg. Som du är har jag en god vän som hjälper till. Nackdelen är att vi inte har ett garage där damen kommer in i så det är gårdsplansmeck vilket inte är helt praktiskt denna tiden på året. Så sannolikt lär kamrem och turbobyte läggas ut. Termostaten tar vi själva. Catch can? Är det för rening eller effekt?  

@iknutis. Jo om det vore någon oljerest ja. Men nu ligger det en ansenlig mängd i inloppet till intercooler. I princip en liten pöl. Sedan verkar den dra vatten också för kylarnivån går ner. Så det verkar som att turbon äter både vatten och olja. Inte helt ovanligt att turbon inte orkar efter 30 tusen plus mil om jag förstår det hela korrekt. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det høres litt mye ut ja. Som du sier så er det jo å regne med på gamle biler som har gått langt, det er det jeg tenker og.
Det koster å eie gammel og stor bil. Både når det gjelder vanlig vedlikehold, forsikring og ikke minst et skikkelig forbruk. Og verre blir selvsagt alt når ting ryker. Ta like godt den pott med penger som tidligere var merket "Fremtidige barns utdanning" og gi den heller navnet "Shit, det ble dyrt!" - og vær trygg på at du får behov for det en dag.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag haft Megan på Verkstad i Två veckor. Går långsamt framåt. Det är en verkstad av gamla modellen (tänk Er "Macken") där det bara finns två platser. Och Megan är för stor för ena liften så det blir mycket fipplande för att jobba med henne.

Kamremmen är nu bytt. Vattenpumpen likaså. Turbon har anlänt och ska nu bytas, Intercooler ska spolas.

Så än sålänge får jag snällt tuffa runt i verkstadens SAAB 9-3. Känns märkligt att sitta lågt. Och kunna köra snabbare än 85 km/h ?

 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Lyckan var kort. Bilen blev klar i fredags natt. Hon rullade fint. Tills söndagen. Nu är hon trögstartat som satan. Glödstiften verkar begått harakiri och gör inte alls det de faktiskt tillverkades för. 4+c och det tar 10 minuter att väcka tjejen till liv.

Och varför skulle vi stanna vid det. Tutan la av och bränslemätaren lever loppan.

 

Jamen då åker VI VÄL TILLBAKA TILL DEN DÄR JÄVLA VERKSTADEN IGEN DÅ! 

 

Tror jag dör litegrann inombords....

Edited by LantzPatrol
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Latest and greatest från Megan och hennes humörsvängningar.

 

Inte konstigt att hon startade dåligt. 3 av sex glödstift var helt döda. Resterande levde på sista versen.

 

Bara att byta ut. Trodde jag. Glödstiften satt så hårt fast att ena stiftet gick AV! Jamen så kul, nu sitter ett halvt stift kvar. Bara att plocka ner ännu mer av motorn då.... 

Jag vet inte varför Megan är på så förbaskat dåligt humör...

 

 

Resized_20171117_172822.jpg

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kanske ett antal år som "entusiastbil" har medfört ett uppdämt behov av underhåll.

Märks lite tydligare när man börjar använda dem som bruksbil.

Jag höll på under nästan ett år innan alla servicepunkter var avbockade och elsystem mm rensat.

Nu är det ju "bara" löpande underhåll, reparationer och förbättringar! ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd det samme som Lars. Når bilene blir mer brukt enn vedlikeholdt, får man et stadig etterslep som på ett eller annet tidspunkt må tas.

Derfor har jeg stort sett måttet ta en skikkelig runde hver gang jeg har kjøpt bil, også denne gangen. Noe vil det alltid være på gammel bil, men trøst deg med at det blir mindre og mindre når du først har kontroll. :)

Edited by iknutis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...