Jump to content

Hur långt orkar du köra för en " Get together "?


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Forumet växer och vi har medlemmar i kompassens alla riktningar. Vi önskar att få till en träff dit så många som möjligt kan tänka sig att ta turen.

Frågan är då hur långt man kan tänka sig att köra? Ett par naturliga följdfrågor blir ju självklart: Hur många dagar bör en sådan träff vara, bör den vara mobil eller stationär? Skall det bara vara " träffas, grilla och ha det gött " eller en träff med mer innehåll?

Ös på gänget, alla förslag och synpunkter är välkomna.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Om man tänker helgträff då är min gräns kring 3-4h, dvs köra fre kväll kring 17-18 och vara framme utan paus kring 21-22. Sen ha hela lör för samkväm och kanske lite körning eller annat skoj, middag och mer förbrödring på kväll och sen en lugn sön med ev ngt mindre gemensamt innan man behöver rulla hemåt framåt 15-16.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Endags 3h, helgtur 5h. Långhelg 8h. Men jag är flexibel, om det t ex vankas gratis glass på en helgtur så kanske jag lägger till nån dag själv så att det blir långhelg. 

Körning i all ära men roligast är ju att gubbsnacka (prata länge och ingående om en t ex en tältpinne så att oinsatta börjar vrida på sig och sucka).

Jag är kass bla på radio, så ha en genomgång om det skulle ju uppskattas. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att Megan inte är road av hastigheter över 90 (hon är tydligen inte den stressade typen) så är i mitt fall kanske inte tiden utan mer distansen utmaningen. 

 

Men lite som det skrivs ju roligare samkväm desto mer är man villig att sitta och skumpa mot målet. 

Mobil träff låter ju spontant roligare. Tänker mig en härlig konvoj på okänd mark. 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-02 at 23.00, Lars 9k sade:

Om man tänker helgträff då är min gräns kring 3-4h, dvs köra fre kväll kring 17-18 och vara framme utan paus kring 21-22. Sen ha hela lör för samkväm och kanske lite körning eller annat skoj, middag och mer förbrödring på kväll och sen en lugn sön med ev ngt mindre gemensamt innan man behöver rulla hemåt framåt 15-16.

Jag får nog skriva under samma som Lars uttryckte så väl.

Ev kids i bilen (varannan vecka) och det är nog max 3h tur (100km/h) fr Götet för oss.

Ser fram emot att lyssna o lära, både kring körteknik, utrustning - och tips kring min nya kolstålspanna för grillen/elden...?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2017-09-02 at 23.00, Lars 9k sade:

Om man tänker helgträff då är min gräns kring 3-4h, dvs köra fre kväll kring 17-18 och vara framme utan paus kring 21-22. Sen ha hela lör för samkväm och kanske lite körning eller annat skoj, middag och mer förbrödring på kväll och sen en lugn sön med ev ngt mindre gemensamt innan man behöver rulla hemåt framåt 15-16.

Jag håller med Lars (den här gången). :)

Är det däremot träff som faller under kategorin "semesterresa" så är det väl mer eller mindre snitthastigheten som sätter gränserna.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2017-09-03 at 7.20, blackstream sade:

Jag är kass bla på radio, så ha en genomgång om det skulle ju uppskattas. 

 

On 2017-09-03 at 9.59, Alvefridh sade:

Samma här!

Sådant går att lösa vid lämplig träff/happening, ett radioseminarium modell "kort" för den som vill ha lite ytlig info, och därefter modell "lång" (sitta ner 1,5-2h) för den som vill ha en lite djupare insikt. Lite genomgång av 27mhz och PMR/SRBR, antenner, slutsteg, anpassningsenheter, modulationssätt, montagetips mm samt om någon vill en "titta hur jag har gjort" på kanske en eller två olika bilar.

Ordet för dagen är: Kompetensgenerositet :-)

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...